Som mange av dere vil huske har vi tidligere vært inne på muligheten for å arrangere fritidsbåtskipperkurs via nettet. Basert på de gode erfaringene som er gjort med tidligere båtfører- og VHF-kurs fristet det å bruke å bruke baatplassens tekniske og administrative fortrinn også til D5L.
Tanken ble luftet for Ingar - og jeg hadde knapt berørt SEND-knappen før det kom et svært positivt og velvillig svar tilbake. Hurra for baatplassen
Jeg har nå klarert formalitetene med Sjøfartsdirektoratet og er klar til å starte med kurs til D5L i løpet av september. Nedenfor kommer en oppstilling som viser det viktigste, men jeg svarer gjere på det som måtte være glemt . . . . .
Kursplan
For det generelle omkring Baatskolen POSEIDON og D5L, se Baatskolens hjemmesider.
Gjennomføringen på baatplassen vil skje på omtrent samme måte som for de tidligere kursene:
a) Interesserte deltagere melder seg til jan@baatskolen.no
b) Deltagerne registreres og får tilsendt materiell
c) Deltagerne får adgang til et "klasserom" som opprettes spesielt på baatplassen
d) Hver uke legges ut en ny del av pensum, med utfyllende forklaringer, eksempler, overheader, etc
e) Deltagerne seg i mellom - og kurslederen - diskuterer stoffet som er utlagt. Fordyper seg i de sakene som kommer frem og blir etter hvert fortrolig med den aktuelle delen
f) Kurslederen legger ut noen små oppgaver som kan være fine å bryne seg på
g) Kursledere legger ut "Innsendingsoppgaver" som skal løses av hver enkelt deltager og sendes til kurslederen via mail for retting / kommentering
Omkring jul vil vi være kommet gjennom navigasjonsdelen; da samles vi i Stavanger, trolig ombord i Gamle Salten for:
h) Repetisjon av det som deltagerne ønsker å friske opp
i) Praksistur / instrumentseilas med POSEIDON. og skriftlig eksamen etter de retningslinjer som gjelder for Fritidsbåtskippereksamen og som er nedfelt i baatskolens kvalitetssikringshåndbok.
j) Eksamensoppgavene rettes og deltagerne blir informert om sine karakterer
Etter jul tar vi "vårfagene" som Regelverk, Sikkerhet, Teknologi og Skipslære. Disse gjennomgåes på samme måte som beskrevet ovenfor. Også her arrangeres samling / eksamen i Stavanger.
Gruppearbeid:
Siden mange av baatplassens medlemmer er båtnaboer, og godt kan tenke seg å samarbeide om D5L åpner jeg for denne muligheten. Man kan samles i mindre grupper og delta felles for en gunstig pris. Man vil da naturligvis samarbeide internt, men forhåpentlig også delta aktivt i diskusjonene på nettet. Innsendingsoppgavene må sendes fra hver enkelt deltager - men jeg forstår selvfølgelig at man kanskje "hjelper hverandre"
Eksamen vil imidlertid IKKE være gruppearbeid
Priser og betaling:
Siden dette er første gang med D5L på baatplassen satser vi på en virkelig god "introduksjonspris" - som neppe vil bli opprettholdt neste gang
Pris for enkeltdeltager: NOK 8.000
Dette inkluderer undervisning, repetisjon i Stavanger, praksistur og "utstyrspakken". Utstyrspakken består bl.a. av læreboken Fritidsbåtskipperen, kartene 16, 17 og 559 som brukes meget i undervisningen. Hvis noen ikke vil "pakken", men selv skaffe lærebok, og helt ferske kart, kan fratrekkes NOK 600. Parallellinjal og passer regner jeg med at de fleste allerede har liggende, så det er ikke inkludert i pakken.
Pris for videre deltagere i samme gruppe: NOK 5.000
Dette betyr at en deltager regnes som "gruppeleder" og betaler full pris, de andre betaler 5.000. Men hvordan deltagerne vil utligne omkostningene seg i mellom legger jeg meg selvfølgelig ikke opp i
Det som IKKE er inkludert i denne prisen er reise og opphold i forbindelse med de to samlingene i Stavanger, og eksamensgebyr. Reiser ordner hver enkelt. Oppholdet i Stavanger vil noen ordne privat, mens andre vil bruke Gamle Salten. Jeg mener bestemt at de som tidligere har vært med på samlingene ombord har vært meget vel fornøyde med forholdet mellom pris og nytte
Betaling skjer til baatskolens bankkonto før utsendelse av pakkene, eller pakkene sendes i oppkrav. Etter forutgående avtale kan betalingen eventuelt deles i to like deler.
Påmelding:
Bindende påmelding skjer til jan@baatskolen.no senest 10. sept.
Men som sagt: jeg har helt sikkert glemt noe - har dere spørsmål så kom med dem!
Redigert av Poseidon: 30.08.06

Logg inn/registrer

Til toppen av siden