Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk     

  1. Idag
  2. om det er et serienummer på den så går det vel å høre i en butikk som selger slike? Maritim? Seatronic? eller lignende det er et pes med disse motstandsområdene, dette er hva jeg har kjøpt i Europa; 0-190 ohm, 10-190 ohm, 0-180 ohm, 10-180 ohm av annet; 240-0 ohm, 240-10 ohm, 240-30 ohm og 240-33 ohm og 180-10 ohm det finnes "bokser" på markedet man kan kople inn mellom giver og viser og som korrigerer for avvik mellom motstandsområdene google(resistance corrector module) den beste er en fra Continental - enkel å kalibrere - men ikke billig - ca 270 australske dollar det finnes en del slike i USA med litt klønete kalibrering i prisklassen 100-150 amerikanske dollar
  3. Hei er på utkikk etter et vindror til min albin vega. Står over et gammelt john adam vindror fra 70 tallet. Er meget tungt å er ikke svaibard. Noen som har noen inblikk i om det kan fungere på den båten?
  4. Igår
  5. Har en Yamaha F60. Tenker å bruke spylemuffe. Har forstått at motoren må bli varm for at termostaten skal åpne slik at systemet blir fersket skikkelig. Hvor lenge må motoren gå?
  6. Jeg har 2 slike dingser, 1 på hvert batteri. Kjøpt fra Becker/Notodden. Sterling ProPulse heter mine dingser. Kjøpte nye batterier for ca 1.5 år siden, koplet puls duppedittene på fra start. Når båten er parkert i hjemmehavn har den nesten alltid landstrøm og lading. Er noe usikker på om disse alltid børe være på - også på nye batterier - men jeg har valgt å gjøre det slik. De får i hvert fall kjørt seg, går jo hele tiden med landstrøm og hele tiden med dynamo srøm.
  7. Du kan også kjøpe en batteriester, koster ikke allverdens på biltema eller i kina. Jeg har en, og den fungerer fint, måler indre motstand og gir anbefaling om batteriet må byttes.
  8. 350 kg hørtes litt beskjedent ut ,typisk brosjyretall spør du meg :) 70-75 hk 2t burde funke bra , både effekt- og vektmessig
  9. Rene Visi.n Nor.ge tendenser dette ... Har vondt for å tro at denne dingsen leger en ødelagt celle i batteriet. "Fordelen" er jo at det er en giftbombe på kun 2-3 kg som skal løftes ut av båten hvis det av andre grunner ikke vil la seg helbrede...
  10. Vurderer kjøp av Bavaria S33HT

    Takk igjen for gode og nyttige tips! Jeg har også sett at "actionkameraene" til Garmin skal kunne kommunisere trådløst med plotteren (monitoren) og hvis det fungerer godt virker jo det å være en smidig og rimelig løsning - som også kan brukes på andre områder? Samtidig så er så klart kamera fra Biltema etc. også helt aktuelt når de er trådløse. Til en så lav pris er jo ikke eventuell kort levetid kritisk heller. Tanken på å supplere med et lite aggregat har også slått meg, men jeg er litt usikker på om det er problemstillinger her for eksempel knyttet til jording og sikkerhet? Jeg forutsetter at et landstrømanlegg har gode jordsløyfer, men det er kanskje ikke noe problem med et frittstående aggregat? Det kan jo i så fall bæres i land for å "gjemme" støyen litt? Hvis jeg forstår anbefalingen ovenfor rett så bør jeg ha ett batteri som startbatteri og ett for thruster, og så tre til forbruk (minst to)? 700AH til forbruk innebærer fire 150AH-batterier? Det virker mye, men man får vel aldri "nok" strøm... Efoy virker dyrt synes jeg, men hvor mye lading får man ut fra en "patron" til en Efoy? Er dette utbredt? Å teste båten med godt med last (ballast) er et godt innspill. - Det skal jeg utfordre på ;) Forbruk 4G for TV var som jeg fryktet og erfaringen her gir vel svaret - opplegg for TV og RiksTV må på plass. Nå er det vel bare å avtale neste møte med forhandler, hehe
  11. Jeg har brukt slikt utstyr i mange år, og sammen med godt stell varer mine batterier lenge. Teorien bak dette er riktig, men det er grenser for hva en slik pulsing kan utrette. Å gjennopplive alvorlig sulfaterte batterier, er å skyte høyt over mål. Men som forebyggende og vedlikehold, ser en slik "duppeditt" ut til å gjøre jobben sin. Det blir som urinstein i septikslangen. En skvett 35% eddik i systemet med jevne mellomrum gjør at urinsteinen ikke får bygge seg opp. Men er det tett, er det bare å bytte slanger som hjelper.
  12. Tusen takk offpist. Da er tingene som jeg håpet. Skal bestille meg en kabel i morgen og terminere plugg på. Har en HS5 switch så jeg får da i utgangspunktet 2 plugger og det burde holde i første omgang. Synd disse kablene er så sinnsykt dyre :( Har et poe kamera som jeg tenkt å teste litt ut med. Funker det så lager jeg noe solid med IR kamera både i motorrom og framover. Har sendt spørsmål til kamera "pusheren" min i Kina og høre hva han har å tilby. Kamera til motorrom burde være greit, men IR ute må jo tåle et ganske så heftig miljø.
  13. Ser d er ruskevær på gang ja. Vi starter når det lysner i morgen tidlig og håper å være hjemme før d blir mørkt i morgen ettermiddag . 3-4 minus her nå........
  14. Presten som selger produktet sier: Ditt båtbatteri kan gjenoppstå og få evig liv!
  15. Tja - eg har vore med på ein jobb der det var levert eit ganske stort 24 volt batteri (4x6volt) med ei einaste celle som sulfaterte i løpet av eit par veker. Sønnak tok det heile tilbake og skifta alle 4 batteria heilt uten videre.
  16. Jeg har hatt tre slike av merket Sterling. Ser identisk ut som avbildet. To av dem på forbruksbanken, og en av dem på start. Den på start kortsluttet, og tok livet av et nesten nytt 220ah batteri, så den saken ble en veldig dyr erfaring som ikke forlenget livet til batteriet i det hele tatt. De på forbruksbanken har jeg lurt på å fjerne, men de står det ennå. Ville ikke satt noe slik på nye batterier, men er de gamle nok er det jo greit å prøve. Nå har mange ladere en slik funksjon allerede, så sjekk hva du allerede har.
  17. Video frå dine turar!

