Jump to content

Mitt Zip-prosjekt til nå.


Whistler

Recommended Posts

Etter å ha siklet litt på tegninger fra Glen-L og sett eksempler på hvordan ting kan gjøres i flere tråder her bestemte jeg meg for å prøve meg på en Zip. I utgangspunktet var (og er ) jeg mer sugen på et kaldbakeprosjekt, men tenkte at det kunne være greit å bryne seg på et plywoodskrog for å sjekke ut teknikker og materialer. Planene spesifiserer mahogny eller Douglas Fir og minimum "exterior grade" x-finer. Etter å ha sett trådene til Amalie og Odmar samt en masse lesing på trekvalitet bestemte jeg meg for å benytte furu og gran da de øvrige nevnte enten er relativt kostbart eller umulig å skaffe.

 

Først tegnes rammer og detaljer over på materialene som skal skjæres ut.

1.jpg

 

Stikksag er det verktøyet som egner seg til å kappe lister det ikke er så nøye med. Sandviken klarer de utroligste buer...

Rammene skjæres ut i to lag så blir det iallefall nesten symmetrisk.

 

2.jpg

 

3.jpg

 

Hekkplaten.

4.jpg

 

Så har vi "jukset litt". Rammene er lasket med kryssfiner (limt og skrudd), byggejigg satt opp og rammene på plass. Her er det chinene som står for tur... Tau og skruklemmer kan man aldri få for mange av.

6.jpg

 

7.jpg

 

Etter mye om og men, noen stygge ordvekslinger inne i hodet mitt og et par brudd greide jeg å lande chinene på et fornuftig sted...

8.jpg

 

Etter å ha brukket et knippe relinger (sheer) bestemte jeg meg for å laminere disse.

 

9.jpg

 

10.jpg

 

Så kom vinteren, tegninger og bruksanvisning ble dolektyre til sommeren kom.

Planking av sider og bunn forløp uten de store problemer.

 

11.jpg

 

12.jpg

 

13.jpg

 

Dog ble det litt interessant da jeg med chinelandingen min fikk konkav form i baugpartiet. Tilpassing av anleggsflatene på chine i forpartiet ble en liten utfordring som ble løst ved at jeg etter montering krøp innunder båten og fyllte fortykket epoksy i det som var av hulron mellom bunnplate og chine.

 

14.jpg

 

15.jpg

 

En del epoksysparkel med og uten farge, beis og gammelt epoksysøl, ser jeg at dette ikke blir helt som jeg hadde tenkt.

 

16.jpg

 

Da var det to alternativer; male eller laminere på et lag med mahognyfiner.

 

17.jpg

 

3600 stifter og noen dråper epoksy senere ser det sånn ut.

 

18.jpg

 

det hører med til historien at dette ikke holdt mål. Det ble noen reparasjoner med stanleykniv og epoksy på siden med foregående bilde. Den andre siden måtte jeg rive løs og ta på nytt. Lesson learned; bruk fortykket epoksy, tannsparkel og flere stifter....

 

Etter en bråte med slip og puss ble det seende slik ut.

 

19.jpg

 

20.jpg

 

Alt skal prøves... Biltemas 290 g/m2 på bunnen (som skal ha maling og bunnstoff).

Før:

21.jpg

 

Etter epoksy:

22.jpg

 

Wests 200 g/m2 på sidene.

24.jpg

 

25.jpg

 

Gjennomsiktig som forespeilet. Ganske utrolig.

26.jpg

 

Etter noen lag til med epoksy så har dagen i dag blitt brukt til sliping av bunnen for å klargjøre for epoksyprimer og bunnmaling.

 

Hva lærte jeg av de siste lagene med epoksy? Ikke bland så mye at du blir fristet til å legge på i tykke lag på bunnen. Det blir bare masse sliping av det.

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Det er vel og merke et år og noen dager mellom det første og det siste bildet. Planen er at den skal være ferdig til starten av mai neste år da guttungen skal konfirmeres...

 

A propos puss og svett. Prøvde en av de hvite engangsdressene fra Biltema på søndagens pussejobb. De er væsketette... Den eneste væsken som kom ut var svette som rant ut fra ermene, for øvrig var alt søkk vått inni der...

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvde en av de hvite engangsdressene fra Biltema på søndagens pussejobb.

