baatplassen.no: Yamaha eller Evinrude E-TEC påhengsmotor,( 130-150 HK) - baatplassen.no

IP_content

• 5 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Du kan ikke svare på emner

Yamaha eller Evinrude E-TEC påhengsmotor,( 130-150 HK)

Postet 31.07.10 10:18 Innlegg 41 Medlemmet er ikke innlogget Mouche   

• Reg. 23.08.05
  • Gruppe: Båtfører

Vis innleggPostet av evenrud 30.07.10 20:48:

Båt og motor er kjøpt av forhandler i Vestfold, service og oppfølging etter betaling er ikke tilstede. Verken forhandler eller importør evner å svare på enkle spørsmål på mail eller telefon (gjelder båt og motor). Ikke tilgjengelig, evner ikke å ringe tilbake og viser til hverandre når en endelig kommer igjennom.

Til sammenligning har jeg to stk Tohatsu ( 8 hk og 9,9 hk ), her har forhandler en utrolig service. Rask, pålitelig, imøtekommende og effektiv. Skaffer deler, ringer tilbake, gir tips om vedlikehold, etc, men det viktigste er at de gir kunden en respons.

Det vil være av god hjelp for mange av oss å vite både om gode og dårlige forhandlere/verksteder så lurer på om du kan opplyse hvem du har denne erfaringen med, god og dårlig? Spørsmålet går vel egentlig til alle som har innlegg som dette.

Postet 31.07.10 11:55 Innlegg 42 Medlemmet er ikke innlogget KenBjork   

• Reg. 03.07.07
  • Gruppe: Medlem

Vis innleggPostet av Mouche 31.07.10 10:18:

Det vil være av god hjelp for mange av oss å vite både om gode og dårlige forhandlere/verksteder så lurer på om du kan opplyse hvem du har denne erfaringen med, god og dårlig? Spørsmålet går vel egentlig til alle som har innlegg som dette.

Men så da har vi dette med uthenging som mange her inne har mening om...

Postet 31.07.10 12:06 Innlegg 43 Medlemmet er ikke innlogget Mouche   

• Reg. 23.08.05
Å skryte av noen går vel greit, og hvis man har noe negativt å si om noen så kan man vel også informere disse om at man gjør det og hvor, mener det har vært noen retningslinjer om dette. Forøvrig så er vel allerede Fische nevnt ved navn så hvorfor ikke også nevne hvilken av deres åtte (8)forhandlere i Vestfold det var snakk om?

Postet 31.07.10 13:31 Innlegg 44 Medlemmet er ikke innlogget Wankel   

• Vis blogg
  • Reg. 25.04.09
Noen som har noe tester på bensinforbruk mellom E-TEC 2 takt og 4 takterne ?

All fornuft tilsier at at 4 taktere (med mange bevegelige deler), som brukes noen uker i året vil få problemer etter noen år. To-takterens enkelhet gjør den etter min mening uovertruffen til slikt bruk.

Skal motoren brukes året rundt og ganske ofte, stiller saken seg annerledes.

Redigert av Wankel: 31.07.10 13:36

Postet 31.07.10 13:40 Innlegg 45 Medlemmet er ikke innlogget roesok   

• Reg. 10.10.06

Vis innleggPostet av Mouche 31.07.10 10:18:

Vis innleggPostet av KenBjork 31.07.10 11:55:

Men så da har vi dette med uthenging som mange her inne har mening om...

Enig at en skal være forsiktig med å henge ut forhandlere og verksteder med navn. Erfaringene kan være så forskjellig. Om et par har dårlige erfaringer med en forhandler så kan det samtidig være mange som har gode erfaringer med samme. Blir feil da om vedkommende forhandler ensidig blir uthengt som dårlig. Eller det kan være en tvistesak der en båtkjøper skal ta igjen og slenge dritt på svært subjektivt og emosjonelt grunnlag. En sak har alltid minst to sider.

Bedre at vi holder oss til erfaringer med båter og motorer.

Postet 31.07.10 13:48 Innlegg 46 Medlemmet er ikke innlogget roesok   

• Reg. 10.10.06

Vis innleggPostet av Wankel 31.07.10 13:31:

All fornuft tilsier at at 4 taktere (med mange bevegelige deler), som brukes noen uker i året vil få problemer etter noen år. To-takterens enkelhet gjør den etter min mening uovertruffen til slikt bruk.

