1/9-2010
Føre noe som helst er det å plukke av minus polene på alle batteriene.. forbanna synd å legge skiftnøkkelen på tvers over dynamoskruene om det står strøm på... ledninger skal ligge og dingle ei stund og...
Så plukket jeg av alle ledninger og slanger på motoren... og løsnet flensen på kassa og dyttet tilbake akslingen så det ble fin klaring.
Så ble det litt tid til overs så jeg rakk og sette på zenon bøttene før jeg la meg i går... vinklet dem ut til siden 45 grader så elg og ulv kommer til syne
2/9-2010
Fruen er jo over alle hauger og oda bebis må ha kveldsmat før jeg får løpt ut..
Ei brødskive med "bestemors siste" mens hoppsydaysi og makkapakka og går på edb-apparatet..
Så dro vi å hentet krana og rygget inn i verkstedet
stoler ikke helt på den krana, kremt kjørte en bil på utsiden av veien og jeg kjørte tilfeldig hvis forbi for noen år siden. Der bilen gikk på utsiden var det ei bru med elv under. Bilen gikk i elva og sjaføren ble reddet opp, bilen sto på høykant på bunn av elva og man kunne skimte skiltet i ræva på bilen en meter under vann. Jeg sto på brua og vippet krana over kanten , en liten tur utti elva og fikk knusa bakruta på bilen og huka fast kjetting. Løfta opp bilen og lot vannet renne ut etterhvert. La den deretter pent ned i veien på broa , mens politiet stoppet trafikk i begge retninger.. krana skal vel løfte 5-600 kilo på strak arm , men etter litt småjustering så ja... nok om det.. Det var ei pissbløt stasjonsvogn som hang der på strak arm
og det knærka noe jæv.....i i krana når jeg svingte den over rekkverket på vei inn... Den ene politimannen spurte om den krana tålte dette , og jeg svarte jepp ikke noe problem.. så kom jeg hjem og løftet en minitraktor på 300 kilo og krana datt rett i bakken senere på kvelden pga slangebrudd. Eksisterer ikke slangebruddsventiler på så gammelt utstyr...
Kveila en kjetting i takstolen til krana i tilfelle...
To løfteøyer på toppen av motoren.. dro en lunnekjetting i gjennom begge høla og løftet i den...
Gikk som dritt.
Så brukte jeg kjettingtalja og løftet motoren helt oppunder krana og gikk ned for å løfte... så ikke en dritt og så kom plutselig fruen og det passet bra.. og peker vinker , mens jeg blunker tilbake..
Så er den endelig ute..
Skal bli så deilig å få tørket opp og gjort det pent... den olje skvetten har liggi i bunn av båten siden jeg fikk den og jeg har prøvd å slurpe den opp mange ganger... ikke kommer jeg under motoren med fingrene heller...
Her er det en haug bilder av motoren , når jeg får plukket den i atomer trenger jeg å vite åssen den så ut.
Finni frem alle rullebordene jeg har og ryddet benker.. , så en kveld det blir tid, så dekker jeg med hvite laken og setter igang..
Om noen har tips å komme med allerede nå så tar jeg i mot.