baatplassen.no: flagg på båt. regler - baatplassen.no

IP_content

1

• 3 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan ikke svare på emner

flagg på båt. regler

Postet 31.07.10 09:49 Innlegg 41 Medlemmet er ikke innlogget roeren   

• Reg. 15.02.09
  • Gruppe: Medlem
Noen venner av oss var til sjøs for en del år siden, og skipet lå i havn ett eller annet land i Sør-Amerika (Venezuela?). De tok pliktskyldigst ned flagget klokka ni - og fikk etter en stund besøk av havnepolitiet og fikk kjeft og bot; regelen her var at flagget skulle være oppe døgnet rundt!

Det er selvsagt bra at folk har et litt lay-back forhold til regler og lover, men å følge flaggreglene nå er litt miljøskapende da.

Postet 31.07.10 09:58 Innlegg 42 Medlemmet er innlogget Mulligan   

• Reg. 05.05.06

Vis innleggPostet av roeren 31.07.10 09:49:

regelen her var at flagget skulle være oppe døgnet rundt!

Flagget er nasjonalitetsmerket ditt.
Langturseilere har ofte flagget malt på vindroret eller på siden av båten.

Postet 31.07.10 10:13 Innlegg 43 Medlemmet er ikke innlogget Mouche   

• Reg. 23.08.05
  • Gruppe: Båtfører

Vis innleggPostet av hifo 30.07.10 22:22:

Ikke noe gale i å ha den holdningen her , sålenge du godtar at andre synes det er pent med det norske flagget stående oppe hele døgnet mens man bruker båten.

Av en eller annen grunn så tviler jeg på at det er slik en ekstremt sterk utviklet estetisk sans som gjør at enkelte har flagget oppe døgnet rundt når de ligger i havn.

Postet 31.07.10 11:33 Innlegg 44 Medlemmet er ikke innlogget pettersand   

• Reg. 07.09.05

Vis innleggPostet av Steinsvik 29.07.10 23:35:

Det er vel berre i Noreg at ein er så strikse på at flagget skal ned kl 21.00(?) I andre land er det så vidt eg veit ingen reglar for slikt. Og det er som Lars H. seier berre reglar, ikkje lover. Så du vert uansett ikkje bøtelagt eller arrestert - i verste fall uglesett.

I hele EU-området (og utenfor) er det vanlig at fritidsbåter har flagget oppe hele døgnet. Det er praktisk og oversiktig. Som ett lite og nytt land i verden er vi offer for det som noen kaller "flaggfasismen" her hjemme. Markeringsbehov blandet med litt lav selvtillit? :flag:

Postet 31.07.10 12:41 Innlegg 45 Medlemmet er ikke innlogget hifo   

• mostadbil@live.no
  • Vis blogg
  • Reg. 07.11.06

Vis innleggPostet av Mouche 31.07.10 10:13:

Av en eller annen grunn så tviler jeg på at det er slik en ekstremt sterk utviklet estetisk sans som gjør at enkelte har flagget oppe døgnet rundt når de ligger i havn.

Hva er ekstremt i å synes flagget er fint døgnet rundt da?

Postet 31.07.10 12:45 Innlegg 46 Medlemmet er ikke innlogget Mouche   

• Reg. 23.08.05
  • Gruppe: Båtfører
Jeg har vel ikke sagt at det er ekstremt, men at jeg betviler at det skyldes ekstremt sterkt utviklet estetisk sans. De siste fem ord i foregående setning må sees i en sammenheng og ikke enkeltvis og tatt ut av en sammenheng.

Postet 31.07.10 14:46 Innlegg 47 Medlemmet er ikke innlogget Mariell   

• Reg. 09.10.02

Vis innleggPostet av Figaro 30.07.10 21:29:

Da jeg var på svenskekysten i juni, var det befriende å slippe hysterisk" hornmusikk" kl. 20.55 hver kveld.

Kan være enig i at fløyting i hornet og mer eller mindre talentløse HYL i ett blåseinstrument er irriterende.
En forskjell fra Sæby, hvor "hele byen" er på plass nede ved havna kl. 2100 hver kveld.
Da står en uniformert musikkant å spiller fanfare. Og det er flaggfiring.

Selv forsøker jeg etter beste evne å etterleve Norske flaggregler i utenlansk havn, selv med fritidsbåt.
Har heller ennå ikke vært ombord i ett Norsk registrert handelsfartøy hvor flagget ikke er blitt firet på kvelden. Har aldri hørt at vi har fått problemer med myndighetene av den grunn.
Ps. Har vært i ett par land opp gjennom åra.