Er fundamentalt uenig, og kan ikke finne at du har noe dokumentasjon for en slik påstand.

En 4-takter har kvaliteter som gjør at de vil holde i mange, mange år, uavhengig av mye eller lite bruk. Og en moderne 2-takter a la E-Tec og Optimax, som du mener er så enkel, er vel tvert imot temmelig komplisert. Og om en leser tråder med omtale og erfaringer her på BP så har det vært mye plunder og heft med disse motorene.

Mitt tips til motor i klassen 130-150 hk om en vil ha minst mulig problemer: 4-takter fra Yamaha, Honda eller Suzuki.

Postet 31.07.10 13:49 Innlegg 47 Medlemmet er ikke innlogget Mouche   

• Reg. 23.08.05
Det finnes en del tester og hvilken motor som vinner kommer vel an på hvilken størrelse motor man tester/sammenligner, men her er et eksempel;

http://www.sandtange...rer_7580_hk.pdf

I denne testen for 70/80 så kommer e-tec ikke så godt ut, i andre tester/størrelse motor kan det se annerledes ut. Min ringe påstand er at med et normalt bruk i en kort og hektisk norsk sommer så blir forskjellene i forbruk marginale.

Postet 31.07.10 14:02 Innlegg 48 Medlemmet er ikke innlogget roesok   

• Reg. 10.10.06

Vis innleggPostet av Mouche 31.07.10 13:49:

Det finnes en del tester og hvilken motor som vinner kommer vel an på hvilken størrelse motor man tester/sammenligner, men her er et eksempel;

http://www.sandtange...rer_7580_hk.pdf

I denne testen for 70/80 så kommer e-tec ikke så godt ut, i andre tester/størrelse motor kan det se annerledes ut. Min ringe påstand er at med et normalt bruk i en kort og hektisk norsk sommer så blir forskjellene i forbruk marginale.

Som Mouche påpeker så viser slike tester marginale forskjeller når det gjelder forbruk, aks, toppfart og støy.

Men noe som er mye viktigere, og som disse testene ikke forteller noe om, er kvalitet over tid. Altså byggekvalitet, holdbarhet og hva en kan forvente av feil og problemer gjennom noen års bruk. Hvordan er kvaliteten på motoren om 10 år? Her er det større forskjeller...

Postet 31.07.10 14:08 Innlegg 49 Medlemmet er ikke innlogget Mouche   

• Reg. 23.08.05

Vis innleggPostet av roesok 31.07.10 14:02:

Hvordan er kvaliteten på motoren om 10 år? Her er det større forskjeller...

Svaret vet vi først om ti år, men i mellomtiden så bruker vi gårsdagen (foregående ti år) til å mene en del om dette uten at jeg er så sikker på om det bare er å ta fortiden og trekke en strek inn i fremtiden. Uansett så er jeg fortsatt skeptisk til e-tec (og dets forgjengere ficht/ficht ram osv), aldri vært så glad i Mercury og holder meg nå til Suzuki og eventuelt Yamaha hvis neste båtskifte gjør dette til et automatisk bytte grunnet avtaler mellom båtprodusenter/motorprodusenter, krysseierskap osv

Postet 31.07.10 14:15 Innlegg 50 Medlemmet er ikke innlogget KenBjork   

• Reg. 03.07.07

Vis innleggPostet av roesok 31.07.10 13:48:

Er fundamentalt uenig, og kan ikke finne at du har noe dokumentasjon for en slik påstand.

En 4-takter har kvaliteter som gjør at de vil holde i mange, mange år, uavhengig av mye eller lite bruk. Og en moderne 2-takter a la E-Tec og Optimax, som du mener er så enkel, er vel tvert imot temmelig komplisert. Og om en leser tråder med omtale og erfaringer her på BP så har det vært mye plunder og heft med disse motorene.

Mitt tips til motor i klassen 130-150 hk om en vil ha minst mulig problemer: 4-takter fra Yamaha, Honda eller Suzuki.

Jeg har en litt annen mening angående problemfri motor, uansett 4-T eller 2-T eller innbords bensin eller innbords diesel.
At motorer som er regelmessig (og er driftsvarme før kjøring, og roet ned etter kjøring), har mindre problemer enn motorer som er lite brukt igjennom året.

Slik jeg har sett både her på bp og omegn venner bekjente, så motorer som er relativt nye, men gått lite har mere trøbbel og små tull enn motorer som er brukt jevnlig.