 

Jeg brukte en tilsvarende da jeg pusset ned innredningen i båten. Varmt og svett, og kjeledressen løste seg opp mer og mer. Det var nesten så jeg ble hektet for blotting på slutten. Så da er tydeligvis Biltemas variant langt å foretrekke, da den etter hva du sier er vanntett...

Link to post
Share on other sites

Jeg driver og flytter for tiden så det er ikke den helt store progresjonen i prosjektet, men noe har det blitt. Mest for å få ryddet i garasjen så jeg kan få plass til noe stash fra nåværende bosted inn der. (garasjen hvor båten bygges hører til huset jeg flytter til)

 

Etter å ha sett noen bilder og spurt litt rundt bestemte jeg meg for en lav vannlinje (lettere å heve enn å senke når skroget skal ha trefinish.)

 

Sliping må til, og nå fikk jeg straffen for å ha vært meget generøs med epoksy på bunnstrøk nr 2.

Skeg er montert.

 

27.jpg

 

To strøk med epoksyprimer. Bunnen har allerede et to-tre milimeters lag med epoksy. Kan det da være nødvendig med de fem strøkene for å få 250 mikrometer epoksyprimer som osmosebarriere? Jeg tar gjerne innspill på dette.

 

28.jpg

 

Ramma ble brukket løs fra gulvet (fastlimt) og båten ble bært ut på plenen for å bli snudd. Deretter la vi den over i krybba som har hjul slik at det går an å flytte den.

 

Byggeramma står fremdeles i båten på bildet.

29.jpg

 

I etterpåklokskap ser jeg nå at krybba burde vært lengre da båten tipper forover om jeg legger vekt på baugen. På den andre siden er krybba skjært ut med håndsag, og jeg var ikke i det mest arbeidssomme hjørnet da jeg lagde den, så den ligger an mot bunnens flate partier. Får lage en fiks senere slik at jeg kan jobbe i båten uten at den tipper forover.

 

Baugpartiet.

 

30.jpg

 

Hekken.

 

31.jpg

 

Det er et par cm overskytende skrog rundt om og det neste blir å ta ned dette slik at det flukter med ripa.

Link to post
Share on other sites

Ser man det ja! :flag_bp: Har ganske lyst og hive meg ut på noe slikt jeg også! Iallefall når jeg ser alle andre som får det så bra til! :flag: Men då må eg få meg jobb utenom skolen, for vil tro det koster noen tusen i materialer og andre duppeditter, så skal den ha motor tilslutt også! :flag:

 

Kan jeg spørre deg hvor mye du har kostet på dette prosjektet foreløbigt? :rolleyes::saint:

 

Følger med deg :seeya:

Link to post
Share on other sites

Mahognyfineren, epoksy og glassfibermattene (fra West) er de dyreste bestanddelene til nå. Om jeg skulle gjøre et anslag har skroget slik det står kostet ca 12-13 000 i rene materialer og noen tusenlapper i innkjøpt verktøy og forbruksmateriell som sandpapir, tørkepapir, øl og diverse annet småplukk.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet Biltemas epoksy til en snau tusenlapp pr dunk. 2 til 1 blandeforhold og behagelig "pot-life". Pakningen angir 20 min, men 30-35 er nærmere sannheten ved 18-20 grader.

 

Mahognyfineren (2,8mm knivskåret) fikk jeg tilsendt fra Nes Slede- og trebåtverksted for ca 250,- pr kvm.

Link to post
Share on other sites

flott prosjekt :flag_bp:

 

er det denne du har brukt?

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Epoksysparkel/

 

eller denne?

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Polyester/

 

er der noen forskjell? holder på og handle inn til mit bygge så sjekker priser og forskjeller mellom epoksy og polyester. polyester ser noe billigere ut og forskjllen ser ikke ut til at være veldig stor.

Link to post
Share on other sites

Produktet heter lamineringsepoksy.

 

Denne bruker du både til lim, sparkel, laminering av duk og overflatebehandling for å få vanntette flater og endestykker.

 

Som lim kan du beytte den ufortykket på små slette flater. Denne blir glassklar.

Biltema har mikroglassballonger som kan brukes til fortykking om du skal lime uregelmesige flater eller bruke den som sparkel. Denne blandingen blir grå.

Andre alternativer er West Systems mikrofiber som jeg har brukte når jeg laminerte mahognyfineren til kryssfinerplatene. Denne blandingen blir hvit

Det desidert billigste fyllstoffet henter du i posen på båndsliperen eller eksentersliperen. Dette er særlig anvendelig om du skal bruke det som sparkel, selv om det er ganske tungt å slipe i forhold til glassballongblandingen. Denne blandingen får samme farge som vått/lakkert treverk og tar seg bra ut når overflatebehandlingen er ferdig.

 

Når det gjelder spørsmålet om polyester kontra epoksy har jeg ikke så stor greie på hva som er best, dårligst og hvorfor. Men så godt som ingen laminerer sine trebåtprosjekter med polyester. Blant annet fordi det hefter mye dårligere til tre enn epoksy. Polyester har også dårlig heft mot epoksy (brukt som lim eller sparkel).

 

West systems har noen gode temahefter om bruk av eposky, lamineringsteknikker og "dos and don'ts". Blant annet fant jeg en artikkel der om laminering av eik, etter at at jeg forsøkte å laminere to eik vaskelister (fra garasjeloftet) for å bruke som utvendig kjøl (skeg).

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..Kan alt av epoxy fåes fra Westsystem? ..

 

Alt du trenger kan du kjøpe hos West System. Epoksy, doseringspumper, blandestoffer, rørepinner, rørebeger, gummihansker, sprøyter osv. Husk bare på at de driver båtbutikk og har påslag deretter.

 

Til rørepinner bruker jeg opptenningspinnene fra Biltema. 5kg (minst tusen pinner) for 35,-. 100 pk gummihansker fra Binders. Sprøyter fra nærmeste apotek. (rødsprit eller aceton funker greit for å rense sprøytene etter epoksybruk). Plast øl- og snapsglass fra biltema har målemerker og er greie til dosering. Binders har sikkert også slike. Isbokser og soddspann er fine å bruke til epoksy da de slipper epoksyen etter herding og kan brukes flere ganger. Pensler og ruller i kombinasjon med epoksy blir til engangsbruk. Biltemas pakker til 25,- med fire størrelser (blå) for lakkbruk funker og jeg tror jeg har sett ett hår som har blitt sluppet (til nå har jeg brukt ca 30 pensler). Rullene (små) fra Biltema suger bigtime, både skumgummiruller og pelsrullene. Styr langt unna disse.

 

Hullene etter stiftene... Stiftene bør tas ut midtveis i herdeprosessen (4-5 timer). Etter noen runder med sandpapir hvor du fukter mellom slipingene blir disse så godt som usynlige inntil du er på 20-30 cm avstand. (nærmere enn det er det bare grøt for de av oss som blir naturlig alderslangsynte :rolleyes: ) Ingen problemer med luftbobler fra stiftehull. (Luftboblene dukker opp der du har for liten radius på hjørner, eller der du har gjort en dårlig jobb med gumminalen.) Alternativet til stifter er "vakumbagging".

Stifteprosessen påførte meg et solid tilfelle av vond albu. Jeg anbefaler derfor elektrisk eller luftdrevet stiftemaskin.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte West i starten, men gikk etter mange tips over til å handle fra Svas Kjemi. Han forhandler en tysk produsent som heter Ebalta hvis ikke jeg husker feil. Litt usikker på stavingen. Selger primært til industrien, men leverer "småpakker" til båtfolket som en ekstraservice. Ca halv pris på alt du trenger.

Doseringspumper er noe herk synes jeg. Fint så lenge de fungerer, men jeg fikk problemer med at den ene sugde luft. Da ble plutselig balandingsforholdet feil og det var bare å kaste batchen. Har fått meg en elektrisk brevvekt fra ett kontorutstyrsfirma. Fikk den gratis. Nøyekatighet på 0,5gr opp til 2 kilo. Helt suveren å bruke, jeg kan blande akkurat den mengden jeg skal ha.

En annen fordel med Svas er at den har mye lengre "pot-life". Ca 45 minutter. Så halvparten så stressa som med West.

 

Når det gjelder mikroballonger er de ypperlig til sparkel, men til lamminering bør du ikke bruke disse. De gjør blandingen svakere, ikke sterkere. Svas selger fiber som man blander inn og som armerer epoxyen på en helt annen måte. Ballongene gjør at blandingen får mer konsistens som ei lecablokk. Lett å forme, men svak styrke kontra sementblokker uten lecakuler i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...