Ip.Content

Logo

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe

• Logg inn for svare
596 svar på dette emnet

#21 Birchwood 33 Ikke pålogget Postet 26.07.10 23:51

• Leverandør
Mye morro lesning. Men er der en oversikt på signalgivningen med horn. Burde jo kunne dette men er vist blitt glemsk. Tidlig form for ..hva heter det igjen. Glemsomhet. øøøhhh. Ja

#22 Anjuma Ikke pålogget Postet 26.07.10 23:59

• Medlem

Vis innleggBirchwood 33, på 26.07.10 23:51, skrev:

Mye morro lesning. Men er der en oversikt på signalgivningen med horn. Burde jo kunne dette men er vist blitt glemsk. Tidlig form for ..hva heter det igjen. Glemsomhet. øøøhhh. Ja

Klippet fra Sjøveisreglene;

Regel 34. Manøver- og varselsignaler
  a) Når fartøy er i sikte av hverandre, skal et maskindrevet fartøy underveis, idet det utfører en manøver som har hjemmel eller er foreskrevet i disse regler, tilkjennegi manøvren med følgende signaler i fløyten:

- et kort støt som betyr "Jeg forandrer kurs til styrbord",

- to korte støt som betyr "Jeg forandrer kurs til babord",

- tre korte støt som betyr "Jeg bruker maskinkraften akterover"

b) Et hvilket som helst fartøy kan supplere de fløytesignalene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, med lyssignaler som gjentas på passende måte mens manøvren blir utført:

(i) disse lyssignalene skal ha følgende betydning:

- et blink "Jeg forandrer min kurs til styrbord",

- to blink "Jeg forandrer min kurs til babord",

- tre blink "Jeg bruker maskinkraften akterover" .

(ii) varigheten av hvert blink skal være om lag et sekund, mellomrommene mellom blinkene skal være om lag et sekund og mellomrommene mellom påfølgende signaler skal være minst ti sekunder.

(iii) den lanternen som blir brukt for å gi dette signalet skal, hvis den er anbrakt, være en rundtlysende lanterne med hvitt lys, synlig på minst 5 mils avstand og skal være i samsvar med bestemmelsene i vedlegg I til disse reglene.

c) Når fartøy er i sikte av hverandre i en trang lei eller renne:

(i) skal et fartøy som haler inn på et annet og akter å gå forbi dette, i samsvar med regel 9  (e) (i) tilkjennegi sin hensikt med følgende signaler i fløyta:

- to lange støt etterfulgt av et kort støt som betyr <<Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side>>,

- to lange støt etterfulgt av to korte støt som betyr <<Jeg akter å gå forbi på Deres babord side>>,

(ii) skal det fartøyet som holder på å bli innhentet dersom det tar forholdsregler i henhold til regel 9  (e) (i) tilkjennegi at det er enig med følgende signal i fløyten:

- et langt, et kort, et langt og et kort støt i nevnte rekkefølge.

d) Når to fartøyer i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre.

e) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en lei eller et løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring, skal gi ett langt støt. Et slikt signal skal besvares med et langt støt av et hvilket som helst fartøy som nærmer seg svingen fra motsatt side eller som befinner seg bak den mellomliggende hindring og som er innen hørevidde.

f) Dersom det på et fartøy er anbrakt fløyter som er mer enn 100 meter fra hverandre, skal bare en fløyte brukes for å gi manøver- og varselsignaler.

#23 Birchwood 33 Ikke pålogget Postet 27.07.10 00:06

• Leverandør
Flott Takk..

#24 JubaTuba Ikke pålogget Postet 27.07.10 01:58

• Medlem

Vis innleggBirchwood 33, på 27.07.10 00:06, skrev:

Men er der en oversikt på signalgivningen med horn.

En fin oversikt på http://www.codan.dk/...load/signal.pdf (dansk)

Redigert av JubaTuba: 27.07.10 02:01

#25 Med vind Ikke pålogget Postet 27.07.10 02:24

• Medlem

Vis innleggmillisivert, på 26.07.10 19:00, skrev:

To muligheter (som i noen tilfeller kombineres):
1  Føreren av seilbåten er en uoppmerksom bajs
2  Føreren av seilbåten er vant med å seile regatta, der 45cm klaring mellom hekken på han du har vikeplikt for og baugen din regnes som rikelig med margin.

