Tror/håper skepsisen til E-tec er utfra at man ikke ser helheten. Man vil høre om de 2 motorene med problemer, mens de 98 som fungerer uten problem hører man ikke noe om, fordi de jo fungerer. Likesom på 90-tallet da
alle Caraveller blåste toppen. Det var/er så mange caraveller at det var umulig å ikke komme over en som kjente en som kjente noen som hadde hørt om en blåst topp, og der med var det gjort.
Jeg var jo ekstremt skeptisk til E-tecen, men når bare de rette folkene fikk gjort det som skulle gjøres med motoren, har den virket utmerket. Men, jeg kan ikke si den er billigere enn en 4-takter. Den drikker godt, og olje vil den også ha. En dunk XD50 går unna på noe over 100 liter bensin. Deler man ut prisen på olja på antall liter bensin den dekker, blir det ca slik 427 kr delt på ca 120 liter bensin blir ca 3,50 i olje pr liter bensin. 13 kr pluss 3,50 blir 16,50 kr literen. Jeg pleier marsje på 4000 rpm/ 25,5-26 knop og da vil den ha ca 29,5 liter i timen. Det blir 486,75 i timen (man kan drifte stor dieselbåt for det). Jeg har ikke sjekket liter pr nm, men jeg bruker 1 time og 20 fra inderst i Hafrsfjorden til Skiftun/Nesvik, det blir da 649 kr en vei. Levere/hente ungene hos svigers blir da ca 1300 i kost.
Det høres grusomt ut når jeg regner på det, så det pleier jeg ikke å gjøre, drar bare kortet

... Men det er uansett gøy å bruke båten. Og det er det som teller...
Kjetil S