Jump to content

Er det andre her inne som bor i båt?


norspeed

Recommended Posts

Er det andre her som bor i båt?

 

Jeg har bodd i båt i 5 år nå og synes det er en helt ok måte å bo på. Båten min er 60' og holder samme standard som hvilken som helst leilighet/enebolig.

 

Jeg ligger på Glomma og det bor, etter hva jeg vet, ca 20 stk. på elven på strekningen Sarpsborg til Fredrikstad.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to naboer som bor i sine seilbåter , de bor nok litt på land også i hytter til kommunens store fortvilelse da de ikke har lov å bo i sine hytter hele året og derfor er det sikrest å å oppgi båtene som ligger her på svai som lovlig bo adresse.

Begge er medlem her men bortreist for tiden.

 

Postbudet ringte på forleden og skulle levere pakke på døra til den ene (40 toms flatskjerm) han fikk tilbud fra meg om å låne jolla men returerte uten fullført oppdrag.

Link to post
Share on other sites

Jeg også... er på vei inn i min første sommer. flytten inn før jula i fjor.

Stålbåt på 44 fot og under kontunuerlig oppgradering og reperasjon...

 

Men dette vil jeg fortsette med!!! til tross for at en blir nesten stemplet som uteligger i samfunnet når en ikke oppgir et gårds og bruksnr.

 

Så jeg ble pr definisjon satt som UFB ( uten fast bopel) Så da har kommunen plikt til å skaffe oss "stakkare" tak over hodet!! :cheers:

 

Jeg valgte tilslutt å svelge en liten stamme kameler og bruke en adresse ovenfor myndighetene.

Så vedresender jeg all post til postboksen. Men problemene kommer da vidresendingstiden er over. Da blir posten sendt i retur med ukjent mottaker..

 

Foruten kjeppene i hjulene ( eller kanskje stokkene i proppelrene??) er det en fantastisk følse å vite at en kan slippe noen tamper og tusle avgårde med hele "livet "

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg sysler også med tanken med og bli båtboer.

Har gjort det lenge, men ikke tatt steget sålangt.

 

For min del ville det vært aktuelt og bodd i en Hollandsk stålbåt på rundt 35-40 fot.

De får man jo for en rimelig penge :yesnod:

En slik får jeg også akkurat plass til på båtplassen min, skulle jeg tro :smiley:

Link to post
Share on other sites

MY casa.

 

Folkeregisteret kan ikke pålegge deg å ha en boligadresse, det er dog en fordel i mange tilfeller å ha det. Hvis man skal ha et nytt mobilabonnement kan du få avslag under henvisning til at du ikke bor noe sted.

 

Jeg husker hvor fortvilet de var i Fr.stad når jeg oppga at jeg bodde i båt. De ville først ikke godkjenne min flyttemelding fordi det ville skape problemer i dataprogrammet deres. Da ga jeg de beskjed om at en flyttemelding er en melding om flytting. Det er ikke en søknad om å få lov til å flytte.

 

En båt er per def. ikke en bolig. Men den kan være stedet hvor man har sin regelmessige døgnvile. Da skal man registreres på båten med postboksen som postadresse.

 

Jeg skrev et brev til skattedirektoratet hvor jeg spurte om det var regsteret eller informasjonen som registreres som er det vesentlige ved folkereg. Jeg fikk et meget snurt og surt svar om at båt ikke er godkjent som bolig. Dermed var vi like langt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bodd i båt i 6 år og er styremedlem i Norsk Båtboerforening. Vi anbefaler alle som er intreserte i den livsmåten til å melde seg inn og støtte oss i kampen mot lov og regler her i landet og til å bli sterke nok til å få egen bobåthavn i Oslo. Vis vi klarer de kan vi jobbe videre om landet senere. Dere kan melde inn på www.batboer.no og medlemsavgift er 100kr i året. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Sevicemannen

 

Jeg/vi prøvde å opprette kontakt med dere gjentatte ganger i 2004/5 men dere falt liksom av lasset når vi begynne å snakke om resten av Norge. (Dere er nok for lokale i visjonene deres.)

 

Vi var en del (ca. 12- 15 stk.) som startet opp Norsk bobåtforening i 2005. Disse kom fra hele landet. Men...det er så mange individualister som bor i båt så vi etterhvert la det på hylla.

 

Jeg har ellers hatt en del kontakt med Sjøfartsdir. vedr. "Fartøytypekoder" og her er et utsnitt av svaret:

 

".....den eventuelle fartøytypen "Bobåt" måtte knyttes til en forskrift som regulerer tekniske/sikkerhetsmessige krav til slike fartøyer. Det er ingen signaler om at en slik forskrift vil bli utarbeidet innen overskuelig framtid og følgelig er "Bobåt" en uoppnåelig fartøytype i forhold til Sjøfartsdirektoratets definisjoner i dag."

 

Grunnen til at jeg mener det ville vært viktig å få reg. en fartøytypekode som kalles bobåt er at vi da kanske ville kunne stått sterkere overfor bl.a. forsikriksselskapene. Hvis båten vår brenner eller synker i dag så heter det at vi mister en fritidsbåt. Hvis det hadde vært en offisiell betegnelse på bobåt ville vil kunne argumentere med at vi hadde miste vårt hjem. Det ville kanske også blitt letter i forhold til banker også. Det er også et ganske snevert forsikringstilbud hvis man har en båt som er over 50' og laget av annet enn plast. Gjensidige er det eneste selskapet jeg vet om som forsikrer større fritidsbåter laget av tre eller stål.

 

Jeg vet at det tidligere naturverndep. gikk ut og ba fylkesmennene anspore kommuner om å være velvillig mtp bobåthavner. Kanske mest for å få ryddet opp i problemet knyttet til kloakk rett i sjøen o.l. Jeg vet ikke om noen kommuner som har fulgt opp. Fredrikstad, som kaller seg skutebyen, har ikke gjort stort for å bidra i positiv retning. Nesten alle som bor i båt på Glomma ligger på private kaier og brygger. Moss kommune stillte seg positivt til en havn i regi av Forbundet Kysten synes jeg å huske. Vet ikke hvordan det går på Rossnestangen for tiden.

 

Jeg gir vel nesten utrykk av at det å bo i båt er vansklig her i landet. Slik er det ikke. Man er dog avhengig av å finne en grei kaieier som synes det er fint at noen bor der, er tilstede og passer på kai og område ellers.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg mener det ville vært viktig å få reg. en fartøytypekode som kalles bobåt er at vi da kanske ville kunne stått sterkere overfor bl.a. forsikriksselskapene. Hvis båten vår brenner eller synker i dag så heter det at vi mister en fritidsbåt. Hvis det hadde vært en offisiell betegnelse på bobåt ville vil kunne argumentere med at vi hadde miste vårt hjem. Det ville kanske også blitt letter i forhold til banker også. Det er også et ganske snevert forsikringstilbud hvis man har en båt som er over 50' og laget av annet enn plast. Gjensidige er det eneste selskapet jeg vet om som forsikrer større fritidsbåter laget av tre eller stål.

 

Er det så lurt å legge til rette for myndighetene for både skattelegging og kontroll og ytterligere detaljstyring?

 

Jeg skjønner ikke hvorfor man skulle kunne betale ekstra i bl.a. forsikring for at eieren blir så subjektiv at han vil absolutt tillegge skuta "et hjem". Skulle man nå miste "hjemmet" sitt så kan man vel kjøpe et nytt "hjem".

 

Markedprisen for skuta er vel den samme uavhengig av affeksjonsaverdien. Jfr. boliger hvor eieren har bodd i huset sitt i alle år og gjerne både ombygd og farvesatt iht. sin egen smak. Svært ofte gjør nettopp denne affeksjonsverdien at markedsprisen synker. Har man f.eks. tuklet med planløsningen eller byggetillatelser kan dette blir katastrofalt.

 

At byssa er flyttet inn i akterkabinen er sikkert glimrende for den enslige båtboeren, men er kanskje utelukket for barnefamilier etc.

 

Hva gjør man på kontinentet i slike spørsmål? Nederland og England har vel 100 års fartstid i båtboing?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Neida. det er nok sant at det ikke pålagt med en adresse. Men som du selv er inne på det alt fra mobilabonemanger til banklån som blir problematist.

Samt at det er offentlige kontorer som konsekvent sender til registrert adresse i folkergisteret. og postboks er IKKE er adrese.

 

Så det er ibestefall "lite tilrettelagt" for alle som faller utenfor A4 tilværelsen.

 

En annen ting er som det blir nevt med muligheter for å ha et sted å kunne få lagt seg på årsbasis. Gjestehavner er jo tilgjenglige om vinteren, men om sommeren må man jo flytte. I sandefjord er det kansje 7-8 båter det bor folk fast i. De fleste ligger i gjestehavn frem til sommeren. Derfra må man finne andre plasser fram til høsten igjen.

 

Det var en kjempeide å få registrert opp en kalsse som tar for seg båtboere ja.

Forrsikring er et problem, min forrsikring dekte som basis kun kr 10,000 i fastmontert utstyr og tilsvarende i bagasje. Når alt en eier og har ( nesten ) er ombord, sier det seg selv at det ikke holder lenger en tven, dressen og litt til...

Så en " superforrsikring" i mitt selskap dekker ubegrenset med fastmontert utstyr og 30`i bagasje.. Samt avbruddsforrsikring i ferien. ( så da får en håpe at eventuelle skader kommer i ferien...

 

Sitter med litt samme inntrykk av Norsk Båtboerforening at det blir litt lokalt til Aker brygge. Men kan jo selfølgelig ta feil?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Krisida Magni,

 

 

Kafetin ØL belyser nettopp det som er noe av probemstillingen. En annen ting er at det faktisk ville vært frivillig å bytte fartøytypekode. Ønsker man å ha en fritidsbåt så er det få som ville satt seg imot det.

