Ip.Content

Logo

Bilder i fra Haaby's båtpuss og sørvis på Eber x2

• Logg inn for svare
2904 svar på dette emnet

Meningsmåling: Meningsmåling om baugpropell

Har du baugpropell ?

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

#1 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 10.04.09 23:17

• Medlem
Etter å ha solgt Bentebåt i fjor, måtte vi få tak i en ny båt med sjel. Valget falt på en båt som lå i en innsjø ved Kongsberg. Husker aldri om det var Kongsvinger eller Kongsberg  men det var ferskvann der og det var mot telemark.
Skjønte når jeg fikk se den hvorfor han hadde tatt bildene så langt unna. Veldig spes utseende på denne her. Grusomt stygg etter min mening. Når vi skulle ut på prøvetur var gearkassa ikke helt enig. Gearet satt seg fast og det ble aldri noen prøvetur. Tenk deg å vise frem båt og så skjer sånt, stakars selger.. Jeg tenkte derimot at dette kan bli billi :-) og mer jobb :sweat:

I fra finnannonsen:

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Båten kom så hjem med defekt gearkasse, hengeren til bente ble for liten og jeg måtte knuppe opp hengeren for at ikke hjula skulle subbe i skroget.  Knut ( traktoren ) og gamle hengeren til bente hjalp villig til. Han som kom med båten lessa på sammen med gamle eier og han skal ha skryt. Bra pris , bra utstyr...  fin kran med god rekkevidde og trivli kar. Nedfelte støtter i planet å greier.

Post bilde

Post bilde

Gearkassa ble plukket i atomer og deler i fra Drevia.se ble bestillt. Det var en kon som var defekt og den var ikke mulig å få ny lengre. Kunne henne han fikk inn brukt sa han og da var den 1500 pr kon..  Derimot hadde jeg fått med ei reserve gearkasse som ikke fungerte... men jammen satt det nye koner i den.
Ellers byttet jeg alle lager osv med det samme den var oppe. Hadde jeg visst hvor dyrt det ble hadde jeg kjøpt overhalt byttekasse på finn til 9 lapper.
Post bilde

Når jeg kom ut i verkstedet i dag klokken 9 så hadde jammen fruen vært oppe før meg og stoffet båten ferdig. Pusset skroget med Hugos og fått vekk flekker og polert med autoglym. Det jeg ble mest imponert over var at ho hadde stoffet med den dyre internationalen ,som vi skal prøve i år, i vannlinja og brukt resten i fra i fjor, blilli abc bunnstoff som faktisk var bra , under båten.... syns jo ikke alikevel. "Ho er flink te å ærbe" som vi sier i Rakkestad. Var oppe hall 7 jeg sa ho som det var den største selvfølge.
Hugos i vannlinja er superbra. Ho tok det på poleringsmaskinen og tok hele skroget og så det ble endabedre. Ikke å anbefale på ny båt da det er mye slipemiddel i...  gammel dritt som den vi har, er det ikke nøye med uansett...
Båten var faktisk helt svart i ræva etter gammel eksos og den ble like hvit som på sidene etter ho mor var ferdig..

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Det elektriske trengte en runde..  gamle batterier og 35 amp dynamo er ikke etter dagens behov. Jeg plukket av dynamoen og tok den med i butikken , ringte bema som vi tar sånt i fra. Gråt og klagde på hvor dårlig det gikk om dagen og at jeg så vidt hadde til salt i såret. Fikk grina meg til bra pris på en iskra 100amp marine dynamo og 2 gel batterier. Passer rett i festene så veldig enkelt å bytte. Må bytte ledninger men det tar jeg senere når den tid kommer.... Batteriene var 33 cm lange og den gamle kassa til batteriene var da selvfølgelig 31,5 ..  er det mulig tenkte jeg. I morgen eller en annen dag sparker jeg enkelt ut ene sida på kasse og slipper dem nedi og en pen stropp så er det perfekt.  

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Kom over en Eber x2 på finn, http://www.finn.no/f...nnkode=15571161 denne var jo maken til den jeg hadde  
Post bilde

Koblet opp den "nye" i fra finnannonsen i skrustikka med strøm og diesel..  Makan.   Røykla hele verkstedet og måtte lufte ut. Kjærringa og jeg sto å gapskratta med tanke på stakkars båtnaboer så her måtte det gjøres noe..  

Post bilde

Jeg tok en grundig utvendig sjekk først for å se etter feil.
Post bilde

Med gode arbeidstegninger er det ikke noe problem

Post bilde

Plukket den i atomer for så å sette sammen igjen.

