Ip.Content

Logo

Prosjekt: 19 Fot Fjord, VP280 og B23. Trenger tips :)

• Logg inn for svare
55 svar på dette emnet

#41 lite Ikke pålogget Postet 08.03.10 18:02

• Medlem

Vis innleggMarida, på 08.03.10 17:10, skrev:

Bare den ene. Skal være en forovervendt og en bakovervendt for gjennomstrømning.

klare ikke å se korsn bare en kan være feil vei? "rillene" står vell fast, å da må jo styrbord flyttes til babord og motsatt men da står jo begge fremover  :eek:

#42 ivar Ikke pålogget Postet 08.03.10 18:04

• Medlem
hvis de ikke kan snus opp-ned?

#43 Marida Ikke pålogget Postet 08.03.10 18:22

• Medlem

Vis innlegglite, på 08.03.10 18:02, skrev:

klare ikke å se korsn bare en kan være feil vei? "rillene" står vell fast, å da må jo styrbord flyttes til babord og motsatt men da står jo begge fremover  :eek:

Er ikke dette en syrefast plate som bare kan løsnes snus og skrus på igjen da?

#44 lite Ikke pålogget Postet 08.03.10 18:24

• Medlem

Vis innleggivar, på 08.03.10 18:04, skrev:

hvis de ikke kan snus opp-ned?

Da blir jo "formen" opp ned også, å det bli jo seende rart ut?

Har også funnet ut at den metall "koppen" ved propellen er sprukken, denne er vell bare å kjøpe ny? Snakker hær om en kon sak som ligger mellom prop og drev... er ikke sikker på hvilken funksjon denne har?

#45 Moyja Ikke pålogget Postet 08.03.10 19:07

• Medlem
Er det lager huset du mener ? Delen som sinken er skrudd fast på. Eller er det selve propell huset, nedre del av drevet. Du sier konisk og det gjør meg usikker på hva du mener.

#46 lite Ikke pålogget Postet 08.03.10 20:23

• Medlem
Har vært å rota litt sjøl nu, men denne som jeg har beskrevet som kon er som ei "forma skive", legger ut bilde :) er tredd på akslingen, før propellen. ser ut som det er vanlig å bytte denne?
Føler jeg har kommet med et meget dumt spørsmål nå  :lipseal:

Post bilde

#47 Draco aq140 Ikke pålogget Postet 08.03.10 20:27

• Medlem
senekutter

#48 Moyja Ikke pålogget Postet 08.03.10 20:48

• Medlem
Som Draco aq140 sier dette er senekutteren. Denne er ikke en del som har noe med din olje lekasje og gjøre. Det er nok simmeringene dine som er kaputt, Du kan se den yttre rett bak senekutteren.

#49 lite Ikke pålogget Postet 08.03.10 20:58

• Medlem
Joda, har slått meg til ro med at jeg må bytte simmeringene. Finnes det noen "kit" som inneholder det jeg burde bytt av ringer og tettinger på drevet. ser bort fra belgene da   :yesnod:

Skulle gjerne ha skrudd litt på dette, men siden jeg må stå ute å det blåser å snør nå så er det utsatt på ubestemt tid, å hvis jeg går ut å styrer me noe så trur jeg at madammen kommer til å si noen ord om prioritering da jeg også skal montere en varmepumpe... sikkert mange av dere som vet hvordan det er når det kommer til hva som "burde prioriteres først"  :giggle:

#50 Moyja Ikke pålogget Postet 08.03.10 21:12

• Medlem
Du trenger 2 stk simmeringer og en O-ring. Dette finnes ikke i noe orginalt kitt, men du kan bestille et komplett kitt til hele drevet fra drevdelar.se.
Joda jeg skjønner hva du mener med "madamens" prioritering, det er bare og og kaste inn håndklet og gi opp.