Ad 1. Føreren har 2 fotsyken og ønsker at du skal vedre han så han får ut forsikring.

Ad 2. Noen, på tirsdags/onsdagsregatta, viser også ovenfor andre seilbåter at de har ikke peiling!! Ikke skyld på seilene eller mangel på seil. Det handler om folk i båt og båtfolk.

Men tråden her har gitt meg inspirasjon. På neste regatta skal jeg sannelig montere horn, slik at jeg kan gi 5 støt så alle i feltet ser hva som skjer  :giggle: :giggle: :giggle:

#26 Mariell Pålogget Postet 27.07.10 13:31

• Medlem
Kanskje endel seilbåt mannskap har denne praksisen, når de går for motor også :eek: :eek:  
http://www.sb.no/nyh...or-vi-1.5487520

Greit at andre har vikeplikt, men man sover da for pokker ikke under en seilas over Oslofjorden.

#27 Med vind Ikke pålogget Postet 27.07.10 13:47

• Medlem

Vis innleggMariell, på 27.07.10 13:31, skrev:

men man sover da for pokker ikke under en seilas over Oslofjorden.

Ja, så forbløffende at det kan være en agurk. Forutsetningen for at noen skal rope "nå dør vi"
før kollisjonen er jo at noen har hodet på utsiden av luken. Men han kan jo ha sovnet på vakt da.
Eller journalisten var så sløv at han må betraktes som sovende da han skrev.

Det er jo ellers det problemet soloseilere har når de farer rundt jordkloden, de kan ikke ha mulighet til å holde utkikk til en hver tid slik loven krever.

#28 Mariell Pålogget Postet 27.07.10 14:03

• Medlem
Ser en ørliten forskjell på å ta seg en blund flere ganger i døgnet under en overfart over Atlanteren. Og det å legge seg til å sove under den korte seilasen over Oslofjorden.

Så nå at SB refererte til en artikkel i FB, mulig at ferievikarene hos FB ikke er så skolerte som de vi har på vår side av fjorden :giggle:

#29 Ole Petter Ikke pålogget Postet 27.07.10 14:38

• Medlem
Jeg vet nå ikke jeg, det var vel mindre pinlig å si at man sov.

det kan jo være at hun vasket opp og han tørket. :giggle:

#30 Avsluttet_1 Ikke pålogget Postet 27.07.10 14:42

• Medlem
Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet

#31 Ole Petter Ikke pålogget Postet 27.07.10 14:46

• Medlem
Vekkerklokke.

#32 Avsluttet_1 Ikke pålogget Postet 27.07.10 14:48

• Medlem
Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet

#33 Bitteliten Ikke pålogget Postet 27.07.10 21:37

• Medlem
Jeg hadde en interessant situasjon i Larkollen sundet i dag. Sundet er vel 100-150 meter bredt. Jeg lå så langt til styrbord i leia jeg kunne uten på treffe fyret som ligger helt på Ø siden av sunet. En seilbåt for motor kom rett i mot meg på feil side av leia og de gjorde ikke tegn til å vike da jeg la meg baug mot baug. Jeg kunne ha lagt meg over på motsatt side - men ville da kommet i 2 andre vikepliktssituasjoner. Jeg passerte seilbåten på 10 meters avstand i ca 27 knop. De både oralt og med tydelige tegn mente at jeg skulle kjøre på en annen måte - saktere antakelig. Etter min mening var min kjøring helt uproblematisk for alle andre i omgivelsene - og om seilbåten hadde fulgt sjøveisreglene hadde de heller ikke opplevd ubehag ved min kjøring.

Naturligvis kunne jeg slakket av - men det valgte jeg å ikke gjøre fordi det var seilbåtens valg å ikke overholde sjøveisreglene

Slike folk får bare kjefte i vei. De overholder ikke selv sjøveisreglene og setter seg selv i en situasjon der de presser andre og får ubehagelige bølger. Da får de bare ha det så godt mener jeg. De synes sikkert jeg er en premieidiot.