Post bilde

Dysa/tenneren var feilen , som en hver som er oppvokst på gård vet man at for å være selvhjulpen må man minimum ha minst 2 ta hvert så jeg hadde jo selvfølgelig deler...

Post bilde

Her er synderen

Post bilde

Mitt kjøre søskenbarn kom innom for å se hvor røyken hadde kommet i fra..   han har ikke vært i slåsskamp, men vi spiller bandy en kveld i uka og han fikk ei kølle i trynet.. fjøsbandy som vi kaller det har andre regler en bøgbandy. Høy kølle er lov.
Som dere ser trakk han seg litt unna og tittet skeptisk bort på skrustikka...

Post bilde

Etterpå brant den perfekt. Bare en liten dunst til å starte med :lol:  :lol:  :lol:

Post bilde

Etter 5 sekunder :  :cool:  :cool:

Post bilde

Da er det bare nytt elektrisk , hive ut kloakk tanken og få ut legoklosser i rørbenna , gardiner, ta ut motor og bytte olje pumpe igjen.
Om noen har erfaring med md17c med dårlig oljetrykk på tomgang så gi lyd. Pumpa sitter vel innunder svinghulet ? Tror jeg brå tar ut motoren med det samme. Pelle av bunnpanna og få til et skikkelig oljeskift og rengjøre sumpen.
( Sier jeg nå mens jeg er høy på sjokolade og maskipan foran pc'n. Mens jeg vet at jeg er like lat og fet i morra alikevel og at jeg mest sannsynlig bruker halle dagen på Baatplassen og finn før jeg får kommet meg ut. )

Så da kjære båtvenner, ber vi om nydelig vær og vanvittig varme og en heidundranes 2009 sommer.

Post bilde

Flere bilder kommer......

#2 Skipper Båtløs Ikke pålogget Postet 10.04.09 23:50

• Medlem
Artig innslag Anders...men du bør ikke klage på at hun brukte den dyre Internationalen....du kjøper jo den til engrospris :eek:

#3 Camor Ikke pålogget Postet 10.04.09 23:55

• Medlem
Skulle du komme på vannet i år kan du bare glemme å starte motoren. Du har brukt opp CO2-kvota di for i år. Etter den starten av Eber'n   :lol:  :lol:  :lol:

MVH
Morten

#4 puddingen Ikke pålogget Postet 11.04.09 00:01

• Medlem
Ikke så stygg da!
Så grådig praktisk ut.Gratulerer og lykke til!

#5 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 11.04.09 00:03

• Medlem

Vis innleggjory, på 11.04.09 00:50, skrev:

Artig innslag Anders...men du bør ikke klage på at hun brukte den dyre Internationalen....du kjøper jo den til engrospris :eek:

Ja men jeg tenker på hva jeg kunne fått for den pøsen jeg vettdu om jeg hadde solgt den  :rolleyes: snufs

#6 VannTro Ikke pålogget Postet 11.04.09 00:30

• Medlem
Utrolig underholdende bildeserie akompagnert av snerten tekst. Båtpuss med underholdende vri.....venter spent på fortsettelsen  :lol:

Redigert: Det slo meg pluttselig at det kanskje var deg som hadde den litt spesielle anonsen på FINN når du solgte den forige båten deres...

Redigert av VannTro: 11.04.09 00:32

#7 M/S Bastard Ikke pålogget Postet 11.04.09 00:37

• Reder
  • VHF
Det stemmer bra  :yesnod:

Stilig båt da!

#8 Båtdrømmeren Ikke pålogget Postet 11.04.09 08:01

• Medlem
Er faktisk ikke enig i at båten ser så stygg jeg. Var mm fra å kjøpe en slik selv. makan til plass i en 25ft skal man lete lenge etter, God kvalitet på matrialer ol.
Har du båten i færskvann.

#9 Jarle B Ikke pålogget Postet 11.04.09 08:31

• Medlem
grattis - pass på å ikke putt den i feil hull igjen så dere må kjøpe enda større båt til neste år :lol:  :lol:

#10 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 11.04.09 08:33

• Medlem
Er på hvaler om sommeren...  om noen ser vi kommer så har vi eksosen fra varmeren ut på høyre side...ligg unna
:lol:  :lol:

#11 Seacrest Ikke pålogget Postet 11.04.09 08:38

• Medlem
Hælle Anders

Ja dere "Rakstingær" er noe for dere sjæl!!