#51 lite Ikke pålogget Postet 08.03.10 22:00

• Medlem
Hmm, ser ut til at det er mye som koster mye penger når alt kommer til alt.
Så jeg spørrer nå, hva kan ventes i omsetningsverdi på denne båten med fungerende drev og motor? båten er jo ellers i god stand. Legger ved noen bilder å håper på noen seriøse svar :)   ikke at jeg har planer om å selge, men må prøve å finne ut hva som kan forsvares å bruke.

Link til annonse med bilder

OG et bilde fra hagen :)
Post bilde

Synes nu det er en pen båt jeg da :)

#52 lite Ikke pålogget Postet 13.03.10 01:07

• Medlem
Da er varmepumpa på veggen(og to til bestilt :p ), å nu er vi igang igjen.
Har fått hjem forgasserne og varmeveksler m.m å skal strakst starte å demontere disse.
Jeg ser anntydning til noe rust på "radiatoren" inni varmeveksleren, kan noen dele erfaringer med disse og hvor mye de tåler?

Satser ellers på å få tatt av nederdelen på drevet iløpet av helgen å få det i hus for nermere undersøkelse. Det er vell bare å løsne "girvekselstanga" og skru av de 5-6 boltene som står "oppover" for å separere disse to enhetene? Evt finnes det noen annen fremgangsmåte jeg bør benytte? resten av drevet skal jo av etterhvert...

Noen som har erfaring med gjennoppbygging av vannpumpe? fant et kit på ebay med impeller samt det meste som skulle til for å bygge opp igjen...  Se link http://cgi.ebay.com/...=item51910b7ba3

#53 Moyja Ikke pålogget Postet 13.03.10 09:18

• Medlem
Du har ikke noe girvelger stang, girvelger konen ligger i det øvregir dvs der som knuten er. Nedre del/hus er bare og skru løs og trekke ned. Obs på lagerskålen som sitter der slik at den ikke ramler ut. Det ligger skims bak denne. Jeg har ikke overhalt noen sjøvanns pumpe ennå men det skulle ikke være vanskelig.

#54 lite Ikke pålogget Postet 03.04.10 19:00

• Medlem
Har nå renset gassere, dyser m.m er renset for dritt, men gummi og pakninger ser bra ut så dette får holde denne sesongen. Gasserne er tross alt lett å ta ut når motoren står i båten, satser derfor på å holde fokus på ting som bør tas nå.

Har demontert saltvannspumpa, denne sitter nesten helt fast :o leter etter overhalingskit, har funnet på ebay nå, skal også se litt mer lokalt ang priser og hva som må byttes. er vell likegreit å bytte alt med en gang?

Så over til det store spørsmålet:
Har funnet ut at det finnes en del B23E motorer hos de lokale høggerne, av forskjellige årganger og km, samt både med innsprøytning og forgasser.
Bør jeg lete etter en motor med noen spess topp? eller er det samme topp på andre? er det evt noe annet jeg bør ha fokus på?

Det som er mest fristende akkurat nå er en motor fra en 84 volvo 240 med ca 170 000km på telleren, denne til 3500 med starter og dynamo, dette med testet oljetrykk og kompresjon. Dette er en forgassermotor..
Håper på tips:)

Ellers har det nå tinet så mye snø at jeg snart kan se videre på drevet, håper det ikke kommer store overaskelser hær .

Tidligere eier har brukt mye "silikon", blå gugge som pakning på kjølesystemet. Er dette noe som anbefales? evt hvilet produkt børe jeg bruke ved montering?

Hvor kjøper jeg motorfester? de som var med var dårlige ...

#55 Draco aq140 Ikke pålogget Postet 04.04.10 08:27

• Medlem
Det beste er en motor uten innsprut, sett over kammen du har i dag, silicon på kjølevannspakningene fungerer dårlig, her har de kit med nye pakningerdrevdelar

#56 lite Ikke pålogget Postet 04.04.10 09:02

• Medlem
Er det noen annen forskjell på disse toppene en monteringa for innsprøytning? Tenker i forhold til ventiler, porter og evt ytelse eller er det nok å sette på k-kammen for å oppnå ønsket ytelse