baatplassen.no: Prosjekt: 19 Fot Fjord, VP280 og B23. Trenger tips :) - baatplassen.no

IP_content

1

• 3 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan ikke svare på emner

Prosjekt: 19 Fot Fjord, VP280 og B23. Trenger tips :)

Postet 06.03.10 22:53 Innlegg 21 Medlemmet er ikke innlogget lite   

• Reg. 21.02.10
  • Gruppe: Medlem

Vis innleggPostet av Korsnes 06.03.10 22:05:

du vil ikkje benytte deg av anledningen til å kvitte deg med denne slappe bråkebøtten av en volvofirer da? Hva med en stille og vibrasjonsfri V6 f.eks? Du kan fint bruke samme drevet men bare bytte propellen.

Er ingen fjord det der vel? Ja misforstå ikkje, synes båten er flott eg!
PS luftinntaka dine er feil vei :wink:

Synes også båten er flott, men finner den ikke noen steder på nett som fjord, men den er stemplet i "motorrommet" med AS Fjord ettellerannet og et nr... må vell være mulig å finne ut mere info. Har kjøpt den i god tro på at det er en 19 Fot fjord fra 1985, som følge av info fra siste eier:)

Stussa selv veldig på de luftinntaka å hvordan de skulle fungere slik da det ikke var noen vifte løsning som jeg kunne se :P sikkert bare montert feil side siste eier hadde disse av når han pusset opp båten :)

Trur ellers jeg blir å gå for tilsvarende motor, andre alternativer blir vell fort veldig dyrt?

Vis innleggPostet av Moyja 06.03.10 22:34:

Og bare skifte tettninger og o-ringer er enkelt. Du skal løsne skruene under sinken, trekke/nappe ut propellakslen og vips der har du hele saken.
MEN pass på shimsen under lageret i lagerhuset (delen som du trakk ut) og vær obs når du monterer simmeringene til propellakslen .Disse
skal ligge med ryggen i mot hverandre. Smør "leppene" tetteringene med grease før montering av propellakselen. Dette er godt ilustret i verksted håndboken. Skal du montere en annen motor må du støpe nye motorfester.
Jeg kjøpte deler og pakningsett fra www.drevdelar.se smidig og billig.

Blir sikkert mere logisk når jeg har tatt ut denne :) takker for infoen, slike ting hjelper veldig bra på vei :)
Setter også stor pris på at det refereres til hvor jeg burde kjøpe deler.
Hva er synspunktet om belger fra biltema?
Er det andre ting jeg burde gå over på drevet når jeg først er i gang, trenger virkelig tips og trix hær. Skal nok få til det meste, men trenger et pusj i ryggen å i rett retnign for å ikke rote meg bort i ting jeg ikke har behov for å styre med.

Jeg skal prøve å få med flere bilder også, men kom med ønsker om hva jeg skal fokusere på :)

Postet 06.03.10 23:16 Innlegg 22 Medlemmet er ikke innlogget Moyja   

• Reg. 07.08.07
På drevet : sjekk at kryssene i knuten går fritt og lett uten noen form for slakk i lageret i øvre veksel hus. Jeg har ikke noen form for erfaring med belger fra Biltema, jeg vurderte dette selv men kjøpte orginale hos den lokale dele pusheren.Bedre det en gå og være usikker mente jeg. Eksos belgen bør du bruke med klaffer til 4 cyl vovlo.

Postet 07.03.10 00:12 Innlegg 23 Medlemmet er ikke innlogget ivar   

• Reg. 09.06.04
Joda, det er helt klart en Fjord. Fjord har hatt flere 19-fotere i sortimentet , blant annet Fjordwing. Tror den der kan være fra tidlig 80-tall. Jeg ser iallefall likheten med Fjord 21 i skroglinjene.

luftinntakene står muligens sånn for å trekke ut luft? Har sett på andre båter at de har hatt 1 vendt forover og 1 bakover

Tror også en 4.3L V6 ville gjort seg bra i den båten der.