    Ahh, Arcona, kjekt med svensk kvalitetsbåt :-)
  18. Hyggelig med hentetur litt utenfor høysesongen for de fleste av oss. Jeg vil anta at det ikke er veldig trengsel i gjestehavnene på denne tiden. Du følger sikkert med på værmeldingene, det er nok best å gjøre unna resten av turen oppover Trondheimsleie og inn Trondheimsfjorden i morgen. På onsdag melder det SØ storm på kysten her, da bør du ha kommet deg hjem.
  19. Frakt av gummibåt fra Os (Bergen) til Oslo

    Lån/lei en henger og kjør den selv. Ta det som en tur.
  20. Bra jobba, og bacalaoen på Smia er absolutt å anbefale ja👍🏼👍🏼
  21. Hei @Komodo takk for tips. Dette er en god test som jeg kanskje kan bruke. Med startkabler og litt kløkt kan jo dette benyttes på alle batteriene. :) Impelleren vil vel ikke fyre når man gjør dette eller? (båten står på land vinterkonservert)
  22. Dette er ikke noe nytt. Kjært barn har mange navn. Hvis jeg ikke husker feil så kalles dette desulfatering. sikkert på at Becker å resten av ekspertene kommer på banen om litt
  23. Strømforbruk Isotherm kjøleskap fra 2005

    Man hente luft fra dypere deler av båten, men det kan jo by på problemer å installere ventilasjonsslange. Uansett vil vifte hjelpe med å kjøle ned kondensatoren. Ville ikke hentet luft fra motorrommet, både fordi det blir varmt og pga lukt. Normalt går den kun når kompressoren er i drift, er tilkobling for vifte på styringsenheten for Danfoss. PC-vifter bruker ikke mye strøm, f.eks. denne, 0.18A. Ubetydelig ift en Danfoss kompressor som bruker 4-5 ampere. 120mm er best egnet, mindre vifter bråker, og forbruker mer strøm, ift luftmengden de flytter. Turtallet har mest å si ift støy, men ingen har funnet en kombinasjon av mye luft og lite støy... Støy kan reduseres vesentlig ved å koble 2 stk 12V vifter i serie og montere de ved siden av hverandre på kondensatoren. Nærmest lydløst og med god kjøleeffekt. (Refererer til Danfoss da de har nesten hele markedet. var iallfall slik tidligere. Mulig Kina-kompressorer finnes nå.)
  24. Ingenting er jo som to tråder om batterier på en dag, men dette produktet synes jeg fortjener en egen tråd. Noen som har testet? Har trua? Er dette bare hoax? Virker for godt til å være sant i mine ører. http://2468.no/ Ble litt reklame her, men personlig tenker jeg dette er bare tull og "hoax". Noen uenige?
  25. 3 fotsjuka, alternativer til Askeladden P80?

    Prisgunstige alternativer er også Merry Fisher 855.
  26. Har nettopp skaffet en Summer fun 17 og lurer på hvilken motorstørelse jeg burde velge. Etter hva jeg har forstått så er båten basert på et Egda17/Clipper17 skrog. http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=17883&mid=26593 Båten veier ca 350 kg og har en forholdvis dyp V-bunn. Båten skal kun benyttes til småturer i skjærgården, ikke til lek eller fiske. Vil gjerne kunne forflytte meg nogenlunde raskt men ikke ment å være noe racerbåt. Vil gjerne ha en motor som er tidstypisk, dvs slutten av 80-tallet eller begynnelsen/midten av 90-tallet så da begrenser det seg til en totakter slik jeg ser det. Ønsker også en så lett motor som mulig da båten skal stå på opplagshenger og settes ut/tas opp for hver gang den skal benyttes. Jeg ser for meg en 3 sylindret motor på 60-90 hester på grunn av mye kraft og liten vekt men det er kun synsing fra min side. Båten klarer langt mer enn de 90 hestene som er oppgitt på Boat.no. De som kjenner til Clipper 17 vet at disse skrogene tåler mye, både av fart og motor, men som skrevet så skal jeg ikke ha noen racerbåt. Noen som har erfaringer eller meninger om hva jeg burde motorisere Summeren med? Legger ved selgers bilde av båten.
  1. Vis mer
×