arkmarin Startet 7.Juli.2010 Del på Facebook Startet 7.Juli.2010 IF er hjemmehørende i Levanger. Tidligere denne sommer seilte skipper Kenneth Halsan til Shetland med båten, som er en Beneteau Evasion 34 (med modifisert akterskip). I slutten av juni ble kursen satt nordover til Tromsø og videre til Svalbard, De hadde en overfart preget av vindstille, så det ble mye motorkjøring. Derfra har de seilt videre til Ny-Ålesund hvor de er i øyeblikket. De er tre menn ombord, i tillegg til Kenneth, er Jan Helge Johansen og Edvin Sørlie med. Det er meget rutinerte seilere og sjøfolk, og har mange tusen nautisk mil bak seg før denne turen. Her her Kenneth i gang med vårpussen. Kenneth er ikke så opptatt av å fortelle om sine turer, han liker bedre å planlegge de, så derfor vil jeg komme tilbake med nye rapporter etter hvert som jeg mottar nye meldinger fra båten. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond mjøs Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Kjempespennende! Hvor har de tenkt seg nå da? Trond Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Reisebrev fra ”IF…” på tur til Svalbard. Etter en rask transportetappe ifra Rørvik til Tromsø med Alf Pedersen , Tor Brattsve og Alfs søster Helga som mannskap , kom gutta som skulle være med på turen til Svalbard om bord. Foruten skipperen på IF… , Kenneth Halsan , deltar Jan Johansen og Edvin Sørli også på turen. Vi la ut ifra Tromsø torsdag den 1.7 ca kl 1600 og ankom Bjørnøya Lørdag 3.7 på ettermiddagen i 15 tiden. På turen over hadde vi ikke antydning til vind, så det ble motorkjøring hele veien . Bilde 1. Bjørnøya i det fjerne. Bilde 2. den kjente klippen ” stappen” sør på Bjørnøya. Bilde 3. Vi ankret opp i Sørhavna , og dette ble som vanlig om bord på If, feiret med en skikkelig ankerdram. Bilde 5. Etterpå ble det en tur med jolla omkring i området med besøk i noen av grottene som det finnes flere av rundt denne havna. Bilde 4. Etter et raskt måltid, seilte vi videre mot nordspissen på Bjørnøya , der vi la til ved brygga i Herwighavna. En spasertur på land ble det også tid til. Bilde 6. På land besøkte vi den Norske meteorologiske stasjonen, der vi fikk en omvisning på hele anlegget før besøket ble avsluttet med en kopp kaffe. Vinden var fortsatt fraværende , så det ble motorkjøring i 22 timer over til Hornsundfjorden på sørspissen på Spitsbergen. Vi tenkte vi skulle gå inn i fjorden et stykke , men isforholdene gjorde at vi måtte snu. Bilde 7. Inne i fjorden manøvrerte vi oss mellom isflakene helt inn til brekanten på Hans-breen. Vi var også en tur bortom Isbjørnhavna der det ligger en Polsk Forskningsstasjon. Bilde 8. Skipperen til rors. På grunn av kalvingen til isbreene fikk vi seile i is deler av veien ifra Hornsund til Adventfjorden. Isforholdene ble bedre desto lengre nordover kysten vi kom. Bilde 9. Etter noen timer kom vi fram til Longyearbyen der ankerdrammen ble inntatt som tradisjonen ombord tilsier. Fra venstre Jan Helge, Kenneth og Edvin. Bilde 10. Etter ankrdrammen ble vi hentet av Edvins sønn, som ba oss hjem på deilig kveldsmat. Det var ikke noe å si på utsikten ifra hans veranda heller Bilde 11. Etter en dag i Longyearbyen bestemte vi oss for a ta en tur til Ny-Ålesund. Dette er en tur på ca 90 nm. Bilde 12. Turen startet i praktfullt vær , men da vi kom til Forlandssundet fikk vi motvind og tåke. Slik var været hele natta og tåka lettet ikke før vi kom fram til Ny-Ålesund. Bilde 13. Gjestebrygga i Ny-Ålesund Etter den sedvanlige ankerdrammen tok vi en tur rundt i Ny-Ålesund. Denne gamle gruvebyen er nå blitt et hjem for forskere ifra hele verden. Bilde 14. Sentrum av Ny-Ålesund. Bilde 15. Hovedgata i Ny-Ålesund. Bilde 17.Isbjørnene kan være i området, så man får ikke gå langt ifra bebyggelsen uten å ha med seg skytevåpen. Bilde 18. Vi var også bortom fortøyningsmasta til luftskipet Norge. Bilde 19. Det gikk noen svalbardreiner i området. Det ble satt ut 15 reiner i området i 1978. Disse har nå forøket seg til et betydelig antall. Vi hadde planlagt å returnere til Longyearbyen neste dag , så etter noen øl på stedets ”vannhull” mel-lageret , ble det noen drinker om bord før vi tok kvelden. Neste morgen var været like bra, så vi tok turen bortom brefoten innerst i Kongsfjorden før vi la kursen mot Longyearbyen igjen. Bilde 20. Flotte fjell. Bilde 21. Litt drivis. Fortsettelse følger….. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.