Dere holder vel til i skjebergkilen dere, kanskje vi sees

Burde fått meg en bp vimpel :rolleyes:

Utrolig underholdene innlegg, MÅ ha mer!  

:cheers:  Rune

#12 Ficher Ikke pålogget Postet 11.04.09 10:10

• Medlem
Meget bra :lol:  :yesnod:

#13 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 11.04.09 18:33

• Medlem
Startet dagen i dag med å åpne et brev  jeg fikk i fra Ingar tidligere i år...

Post bilde

Så var det impeller som sto for tur..

Post bilde

Dieselslanger og sånt er kjekt å vite at er i orden. Når det er slangeklemmer og lappet er det dårlige greier...  Jeg har mulighet for å presse på nye hylser og lage alt nytt, men når man ikke er i nærheten av skikkelig verktøy og det skulle ryke noe så er slangeklemmer å foretrekke kontra pressede tilkoblinger..  kløvet derfor hylsene med bæifil og brukte banjoene på nytt.

Post bilde
Post bilde

Da jeg er oppvokst på gård og vært lut fattig i all tid bruker jeg selfølgelig dem gamle cu-pakningene på nytt. Varmer dem opp så er dem gode som nye igjen. Ei krone her og ei krone der og ei til det er 3 kroner. Og ei til, så blir det 4.

Post bilde

I bunnen på båten lå det et gammelt kokeapparat. Fruen dro i gang med jif og skiftnøkkel for en service. Det ble riktig så bra etterpå.

Post bilde

Spørsmål:  Dette apparatet har 4 ratt foran..   Tror det er mulighet for å kjøre propan også på dette.. ser det er egen inngang til det med egne kraner.. men vi prøvde først med rødsprit. Får ikke den møka til å brenne skikkelig. Forvarmer som jeg husker mutter gjorde før i et par minutter før jeg fyrer på. Prøvde med lampe olje etter på men  det ble også for dårlig....  Har hatt ut dysene og den lille dysespissen som satt under der igjen i begge blussa..  Veska fordamer men brenner ikke skikkelig.. Hva er det rette flydiummet.. Tennvæske ?? Lampeolje fungerte bedre enn rødsprit. Eneste jeg fant ut.

Post bilde

Her har vi årsaken til at vi byttet båt. Lille Oda Kristine. Er med ut på båtpuss.

Post bilde

Den gamle batterikassa ble tatt ut og tilpasset av fruen, la også inn litt skum plast. Ho lima å greier, så flink så atter ho får jeg beholde.

Post bilde

Vannslangen i fra krana og te impelleren var av hageslange kvalitet. Der satte vi på en oljebestandig en i stedet. Forbanna dritt om den ryker ta.

Post bilde

Det kom masse besøk i dag  og vi fyra opp i engangsgrillen vår og tok meddan utte. Får reklamere litt for prior etter som dem permiterer....  vi spiste prior oste pølser. Tjukke goe pølser med guffe inni som tøt ut når dem ble varme. Veldig gode pølser altså, ikke sånn det var da dem første hønepølsene kom med fjær på og greier og smakte grusomt forferdelig fælt.  Men dessa ostepølsene var skikkelig gode og anbefales sterkt . Kylling og egg er også godt.
Naboene stakk rundt hjørnet når kamra kom frem, men Joakim som er flink til å kjøre snøskuter ble sittende... Kravebeinsbrudd.

Post bilde

Begynte på det elektriske annlegget før jeg tok kvelden...   det orginale i denne båten er veldig bra og det beholder jeg. Fjerner derimot all ettermontert utstyr og tar det på nytt.... legger opp nye kabler fra batteri til dynamo og starter. Får legge opp noen uttak til kjøleboksen her og der og. Når vi var å så på båten virket ikke lanternene så fruen startet med demontering..   hmm  25W pærer det var mye... setter vel i 10 W vel..

Post bilde

Da tar vi kvelden for i dag og får se om det blir noe i morgen.. eller om det blir bilhandel..

#14 SandAnker Ikke pålogget Postet 11.04.09 18:40

• Medlem
Godt det er flere en meg som har litt og gjøre i påsken :yesnod:

#15 puddingen Ikke pålogget Postet 11.04.09 18:55

• Medlem
Anders"n!
Optimusen din skal ha lampeolje/parafin (europris 5l) og er et glimrende kokeapp.
Forvarmes i 1,5-2 mi. til hølete skåla er rødglødende.
Husk å pumpe nok trøkk først-

#16 JRO Ikke pålogget Postet 11.04.09 19:00

• Medlem
Kokeapparatet ser ut til å være likt som det jeg har i sjarken.

