Igjen, annbefaler ALLE og å ha en ledning på ca 1. meter liggende i båten,
tykkere ledning, gir bedre effektmulighet på senderen!
Ikke ha for lang fødeledning til antennen, en RG58 fungere intil 20 meter, med lite tap,
over 20 meter øker tapet, samt SWR øker! (SWR (STÅENDE BØLGER) = Tilbakeslående effekt, dette medfører kortslutning av utgangstrinnet)
Lavere frekvens, lengre antenne, og motsatt, høyere frekvens, kortere antenne!
Rundstråleantenne MÅ stå oppreist, ikke ligge etter dekk/skrog!
Jordplan, her kan man bruke ren kobbertråd og duppe til vanns, gir bedre kunstig jordplan,
27 MHz er mye brukt blandt de som ikke har VHF eller CERTIFICATE!
27 MHz, betyr ikke at folk ikke lytter!
Radioamatører finnes WORLDWIDE! Disse lytter på ALT,
en 27 MHz sender rekker VESENTLIG lengre enn VHF! AKA bølgelengder og refleksjoner!
Ta til eksempel, UHF, der går frekvenssignaler RETT FREM, og stopper ved første hinder, VHF omtrent samme,
under 30 MHz vil frekvensene reflekteres mot ionisfæren (kenely heavyside-sjiktet)
og reflekteres tilbake til jordflaten ett annet sted, dette gjentar seg til signalene kommer tilbake til deg,
eller fortsetter en ny runde rundt kloden! Ingen vet når signalene vil stoppe fullstendig! Dette kan fåregå i mange år!
Det er påvist at radiosendinger sendt for 100 år siden, faktisk kan mottas nå i dag!
En radiosender lager alltid noe vi kaller en "shadow", alt kaster skygge!
Dine signaler vil ikke nødvendighvis høres umiddelbart, signalene kan vandre langt og lenge,
du kan faktisk høre deg selv enkelte ganger!
Jeg hørte meg selv, 5 dager etter jeg sendte på 27 MHz-bandet, signalene reflekteres i ionisfæren,
mot jorden gjen, gjentatte ganger, signalene bruker en dag rundt kloden, frem til utgangspunktet,
Det vil si, etter en dag, kan du sansynlighvis høre deg selv!
Redigert av catopett: 03.04.10 23:42