Emner jeg har startet

Viser topics i løpet av de siste 365 dager.

Type innhold


Oppdateres automatisk   

  1. Siste time
  2. Vi ankom Kråka nord for Jomfruland torsdag etter kjøring fra Nøtterøy. Vi trodde det skulle være fullt overalt i det fine været men det var jo nesten ingen der. Koste oss veldig der, var nesten alene til fredagen. På fredagen var det grått men ellers ok vær, 1 time med regn på ettermiddagen. Var da helt alene der....Har nå kjørt til Skratta på nivå med sørenden av Jomfruland og det er 23 grader i luften. Men nesten ingen båter her heller.... 2 stk Princess 42 fotere som tydeligvis var sammen, var innom og så etter plass men det var kanskje litt vanskelig å få plass til begge her inne ved siden av hverandre så de dro igjen. Ganske trangt her inne i Skratta!
  3. SoBo lever sikkert i sin egen verden og verken hører eller ser! Kanskje han planlegger nye oppgraderinger, som f.eks. stupebrett i baugen eller boblebad på badeplattformen! Han får jo til det meste!
  4. Idag avgick vi Fjällbacka strax efter 10 och anlöpte Väderöarna strax efter 11. Belönades med en av de sista longside-platserna i gamla lotshamnen. Här är fint som alltid med kristallklart vatten och vädret är perfekt med fin värme och svag vind. Ett paradis! Gilla KommenteraDela
  5. Ville vurdert en enkel "battery bug" som koples rett på batteriet.
  6. Dette var vanlig på enkelte båter på slutten av 80 tallet. Så bra ut en stund men så begynte det å flake av. Hadde en 25 år gammel båt med begge deler. Sort eloksert bøyler måtte slipes ned og lakkes opp. Rustfrie rekker så like bra ut.
  7. Hadde tilsvarende problem og det viste seg at oroblemene skyldes jordingsfeil i en av bryterne på instrumentpanel. Feil i bryteren for instrument-belysning var årsak hos meg. Lykke til med feilsøking.
  8. Skorgenesen har vel en variant med master cabin foran og to stikk kabiner hvorav en enkel og en dobbel?
  9. Hei, Jeg føler meg ganske lite oppegående her, men jeg har en ca 10 år gammel Mercury Viking 10 som ikke har vært på vannet på 2 år. Motoren har hatt service og startet fint men når jeg forsøker å gire står det bom fast. Motoren er koblet mot en styrekonsoll. Åpnet alt opp igjen og sjekket manualen, men ser ingenting galt. Når jeg forsøker manuelt å bevege på giret skjer det heller ingenting. Lurer på om det er noe mekanisk som låser motoren i nøytral(?). Kan ikke finne noe om dette i manualen og har heller aldri opplevd dette før. Om noen har kjennskap til dette og tips om hva som er galt eller glemt settes det stor pris på.
  10. Ergelig når slikt skjer. Ingen grunn til å vente med å fikse opp. Har du tilgang til en Dremel-fres (eller lignende)? Ville ha frest rent slik at løs og krakkelert gelcoat blir fjernet. Så avfettet med aceton før maskering rundt skadene og sparkling med gelcoatsparkel. Etter sparkelen er herdet kan du forsiktig slipe ned med Dremelen til du er nesten jevnt med resten. Så vannsliping med våtslipepapir i finere og finere grad til det sparklede området ligger jevnt og flukter med resten. Til slutt avslutte med en rubbing, polering og voks på toppen. Har foretatt en del slike reparasjoner selv (båten min så ut som den var skutt med hagle da jeg kjøpte den), og har da avsluttet med våtslipepapir P1200 før rubbing og polering, men har du tilgang til finere papir er det enda bedre. Ut fra bildet tviler jeg på at det er noen strukturelle skader der du trenger går i dybden for å fikse. Noe annet er den bøylen rett under skadene, den ser ut til å ha blitt bøyd? Ville gjerne fulgt med litt der i tilfelle den har røsket mer enn ønskelig i laminatet.
  11. Det står i produktbeskrivelsen til ACE apparatet at det er godkjent for bruk i båt. På selve enheten til Biltema står det at man må søege for god ventilasjon når det brukes innendørs.
  12. Den tok jeg ikke, Forklar .
  13. Vi er på jakt etter båt og har sett litt på Agder 8000 TC og Dacapo 9000. Er det noen som har erfaringer og/eller kjenner forskjellen på disse to båtene? Båtene vi har sett på skal ha en maksfart på minimum 15 knop og helst bikke over 20. Forslag til andre båttyper med samme egenskaper mottas med takk
  14. Redningsflåte er absolutt siste utvei. Som man sier man ska ta steget OPP i flåten fra en synkende båt. Å reddes av andre fartøy er også svært risikabelt og innebærer at du må forlate båten din, så jeg ville definitivt ha gjort det samme om lekkasjen er under kontroll men holdt HRS løpende informert. Håper virkelig det går bra.
