Jeg har hatt båten vår, en Viksund 340 med fly, ute i en havn på østlandet de siste to vintrene. Den siste var kald - ned mot 20 kuldegrader. Det var da jeg tok bildet over. Når jeg forsto at kulda kom konserverte jeg motoren ved å kjøre en del liter frostvæske inn i systemet fra sjøvannsfilteret. Hadde da også i litt frostvæske i septikk.
Ellers: To små keramiske vifteovner ga konstant plussgrader i salong og kabiner. En varmesløyfe i motorrommet ga pluss også der. Der var det imidlertid helt nødvendig å stenge av lufteventilene når det var på det kaldeste.
Vurderer sterkt å ha båten ute i år også. Velger å tro at det ikke kommer to slike kuldevintre på rad (det var 20 år siden den forrige før fjorårets). Har ofte brukt båten som hytte og hatt mange hyggelige stunder ombord gjennom de siste to vintrene. På grunn av islagt Oslofjord ble det dessverre heller dårlig med vinterturer på sjøen :-(
Ulemper? Tja, man må jo sørge for tilsyn, men det er jo også tilfelle om båten står utendørs på land. Snøen drar med seg mye skitt, men en skikkelig vask og polering på vårparten fjerner det. Som tidligere innlegg sier har store deler av landet vårt fritidsbåtene liggende ute hele året - og hvert år.
På bildet er båten innefrosset som dere ser, noe som skjer uhyre sjeldent i havna jeg bruker. Isen tok litt av bunnstoffet, men skadet ikke gelcoaten.
Nesten 30 båter overvintret i denne havna sist vinter, og det bodde folk i fire-fem av dem gjennom vinteren. Jeg hørte ikke om problemer for noen av dem.