Jump to content

2 takt olje i diesel ?


Åsabu

Recommended Posts

Jeg er blitt fortalt at det kan være fornuftig å ha litt 2 takts olje i dieselen.

 

Hva er hensikten og hva nytte gjør det ? Har hørt at det kan smøre dieselpumpen. Er det riktig ?.

 

Og hvor mye skal en dosere/blandingsforhold ?

 

Håper noen kan gi et fornuftig svar på dette. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Eg har ein nabo som er mekanikar og han har anbefalt dette til min Ford-motor. Han meiner det vil vera ein fordel å blanda inn 1 prosent totaktsolje i dieselen ein gong i blant. Grunngjevinga er at marinedieselen er relativt "tørr" og ikkje har optimale smøre-eigenskapar.

 

Men etter det eg forstår gjeld ikkje dette alle dieselmotorar, så du bør sjekka med fagfolk korleis det er med din motor.

Link to post
Share on other sites

Det å få fornuftig svar er kanskje å håpe på litt for mye.

 

Behovet for å helle på litt olje avhenger muligens av den kvaliteten på dieselen man tømmer på. Hulda begynte å få litt fluktasjon i turtallet. Litt sjekking rundt om ga tilbakemelding om at om slik fluktasjon oppsto, kunne det ha bakgrunn i at dieselen var for tørr. Tørr diesel kunne blant annet ha sin bakgrunn i hva leverandøren blandet i for å lage 'vinterdiesel'. Dessuten vil slik diesel gi en ekstra slitasje på pumpe og dyser. Nokså mye ekstra slitasje.

 

Hulda tømte på 1/2 liter totaktolje på 400 liter diesel. Fluktasjonen forsvant i løpet av et par timers gange. Jeg er fornøyd.

Link to post
Share on other sites

En eldre mekaniker, har fortalt meg det samme. Hadde litt ujamn gange på ein 31 motor på forige båt. (Ved høg belastning)

var meit ein følelse enn noe eg kunne måle.

Fylte ca 0.3% mede 2T olje, og motoren virket å gå meir jemt.

Var nok mest ei litt sliten pumpe som trang smurning :smiley:

det vart forklart meg at Dieselen hadde meir fettstoff tidligere, og de gamle stempepumpene på 31 og 41 motorene, hadde godt av ekstra smurning, og det ville hjelpe litt på ei sliten pumpe.

Pumpen skulle muligens vert oversett, men motoren gikk veldig bra da den fikk olje, var hørbar forskjell, om eg glemte å fylle 2T olje ved bunkring.

Link to post
Share on other sites

Det å få fornuftig svar er kanskje å håpe på litt for mye.

 

Behovet for å helle på litt olje avhenger muligens av den kvaliteten på dieselen man tømmer på. Hulda begynte å få litt fluktasjon i turtallet. Litt sjekking rundt om ga tilbakemelding om at om slik fluktasjon oppsto, kunne det ha bakgrunn i at dieselen var for tørr. Tørr diesel kunne blant annet ha sin bakgrunn i hva leverandøren blandet i for å lage 'vinterdiesel'. Dessuten vil slik diesel gi en ekstra slitasje på pumpe og dyser. Nokså mye ekstra slitasje.

 

Hulda tømte på 1/2 liter totaktolje på 400 liter diesel. Fluktasjonen forsvant i løpet av et par timers gange. Jeg er fornøyd.

 

 

Gjerne et dumt spørsmål, men hva er fluktasjon ?

Link to post
Share on other sites

Fluktasjon er nok ikkje eit ord du finn i ordboka... Men det betyr vel noko slikt som varierande turtal, eller ujevn gange.

 

Sjekk med Mercruiser-forhandlar Båt & Motor i Sandviken ang. oljeblanding til din motor. Eg hadde ein Mercruiser tidlegare, og naboen kom ikkje med same rådet då...

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man bruker "vinterdiesel", dvs. diesel med parafin innblanding, blir dieselen "tørr". diesel i seg selv er en olje og har smørende effekt. På vinteren kan man oppleve at dieselen er innblandet opptil 40% parafin. Parafin har ikke smørende egenskaper, og for tradisjonelle mekaniske dieselpumper kan det med fordel blandes inn litt 2-takts olje.

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg ikke noe særig om, men innblanding av parafin i vinterdiesel var vel noe man gjorde før i tiden?

 

En eller annen sa en gang at innblanding av 2-taktsolje i dieselen førte til avleiringer på dysespissene og stempeltopper og var ikke spesielt lurt å gjøre. Kan det stemme?

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg ikke noe særig om, men innblanding av parafin i vinterdiesel var vel noe man gjorde før i tiden?

 

Det praktiseres nok enda. snakka med en bensinstasjonseier fra fra Indre-Troms (Brrr,kalt) der). Han kunne fortelle at det var et vanlig triks å blande inn ca 5% bensin i dieselen.