Postet 07.03.10 00:27 Innlegg 24 Medlemmet er ikke innlogget lite   

• Reg. 21.02.10

Vis innleggPostet av Moyja 06.03.10 23:16:

På drevet : sjekk at kryssene i knuten går fritt og lett uten noen form for slakk i lageret i øvre veksel hus. Jeg har ikke noen form for erfaring med belger fra Biltema, jeg vurderte dette selv men kjøpte orginale hos den lokale dele pusheren.Bedre det en gå og være usikker mente jeg. Eksos belgen bør du bruke med klaffer til 4 cyl vovlo.

Takker igjen :)

Vis innleggPostet av ivar 07.03.10 00:12:

Joda, det er helt klart en Fjord. Fjord har hatt flere 19-fotere i sortimentet , blant annet Fjordwing. Tror den der kan være fra tidlig 80-tall. Jeg ser iallefall likheten med Fjord 21 i skroglinjene.

luftinntakene står muligens sånn for å trekke ut luft? Har sett på andre båter at de har hatt 1 vendt forover og 1 bakover

Tror også en 4.3L V6 ville gjort seg bra i den båten der.

Det ble meg fortalt at den ga 30 knop med den stakars 4syl rødblokka, å da brukte den sikkert en del suppe også. Ka ser du for deg med en slik motor?
Kan du utdype ideen litt mere, ka man kan regne av utgifter samt resultater? høres spennende ut, men kanskje litt vanskelig for mitt vedkommende :p Ingenting er uansett umulig, tar bare litt lengre tid :)

Postet 07.03.10 00:33 Innlegg 25 Medlemmet er ikke innlogget ivar   

• Reg. 09.06.04
leste en test av Draco 1900 Suntop med den motoren, husker ikke helt nøyaktig men tror det var bortimot 45. Din båt er muligens tyngre og kanskej få etpar mindre. Men den vil jo da marsje lett og uanstrengt med et behagelig lydbilde

Postet 07.03.10 00:50 Innlegg 26 Medlemmet er ikke innlogget lite   

• Reg. 21.02.10
Har nu kje hørt denna b23 en i båt, så kan ikke si noe sikkert, men har vanskelig for å se at det skal være så ubehagelig?
regner uansett med at en slik v motor er dyr, å det jeg trenger for å bygge om er dyrere?

Postet 07.03.10 02:09 Innlegg 27 Medlemmet er ikke innlogget nroo7   

• Reg. 23.09.08
i bil heter den b23 men den motoren heter vel aq145 i båt tror jeg. ett tips til, se om du kan komme i kontakt med en som kaller seg aq 140 tror jeg det er her på båtplassen han har greie på disse motorene

Postet 07.03.10 08:33 Innlegg 28 Medlemmet er ikke innlogget Draco aq140   

• Vis blogg
  • Reg. 22.11.07
Hei!

Utifra bildene av motoren din er det en b-23E dette er ikke en orginal marinemotor,men en innsprut bil motor som er påbygd marinedeler, ser på toppen din at restene etter dysene sitter igjen, motoren yter 136 hk i bil.

Forskjellen på en bilmotor og marine versonen er kam aksel og tenningsfordeler,Personlig ville jeg fått tak i en bilmotor med forgasser, og bygd om,evt fått tak i en annen aq 145 eller aq 151

skal du bygge om bør du kjøpe deg en k-kam og en ny fordeler

Postet 07.03.10 09:36 Innlegg 29 Medlemmet er ikke innlogget lite   

• Reg. 21.02.10

Vis innleggPostet av nroo7 07.03.10 02:09:

i bil heter den b23 men den motoren heter vel aq145 i båt tror jeg. ett tips til, se om du kan komme i kontakt med en som kaller seg aq 140 tror jeg det er her på båtplassen han har greie på disse motorene

Takker, skal se om ikke vi klarer å lure han innom tråden min på ett ellerannet vis :)

Vis innleggPostet av Draco aq140 07.03.10 08:33:

Hei!