  15. Jepp, slik var det i alle fall hos meg Den satt skikkelig godt (hadde ikke slik ventilnøkkel som vist i Youtube-snutten over, så brukte kun håndmakt), men når den først kom løs var den enkel å skru ut. På min båt var hullet i gummien en del større enn hullet på filmen, så det gikk an å smyge den indre delen ut. Sikkert litt forskjellige løsninger ute og går.
  16. Drillpumpa må primes med vann, eller plasseres lavt over vannspeilet, de pumpene suger ikke så godt med tørr impeller Når impelleren først får tak er den effektiv.
  17. Gratulerer. Dere har kjøpt på fra ett veletablert Norsk fabrikat. 300 Sun Cruiser har vært med lenge med små pene endringer. Nydelig i sjøen og enorm uteplass. Båt for glede i mange år. Høres ut som om dere har kjøpt av en seriøs selger, det betyr mye, og gir tillitt når selger opptrer seriøst. Ta en titt på FB etter Marexklubben. God tur .
  18. Idag
  19. MD21B ønskes kjøpt, må gå.
  20. Hei dere ☺️ Lurte på om noen hadde noen tips eller erfaringer med å holde svalene ute fra båthuset? Båt og kalesje blir jo helt ødelagt hvis ikke jeg er nede hver eneste dag og spyler av!
  21. Vår nye (brukte) 22 fots DC har så langt i år gått 75 timer, fordelt på ca. 720nm og 12 overnattinger. Så da mener jeg større båt kan forsvares. Nimbus Coupe 305 og Marex 310 sun cruiser er drømmebåtene, men alt for dyre.. Må ha soveplass til 4stk nede(2 barn), diesel og marsjfart på min 18 knop. Har slått fra med utenbords i størrelsen 24fot +, 40-50 liter bensin i timen er uaktuelt når jeg kjører så mye.. Har sett litt på Joda 290 og Scan Tropic 7800, Bavaria 28/29... Gjerne inngang fra badeplattform, men ikke et must.. Der er en del å velge imellom rundt 25- 30 fot, og går man ned mot 2000 tallet blir prisene relativt greit. Jeg har hatt utenbords siste årene, og en 17 års gammel utenbords er relativ gammel. Er litt skeptisk til å legge ut 6-700.000kr for en 15+ år gammel VP, eller er det "ufarlig". Ser jo mange travere fra 80 tallet på sjøen, type Scand, Nidelv 26/28 ol.. Har ikke veldig mye tid til å mekke og skru. Skulle gjerne kjøpt ny, men det er uaktuelt i denne størrelsen.. Kan en 15 år gammel velholdt cabincruiser gi problemfritt båthold i mange år, hva bør jeg ev se etter av motorer. Reservedeler og kompetanse på VP er det vel nok av langs kysten.. Andre båter enn ovennevnte jeg bør titte på..?
  22. 1) kjøp ny propell typ stål så får du noe kulere 2) sjekk med mr Ollesen hva det koster å fikse den gamle, er det billig alusak, kan det nok hende det ikke lønner seg.
  23. Jeg ville ikke reist på langtur uten lensetakler. Stabiliserer masta i mye bølger. Bruker det stort sett bare på havet. Men også for å trimme masta på kryss. Lettere å få stramt forstag, da akterstaget bare strammer masta, ikke bøyer masta.
  24. En venn kjørte avgårde med hele brygga (privat) til de han var på besøk på når hans låste seg i gir, han la jo så motsatt vei og skulle bremse den ved å gasse, men gire gjorde den ikke, gasse gjorde den ;) ellers har vel @Lingefan også en uheldig opplevelse når den låste seg i revers på vei ut av båtplassen og dro i raden bak
  25. Skjedde i dag på lavt turtall i rolig sjø. Samtidig som den begynte å fuske blinket det over temperatsymbolet i displayet og en høy varsellyd hørtes. Skrudde av motor og startet igjen, da var den helt ok, men etter ca 1 min skjedde det samme igjen . Motor virker ikke spesielt varm og det kommer kjølestråle som før. Motor har vært på service hver høst siden den var ny så regner med at vanlige servicedeler har blitt byttet. Gått ca 10 timer i år( 330 timer totalt) Noen som har tips?
  26. Kjente meg igjen en del plasser der ja, og lurte også på hvilken båttype dette er. Ser ut som en 80 talls svenske størrelse 33-35 fot eller noe? Og lurer selvsagt på hvorfor det endte med tauing fra Sjøreddningen :-) --- Edit: Contrast 36 står det i profilen til Bidevind. Akkurat min båttype det der. Noe å se etter når ungene har sluttet å være med :-)
  27. Er på tur med en kompis som fikk kjørt propellene sine i et skjær utenfor hvaler idag. vi prøver å finne nummer på propellene for å få tak i nytt, men finner ikke noe. har tatt av begge propellene og sett overalt på dem, men klarer ikke finne noe bokstaver/nummer noe sted. båten er en 2001 modell, Nidelv 690. Med Volvo penta ad41p motor. Drevet er 290 dp. Noen som har noen ide om hvordan vi kan finne ut hvilke propeller vi trenger?
  1. Vis mer