Sitat
gimi tror han vet hvor jeg var. Det må vel bety at han tror at jeg ikke vet hvor jeg var. Interessant, særlig tatt i betraktning at han ikke var der.
Jeg trodde ikke at du ikke viste hvor du var, men av og til er det slik at folk bruker navn på fjorder/områder som ikke nødvendigvis er de offisielle (eller bruker forskjellige navn). Grunnen til at jeg trodde du var ute i Oslofjorden var at du i det hele mente at fergen skulle vike for deg - det ville aldri falt meg inn at du "utfordret" fergen i området like før innseilingen til Strømstad. Når jeg nå leser det opprinnelige innlegget ditt igjen, ser jeg jo at du oppgir at fergen hadde kurs sørover.
Du skriver følgende: du hadde observerte fergen på ca. 15nm avstand og da var du midt i fjorden. Du seiler med en fart på sånn ca. 7-8 knop, og fergen ca. 20 knop. Sterkt forenklet hoderegning sier da at dette var ca. 1/2 time før dere passerte hverandre rett vest av N. Hallsø.
På dette tidspunktet (1/2 time før passering) er da fergen ca. akkurat passert Medfjordsbåen nord av Torbjørnskjær fyr og svinger noe mer sør fra den omtrent rett østlige kursen den har holdt siden Færder. Fergen går på nordsiden av Tisler sør for Tresteinen. Denne kursen holder den omtrent til den svinger sør rett vest av N. Hallsø (hvor dere passerte hverandre).
Du på din side er 1/2 time før passering ca. rett vest for den søndre inseiling til Strømstad (eller midtfjords utenfor Kostersundet).
Ok. Du ser en stor båt komme i horisonten - Hvor skal den tro. Den er for stor til at den skal inn til Tisler eller Vettnet for å ligge på svai....
Slik ville jeg ha gjort det:
Jeg ville ha tenkt 4 alternativer for hvor denne båten skal:
1. Den skal inn til Fredrikstad
2. Den skal inn til Halden
3. Den skal videre sørover i Kostersundet
4. Den skal til Strømstad
Alternativ 1. Den vil svinge inn lenge før den kommer i konflikt med meg.
Alternativ 2. Den vil svinge inn mot Halden ved N.Hellsø, omtrent hvor vi vil møtes.
Alternativ 3. Den vil svinge sør vest for N. Hellsø.
Alternativ 4. Den vil svinge sør vest for N. Hellsø.
Om jeg hadde tenkt meg videre innover mot Singlefjorden eller opp Herføl renna hadde jeg lagt meg til Strybord i Leden. Om jeg hadde tenkt å svinge vestover enten nord eller sør for Tisler hadde jeg holdt meg på babord/vestlig side av fjorden siden som du også påpeker er det god bredde på Kosterfjorden - også her.
For min del hadde jeg nok også kjent båten, og kunne vite at den ca. 2 nm etter at den svinger sør ved N. Hellsø svinger øst inn mot Strømstad. I denne manøveren er de selvfølgelig nødt for å krysse leden i Kosterfjorden.
Du skriver også i det første innlegget din i denne saken at du etter et kvarter var noen hundre meter fra fergen - det rimer ikke helt med at do observerte den på 15 nm, men det kan bety at du var litt nærmere da denne historien startet. Om så var tilfellet ville jeg nok lagt meg vest i fjorden for å unngå en konflikt når fergen svinger øst.
Jeg ville uansett ikke holdt en kurs som kunne være i konflikt med ruten jeg viste fergen skulle holde på sin vei inn til Strømstad.
Redigert av gimi: 30.07.10 20:29