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg ikke noe særig om, men innblanding av parafin i vinterdiesel var vel noe man gjorde før i tiden?

 

En eller annen sa en gang at innblanding av 2-taktsolje i dieselen førte til avleiringer på dysespissene og stempeltopper og var ikke spesielt lurt å gjøre. Kan det stemme?

 

Jeg hevder ikke å være spesialist på området. Det jeg har hørt er:

Hvis du kjøper diesel hos en produsent, eks. Shell, så vil du være garantert å få diesel som er tilsatt et voksdempende stoff som ikke påvirker dieselens smørende effekt. Hvis du kjøper diesel fra en 'fristilt' pumpe, vet du ikke hva du får. Jeg har fylt diesel hos en slik. Min pumpe er renovert (nullstilt) og det samme er dysene. Turtallsvariasjon kom etter en slik fylling, dvs. turtallet mitt svinger litt innen visse turtallsområder, f.eks. rundt 2000 rpm. Ved fylling av slik 'tørr' diesel, vil hurtigløpende pumper (les rotasjonspumper, ikke gammeldagse stempelpumper med olje i bunnpannen), få en hurtig slitasje. På biler kan en pumpe ta dukken etter 100 000 km.

 

Avleiring på dysespissene er for småpenger å regne. Dessuten kan denne type avleiring heller linkes til hurtig turtall på lav belastning.

 

Jeg finner de forklaringene jeg har fått, sammen med egne observasjoner, å stemme så bra at jeg tømte på en skvett.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mercruiser 2,8 ES D-tronic 200 hk. diesel. Burde jeg da tilsette litt 2 t olje ?

 

Det skader ikke :smiley: Ser stadig særlig høytrykkspumper som skjærer seg på common rail motorer.Hvorfor? vet jeg ikke. men har en mistanke til mye vann i tankene til bensinstasjoner og marinaer.

Det kan også være lurt og ha i litt 2t olje på siste fylling for sesongen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette med å helle en skvett 2-taks olje på tanken gjør bare godt. Den feter opp dieselen litt slik at deler i innsprøytningsutstyret får litt ekstra smørning. Det fører med seg lengre levetid på utstyret.

2-takts oljen har faktisk en annen god effekt nede i dieseltanken. Denne oljen har dispergerende egenskaper og vil føre til at ev. vann på tanken innblandes i oljen/dieselen og forsvinner ut gjennom forbrenningen. Den vil altså fungere som en kondensfjerner. Og uten kondensvannet i bunn så har man heller ikke grobunn for disse lumske dieseldyrene. 1% innblanding før og mot slutten av sesongen gjør bare godt. Ikke er det spesiellt dyrt heller.

Link to post
Share on other sites

Hvis disse dyra blir borte, hva skal vi skrive om da, a?? Halve postingene er jo om dieseldyr.

 

Nei, da kan vi lige godt legge ned hele BP.... :lol:

Man kan faktisk ha diesel på tanken som er sterkt infisert av dieseldyr uten at det skaper problemer. Så lenge man ikke har vann vil disse blindpassasjerene være i en slags dvale og de skiller ikke ut dette gråaktige slimet som tetter filtrene. Så får vi vann på tanken og det blir som å kaste bensin på bålet om dieselen er sterkt infisert.

Link to post
Share on other sites

En jeg snakket med som sa at det gikk helt fint å kjøre dieselmotorer på fyringsolje.

Er det noen som har prøvet det? Fyringsolje ligner kanskje mer på parafin.

 

Biodiesel kan kanskje være et bra alternativ mht smøring av pumpe. En oppskrift på bio diesel er f.eks. brukt frityr olje eller en annen olje f.eks raps iblandet etanol, 9 del olje og 1 del etanol.

Problemet da er vel at det lukter som en frityrgryte..

Link to post
Share on other sites

Fikk høre at blank diesel er innblandet biodisel. Denne har andre egenskaper m.h.p. vann, og vannet blir med til filteret hvor det skilles ut. Pa gammeldags diesel ble vanne liggende i bunn tanken. Det betyr også at diesel har blitt ferskvare.

 

Farget diesel derimot var "rein diesel" og kunne lagres lenge.

 

Fyringsolje (for vanlige småkjeler etc) har tradisjonelt vært lik diesel, men kunnet inneholde større mengder forurensninger. Har forøvrig vært med på å bruke tyngere fyringsolje, men den ble omtrent som vaselin når temperaturen sank til ca 5 grader. Måtte ha forvarming i tanken +++.

 

Parafin derimot er tørrere, men kan bfint brukes på dieselmotor. Hadde en kollega som gjorde det på bilen (Transporter) i flere år. Han tilsatte 1% totaktsolje.

Han påstod at hvis han fylte diesel og parafin annenhver gang så behøvde han ikke oljetilsetning, men han fikk dengangen parafin til ca !/2 pris av diesel.

 

Det hadde vært fint om noen som virkelig hadde greie på dette kunne komme med fasiten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...