Ip.Content

Logo

Håpløs oppførsel i Arendal

• Logg inn for svare
63 svar på dette emnet

#21 Enzo Ikke pålogget Postet 24.07.10 22:07

• Eggeskallseiler
  • D5LA
Om det ligger en haug med båter hekk inn med fortøyning i bøye foran og en eller annen legger en tamp over i mitt kryssholt så antar jeg selvsagt at dette tauet kun er for støtte på en eller annen måte, når jeg da går så slipper jeg den tampen og går, det kunne ikke falle meg inn å tro at noen legger seg på den måten uten å fortøye i bøye så jeg hadde nok gått i samme fella.
Skulle jeg mot formodning oppdage det utenkelige at noen har satt denne belastningen på min båt så hadde jeg nok låret jolla og rodd ut med tamp til bøya for å sikre naboene men bann ikke på at jeg hadde oppdaget det.

Husk på at om jeg legger meg fast i bøya og det kommer og henger seg 4 båter på siden av meg kun festet i mitt kryssholt, kommer det da mye vind mot brygga så drar disse båtene meg og dem selv inn i brygga.

#22 arkmarin Ikke pålogget Postet 25.07.10 22:05

• Seiler D5LA 2011
  • Medlem

Vis innleggServicemannen, på 24.07.10 09:58, skrev:

Den som løsner fortøyning har full ansvar. Også den som fester fortøyning til en båt der eier eller noen fra han ikke er til stede.
Skulle han ofret sine egne fortøyningstau, eller skulle han tatt seg ombord i annen manns bår for å lete etter passende tauverk til å gjøre fast i blåsa?
En må prate med de som var i seilbåten.  Om det ikke var noen der bør en fortøye slik at seilbåten kan forlate havnen uten problem, spesielt når en selv velger å forlate båten sin.

#23 gimi Ikke pålogget Postet 25.07.10 22:20

• Medlem
Dette må da vel være slik stilt at de i seilbåten ikke skjønte at motorbåtene hadde baugfortøynig kun i deres pullert? Dersom de forlot båtene uten baugfortøyning med viten og vilje er det direkte hårreisende og de burde aldri mere få sette sin fot i en båt.

#24 Blue_Dragon Ikke pålogget Postet 27.07.10 21:47

• Medlem
Jg tror ikke det var så lett for selbåten og gjøre dere fast i bøya. Hvis han var klar over at dere kun hang i hans båt så var det selvsagt ikke bra sjømannsskap, men jeg kan godt også forstå at han ble litt irritert og ha 3 tunge båter hengene i sin pullert.

#25 Halcyon Ikke pålogget Postet 27.07.10 22:05

• Medlem
Så her ble det fortøyd tre 40fotere og en seilbåt i en hyssing i samme bøye? det må da nærme seg noe idiotisk. Utifra det jeg kan gjette meg til er det ihvertfall 3 stykker her som bør ta båtførerprøven, mulig 4, så de ihvertfall har et tynt grunnlag...

#26 dhjerp Ikke pålogget Postet 27.07.10 22:33

• Medlem
Har jeg forstått dette riktig: her kommer det 3 båter i følge, og de fortøyer kun i en annen båt som de ikke har snakket med og forlater båtene for å dra på byen? Og kaller den andre båten for idiot for at han ikke fortøyde båtene deres mens dere var på middag?

Det er ikke rart det blir krig i verden.

#27 Frøken Fryd Ikke pålogget Postet 27.07.10 23:20

• Medlem
Jeg er nok også litt enig med Arkmarin, særlig når det er 3 båter i følge, da skulle vel en av de kunne sette av tid til en fortøyning i bøyen. Og som andre påpeker er det ikke sikkert seilbåten så hva han egentlig løsnet på, men han burde jo se det.
Navnelapp i vinduet har jeg hele året. Jeg flytter gjerne lappen over til vinduet mot båten jeg kan ligge i veien for.

#28 Hansa666 Ikke pålogget Postet 31.07.10 00:32

• Medlem
Hei!
Har hatt dårlig med nett tilgang etter at jeg la inn dette innlegget, og etter å ha lest kommentarene, var det på sin plass å korrigere litt… Ser at flere reagere på at vi nærmest valset inn på kaien, festet 3 40 fotere til en stakkars seilbåt får så å kunne innta et bedre måltid. Vel, det var IKKE slik det fungerte.

