baatplassen.no: Bilder i fra Haaby's båtpuss og sørvis på Eber x2 - baatplassen.no

IP_content

• 129 Sider +
  • « Første
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • Siste »
  • Du kan ikke svare på emner

Bilder i fra Haaby's båtpuss og sørvis på Eber x2

Meningsmåling: Meningsmåling om baugpropell

Har du baugpropell ?

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

Postet 16.08.10 11:20 Innlegg 1141 Medlemmet er ikke innlogget Onkel Roger   

• Reg. 12.11.02
  • Gruppe: Medlem
Romsundet;)

Skal ut i området til helga.

Spørs om jeg ikke har funnet ny favoritt plass :rolleyes:

Sunn fornuft kommer vi langt med :sailing:

Postet 16.08.10 14:54 Innlegg 1142 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
Takker for tips igjen ang bilder, men har funnet løsningen og det blir endring på fottografiapparatet... :-)

Postet 30.08.10 20:46 Innlegg 1143 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
Da er vi så smått igang, båten ble tatt opp sent en kveld og min nye svigersønn ble med og hjalp til.. ikke mye trafikk i skjeberg halv ett om kvelden,.,.,, og det var greit. båten kom på hengeren på 2. forsøk. Var på brygga kvelden føre og makan til vind og mye vand, måtte vasse ut til brygga.

Her har albin båt kommet seg hjem i verkstedet , kalesjer er brettet i hop for å gjøre klart til motor løft.

### Beklager, bildet finnes ikke lenger eller URL er feil ###

Plukket ut gulvplater i kveld og tok en liten titt...

Jolla fikk jeg stappet oppunder taket, sto med noe trinser og et 8mm tau og dro og holdt på å brenne fingrene av meg, men mens jeg holdt på så kom det en nabo i fra andre siden av skogen innom på kveldsvissit. For et par mnd siden så jeg noe jeg trodde var en elg som ikke var elg med ei ku. den kua løp vi etter hele gjengen laaangt oppi skauen til vi fikk tau rundt hue på ho og fikk ho hjem på båsen. tøff som jeg var jogget jeg foran med kua etter.. Eller livredd som jeg var så løp jeg først med beistet pustene i bakhodet.. milkshake ble det i allefall. nok om det han skylte meg affal en tjeneste og vips var jolla opp.. Han er rakkestads bolegutt nummer en.. ser ut som ei kjærring med pætter...

Etter å ha fått meg ny svigersønn så har jeg finni ut at ikke jeg trenger traktor mer... han har snøplaug og dunka dunka... er svigerfars drøm. Og ikke nok med det .. han var bare det vi manglet; en rørlegger...

Hva skal jeg med snøfreser om han overnatter og drar før meg med det skjæret ?

Da er planen å rusle litt på kveldene med denna motoren. KJørte igjennom ferskvann for sikkerhetsskyld her om kvelden og naboen trodde det hadde tatt fyr i verkstedet hos oss og holdt på å ringe brannvesnet.. den ryker blått som fy på tomgang og svir i øya... den motoren er ikke god, og jeg gleder meg til å plukke den i atomer.. ser for meg et par bord med hvite laken på.. og deler utover hele.. kjærringa jobber fortsatt i komunen og jobber hæærn fløtte meg kveld sent natt tidlig skift kurs møter turnus hele tiden og jeg henger ikke med i hele tatt... tar en dag av gangen... men når jeg får noen timer i fred og ro så gyver jeg te. Dette prosjektet "motor" blir et kombiprosjekt... dumt å si det sikkert , men har sutta på sneipen nå i 15 år og ønsker veldig å slutte. greide 9 mnd slutt i fjor så skulle jeg bare ta en liten sigg rundt bålet så gikk jeg på en kjempe smell og dro i gang igjen,.,.. nå skal jeg prøve på nytt. Motoren skal hjelpe meg på vei mot hvitere lunger. På kvelden etter middagen er det værst og da er det godt å ha noe å grave ned hode i. Så dette er da prosjekt røkemindremotoroverhaling. Og det hjelper sikkert med noen tilskuere som setter press på meg i svake øyeblikk. 2 esker med 4mg nikontintyggis er kjøpt inn og vi er i gang..

