Så flott at saken skaper diskusjon og debatt. det er nettopp målet mitt. At noen mener at jeg ikke skal fortelle om situasjoner som dette mener jeg er helt feil. Det er netopp diskusjoner som dette som gjør at vi alle kan lære.
Jeg tror definitivt ikke at det hjelper noe som helst overfor seilbåtførere som han jeg møtte

Han er nok bare enda surerer. Og han har nok fått nok et bevis på at millionbåter og IQ ikke hører sammen. Det var forøvrig ei dame som førte seilbåten - mannen satt og så på det hele.
Poenget er å belyse en aktuell situasjon som jeg tror er aktuell for flere. Seilbåten gjorde overhode ikke tegn til å vike mer enn absolutt nødvendig for oss - på tross av at vi ikke hadde mulighet til å legge oss lenger til stybord.
Jeg tok en kikk i kartet - se nedenfor. Min kurs er rød. Seilbåtens kurs er blå. Merk at det ikke er noen fartsbregrensing i det aktuelle farvannet.
Bredden på det aktuelle sundet er betydelig mer enn de 100-150 meterne som jeg beskrev. I følge GuleSider er det nærmere 300-400 meter. Leden brukes aktivt av nyttetrafikk - det går lastebåter på opp mot 100 meters lengde her (det er hovedhavn for Rygge flystasjons oljepåfylling her også). Poenget er at dette ikke er indre Blinleia eller noe sånt - det er en normalt trafikert led.
Her er et flyfoto. Noen som kan anslå bredden på det aktuelle stedet? Jeg er usikker - men jeg oppfatter det ikke som et smalt sund.
Seilbåten kunne meget enkelt å ha lagt seg 10 grader til styrbord og dermed hatt mer enn plass nok til oss alle - og de hadde ikke merket stort til bølgene fra oss heller. Jeg kunne også ha veket - men ikke til styrbord - for da hadde jeg gått på skjæret som fyret er plasser på. Jeg kunne ha veket til babord - med konsekvens av at jeg da hadde kommet i 2 nye vikepliktssituasjoner for møtende trafikk. Siste mulighet var å dra fort av på farten. Hvilket jeg altså valgte å ikke gjøre.
En seilbåt som ikke overholder sin plikt til å vike og velger å presse oss inn i en trang situasjon får da også akseptere bølgene mener jeg.
Hadde jeg oppfattet det som overhengende fare for kollisjon hadde jeg naturligvis agert annerledes. Da hadde jeg om nødvendig satt egen båt på land.
Når det gjelder bølgestørrelse så varierer det fra båt til båt. Jeg vil vel si at båten vår basert på egne observasjoner lager middels store bølger, dog betydelig mindre enn feks en Scand Baltic i 20 knop.
Redigert av Bitteliten: 28.07.10 10:27