baatplassen.no: Tilsetningsstoff til motoroljen som hindrer lekkasje? - baatplassen.no

IP_content

• (2 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke svare på emner

Tilsetningsstoff til motoroljen som hindrer lekkasje?

Postet 26.03.09 Innlegg 21 Medlemmet er innlogget index   

• Reg. 09.07.03
  • Gruppe: Medlem
  • Aktiv: idag 07:43

Vis innleggPostet av pettersand 26.03.09 15:13:

gummi er ikke et utpregt brukt materiale i kontakt med olje.

Ventiltentinger, tetningsringer på veivaksel og O-ringer er vel laget av gummi? Og det er som regel disse som forårsaker lekkasjer når de blir gamle og stive i gummien. Selv foretrekker jeg som sagt å skifte tetninger som lekker, men det finnes snarveier om man vil gjøre det enkelt. Ikke like bra, men bedre enn ingenting...
Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båt: Viksund 27 Columbi B: M L: 26-30 M: P

Postet 26.03.09 Innlegg 22 Medlemmer er ikke innlogget VannTro   

• Reg. 06.08.07
  • Aktiv: idag 06:48
Normalt er o-ringer laget i epdm gummi EPDM gummmi har forøvrig ikke noen bra bestandighet mot olje og bensin og brukes vel derfor ikke så mye i motorindustrien.

Hvis noen vil fordype seg finnes det litt forklaring på forskjellige gummityper HER

Redigert av VannTro: 26.03.09

Bostedskommune: Buskerud, Drammen Båt: Fjord 880 AC 1987 / FordSabb 2728T 200hk B: M L: 26-30 M: P

Postet 26.03.09 Innlegg 23 Medlemmet er innlogget index   

• Reg. 09.07.03
  • Aktiv: idag 07:43
Er ikke Nitril vanlig brukt i tetningsringer mot olje?
Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båt: Viksund 27 Columbi B: M L: 26-30 M: P

Postet 26.03.09 Innlegg 24 Medlemmer er ikke innlogget Hafrsfjord   

• Reg. 10.02.04
  • Aktiv: i går 21:03

Vis innleggPostet av Sæbø 26.03.09 08:52:

.......
Gi en lyd kors det oppleves da :smiley:

Da har jeg testet QMI -produktene.

Bare for å ha sagt det med det samme… ikke tror jeg på julenissen og stiller meg ellers meget tvilende til diverse vidundermiddel og andre "under" ! Etter å ha lest side opp og side ned på baatplassen om QMI og andre motorforbedringsmidler så har ikke skepsisen blitt mindre, men årsaken til at jeg har testet QMI-produktene var en EU-kontroll (eller som det heter på norsk PKK) av min Hyundai H1 -99 mod.

Før EU-kontrollen ble det skiftet luftfilter, dieselfilter, olje og oljefilter. Har aldri merket noe særlig røyk fra eksosen, så at bilen ikke skulle bli godkjennt p.g.a CO-målingen streifet meg ikke, så feil kan man ta! Avgassmålingen viste en høy verdi – 9,9 ( verdien skulle vert max 3,0 )og bilen ble ikke godkjent.

Post bilde

Etter å ha luftet problemet for en bekjent og en bilmekaniker ble jeg anbefalt en behandling med QMI-produkter. Begge påsto hardnakket at dette ville løse problemet. Begge hadde brukt det på egne biler ( både veteranbiler, bobil, 5-6 år gammel Mercedes diesel og en Peugot diesel.) Til slutt lot jeg meg overtale, det er jo noe enklere å gjennomføre en slik operasjon enn å ta en motoroverhaling.

Produktene ble kjøpt inn ( neida, de var slettes ikke billige! ).

Første trinn – innvendig motorvask:

Tappet av ca. 1 liter motorolje, deretter ble QMI - vaskemiddelet ( ca. 1 liter ) fyllt på gjennom peilepinn-hullet slik at det kom rett i bunnpanna.

Deretter gikk motoren på tomgang i 25 minutter.

Motorolje/vaskemiddelblanding ble så tappet av. Oljefilteret ble skiftet og ny olje ( minus ca en liter for å få plass til motorbehandlingsmiddelet ) påfyllt og bilen startet opp slik at den nye oljen kom rundt i systemet.

Neste trinn :

Motorbehandlingsmiddelet …..

skulle fylles på kald motor så dette ble utsatt til neste morgen.

Da middelet var påfyllt skulle bilen ifølge bruksanvisningen straks kjøres i en halv time, men selgeren anbefalte minst en time. Dette ble så gjort.

Selv med min skepsis må jeg innrømme at det ble merkbart mindre "støy" fra motoren.

Så kom turen til dieselforbedreren:

For å rense og smøre dyser og pumpe, tilsettes dieselforbedreren:

Vanlig dose – 1dl til 60 liter diesel ( på de første to tankene ble det anbefalt dobbel dose )

Kjørte så ca to tanker med dieselforbedreren før bilen igjen ble fremvist for kontroll for å sjekker avgassen.

Målingen viste denne gange 2 …og bilen ble endelig godkjennt.

Post bilde

En ikke særlig vitenskapelig test, …og om jeg fortsatt er skeptisk til vidundermiddel…..? Ja absolutt, men målet ble nådd, bilen ble godkjennt og da får en vel svelge en kamel eller to :rolleyes:

Lagt til..... Ble noe stor skrift siden det ble kopiert fra ett word.dok.

Redigert av Hafrsfjord: 26.03.09

vimpel

Postet 03.11.09 Innlegg 25 Medlemmer er ikke innlogget Anabelle   

• Reg. 26.05.03
  • Aktiv: 13.06.10
Det ville jo være rart om vi ikke i blant får nye produkter som er bra til smøring, reduksjon av friksjon, fornying av pakninger osv.
Om vi aldri får dette går jo ikke utviklingen fremover. :confused:

Husk at mange av oljeprodusentene lever av å selge OLJE. De ønsker ikke at olja skal bli for bra slik at intervallene går ned.
De kan selvsagt også tilsette div, stoffer som PTFE osv. men hvorfor skulle de det?

En kuriositet, på min BMW 3-serie følger jeg alle servicer og anbefalninger fra BMW. Denne bilen går iblant (avhenger av kjørestil) helt opp i 2 år og 25000km på et oljeskift. Riktignok da en dyr olje, men likevel.

Vel, vel, jeg er ingen ekspert, men åpen for nye produkter.
Bostedskommune: Buskerud Båt: Huwa 26 B: M L: 26-30 M: P

Postet 03.11.09 Innlegg 26 Medlemmer er ikke innlogget Smurf1   

• Reg. 02.04.08
  • Aktiv: 01.09.10
Siden denne gamle tråden ble vekket til live igjen så kan jeg jo like godt komme med en oppdatering på "pakningsfornyeren".

Omega Pakningsfornyer ble innkjøpt på Mekonomen, og bruksanvisningen fulgt nøye. Det er veldig viktig at man ikke bruker tilsetter mer enn det som står på flasken, for da kan man få problemer.

Status så langt er at ja, det funker :smiley: Selv om det fortsatt er olje i motorrommet så er situasjonen blitt MYE bedre, og oljeforbruket blitt tilsvarende mindre :yesnod: Hvis du har en gammel, lekk motor så kan dette absolutt være verdt å prøve.
Bostedskommune: Hordaland, Bergen VHF/MMSI: LE9043 / 258 504 310 Båt: Maxi 84 B: S L: 26-30 M: P

• (2 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke svare på emner