Utifra bildene av motoren din er det en b-23E dette er ikke en orginal marinemotor,men en innsprut bil motor som er påbygd marinedeler, ser på toppen din at restene etter dysene sitter igjen, motoren yter 136 hk i bil.

Forskjellen på en bilmotor og marine versonen er kam aksel og tenningsfordeler,Personlig ville jeg fått tak i en bilmotor med forgasser, og bygd om,evt fått tak i en annen aq 145 eller aq 151

skal du bygge om bør du kjøpe deg en k-kam og en ny fordeler

Da burde det jo være enkelt å flytte rett over fra denna motoren som jeg har :) Kanskje jeg har en K-kam, fikk bare sett lett på den før jeg dro fra garasjen men sto en del nr som jeg ikke hadde mulighet til å skrive av... må se om jeg finner ei liste over hva som er hva å hva jeg har. hvis noen kan bidra så er det suverent :)

Har ellers kommet over en B23e med gasser som skal være i grei stand, som jeg må hente et stykke unna. Denne må jeg betale 2500kr for "komplett" med dynamo og starter. Lurer da på om jeg burde bytte råde & veivlager før jeg setter inn motoren? evt annet?
Registeret må jo byttes når vannpumpa skal inn så bytter heile satsen da..

Kan vell ikke være store saken å få tak i en fordeler som kan brukes?

Postet 07.03.10 10:33 Innlegg 30 Medlemmet er ikke innlogget Draco aq140   

• Vis blogg
  • Reg. 22.11.07
B-23 e er ikke levert med forgasser, det beste er motor med forgasser, fordeleren din ser rusten og stygg ut,men den kan jo kanskje renoveres, ellers finnes det flere typer ombyggingsatser for elektronisk tenning, uansett viktig at fordeleren ikke har vacum trekk, det er jo rasende billige deler til disse motorene,så det kan jo hende at motoren din er mulig og renovere, er du litt motorkyndig fikser du dette,det er jo bra og vite at motoren er i topp form,

hva slags forgassere står det på motoren da?

Redigert av Draco aq140: 07.03.10 10:35

Postet 07.03.10 13:10 Innlegg 31 Medlemmet er ikke innlogget MagnarH   

• Vis blogg
  • Reg. 30.12.06
Jeg har hatt mye nytte av nettsiden http://ockelbo.plars.org/ ifm reparasjon, vedlikehold og oppgradering av motor og drev i min 19" Mørebas 7000 med B23E/VP280. Mørebasen hadde ved kjøp i 2007 en AQ140 (B21A). Fikk tak i en B23E fra en Volvo 240 GLE som jeg satte inn i Mørebasen ihht beskrivelsen (med bilder) på nettsiden til plars.

Postet 07.03.10 20:27 Innlegg 32 Medlemmet er ikke innlogget lite   

• Reg. 21.02.10

Vis innleggPostet av Draco aq140 07.03.10 10:33:

B-23 e er ikke levert med forgasser, det beste er motor med forgasser, fordeleren din ser rusten og stygg ut,men den kan jo kanskje renoveres, ellers finnes det flere typer ombyggingsatser for elektronisk tenning, uansett viktig at fordeleren ikke har vacum trekk, det er jo rasende billige deler til disse motorene,så det kan jo hende at motoren din er mulig og renovere, er du litt motorkyndig fikser du dette,det er jo bra og vite at motoren er i topp form,

hva slags forgassere står det på motoren da?