1. Vi ble anvist plass av havnevertene, og det var de som fortøyde min båt i seilbåten.
2. Jeg ble forsikret at det var i orden å ligge slik fortøyd i seilbåten.
3. Seilbåten hadde boyen foran sin baug, fikk beskjed at vi ikke trengte å feste oss i den.
4. Jeg var om bord i seilbåten og sjekket at presset på kryssholtet ikke var for stramt, det var ikke vind den dagen.
5. Mitt navn og mob nr lå i vinduet vendt MOT seilbåten, det har jeg alltid liggende.
6. Eieren av seilbåten måtte ha vært blind om han ikke skjønte at slapp han trossene, gikk vi i kaien.
7. Jeg hadde klart et laaaangt tau i tilfelle vi måtte fortøye i boyen om seilbåten gikk.
8. OG til slutt, eieren av seilbåten var ikke til stede når vi kom, ei hadde han/hun lagt sitt mob nr synlig…

Ser at det ved slike innlegg som ikke er nøyaktig presisert, lett blir spørsmål om det ikke var vi som var helt på jorde. MEN slik situasjonen utspant seg i dette tilfelle, handlet vi etter beskjed fra havnevertene, som var harnisk da de skjønte hva som hadde skjedd.

Mitt poeng er at slipper du en fortøyning som IKKE er din, SKAL du påse at du ikke forvolder andre skade. I dette tilfellet var det åpenbart at så ville skje, og da kan jeg ikke kalle det annet en elendig sjømannskap fra Bavaria 39 eieres side.

Ja, vi skulle nok ha satt en tamp i boyen, men når voksne havneverter insisterte på at fortøyning var som de ønsket og at vi ikke skulle feste oss i bøyen, ja da ble det slik.

Så kjære BP lesere som mener vi oppførte oss som idioter og fikk som fortjent, håper jeg har fått nyansert hendelses forløpet litt bedre ved dette innlegget.

Ligger nå værfast i Haugesund, på vei hjem til Bergen, satser på å dra i morgen tidlig.

Ha en fortsatt riktig god sommer  :cheers: .

#29 arkmarin Ikke pålogget Postet 31.07.10 08:42

• Seiler D5LA 2011
  • Medlem
Hvem er ansvarlig for å fortøye en båt? Det må være skipperen ombord og ikke en ungdom med sommerjobb som havnevert!  Syns ikke det endre så mye på sakens realiteter.

#30 dhjerp Ikke pålogget Postet 31.07.10 09:14

• Medlem
Denne "oppklaringen" forandret lite. Saken er fortsatt fremstilt slik jeg forsto det første gang, og jeg synes fortsatt dette er helt på trynet å gjøre.

#31 hifo Ikke pålogget Postet 31.07.10 09:22

• mostadbil@live.no
  • Medlem
Helt uenig.. Hvis havneverten sier  de skal feste til båten og IKKE bøya , er det naturlig å følge vertens råd , som er satt til akkurat en  slik oppgave å henvise\rådgi folk med fortøyningstips, og dermed burde vite best...

#32 havørn Ikke pålogget Postet 31.07.10 09:30

• Medlem

Vis innlegghifo, på 31.07.10 09:22, skrev:

å følge vertens råd , som er satt til akkurat en  slik oppgave å henvise\rådgi folk med fortøyningstips, og dermed burde vite best...

Havnevertene kommer med akkurat det du sier: tips og råd til fortøyning. Det er skipperen ombord som har ansvaret. Det eneste havnevertene "bestemmer" er plassering i havna.

Digresjon: matrosene på div. ferger dirigerer og bestemmer noe jæ... på enkelte fergestrekninger. Når da en uheldig bilfører har fulgt rådene helt til en skade har oppstått, så er det bilførerens ansvar at skaden oppstod.

#33 Christensen Ikke pålogget Postet 31.07.10 10:13

• Medlem
Herregud, her tituleres det ser jeg, skipper og greier! de fleste på båttur er vel "båtførere" vil jeg tro, er ikke akkurat handelsflåten som er ute her! får man beskjed av havnevakten om å fortøye på en måte så gjør man vel det hvis det ikke er helt på trynet, jeg hadde i allefall gjort akkurat det samme som trådstarter gjorde!

#34 Servicemannen Ikke pålogget Postet 31.07.10 12:49

• Leverandør

Vis innleggdhjerp, på 27.07.10 22:33, skrev:

Og kaller den andre båten for idiot for at han ikke fortøyde båtene deres mens dere var på middag?

Du mener at om noen legger seg uten på meg kan jeg løsne alle fortøyinger og dra videre på grunn at den samme ikke pratet med meg på forhånd?