Og ja... titter under dekselet på min optimax, er langt fra enkelt/lite komplisert alla min 2syl tohatsu 70 1987 modell jeg hadde for noen år siden. Den var enkel.
Denne var kjørt ofte, og hadde mange timer vil jeg tro.. men ikke ett feilslag.

Postet 31.07.10 16:12 Innlegg 51 Medlemmet er ikke innlogget Kjetil1   

• Reg. 10.08.08
Tror/håper skepsisen til E-tec er utfra at man ikke ser helheten. Man vil høre om de 2 motorene med problemer, mens de 98 som fungerer uten problem hører man ikke noe om, fordi de jo fungerer. Likesom på 90-tallet da alle Caraveller blåste toppen. Det var/er så mange caraveller at det var umulig å ikke komme over en som kjente en som kjente noen som hadde hørt om en blåst topp, og der med var det gjort.
Jeg var jo ekstremt skeptisk til E-tecen, men når bare de rette folkene fikk gjort det som skulle gjøres med motoren, har den virket utmerket. Men, jeg kan ikke si den er billigere enn en 4-takter. Den drikker godt, og olje vil den også ha. En dunk XD50 går unna på noe over 100 liter bensin. Deler man ut prisen på olja på antall liter bensin den dekker, blir det ca slik 427 kr delt på ca 120 liter bensin blir ca 3,50 i olje pr liter bensin. 13 kr pluss 3,50 blir 16,50 kr literen. Jeg pleier marsje på 4000 rpm/ 25,5-26 knop og da vil den ha ca 29,5 liter i timen. Det blir 486,75 i timen (man kan drifte stor dieselbåt for det). Jeg har ikke sjekket liter pr nm, men jeg bruker 1 time og 20 fra inderst i Hafrsfjorden til Skiftun/Nesvik, det blir da 649 kr en vei. Levere/hente ungene hos svigers blir da ca 1300 i kost.
Det høres grusomt ut når jeg regner på det, så det pleier jeg ikke å gjøre, drar bare kortet :sweat: ... Men det er uansett gøy å bruke båten. Og det er det som teller...

Kjetil S

Postet 31.07.10 16:46 Innlegg 52 Medlemmet er ikke innlogget Droll   

• Mercaholic
  • Reg. 05.06.04

Vis innleggPostet av roesok 31.07.10 13:48:

en moderne 2-takter a la E-Tec og Optimax, som du mener er så enkel, er vel tvert imot temmelig komplisert.

En 2-takter ER mye enklere oppbygget en en 4-takter, mekanisk sett ....

Den avanserte biten kommer jo på topp på BEGGE motorkonstruksjoner ( med sensorer, følere, lav/høytrykks pumper, dyser, ECUer +++ = all elektronikk...).

En liten forskjell foreløpig dog...er vel ingen 4-taktere med DFI enda ?? eller, vil uansett antagelig komme etterhvert..

Arne Kjetil

Postet 31.07.10 16:58 Innlegg 53 Medlemmet er ikke innlogget roesok   

• Reg. 10.10.06

Vis innleggPostet av Droll 31.07.10 16:46:

En 2-takter ER mye enklere oppbygget en en 4-takter, mekanisk sett ....

Den avanserte biten kommer jo på topp på BEGGE motorkonstruksjoner ( med sensorer, følere, lav/høytrykks pumper, dyser, ECUer +++ = all elektronikk...).

Enig i dette. Men nå er det vel slik at selv om en 4-takter har en noe mer "avansert" mekanisk konstruksjon så er det sjelden en hører om mekaniske feil. Det er gjerne i elektronikken evt. feil oppstår.

Postet 31.07.10 17:03 Innlegg 54 Medlemmet er ikke innlogget Droll   

• Mercaholic
  • Reg. 05.06.04

Vis innleggPostet av roesok 31.07.10 16:58:

Det er gjerne i elektronikken evt. feil oppstår.

Ergo, står jo begge konstruksjoner relativ likt på den delen da BEGGE har "nesten" samme elektronikk, DFI motoren er kanskje bittelitt mere avansert... men DEN biten kommer sikker snart på 4-taktere også..