Usikker på den fordeleren, hvor stor forskjell er det på bil og båt varianten? mulig den ikke er så galen som den ser ut, får sjå.
Vi får se videre når jeg får litt mere tid til å skru om det e noe håp, men så må man jo spørre seg hvor mye tid det er vits å legge i den gamle slitern når man kan få en fungerende bilmotor til 2500?
Legger ved diverse bilder lengre ned, bla av gassere og eksos... Takker mye for hjelpen

Vis innleggPostet av MagnarH 07.03.10 13:10:

Jeg har hatt mye nytte av nettsiden http://ockelbo.plars.org/ ifm reparasjon, vedlikehold og oppgradering av motor og drev i min 19" Mørebas 7000 med B23E/VP280. Mørebasen hadde ved kjøp i 2007 en AQ140 (B21A). Fikk tak i en B23E fra en Volvo 240 GLE som jeg satte inn i Mørebasen ihht beskrivelsen (med bilder) på nettsiden til plars.

Takker for den siden, mye fint å lese ser det ut til :smiley:

Bilder av gassere, eksos m.m lengre ned..
Gasserne var enda full av ei blanding av vann og bensin. Ser ganske gorrete ut, men vil tro med noen nye pakninger og en rens skulle de funke bra. noen meninger blandt dere? Noen som kan si noe om disse gasserne, spes med tanke på at det sies at jeg har en bilmotor som egentlig hadde innsprøtning...

Videre har jeg lest av følgende fra kammen:
på remhjulsiden står det :
1000
468
1203
Senter av kam står det
1000
468
Andre siden står det en stor M samt tallet 1.
Skal google litt om dette nå :)

Fikk ikke til å legge til "dynamiske" bilder, så trykk hær for å se alle bildene
Skal legge dem i posten senere

Postet 07.03.10 21:19 Innlegg 33 Medlemmet er ikke innlogget Draco aq140   

• Vis blogg
  • Reg. 22.11.07
eksosmanifolden din ser ikke bra ut, derfor er også utblåsnr 4 på toppen din skadet, gasserene er jo veldig enkle, samme som jeg har på 140 motoren min, jeg overhaldte disse for et par år siden, kjøpte pakningsett hos forgasser service i drøbak, de heter solex 44 pai mener jeg, Ny eksosmanifold får du i sverige for ca 4000,

Postet 07.03.10 22:10 Innlegg 34 Medlemmet er ikke innlogget lite   

• Reg. 21.02.10

Vis innleggPostet av Draco aq140 07.03.10 21:19:

eksosmanifolden din ser ikke bra ut, derfor er også utblåsnr 4 på toppen din skadet, gasserene er jo veldig enkle, samme som jeg har på 140 motoren min, jeg overhaldte disse for et par år siden, kjøpte pakningsett hos forgasser service i drøbak, de heter solex 44 pai mener jeg, Ny eksosmanifold får du i sverige for ca 4000,

Finnes det ikke noe håp for den manifolden? Hvor i nabolandet finner jeg denne å er 4k inkl frakt?
Lekker det vann fra manifolden inn mot eksosen, er det problemet? leste en plass om noen "pirat kopier" av disse, har du no kjennskap til det?

Takker for info om gasserne, skal bestille meg pakningssett. husker du ca pris på disse?

Hvilke erfaringer har du med tilsvarende oppsett av det jeg havner med, tenker på forbruk osv?

Må vell se over kjølesystemet også, tror du jeg finner mange "feller" hær?

Klarer ikke å finne ut annet en at den M kammen som står på motoren er en vanlig bil-kam, men usikker på hva jeg kan vente av ytelse da :confused:

Ser ut til at jeg har beveget meg et stykke bort fra hva jeg trodde jeg hadde kjøpt. fikk beskjed om at mariniseringsdeler og drev skulle være bra. Hær sitter jeg med en manefoil som er ødelagt og et drev som lekker olje å må skru's på.
vet ikke kor mykkje dyrar dettan bli :headbang:

Postet 07.03.10 22:49 Innlegg 35 Medlemmet er ikke innlogget Plutonium   

• Reg. 25.01.07
hvorfor handle eksosmanifold fra sverige når man får her hjemme til 3735 :wink: Sarpsborg motor har

Postet 07.03.10 23:05 Innlegg 36 Medlemmet er ikke innlogget lite   

• Reg. 21.02.10

Vis innleggPostet av Korsnes 07.03.10 22:49:

hvorfor handle eksosmanifold fra sverige når man får her hjemme til 3735 :wink: Sarpsborg motor har

Ikke værst :) fant også på finn til litt over 4k. Men er litt usikker på om min er helt ubrukelig? husk motoren har fått seg mye vann, kan ikke det være grunnen til at ting ser slik ut?