Ser fram på høyere blodtrykk hos gjester i havner... :crazy:  :lol:

#35 Enzo Ikke pålogget Postet 31.07.10 12:52

• Eggeskallseiler
  • D5LA

Vis innleggHansa666, på 31.07.10 00:32, skrev:

1. Vi ble anvist plass av havnevertene, og det var de som fortøyde min båt i seilbåten.
2. Jeg ble forsikret at det var i orden å ligge slik fortøyd i seilbåten.

.............. havnevertene, som var harnisk da de skjønte hva som hadde skjedd.

Så havnevertene tok seg av fortøyningen av båtene deres, de forsikret at jobben de hadde gjort med å fortøye deres var i orden, etterpå var de i harnisk over at dere ikke hadde endret på fortøyningene til noe annet enn de selv hadde anvist ?

Jeg snakket med havnevertene i Arendal for noen uker siden, kan ikke si at jeg merket noen antydning til at de hadde mer enn en personlighet.

Det hender ofte når jeg selv kommer til havner at folk på land er behjelpelig med fortøyningene, jeg sier tusen takk og synes det er en fin gest av de, men jeg går alltid igang med å gjøre jobben om igjen selv når de er gått. Jeg tar 100% ansvar for egen jobb ved fortøyning og grunnen til det er at jeg har gjort jobben selv.
Det gikk vel godt med båtene deres denne gangen og det gode med episoden er at dere nå aldri igjen vil la havneverter som ikke vet hva de gjør overstyre deres valg mtp. fortøyning av båt.

#36 Laholm Ikke pålogget Postet 31.07.10 19:52

• Medlem
Sett litt fra "andre" siden. Denne sommeren har vi gått korte distanser og kommet frem til havnene tidlig. Dermed har det vært et nesten ubegrenset tilfeller av folk som kommer senere enn oss. Da er det hyggelig å stikke ut på kaien og ta imot tampen. Men den faste regelen ombord hos oss er at man tar imot tampen, ønsker den ankomne velkommen, og holder tauet til noen fra båten som er ankommet kommer i land og kan overta. Ansvaret for selve fortøyningen ligger hos den som fører båten, jeg ville like veldig dårlig å sette meg i en situasjon hvor jeg i ettertid kan komme i noe som ligner på en ansvarssituasjon.

Dette er ikke til hinder for at jeg i vennskapelige former kan fortelle den som kommer at det er mye bølger/ strøm der han har tenkt å legge seg, og at jeg personlig ville lagt meg et annet sted i samme havn.

#37 Mouche Ikke pålogget Postet 31.07.10 19:58

• Båtfører

Vis innleggLaholm, på 31.07.10 19:52, skrev:

Ansvaret for selve fortøyningen ligger hos den som fører båten, jeg ville like veldig dårlig å sette meg i en situasjon hvor jeg i ettertid kan komme i noe som ligner på en ansvarssituasjon.

Jeg tviler sterkt på at hjelpsomhet endrer på ansvarsforholdet! Forøvrig vokter jeg meg generelt for å råde noen til noe som helst, men sier heller at hvis dette var min situasjon/problem/valg så hadde jeg gjort sånn eller slik.

#38 Laholm Ikke pålogget Postet 31.07.10 20:59

• Medlem
Jeg tror vi er helt enige om hvor ansvaret ligger, mitt poeng er å klargjøre dette ved å overlate selve fortøyningen til den som ankommer. Det å holde i et tau kan jeg vanskelig se at kan medføre kritikk i ettertid. Balansen ligger mellom å sitte under egen kalesje i regnet og bivåne noen som sliter, og å overta hele showet. Jeg (og mange med meg) setter pris på en velkomst som roer ned situasjonen med at man har "fast" kontakt med land, samtidig som jeg vil ha full kontroll med hvordan båten er fortøyd før jeg legger meg til å sove.

#39 Hansa666 Ikke pålogget Postet 31.07.10 21:47

• Medlem
Hei!

Til info gikk jeg ombord i seilbåten for å foreta den endelige fortøyningen, dette var ikke overlatt til havnevertene

Vi endte opp i boyen til slutt ettersom nabobåten til seilbåten så hva som hadde skjedd og rodde ut trossen.
Diskuter gjerne at vi var inkompetente som ikke fortøyde i boyen med en gang, men det endrer ikke det enkle faktum at det ble utvist elendig sjømannskap fra seilbåtens eier å slippe trossen til meg...

#40 Bitteliten Ikke pålogget Postet 31.07.10 21:48

• Medlem
Hansa666 - det er jeg helt enig i.Uforståelig at noen kan gjøre slikt