skage, på 31.08.06 13:03, skrev:
..... er det flere herfra så kunne vi jo arrangere kurskvelder sammen......
Dette blir bra.
Ja, nettopp det var tanken
Miles Ahead, på 31.08.06 13:12, skrev:
Jeg kan ikke se at det er skrevet noe om krav til legeattest. Er det ikke riktig at det må legges frem en legeattest som bl.a. dokumenterer god hørsel, syn og fargesyn for å få D5L sertifikat?
Det er riktig at det kreves legeattest for å få utstedt sertifikat D5L og D5LA. Ifølge opplysninger fra Sjøfartsdirektoratet vil kravene være de samme som for førerkort kl. B, men med tillegg av bekreftelse på fargesynet. Her står litt mer:
Helsekrav. Merk at man henviser til Ishiharas tavler
eller likeverdig test. En likeverdig test i denne sammenheng er det som man kaller "lanternetesten", den konsentrerer seg om fargene rød, grønn og hvit, som er de aktuelle i denne sammenheng. Det viser seg ofte at selv om man bommer på Ishihara, så kan man bestå fargetesten med glans. Den eneste måten å finne det ut på er nok å fremstille seg til en slik "lanternetest". Men etter å ha fartet rundt på sjøen en tid har vel den enkelte en oppfatning om man klarer å skille lanterner på fartøyer man treffer . . . .
hallaron, på 31.08.06 13:14, skrev:
Noen som kjenner til hva som er regnet for tilstrekkelig dokumentasjon...
I utgangspunktet er det 8 meter og 3 år. Og for at ingen skal være i tvil:
Det er fullstendig bortkastet å sende en søknad hvor det opplyses at båten er 7.95 meter! Dokumentasjonen blir en annen diskusjon. "Egenerklæringer" behøver man ikke spandere porto på. Men har man fast plass i en båthavn og får de ansvarlige til å signere, så bør det gå bra. Forsikringspapirer holder vanligvis, ihvertfall hvis de kan kombineres med noe som sannsynliggjør en viss bruk av båten. Men kort sagt blir det litt individuelt hva den enkelte kommer med, og det blir en avveining hva som kan godtas. Selv har jeg i noen tilfeller vurdert det som er fremlagt, gjort mine egne undersøkelser der hvor jeg fant det nødvendig, og så skrevet ut en erklæring for kursdeltagerne. Det har såvidt jeg vet gått greit hittil.