Håper også på svar på spørsmålene jeg har i innlegget mitt over :)

Postet 07.03.10 23:09 Innlegg 37 Medlemmet er ikke innlogget Plutonium   

• Reg. 25.01.07
ser ut som den har vært dyppet i saltvann og lage ei god stund ja.. men uansett så er eksosmanifolder ikkje evigvarende og må byttes med noen års mellomrom

Postet 07.03.10 23:45 Innlegg 38 Medlemmet er ikke innlogget MagnarH   

• Vis blogg
  • Reg. 30.12.06
Du har tidligere fått tips om www.drevdelar.se som har mange deler til AQ140/145 (B21/B23) og VP280. Jeg har handlet der (forskuddsbetaling) og er veldig fornøyd, bl.a. "avgaslimpa" til SEK 3500 http://www.drevdelar...roductId=F16387 som blir litt under 4000 norske. Eksosmanifold er "forbruksvare", dvs rusten innmat lar seg ikke reparere. Se tråden http://baatplassen.n...showtopic=22788, spesielt innlegget med bilde.

Forgasserrep.sats for Solex: http://www.drevdelar...?category=32488

Ang. kammen: har aldri hørt om M-kam; av bildet ditt ser det ut som det er stemplet en K i enden av kamakslingen, som var vanlig i AQ145 og B23E med (1000)405-topp fram til 1983. Annet alternativ er A-kam som ble brukt i B23A (forgasser) og B23E fra 1984, samt B21A (AQ140) med (1000)160-topp.

Ang. potensielle utfordringer med kjølesystemet: jeg opplevde problem med at sjøvann sprutet ut ved sjøvannlokket på varmeveksleren pga tett varmeveksler (sjøvannsiden) og/eller oljekjøler. Løste dette ved å sirkulere 35% eddik (kjøpt på nærbutikken) og varmt vann i sjøvannsløyfa til proppen av småskjell var oppløst (etter ca 30 min). Nå legger jeg en maskinoppvasktablett oppi sjøvannsila (under lokket på varmeveksler) innimellom for vedlikehold. Løsner i tillegg kobberrøret inn til impellerpumpa et par-tre ganger i sesongen og plukker ut småskjell.

Postet 08.03.10 10:13 Innlegg 39 Medlemmet er ikke innlogget lite   

• Reg. 21.02.10
Takker for tilbakemeldingen MagnarH :)

Sitter hær litt flau over å ha glippet den "K'en" :headbang: Har lest på noen bilforum om en M kam å tok det for god fisk :)

Har lagt meg alle sider på minne, men jo flere alternativer å jo mere jeg leser desto mere lærer jeg :)

Har mange flere timer med lesing å innhenting av priser før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre. samt skal jeg se over gasserne mere. Flere bilder av disse kommer :)

Kammen blir vell flyttet over i en bilmotor igjen skulle jeg tro :)
Må bare se om jeg skal få overhalt det jeg har(får kanskje toppen overhalt billig) eller kjøpe et bedre prosjekt :)

Postet 08.03.10 17:10 Innlegg 40 Medlemmet er ikke innlogget Marida   

• Reg. 05.03.08

Vis innleggPostet av Korsnes 06.03.10 22:05:

PS luftinntaka dine er feil vei :wink:

Bare den ene. Skal være en forovervendt og en bakovervendt for gjennomstrømning.

• 3 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan ikke svare på emner