Redigert av Mariell: 31.07.10 14:48

Postet 31.07.10 15:41 Innlegg 48 Medlemmet er ikke innlogget egilwh   

• Treskalle
  • Reg. 10.07.08
Forsøker etter beste evne å følge flaggreglene, og har en påminnelse på mobilen som gir meg et pip kl. 20.55... Høres kanskje litt overanstrengt ut, men etter en episode i midten av juni i år, så er jeg veldig glad for akkurat det...

Jeg lå på svai i Bundefjorden på Nesodden-sida en lørdagskveld. Det blåste godt den kvelden, og vi var i land en tur på en hytte. Det var ganske mye sjø til å være Bundefjorden, og jeg hadde vel kanskje vært litt slurvete med å skru til bolten i sjakkelen. Ihvertfall hadde all gynginga ført til at bolten nede på ankeret hadde skrudd seg selv ut....

Så kommer årsaken til at jeg er glad for flaggregelene og etterlevelse av disse. Kl. 20.55 gikk alarmen på mobilen min, og jeg gikk ned til jolla for å ro ut. I det øyeblikket jeg gikk i jolla løsnet båten, og jeg har vel aldri rodd så fort.... :giggle:
Jeg rakk frem mens båten lå et par meter fra svaberg og fjæresteiner og fikk start på motor og dratt meg ut fra land... Puuhh!

Litt flaks må man ha.... :wflag:

Egil

Postet 31.07.10 17:10 Innlegg 49 Medlemmet er ikke innlogget Tom Rør   

• Reg. 26.08.07

Vis innleggPostet av pettersand 31.07.10 11:33:

I hele EU-området (og utenfor) er det vanlig at fritidsbåter har flagget opp

Ja det er vel samme fascismen som de små barna i 17 maitoget praktiserer :discuss: :confused: :headbang:

Postet 31.07.10 17:32 Innlegg 50 Medlemmet er ikke innlogget pettersand   

• Reg. 07.09.05
Jeg vil ikke dra inn barnetog o.l. i denne diskusjonen, men det har faktisk også en praktisk side at båter har oppe flagget hele døgnet slik en en selv og andre kan se vilken nasjonalitet båten er, også etter kl 2100. For min del må bare flaggfasistene her hjemme tute og bråke så mye så mye de vil. Men jeg er enig i at arr. i Sæby er en hyggelig og stilig markering som er noe mer enn å få ned flagget.

Postet 31.07.10 17:37 Innlegg 51 Medlemmet er ikke innlogget Tom Rør   

• Reg. 26.08.07
Det er vel ikke noe stort problem for fritidsbåtflåten at flagget blir firet kl.21? Det spiller vel ikke særlig stor rolle om nabobåten er en Svenske, Tysker , Eller Danske?
Jeg synes også ordet fascisme ikke helt hører hjemme i denne debatten. Spør de som har vært rammet av fascismen.

Postet 31.07.10 17:51 Innlegg 52 Medlemmet er ikke innlogget pettersand   

• Reg. 07.09.05
Det kan du selvfølgelig mene om hva du vil, men jeg tror du legger meniger i det som begrepet ikke dekker. Men sterk nasjonalisme og nasjonale symbolbruk er ett element i dette. Selvfølgelig kan det spille en rolle hvilken land båter kommer fra både for medseilere og myndigheter.

Postet 31.07.10 17:53 Innlegg 53 Medlemmet er ikke innlogget gimi   

• Vis blogg
  • Reg. 25.07.06
### Beklager, bildet finnes ikke lenger eller URL er feil ###

Kanskje eieren her bør vurdere å snart fire flagget som nå er ganske falmet....?

Redigert av gimi: 31.07.10 18:02

Postet 31.07.10 17:56 Innlegg 54 Medlemmet er ikke innlogget Tom Rør   

• Reg. 26.08.07
Jeg gjentar det jeg sa, at det ikke er noe stort problem der vi ligger i gjestehavn/uthavn hva slags flagg nabobåten har. Det sies jo også at de utenlandske båtene har flagget oppe hele tiden, så her hjemme blir det ikke noe problem. Har heller ikke sett noen frustrerte representanter for myndighetene som lurer på hvilken nasjonalitet de forskjelleige båtene rundt meg har. :wflag:

• 3 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan ikke svare på emner