Arne Kjetil

Redigert av Droll: 31.07.10 17:04

Postet 31.07.10 17:07 Innlegg 55 Medlemmet er ikke innlogget Verado   

• Reg. 23.02.09
Nå "kjetil 1" tror jeg du tar godt i når det gjelder oljeforbruket på E-TEC`en din,jeg nekter å tro at du bruker nærmere 4L (3,8L = 1 gallon)
på ca 100 L bensin,det er nærmere 4% oljeblanding det er ikke mulig.
E-TEC har en innblanding på 2T olje som tillsvarer 2% på full fart deretter synker det til under 1% på sakte fart,men ECU`en på motoren vil
regulere oljeblandingen etter belastningen på motoren uavhengig av turtall,så forbruket vil kunne variere. Min erfaring med E-TEC når det gjelder
oljeforbruk er meget positivt(relativt lite forbruk).

Postet 31.07.10 17:15 Innlegg 56 Medlemmet er ikke innlogget Verado   

• Reg. 23.02.09
Selv en japs kan møte den berømte veggen.

http://www.thehulltr...estruction.html

Redigert av Jonnyrude: 31.07.10 17:17

Postet 31.07.10 17:27 Innlegg 57 Medlemmet er ikke innlogget Kjetil1   

• Reg. 10.08.08
Jonnyrude, blingser kanskje litt, men ikke mye. Hvis min bensindampskadde hjerne ikke spiller meg et for stort puss fylte jeg nylig kanne nr 4 for året på tanken, samtidig som jeg fylte 150 liter bensin, totalt 550 liter for året. Jaja, det blir en kannne pr 137,5 liter bensin. Blingset med 17,5 liter bensin...

Kjetil S

Postet 31.07.10 17:52 Innlegg 58 Medlemmet er ikke innlogget teerex   

• Reg. 13.08.06
En kanne XD50 3,8 liter skal vel holde til minst 200 liter bensin, hvilket blir i underkant av 2%.
Det skal vel ikke være mulig å bruke 2% uten av man ligger på bortimot full gass konstant.
Bruker den 3 % så høres det mystisk ut, noe feil kanskje?

Velger man å programmere E-tec'en for XD100-olje så vil det jo slå gunstigere ut økonomisk med max. 1 % oljeforbruk.
XD100-olja er ikke så mye dyrere enn XD50, iallefall ikke hvis man leter litt og/eller pruter litt :wink:

Kanna koster kr 490,- her http://www.finn.no/f...nnkode=23156918
Med den prisen ville jeg har kjørt på XD100 selv om motoren fortsatt var programmert for XD50.
Da får motoren den ultimate beste smøringen. Jeg gjorde det med min forhenværende E-tec 50.
Jeg hadde den ikke lenge nok til at jeg fikk målt oljeforbruket eksakt.

### Beklager, bildet finnes ikke lenger eller URL er feil ###

Redigert av teerex: 31.07.10 17:55

Postet 31.07.10 20:32 Innlegg 59 Medlemmet er ikke innlogget andersb   

• Reg. 13.07.09
e-tec!

Postet 31.07.10 20:53 Innlegg 60 Medlemmet er ikke innlogget Verado   

• Reg. 23.02.09

Vis innleggPostet av Kjetil1 31.07.10 17:27:

Jonnyrude, blingser kanskje litt, men ikke mye. Hvis min bensindampskadde hjerne ikke spiller meg et for stort puss fylte jeg nylig kanne nr 4 for året på tanken, samtidig som jeg fylte 150 liter bensin, totalt 550 liter for året. Jaja, det blir en kannne pr 137,5 liter bensin. Blingset med 17,5 liter bensin...

Kjetil S

Jeg tviler ikke på det du sier "Kjetil 1" men et oljeforbruk på standard innstilling(E-Tec TCW3)der går det 3,8 L olje på 137L fuel er for høyt etter min mening.
Men hvis du regner gjennomsnitt oljeforbruk i fra du startet innkjøringen av motoren da blir saken en annen.ECU på E-Tec dobler oljemengden i X antall timer under
innkjøring,MEN det er ikke bare timene som avgjør,motoren krever i tillegg inntil 5 timer (totaltid)med kjøring over 2000 RPM med forhøyet oljemengde før normal moduset slår inn.
Dette kan ta sin tid, i mitt tilfelle brukte jeg nærmere to kanner før oljeforbruket normaliserte seg. Så hvis du forsetter å ha dette forbruket(3,8-137)ville jeg ha
fått undersøkt ECU`en på motoren.

• 5 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Du kan ikke svare på emner