Emner jeg har startet

Viser topics i løpet av de siste 365 dager.

Oppdateres automatisk   

  1. Idag
  2. Hva kan ha skjedd her da? Hørte de ikke signalene fra ferga, eller tenkte de at ferga skulle vike? http://www.dagbladet.no/nyheter/ferge-kapteinen-matte-sla-full-revers-midt-i-oslofjorden---de-leker-med-livet/67634062
  3. Området mellom Borøya og saraholmen er dypt nok fot en seilbåt. Ligger ofte seilbåter på opptil 45-50 fot der og man kan kjøre inn fra begge sider. Denne bukta er ved siden av middagsbukta et av de luneste stedene for sydlige vinder man finner i bærumsskjærgården. Reell dybde er 2-2,5 meter på det minste om man kjører gjennom sundet og holder seg nærmere saraholmen. Man skal som kartet viser ikke være for nærme land i den sydvestlige delen av bukta da det er veldig langgrunt der. Sonarkartet til Navionics viser et litt grunnere område mellom det lille skjæret ved Borøya og saraholmen som gir inntrykk av at der grunnere enn det faktisk er. Skru over det vanlige kartet da det stemmer bedre med realitetene.
  4. Kanskje de yter bedre service om du ringer til de? Mange firmaer som "drukner" i e-poster.
  5. Og jeg er faktisk enig med deg Roger jo. Men så har vi alle de som snur seg bort og ikke vil lese og lære seg reglene, tilpasser det etter eget hode (regelverk), tror (og faktisk mener) at alt de gjør er riktig. Samtidig så er de usikre og i tvil om det de har gjort er bra, siden de føler seg utilpass med hvordan anlegget er. De får råd og veiledning her på forumet, leser annenhver setning, og gjør akkurat som før, eller som en annen har gjort det (som heller ikke har et godkjent anlegg). Ikke rart at jeg er meeeget skeptisk til de som har propan i båten sin, enten det er et fast anlegg, eller kokeapparater med engangsflasker slengende rundt omkring i båten.
  6. Igår
  7. Prøv her, og spør fint om de kan sende til deg per post. http://industrisalg.no/produkter/
  8. Instruksjonsboken/heftet for styringen beskriver en rutine for å lufte. Prøv dette.
  9. Skulle ikke bare vurdert å ligge på svai da? Enklere blir det ikke. Må evt ha jolle for å komme til land, men det et jo kjekt å ha uansett.. ..
  10. Det er notert.
  11. Takk for det 😄 Du får bare hilse 👋🏼
  12. Da lekker det ut i saltvannsiden av varmeveksler?
  13. Hadde det godt greit å legge til langs steinbrygga nedenfor festningsbyen?
  14. Konstatert at grovfilter m/vannutskiller sitter heeeelt utilgjengelig på skottet fram mot cabinen. Her blir det flytting.....
  15. V6 du sikter til, med samme pris som 200, er vel den gamle 3,3 litern? Forøvrig en utmerket motor, men uten el gear/ gass.
  16. Det går nok ikke, er motoren solgt som mer enn 10hk er det 16-års grense. Vi hadde nylig oppe noe lignende: Fritidsbåtkonferansen - tillate fri fart med 10 hk for 11-16 åringer Som det fremgår av tilbakemeldingen fra mons var det ingen interesse for dette på konferansen...
  17. Da er det på tide med en oppdatering av denne tråden. Badeplattformen har vært utrolig god, og gull verd, ikke minst for ungene når de bader og leker. Men i fjor ble det en bråstopp på suksessen. Jeg skulle skifte fra bakk til forover da splinten på gearvaieren plutselig hoppet av. Dette skjedde til alt overmål i Fredrikstad sentrum der Glomma går på det sterkeste. Ingen overdrivelse å si at det plutselig ble litt høy puls med båten i bakk med strømmen Her er årsaken til problemet. Litt leit å se kanskje, men dette er inni kontrollboksen. Det som har skjedd er at en den lille bolten som holder vaieren er låst med en saksesplint av messing. For hver gang hendelen blir manøvrert blir det litt friksjon mellom denne saksesplinten og skinka i mekanismen, og til slutt har altså saksesplinten blitt slitt og ramlet ut. Og slik så det ut etterpå Så da er det bare en ting å gjøre, nemlig brette opp ermene og rette gyve til med hydrauliske jekker, vinkelsliper og sveiseapparat. Plata må selvsagt også erstattes med en ny. Jeg har nå kommet godt i gang med reparasjonen. Hadde håpet på å få sveiset litt i dag, men det var for mye vind til å stå ute og sveise. Jeg har tatt noen bilder under veis som jeg tenkte å legge ut, men først har jeg et spørsmål til forsamlingen: Plata måler ca 1 x 2,5m, og den gamle kryssfinerplata skal nå erstattes med en av glassfiber. Hva er den smarteste måten å støpe ei så stor plate slik at den blir stiv nok til formålet og uten at den slår seg? Hadde først tenkt å bare støpe massiv glassfiber (5 lag?), men lurer på å legge inn divinycell i de største åpningene for å stive litt. Plata har jeg tenkt å støpe på ei stor vannfast kryssfinerplate jeg har liggende, den er glatt på den ene siden.