Skal gå ut nå og begyhnne med litt demontering av slanger og kabler... fruen har dratt på jobb så da har jeg et par timer før kose puta. BLir nok ikke noe motorløft før tidligst til uka.. fakturering på jobb og korntørkeservice om dagen for bønnene blir det lite fritid av ,men det er greit da kanskje det blir penger til en lomatec motor.. :-)

Postet 30.08.10 20:54 Innlegg 1144 Medlemmet er ikke innlogget Fjordland   

• Reg. 05.07.09
Ser frem til å følge med på dette prosjektet i høst\vinter:)

Håper du dokumenterer like godt her som forrige, god underholdning når kjerringa sitter med kvinne programmer på TV om kveldene

Lykke til! :cheers:

Postet 30.08.10 21:10 Innlegg 1145 Medlemmet er ikke innlogget beertrip   

• Reg. 15.05.06
STOOR TAKK til Anders H som fortsetter å legge ut fine bilder og utrolig morsomme beskrivelser.
Håper vel egentlig at det blir en laaang overhaling slik at vi får mye å kose oss med ( les: moro lesning)
AEH... altså for din skyld så håper jeg selvfølgelig det er lite som skal til slik at dette blir rimelig for deg..
MEN slik som du skriver så er dette underholdning på TOPP NIVÅ
Igjen TAKK AH

Mvh Beertrip

Postet 30.08.10 21:12 Innlegg 1146 Medlemmet er ikke innlogget TB2855   

• Reg. 23.09.07

Vis innleggPostet av Anders Haaby 30.08.10 20:46:

ser for meg et par bord med hvite laken på.. og deler utover hele..

Det eneste som er artigere enn å demontere en motor, er å sette den sammen igjen, med mange nye deler :yesnod: ?????

Hmmmm, ved nærmere ettertank kom jeg på eit par ting til :yesnod: :giggle:

Postet 31.08.10 08:06 Innlegg 1147 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
TB2855; ja du tenkte nok på rubbing og polering... men det er ikke så artig..

Postet 31.08.10 08:45 Innlegg 1148 Medlemmet er ikke innlogget Ole Petter   

• Reg. 27.11.05

Vis innleggPostet av Anders Haaby 30.08.10 20:46:

Plukket ut gulvplater i kveld og tok en liten titt...

Er det en Volvo P(V) motor alla Fleksnes / steen med tre forgassere du har?

Postet 31.08.10 09:20 Innlegg 1149 Medlemmet er ikke innlogget tuffff   

• Reg. 31.08.05
MD 17 - 36 hk vel!?

mvh tuffff

Postet 31.08.10 09:46 Innlegg 1150 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
Stemmer.... fatter sier at det satt mange fine perkinsmotorer i eldre treskere.. bm700 om dem , kom over en sånn i går som hadde gått 700 timer med nedgiring til reimdrift.
Men motor skal ut og i biter uansett. Håper å reparere den.

Postet 31.08.10 11:13 Innlegg 1151 Medlemmet er ikke innlogget TB2855   

• Reg. 23.09.07

Vis innleggPostet av Anders Haaby 31.08.10 08:06:

TB2855; ja du tenkte nok på rubbing og polering... men det er ikke så artig..

Rubbing og polering, selfølgelig.

Postet 02.09.10 06:33 Innlegg 1152 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
Da fikk jeg litt tid i furtebua i går kveld. Løsnet ledninger og slanger på motor. Fikk også av akslingen inn på gearkassa og dem 4 store mutterene som holder motor på plass, så nå er utløfting det neste prosjektet.

INgen bilder ennå,.... ble litt sent i går.

Redigert av Anders Haaby: 02.09.10 06:36

Postet 02.09.10 20:22 Innlegg 1153 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
1/9-2010

Føre noe som helst er det å plukke av minus polene på alle batteriene.. forbanna synd å legge skiftnøkkelen på tvers over dynamoskruene om det står strøm på... ledninger skal ligge og dingle ei stund og...

Så plukket jeg av alle ledninger og slanger på motoren... og løsnet flensen på kassa og dyttet tilbake akslingen så det ble fin klaring.

Så ble det litt tid til overs så jeg rakk og sette på zenon bøttene før jeg la meg i går... vinklet dem ut til siden 45 grader så elg og ulv kommer til syne

2/9-2010

Fruen er jo over alle hauger og oda bebis må ha kveldsmat før jeg får løpt ut..

Ei brødskive med "bestemors siste" mens hoppsydaysi og makkapakka og går på edb-apparatet..

Så dro vi å hentet krana og rygget inn i verkstedet

stoler ikke helt på den krana, kremt kjørte en bil på utsiden av veien og jeg kjørte tilfeldig hvis forbi for noen år siden. Der bilen gikk på utsiden var det ei bru med elv under. Bilen gikk i elva og sjaføren ble reddet opp, bilen sto på høykant på bunn av elva og man kunne skimte skiltet i ræva på bilen en meter under vann. Jeg sto på brua og vippet krana over kanten , en liten tur utti elva og fikk knusa bakruta på bilen og huka fast kjetting. Løfta opp bilen og lot vannet renne ut etterhvert. La den deretter pent ned i veien på broa , mens politiet stoppet trafikk i begge retninger.. krana skal vel løfte 5-600 kilo på strak arm , men etter litt småjustering så ja... nok om det.. Det var ei pissbløt stasjonsvogn som hang der på strak arm
og det knærka noe jæv.....i i krana når jeg svingte den over rekkverket på vei inn... Den ene politimannen spurte om den krana tålte dette , og jeg svarte jepp ikke noe problem.. så kom jeg hjem og løftet en minitraktor på 300 kilo og krana datt rett i bakken senere på kvelden pga slangebrudd. Eksisterer ikke slangebruddsventiler på så gammelt utstyr...

Kveila en kjetting i takstolen til krana i tilfelle...

To løfteøyer på toppen av motoren.. dro en lunnekjetting i gjennom begge høla og løftet i den...

Gikk som dritt.

Så brukte jeg kjettingtalja og løftet motoren helt oppunder krana og gikk ned for å løfte... så ikke en dritt og så kom plutselig fruen og det passet bra.. og peker vinker , mens jeg blunker tilbake..

Så er den endelig ute..

Skal bli så deilig å få tørket opp og gjort det pent... den olje skvetten har liggi i bunn av båten siden jeg fikk den og jeg har prøvd å slurpe den opp mange ganger... ikke kommer jeg under motoren med fingrene heller...

Her er det en haug bilder av motoren , når jeg får plukket den i atomer trenger jeg å vite åssen den så ut.

Finni frem alle rullebordene jeg har og ryddet benker.. , så en kveld det blir tid, så dekker jeg med hvite laken og setter igang..

Om noen har tips å komme med allerede nå så tar jeg i mot.

Postet 02.09.10 21:08 Innlegg 1154 Medlemmet er ikke innlogget Bernt   

• Reg. 14.01.07
Med de bøttene i front kan du kjøre så fort du vill forbi fotoboksen.
Bernt

Postet 02.09.10 21:08 Innlegg 1155 Medlemmet er ikke innlogget Bernt   

• Reg. 14.01.07
Med de bøttene i front kan du kjøre så fort du vill forbi fotoboksen.
Bernt

Postet 03.09.10 07:43 Innlegg 1156 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
Enig der bærnt. Det er ikke mye av skiltet som er synlig,.. bilen står for det meste rolig, bruker den til å ha fly utstyret i . Og inn til kristiania der disse bomstasjonene og disse fotoautomatene står, er jeg veeeldig sjeeelden. Sånne som knøler som meg blir svimmel av for mye biler.. vi har en rundkjøring her vi bor plus en til som nesten ikke teller da det bare er en butikk inn på den ene veien så holder meg rundt dørene... om det skulle bli baluba så henger bøyla i 4 skruer og 2 hustigkupplinger på elektriske så da vipper jeg den bare av.

