Skjønte når jeg fikk se den hvorfor han hadde tatt bildene så langt unna. Veldig spes utseende på denne her. Grusomt stygg etter min mening. Når vi skulle ut på prøvetur var gearkassa ikke helt enig. Gearet satt seg fast og det ble aldri noen prøvetur. Tenk deg å vise frem båt og så skjer sånt, stakars selger.. Jeg tenkte derimot at dette kan bli billi :-) og mer jobb
I fra finnannonsen:

Båten kom så hjem med defekt gearkasse, hengeren til bente ble for liten og jeg måtte knuppe opp hengeren for at ikke hjula skulle subbe i skroget. Knut ( traktoren ) og gamle hengeren til bente hjalp villig til. Han som kom med båten lessa på sammen med gamle eier og han skal ha skryt. Bra pris , bra utstyr... fin kran med god rekkevidde og trivli kar. Nedfelte støtter i planet å greier.

Gearkassa ble plukket i atomer og deler i fra Drevia.se ble bestillt. Det var en kon som var defekt og den var ikke mulig å få ny lengre. Kunne henne han fikk inn brukt sa han og da var den 1500 pr kon.. Derimot hadde jeg fått med ei reserve gearkasse som ikke fungerte... men jammen satt det nye koner i den.
Ellers byttet jeg alle lager osv med det samme den var oppe. Hadde jeg visst hvor dyrt det ble hadde jeg kjøpt overhalt byttekasse på finn til 9 lapper.

Når jeg kom ut i verkstedet i dag klokken 9 så hadde jammen fruen vært oppe før meg og stoffet båten ferdig. Pusset skroget med Hugos og fått vekk flekker og polert med autoglym. Det jeg ble mest imponert over var at ho hadde stoffet med den dyre internationalen ,som vi skal prøve i år, i vannlinja og brukt resten i fra i fjor, blilli abc bunnstoff som faktisk var bra , under båten.... syns jo ikke alikevel. "Ho er flink te å ærbe" som vi sier i Rakkestad. Var oppe hall 7 jeg sa ho som det var den største selvfølge.
Hugos i vannlinja er superbra. Ho tok det på poleringsmaskinen og tok hele skroget og så det ble endabedre. Ikke å anbefale på ny båt da det er mye slipemiddel i... gammel dritt som den vi har, er det ikke nøye med uansett...
Båten var faktisk helt svart i ræva etter gammel eksos og den ble like hvit som på sidene etter ho mor var ferdig..

Det elektriske trengte en runde.. gamle batterier og 35 amp dynamo er ikke etter dagens behov. Jeg plukket av dynamoen og tok den med i butikken , ringte bema som vi tar sånt i fra. Gråt og klagde på hvor dårlig det gikk om dagen og at jeg så vidt hadde til salt i såret. Fikk grina meg til bra pris på en iskra 100amp marine dynamo og 2 gel batterier. Passer rett i festene så veldig enkelt å bytte. Må bytte ledninger men det tar jeg senere når den tid kommer.... Batteriene var 33 cm lange og den gamle kassa til batteriene var da selvfølgelig 31,5 .. er det mulig tenkte jeg. I morgen eller en annen dag sparker jeg enkelt ut ene sida på kasse og slipper dem nedi og en pen stropp så er det perfekt.

Kom over en Eber x2 på finn, http://www.finn.no/f...nnkode=15571161 denne var jo maken til den jeg hadde

Koblet opp den "nye" i fra finnannonsen i skrustikka med strøm og diesel.. Makan. Røykla hele verkstedet og måtte lufte ut. Kjærringa og jeg sto å gapskratta med tanke på stakkars båtnaboer så her måtte det gjøres noe..

Jeg tok en grundig utvendig sjekk først for å se etter feil.

Med gode arbeidstegninger er det ikke noe problem

Plukket den i atomer for så å sette sammen igjen.

Dysa/tenneren var feilen , som en hver som er oppvokst på gård vet man at for å være selvhjulpen må man minimum ha minst 2 ta hvert så jeg hadde jo selvfølgelig deler...

Her er synderen

Mitt kjøre søskenbarn kom innom for å se hvor røyken hadde kommet i fra.. han har ikke vært i slåsskamp, men vi spiller bandy en kveld i uka og han fikk ei kølle i trynet.. fjøsbandy som vi kaller det har andre regler en bøgbandy. Høy kølle er lov.
Som dere ser trakk han seg litt unna og tittet skeptisk bort på skrustikka...

Etterpå brant den perfekt. Bare en liten dunst til å starte med

Etter 5 sekunder :

Da er det bare nytt elektrisk , hive ut kloakk tanken og få ut legoklosser i rørbenna , gardiner, ta ut motor og bytte olje pumpe igjen.
Om noen har erfaring med md17c med dårlig oljetrykk på tomgang så gi lyd. Pumpa sitter vel innunder svinghulet ? Tror jeg brå tar ut motoren med det samme. Pelle av bunnpanna og få til et skikkelig oljeskift og rengjøre sumpen.
( Sier jeg nå mens jeg er høy på sjokolade og maskipan foran pc'n. Mens jeg vet at jeg er like lat og fet i morra alikevel og at jeg mest sannsynlig bruker halle dagen på Baatplassen og finn før jeg får kommet meg ut. )
Så da kjære båtvenner, ber vi om nydelig vær og vanvittig varme og en heidundranes 2009 sommer.

Flere bilder kommer......