  18. Får komme med en litt bedre oppdatering. Siden jeg har nesten ribbet båten helt så har det blitt gjort en del arbeid. Mye som jeg aldri har gjort før. Som å trekke skroget, lage pantry etc. Men er rimelig fornøyd med resultatet. Har hatt en liten tur i dag med båten, og mye fungerer bra. Motor går ikke lengre varm, men den røyker mye når den startes. Når den er varm så er det normalt med røyk. Så kan det virke som den svetter litt diesel rundt den ene dysen. Så denne skal tas ut og sjekkes. Så fant jeg ut at det kommer vann på gulvet bak ved toalettet. Tror dette kommer fra selve toalettet og ikke gjennomføringen til roret. Men var så sliten på slutten av dagen i dag at det ble ikke sjekket så nøye. Så det blir sjekket i morgen. En liten liste over hva som er gjort: - All teak innvendig er pusset og lakket - Alle puter er sydd (ble gjort for 2 år siden) - Nye gardiner (ble gjort for 2 år siden, ikke montert etter demontering) - Gulv teppet er tatt ut. Er ikke kommet nytt enda - All trekk på skroget er revet. Nytt er limt på plass - Vinduene er tettet. Fremdeles en liten lekkasje. Ikke fått leitet etter hvor den kommer ifra. - Begge gulvene under pantry er byttet. De gamle var pill rotten. - Begge sider av pantry er laget nytt. Dette er nytt for meg men veldig fornøyd med resultatet - Motor er tatt ut og komplett demontert. Nye ramme lager, veiv lager, nye stempel ringer, honet sylinder, trykktestet topp, alt er målt for klaring, dysene er trykktestet og alt er montert med nye pakninger. - Nytt blandebend i rustfritt - Ny gjennomføring i kompositt til septiktank. - laget T-stykket på saltvannkjøling i tilfelle massiv lekkasje og til lettere å konservere til vinteren. - Laget nytt instrument panel - Lagt opp nytt sikringspanel - Oljet ratt og lister ute - Nytt cutless lager - Nye pakninger i pakkboks - 2 lag selvpolerende bunnstoff - ny sink - Sikkert glemt noe, men tar det når jeg husker det. Det som gjenstår: - Sjekke om det er en diesel lekkasje noen plass - Fikse lekkasje i toalettrom (toalett eller ror gjennomføring) - Sette opp gardin stengene - Lage ny kjøleboks (Bygge om kjøleskap til kjøleboks) - Montere inn stereo - STOR vask av båt utvendig - Bytte fenderlist. Mangler ca 1,5 meter. Blir ikke tatt før til vinteren - og sikkert en masse små ting jeg ikke husker. Har ikke fått tatt så mye bilder da det fremdeles er masse rot i båten, men har ett par bilder fra pantryet jeg har laget. Tappe kranen skal byttes. Denne var ubrukelig! Lekker uansett hva jeg gjør. Første turen på 2 år! :)
  19. Har du sjekket oljen ?
  20. Det var et mye bedre svar enn det jeg leverte
  21. Så denne igjennom spylingen blir like bra som med klokker ? Forstår det som motoren ikke kan kjøres med denne type spyling, går vannstrømmen motsatt vei, retur ut impeller huset ??
  22. Hej igen, Polar 770, Fjord 260 och Nor Sea 770 har ju som vi diskuterat tidigare, samma skrog konstruerat av mästaren Alf Jensen. - Men har även Inter använt samma skrog / formar till sin modell Inter 7700? Skroget på dessa båtarna ser likadant / snarlikt ut, och Inter 7700 verkar ha samma "tunnel" vid propellern och fast flaps under badbryggan som de andra har. Har sökt information på nätet om Inter 7700 om det kan vara samma konstruktion, men har icke funnit något. Knude och alla andra, är det någon av er som vet ? Hälsningar, Johan Sundström
  23. sjekk denne tråden , en potensiell årsak nevnt - flate oljeslanger: http://baatplassen.no/i/topic/133536-overhaling-johnson-115-mbilder/
  24. Vært å dilla litt i båten denne helgen også. Fredag putret disse ribbene rundt i sundet. Hurtigruten sin nye satsning - med Oxe dieselpåhenger på 200 hk. Et virkelig voldsbruk rent fysisk, vi snakker Verado-størrelse på atskillig flere hester. De fikk visst båtene opp i 20 knop med propellen som nå sto på. Hvor mye mer det er å hente spørs vel, ganske mye last de skal ha med seg.. Men veldig behagelig gange på dem i tomgangshastighet! Imponerende. Forøvrig voldsomt simpelt innredet. Mulig de drev å rigga dem enda. Ellers plages de fremdeles ned Stedtind på verftet som har kilt seg fast... Spent på hvordan de skal få skuta på havet. Hydrauliske jekker er visst hentet fra Trondheim! Ikke mye bevegelse der idag og nå har den stått der i snart 3 uker. Er det noen kompetente KAD44-mekanikere i Tromsø-området? Kjenning sliter med feilkoden 2.2 (og en litt trøblete startmotor). Kunne tenkt oss en sparringspartner :)
  25. Har ingen erfaring med Lifepo4 men det reklameres av enkelte for cellebalansering i bms. Men med Li-Po har jeg erfaring. Og der er cellene ute av balanse til hver eneste lading. Hvordan Li-Po laderen min balanserer de har jeg ikke satt meg inn i, men her ser du forskjell på volt i hver enkelt celle. Så enkelt er det ikke med Lifepo4 som har omentrent samme spenning hele vegen, fra topp til bunn.
  26. Seilere møter Moss -Horten ferga Seilere viker ikke for ferge
  1. Vis mer