Hei!
Har hatt dårlig med nett tilgang etter at jeg la inn dette innlegget, og etter å ha lest kommentarene, var det på sin plass å korrigere litt… Ser at flere reagere på at vi nærmest valset inn på kaien, festet 3 40 fotere til en stakkars seilbåt får så å kunne innta et bedre måltid. Vel, det var IKKE slik det fungerte.
1. Vi ble anvist plass av havnevertene, og det var de som fortøyde min båt i seilbåten.
2. Jeg ble forsikret at det var i orden å ligge slik fortøyd i seilbåten.
3. Seilbåten hadde boyen foran sin baug, fikk beskjed at vi ikke trengte å feste oss i den.
4. Jeg var om bord i seilbåten og sjekket at presset på kryssholtet ikke var for stramt, det var ikke vind den dagen.
5. Mitt navn og mob nr lå i vinduet vendt MOT seilbåten, det har jeg alltid liggende.
6. Eieren av seilbåten måtte ha vært blind om han ikke skjønte at slapp han trossene, gikk vi i kaien.
7. Jeg hadde klart et laaaangt tau i tilfelle vi måtte fortøye i boyen om seilbåten gikk.
8. OG til slutt, eieren av seilbåten var ikke til stede når vi kom, ei hadde han/hun lagt sitt mob nr synlig…
Ser at det ved slike innlegg som ikke er nøyaktig presisert, lett blir spørsmål om det ikke var vi som var helt på jorde. MEN slik situasjonen utspant seg i dette tilfelle, handlet vi etter beskjed fra havnevertene, som var harnisk da de skjønte hva som hadde skjedd.
Mitt poeng er at slipper du en fortøyning som IKKE er din, SKAL du påse at du ikke forvolder andre skade. I dette tilfellet var det åpenbart at så ville skje, og da kan jeg ikke kalle det annet en elendig sjømannskap fra Bavaria 39 eieres side.
Ja, vi skulle nok ha satt en tamp i boyen, men når voksne havneverter insisterte på at fortøyning var som de ønsket og at vi ikke skulle feste oss i bøyen, ja da ble det slik.
Så kjære BP lesere som mener vi oppførte oss som idioter og fikk som fortjent, håper jeg har fått nyansert hendelses forløpet litt bedre ved dette innlegget.
Ligger nå værfast i Haugesund, på vei hjem til Bergen, satser på å dra i morgen tidlig.
Ha en fortsatt riktig god sommer

.