 

Danskene har et regeverk som gjelder bobåter, det går ut på bl.a. ting som stabilitet og flyteevne. Jeg har en link et eller annet sted, men finner den ikke akkurat nå. Svenskene derimot har ikke tatt seg bryet med å lage regeverk i forhold til bobåter. Der har folk bodd i båt f.eks. i Slussen (Stockholm) i flere hundre år.

 

Jeg definerer nok annerledes, og stiller andre krav til, en bobåt enn du gjør.

Redigert av norspeed (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei MY Casa.

 

Jeg har løst litt av lagrings og forsikrings problemene ved å kjøpe meg en kontainer. Da er den forsikret med en egen innboforsikring.

 

I Østfold er det svært få som får ligge fast ved kommunale brygger. Det er et par stykker, men de har mer eller mindre hevd på plassene.

Link to post
Share on other sites

Neida. det er nok sant at det ikke pålagt med en adresse. Men som du selv er inne på det alt fra mobilabonemanger til banklån som blir problematist.

Samt at det er offentlige kontorer som konsekvent sender til registrert adresse i folkergisteret. og postboks er IKKE er adrese.

 

Så det er ibestefall "lite tilrettelagt" for alle som faller utenfor A4 tilværelsen.

 

En annen ting er som det blir nevt med muligheter for å ha et sted å kunne få lagt seg på årsbasis. Gjestehavner er jo tilgjenglige om vinteren, men om sommeren må man jo flytte. I sandefjord er det kansje 7-8 båter det bor folk fast i. De fleste ligger i gjestehavn frem til sommeren. Derfra må man finne andre plasser fram til høsten igjen.

 

Det var en kjempeide å få registrert opp en kalsse som tar for seg båtboere ja.

Forrsikring er et problem, min forrsikring dekte som basis kun kr 10,000 i fastmontert utstyr og tilsvarende i bagasje. Når alt en eier og har ( nesten ) er ombord, sier det seg selv at det ikke holder lenger en tven, dressen og litt til...

Så en " superforrsikring" i mitt selskap dekker ubegrenset med fastmontert utstyr og 30`i bagasje.. Samt avbruddsforrsikring i ferien. ( så da får en håpe at eventuelle skader kommer i ferien...

 

Sitter med litt samme inntrykk av Norsk Båtboerforening at det blir litt lokalt til Aker brygge. Men kan jo selfølgelig ta feil?

 

Erik

 

 

Det stemmer nok at båtboerforeningen er mest synlig på Aker brygge. Det er ønskelig å ha noen flere "avdelinger" rundt omkring i landet, men det avhenger av at det er noen frivillige som er villige til å sette av tid og ressurser til det. Det er helt ubetalt arbeid, men man treffer mange bra folk.

 

Når det gjelder alle problemene det offentlige steller istand for folk, så er det også noe foreningen jobber med, men det er et mer langsiktig mål da jeg tør våge å påstå at den harde kjernen av A4-menneskene som finnes i dette landet har en eller annen stilling i det offentlige byråkratiet. Disse folka er det utrolig vanskelig å påvirke. Det som taler vår sak er at det blir flere og flere båtboere, og på et eller annet tidspunkt må det offentlige faktisk innse at dette er en leveform flere og flere nyter. Da er spørsmålet om de skal begynne å prate med oss og være løsningsorientert, eller om de skal bruke enda mer ressurser på å få oss vekk.

Link to post
Share on other sites

Ang. forsikring, så vil jeg anbefale å plage forsikringsselskapene mye på det. Jeg har forsikret båten for 1,4 mill, og da er løst og fastmontert utstyr ombord og personlige eiendeler forsikret for inntil 200000. Det tror jeg holder ganske greit. Har aldri hatt behov for å prøve denne forsikringen, men synes uansett at det er greit å betale 6000 til gjensidige i året for en slik forsikring med full kasko.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

 

Er båtboerforeningen fremdeles aktiv? Vi (familie på tre) skal bli båtboere i løpet av de neste dagene, og regner med å fortsette å være det en god stund fremover. Dette innebærer en ganske stor omstilling for oss, og det hadde vært kjekt å kunne ha kontakt med erfarne folk i samme situasjon, slik at vi slipper å finne opp hjulet på nytt for ethvert problem som oppstår. :smiley:

 

Grunnen for at vi skal bli båtboere er hverken frihetstrangen eller økonomiske årsaker, men at leiekontrakten vår går ut 31.12. og vi finner rett og slett ingen ny leilighet her i Tromsø. Heldigvis fikk vi tilbudt om å kjøpe en eldre 60ft trebåt, som nå skal bli vårt hjem. Nå gjenstår det «bare» å ordne med kaiplass, forsikring, sannsynligvis ikke flyttemelding (uaktuelt å bli «uteliggere»), og DL5, i tillegg til noen reparasjoner og utbedringer.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...