Redigert av Bitteliten: 27.07.10 21:37

#34 millisivert Ikke pålogget Postet 28.07.10 07:27

• Medlem

Vis innleggBitteliten, på 27.07.10 21:37, skrev:

[...] Sundet er vel 100-150 meter bredt.[...] i ca 27 knop. [...] premieidiot.
Nå burde seilbåten hold seg på sin side av sundet, men uansett: Regner med du hadde minst 10-20 m avstand til land på din side, hadde seilbåten gått der den skulle hadde sikkert han også villet hatt minst 10-20 m (eller kanskje mer siden seilbåten sikkert stikker litt dypere) avstand til land. Det gir 60m mellom båtene, og det i ett såpass trangt og tett trafikkert sund at det ikke er en selvfølge at det lar seg gjøre å møte bølgene med baugen... Du hadde nok uansett fått ,både oralt og med tydelige tegn, beskjed at du skulle kjøre på en annen måte - saktere antakelig.

#35 Wavesearcher Ikke pålogget Postet 28.07.10 08:03

• Medlem
kan også være at han har som meg liten motor.. Jeg må kjøre hardt mot hekkbølger, kan sikkert se litt skremmende ut. Men om man tar hensyn slipper man dette.  Noe det virker som at motorbåt eiere ikke forstår er effekten krappe hekk bølger fra siden har på en seilbåt. Det blir fort brutalt og lite artig ombord  :eek:

#36 Mouche Ikke pålogget Postet 28.07.10 08:19

• Båtfører

Jeg hadde en interessant situasjon i Larkollen sundet i dag. Sundet er vel 100-150 meter bredt.

Bredden på dette sundet ville mange steder på Østlandet/Sørlandet kunne tilsi at det var en fartsgrense på maks 5 knop, kanskje ikke helt uten grunn? Det forandrer selvfølgelig ikke det faktum at seilbåten har gjort en feil, men hvilke plikter fritar det deg for? Avstand på 10 meter er jo ikke mere enn lengden på en av de minste båtene man kan se i båthavnene på Sørlandet på denne tiden, ikke akkurat noen voldsom betryggende avstand, etter mitt syn! Nei, blir nok minus i boka dette Bitteliten.

#37 Wavesearcher Ikke pålogget Postet 28.07.10 08:22

• Medlem
Bra sagt Mouche  :flag_bp:

#38 JRK Ikke pålogget Postet 28.07.10 08:48

• Medlem
Hei,

Var med å hentet en båt for en kamerat. Vi skulle krysse Oslofjorden fra Moss til Tønsberg. Da ser jeg at en møtende seilbåt ligger på kurs midt i mot oss. Den nye båteieren legger kursen til styrbord. Et halvt minutt etter var igjen på møtende kurs. Vi endre kursen flere ganger frem og tilbake, hvorpå jeg sa til både gammel og ny eier av båten, "Han der han driver gjøn med oss". Hvorpå gammel eier av båten sier. "Dette er helt vanlig. Det er i seilbåtens rett, da du har vikeplikt, på samme måte som det er vår rett (motorbåt) å plassere hekkbølgen der vi vil"...

#39 REM Ikke pålogget Postet 28.07.10 08:50

• D5LA 2006
  • Medlem

Naturligvis kunne jeg slakket av - men det valgte jeg å ikke gjøre fordi det var seilbåtens valg å ikke overholde sjøveisreglene
"Med ont skal ont fordrives" ikke sannt? :wink: Skjønner deg godt B´liten, hadde nok vært fristet til å gjøre det samme jeg også i din situasjon. Tror du det hjelper noe? Neppe :nonod: Derimot er det grunn til å tro at det ytterligere vil skjerpe frontene mellom saktegående båter og de med multimillioners flybridgecruisere. At en slik 42-foter går i 27 kn. i ei trang lei full av andre båter som overholder 5kn. grensen, begrefter vel bare holdningene mange har at eiere av slike båter ofte er noen forb. x%&?"£@@-er. Er vi tjent med det? Neppe.

#40 Wavesearcher Ikke pålogget Postet 28.07.10 08:50

• Medlem
Og hvor blåste vinden fra når dette skjedde JRK ?  :cheers_wine: