baatplassen.no: Bilder i fra Haaby's båtpuss og sørvis på Eber x2 - baatplassen.no

IP_content

• 129 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Siste »
  • Du kan ikke svare på emner

Bilder i fra Haaby's båtpuss og sørvis på Eber x2

Meningsmåling: Meningsmåling om baugpropell

Har du baugpropell ?

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

Postet 11.04.09 22:06 Innlegg 21 Medlemmet er ikke innlogget Kodvaag   

• Følger Cappelens Norges-kart
  • Vis blogg
  • Reg. 31.01.08
  • Gruppe: Medlem

Vis innleggPostet av havgaaaaapet 11.04.09 21:35:

Det ligner på en Albin 25 ?

Jøss, for en tilfeldighet.
Det er jo det som står i signaturen til trådstarter...

Forresten godt å se at flere enn jeg sjauer med båtpuss!

Postet 11.04.09 22:10 Innlegg 22 Medlemmet er ikke innlogget puddingen   

• Reg. 30.06.08
Ikke kaste!!
Grisefine saker når du får fyr på`n
Hilse kjerringstubben da.

Postet 11.04.09 22:11 Innlegg 23 Medlemmet er ikke innlogget Skipper Båtløs   

• Reg. 09.04.04
Den gamle Albinen...har du solgt den, og i så fall...gikk den til sverige??

Postet 11.04.09 22:51 Innlegg 24 Medlemmet er ikke innlogget puddingen   

• Reg. 30.06.08
Haaby guten!
Kan du lage trykk slanger etter mål?

Postet 11.04.09 23:35 Innlegg 25 Medlemmet er ikke innlogget Steinsvigen   

• Vis blogg
  • Reg. 28.09.08
Veldig hyggelig tråd.. Lurer på hvor du fekk kjøpt ny dyse/gløding til Eberen din ?

mvh Frode

Postet 11.04.09 23:44 Innlegg 26 Medlemmet er ikke innlogget GeirFrode   

• Vis blogg
  • Reg. 07.08.03

Vis innleggPostet av Anders Haaby 11.04.09 19:33:

I bunnen på båten lå det et gammelt kokeapparat. Fruen dro i gang med jif og skiftnøkkel for en service. Det ble riktig så bra etterpå.

### Beklager, bildet finnes ikke lenger eller URL er feil ###

Spørsmål: Dette apparatet har 4 ratt foran.. Tror det er mulighet for å kjøre propan også på dette.. ser det er egen inngang til det med egne kraner..

Er dette et Optimus kokeapparat, eller en kopi? Er det Optimus, fyres det kun med lampeolje. Men er det kopien, så skal det forvarmes med lightergass. Fyllingen gjøres i en nippel som sitter på midten på apparatet på motsatt side av påfyllingsstussen. Det er ikke mulig å se av bildet ditt, men er det et manometer eller en plugg som sitter der? Er det manometer, så er det Optimusen.

Postet 12.04.09 09:39 Innlegg 27 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08
Puddingen : Jeg presser slanger opp til 1" med 4 wirelag. Jeg trenger å vite hva du skal ha i endene av slangen så er ikke det noe problem.. Minste jeg presser er 1/4" ( 6mm ) Om det er noe servo greier eller noe spes muttere / gjenger så kan jeg bruke dem gamle endene på nytt og sette på ny slange.

jory: Hmm har ikke solgt noen albin, men jeg hadde en sjømann og den er solgt. Den er i skjeberg.

Frode: Om du ser på linken tidligere i annonsen der jeg skrev om eber x2 kommer du inn på finn annonsen. Send denna karen der en mail. Han har veldig greie på ebere og har deler.. Han kjøper også på ebay. Eldre kar som koser seg og skrur i snikerboa

Geir Frode: Jeg tror du har helt rett. Det er en påfylling på den i bakkant på toppen, det syns på bildet. Under der er det en liten beholder med rør til tosider til hver sin kran og munnstykker som er stillt inn på blussa. Da har du nok helt rett. Jeg får kjøpe noe lampeolje og prøve på nytt, var heller ikke klar over at den skulle varmes opp så lenge..

Ellers hadde jeg store planer om å drive i dag, men kjærringa skulle få en velfortjent nattesøvn og jeg var oppe føre høna fes og gikk tur. Nydelig i Rakkestad i dag. Får se i morgen i stedet tror jeg...

### Beklager, bildet finnes ikke lenger eller URL er feil ###

Postet 12.04.09 15:00 Innlegg 28 Medlemmet er ikke innlogget SandAnker   

• Reg. 19.07.07
Jaja, ser ut til at du har et lite småbruk, og nok og holde på med ellers også

Postet 12.04.09 15:04 Innlegg 29 Medlemmet er ikke innlogget JRO   

• Reg. 15.01.08
Brennerhodene på kokeapparatet ditt er hvertfall prikk lik Optimus standard primus. Og hele apparatet er prikk likt min Optimus 155, unntatt de to ekstra små justeringsrattene.

På en Optimus kan du bruke lampeolje, parafin, diesel, samme det...

JRO

Postet 12.04.09 16:17 Innlegg 30 Medlemmet er ikke innlogget jernia   

• Reg. 27.03.09
Optimus. Et apparat kun for entusiaster!

Min erfaring, og dermed mitt råd: Ikke bruk hurtigtenneren, det medfører bare hyppigere vedlikehold av brenneren. Bruk heller en god skvett med rødsprit til forvarming (1 - 2 korker?). Da er det selvfølgelig veldig viktig at den er tett i bunnen. Pump opp skikkelig trykk. Noen modeller har en nål under dysa for å "stake" opp. Den går opp i dysehullet når du åpner regulatoren helt opp, såvidt jeg husker.

Fant en site hvor du muligens kan få deler: http://www.forsvarsbrukt.no/shopdisplaypro...=B%C5TKJ%D8KKEN Det kan være kjekt med et par dyser i bakhånd....

Lenke til produsenten: http://www.optimus.se/index.php?option=com...1&Itemid=59 De har kanskje bruksanvisning? I Sverige har de et forum for gamle parafin apparater: http://www.swedlamp.se/forum/

Postet 12.04.09 16:24 Innlegg 31 Medlemmet er ikke innlogget asconab   

• Reg. 20.08.08

Vis innleggPostet av jernia 12.04.09 16:17:

Noen modeller har en nål under dysa for å "stake" opp. Den går opp i dysehullet når du åpner regulatoren helt opp, såvidt jeg husker.

Det stemmer.. under dysa satt det en sånn..

Postet 12.04.09 16:53 Innlegg 32 Medlemmet er ikke innlogget JRO   

• Reg. 15.01.08
http://uniflamesupply.no/

Husk å ikke stenge mer enn akkurat. Hvis man drar på for hardt så ryker blypakningene.

Apparatet er krute godt hvis man bruker det riktig :)

JRO

Postet 12.04.09 16:55 Innlegg 33 Medlemmet er ikke innlogget AlfArie   

• Reg. 05.06.07
Det er samme deler som til Optimus. Den det er bilde av er tysk produsert, har gass til forvarming og eget opplegg på automatisk dyserense-nål.
På midten på topp-plata, i bakkant, er det påfylling til gass, som GeirFrode sier. De to innerste
"ratta" er til å åpne for gassen, dvs. forvarming. Forvarming med gass er mye mere effektivt en å fylle "skålene" med rødsprit til forvarming, har også lett for å bli mye søl.
Før opptenning: Nok gass og lampeolje, pumpe opp trykk i lampeoljetanken, tenne gassforvarmer, etter passe tid åpne/tenne lampeolje og lukke for gass. Lampeolja tennes av gassforvarmingen.
Av erfaring så funker den automatiske dyserensenåla dårlig. Ta ut rensenåla å bruk Optimus sin patent, nål som sikkes ned i dysa manuelt.

Dersom brenneren skal stå på lenge, må du passe på å pumpe opp trykket i oljetanken etter hvert, ellers vil brenneren slokke.

Postet 12.04.09 16:56 Innlegg 34 Medlemmet er ikke innlogget VannTro   

• Reg. 06.08.07
Apparatet er bra det, men man må passe på å forvarme akurat passe (ca 1 minutt på Optimus med forstøvende forvarming montert ved siden av brenneren). Ved for liten forvarming blir det en aldri så liten "låge" av ild som står opp i det man åpner for parafin og hvis man forvarmer for mye så blir det lekkasje i brenneren på kort stund(tror det er noen loddinger som går føyka).

Redigert av VannTro: 12.04.09 16:58

Postet 12.04.09 17:29 Innlegg 35 Medlemmet er ikke innlogget NOR_Gandsfjord   

• Reg. 05.12.02
De primusene er enkle, men service kan gå galt; jamfør min erfaring i tråden "Min verste båt-tabbe"...

Holdt på å svi av hele båten gett.....

Postet 12.04.09 17:30 Innlegg 36 Medlemmet er ikke innlogget roaldbj   

• Reg. 16.12.05
En flott tråd.
Med det engasjement og den løsningsorienterte vilje som vises her, så regner jeg med at vi får se ett nytt prosjekt her neste vår.
Inntil det: lykke til med ferdigstilling av båten.
Ser gjerne flere bilder med tilhørende oppmuntrende tekst.
Synd med kravebenet til noboen.

Postet 12.04.09 18:27 Innlegg 37 Medlemmet er ikke innlogget AlfArie   

• Reg. 05.06.07
Måtte tenke leeenge før jeg kom på navnet. Fant det til slutt.

Her er bruksanvisningen:

http://www.beleuchtung-von-gestern.de/reso...und+Werbung.pdf

Deler har jeg kjøpt hos RK-smia i Oslo, Grønlandsleieret.

Redigert av AlfArie: 12.04.09 18:36

Postet 12.04.09 20:48 Innlegg 38 Medlemmet er ikke innlogget VO`n   

• Reg. 29.03.06
Anders, har du vært å sett på Albin klubben?

http://www.albin25.se/

Postet 12.04.09 22:15 Innlegg 39 Medlemmet er ikke innlogget -Matros-   

• Reg. 09.03.08
Ser fram til mer båtpuss fra deg Anders! :yesnod: Skikkelig kjekt og lese! :smash: Og morsomt til tider :wink:

Postet 12.04.09 22:31 Innlegg 40 Medlemmet er ikke innlogget Enzo   

• Båtboer
  • Vis blogg
  • Reg. 22.10.06
  • Gruppe: D5LA
Ser det ligger en albin 25 på finn.no nå , synes de er fine de der men har aldri sett de andre plasser enn i Sverige

• 129 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Siste »
  • Du kan ikke svare på emner