Du heller på lampeolje på den store tanken og så har du på rødsprit over brennerhodet og i skåla under. Bruk hodet når du doserer. Pump opp trykk med pumpa og når rødspriten nesten er slukket så åpner du dysa med det største hjulet og tenner på. Hvis det ikke brenner reint med en gang kan du kakke litt forsiktig på brennerhodet og pumpe litt mer. Hvis det bare er gul flamme må du forvarme en gang til.

Sykt mye varme i disse apparatene.

Lykke til :)

#17 puddingen Ikke pålogget Postet 11.04.09 19:03

• Medlem
Tror de midterste ratta er til forvarminga bråker og gøyver no inni h....te,men det er rektig
Når "koppa" gløder åpner du for dysene og stenger for gøyven,da blire kaffe!
Husk trøkket pump om det synker.
Flink hu kjerringstubben din! Imponert!

#18 JRO Ikke pålogget Postet 11.04.09 19:10

• Medlem
PS!

Siden du "fant" dette i en haug nederst innerst i båten, så er det jo sikkert moro å vite at et nytt sånt apparat koster over 3 båtlapper :)

#19 haigliset Ikke pålogget Postet 11.04.09 20:35

• Medlem
Det ligner på en Albin 25 ?

#20 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 11.04.09 22:05

• Medlem

Vis innleggSandAnker, på 11.04.09 19:40, skrev:

Godt det er flere en meg som har litt og gjøre i påsken :yesnod:
Må ha noe å gjøre... :smiley:

Vis innleggpuddingen, på 11.04.09 19:55, skrev:

Optimusen din skal ha lampeolje/parafin (europris 5l) og er et glimrende kokeapp.
Forvarmes i 1,5-2 mi. til hølete skåla er rødglødende.
Husk å pumpe nok trøkk først-

Vis innleggJRO, på 11.04.09 20:00, skrev:

Kokeapparatet ser ut til å være likt som det jeg har i sjarken.
Du heller på lampeolje på den store tanken og så har du på rødsprit over brennerhodet og i skåla under. Bruk hodet når du doserer. Pump opp trykk med pumpa og når rødspriten nesten er slukket så åpner du dysa med det største hjulet og tenner på. Hvis det ikke brenner reint med en gang kan du kakke litt forsiktig på brennerhodet og pumpe litt mer. Hvis det bare er gul flamme må du forvarme en gang til.

Vis innleggpuddingen, på 11.04.09 20:03, skrev:

Tror de midterste ratta er til forvarminga bråker og gøyver no inni h....te,men det er rektig
Når "koppa" gløder åpner du for dysene og stenger for gøyven,da blire kaffe!
Husk trøkket pump om det synker.
Flink hu kjerringstubben din! Imponert!
Jeg tror dem mitterste ratta er for propan... det er egen inngang på toppen av den med to rør til hvert sitt bluss med egne kraner som er helt separat... skal ta med to flasker lampe olje i morgen og prøve engang til...

Vis innleggJRO, på 11.04.09 20:10, skrev:

PS!
Siden du "fant" dette i en haug nederst innerst i båten, så er det jo sikkert moro å vite at et nytt sånt apparat koster over 3 båtlapper :)
Å dæven , jeg sto å titta på'n og sa te kjærringa at det greiene der hiver vi, så sa ho at vi kunne selge den på finn.no, hvor på jeg svarte at vi kanskje max fikk 100 lapp--.  Men nå får vi beholde den  :yesnod:

Vis innlegghavgaaaaapet, på 11.04.09 21:35, skrev:

Det ligner på en Albin 25 ?
Helt rett.. det er en Albin 25 AC Delux 76 mod tror jeg. Det var en skrog endring i støpeforma etter hva jeg har lest tidlig på 70 og denne er modellen etter. Skal være meget stødig i vannet. Er også levert med mast. Fant noe papirer i et rom i dag som jeg satt og leste i.. Der sto det at den var veldig stødig og at 50 graders helling ikke var kristisk. Da ble fruen glad...... Ellers er den veldig populær i sverige denne her. Jeg kan ikke huske å ha sett maken på hvaler noen gang..
Blir mer og mer glad i den jo mer jeg holder på. Den er gjennomtenkt hele veien. Bare litt spesiell i utseende.  :lol:

Redigert av Anders Haaby: 11.04.09 22:08