Men fytte rakkærn for et lys.. lyser et par hundre meter 180 g foran bilen.. laaangt utover jordene og ser det blinker i rådyrøyer langt inni skauen.

Postet 03.09.10 13:00 Innlegg 1157 Medlemmet er ikke innlogget Marida   

• Reg. 05.03.08
Skru skruer og bolter tilbake i gjengene der de satt, eller legg dem i plastposer som du merker. Dette hjalp meg mye da jeg skulle skru sammen igjen. Fikk ikke en haug med drit til overs.
Min 351 Windsor dura til slutt den.

Postet 03.09.10 21:50 Innlegg 1158 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
Hei Marida artig at du er "med" igjen :-) Kommer i fra verkstedet nå slukøret... skal laste inn bilder nu..

Postet 03.09.10 22:02 Innlegg 1159 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
Etter ei kjempe bæsje bleie av virkelige dimensjoner på ungen , typpisk når fruen jobber..

Gikk ut i verkstedet og fant frem noen plater og lagde langbord.

Så på med hanskene

Da gyver jeg te med eksosmanifoilen

Så var den av.

Postet 03.09.10 22:24 Innlegg 1160 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
Her er den av.

se på inntaket til høyre , sylinder nr 1. brunere enn dem to andre.. det er også syl en som har pleid å "låse" seg.

Sylindre

Naken uten luftfilter

Plukket av dyserør

Nå driver jeg med noe jeg ikke har peiling eller erfaring med, og plukke i frahverandre er greit , men å sette i sammen kan være værre, spesielt med teflon hukommelse. Må da merk alt med nummer og risse merker i stålet for hvor det har sitti.

Her er to av topplokkene løftet av. For dere som ikke er så bevandret i motorlære så her er et enkel forklaring.

Dem stengene som kommer opp i fra motorens nedre del, oljesmøring kommer i fra bunn av motor og opp igjennom røret til venstre i bildet, smører da vippearmer

Når disse vippearmene blir presset opp i bakkant i fra stengene som kommer opp , også kalt "støtstenger" eller lørdagsspett
så klemmer dem ventilene under fjærene ned og det blir åpning i fra sylindertoppen og ut i norge.
Motoren fungerer at når stemp...... eller forklart på en annen måte. slipper du en fjært og har munnen (ventilen) åpen suger det seg inn ny luft ( diesel) inn i toppen når det andre går ut eksosen. Ventilene styrer dette showet.

En og en del blir bært bort og lagt i rekkefølge på bordet, jeg har ikke hukommelse og alt må ligge etterhverandre , da monterer jeg det bare motsatt vei tilbake til jeg er i enden på bordet. Demonterer jeg en skrue eller mutter skrur jeg den tilbake der den satt etter at delen er løsnet. Sikkert gæærn i hue men...

Med mitt røntgen syn ser jeg at noen har tafset under lokket på sylinder nummer 3, noen andre som har samme røntgen øyne som meg ?

For å få løftet av vippearmene måtte oljerørene løsnes , se bilde over nærmes camra mannen...

og sånn gikk det:

Røntgen syn igjen, noen har tafset på innstallasjon nummer 3. Noen andre som ser det ?

Så var det å få av toppene, helsike å det satt, Sto med 1/2 skralle og ryggmargen min orket ikke mere...

• 129 Sider +
  • « Første
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • Siste »
  • Du kan ikke svare på emner