Ip.Content

Logo

Faste "bosettere" i uthavner - hvor vanlig er det?

• Logg inn for svare
80 svar på dette emnet

#21 GeirFrode Ikke pålogget Postet 07.09.10 20:31

• Medlem
Kan det være noen lokal regler inne i bildet her? Vi så innslag på Dagsrevyen i sommer fra Grimstadskjærgården. Der kjørte Skjærgårdstjenesten rundt og ba folk flytte seg etter to døgns ligge. Båtene ble filmet, og hvis folk ikke flyttet seg, ble politiet tilkalt. Ble loven håndhevet uten grunn her?

#22 Bitteliten Ikke pålogget Postet 07.09.10 20:32

• Medlem
Det var en sak på nyhetene om dette i kveld - men her var det hvor lenge man kan oppholde seg på samme plass i utmark. Er skjærgården definert som utmark?

Statsadvokaten vil teste hva som er "noe lengre tid " man kan oppholde seg på samme sted i utmark. De henviste til jeger camper i utmark.

#23 GeirFrode Ikke pålogget Postet 07.09.10 20:46

• Medlem
Fant et gammelt innlegg fra NRK som sier en del om saken:
Teltregler gjelder også båter

#24 strawberry Ikke pålogget Postet 07.09.10 20:59

• Medlem
Jeg synes det er fint at slike spørsmål taes opp her i forumet! Greit å få avklart, samt å få frem forskjellige syn på sakene. - men, som kjent, "med lov skal landet byggjast"!

Strør man litt høflighet og dannelse på toppen, kan det faktisk bli trivelig!

Mvh. Strawberry

#25 Mouche Ikke pålogget Postet 07.09.10 21:11

• Båtfører
Overnatting i båt på sjøen er ikke regulert i friluftsloven. Men det er gammel tradisjon og sedvane for dette overalt langs kysten der sjøfarende har lagt til og overnattet for kortere eller lengre tid etter behov. Dette enten for å hvile, vente på bedre vær eller i påvente av å krysse en farlig havstrekning på et gunstig tidspunkt. I dag er det fritidsbåter som ligger slike steder der man benytter egne medbrakte fortøyningsanretninger eller slike som er fast nedsatt på land, jfr 5.3.

I forarbeidene til friluftsloven antydes det at teltregelen i § 9 kan benyttes analogisk på overnatting i båt ved opphold nær land eller innenfor marbakken. I den før nevnte Høyesterettssaken i 2007 om allmennhetens rett til bading (jfr Rt.2007-102), ble det også særskilt reist spørsmål om de begrensninger som etter friluftsloven § 9 gjelder for telting, får tilsvarende anvendelse ved overnatting i båt.  Her gjaldt det konkret slikt opphold på små privateide holmer ca. 100-140 m fra en fritidsbolig. Høyesterett fant at denne bestemmelsen ikke kunne gis analogisk anvendelse for overnatting i båt. Retten la til grunn at det også for slikt opphold måtte gjelde en utilbørlighets-standard i henhold til § 9 annet ledd. Det måtte være denne forarbeidene viste til, og ikke avstandsbestemmelsen på 150 meter i § 9 andre ledd.

I forhold til tidsbegrensningen på 2 døgn for telting sier Høyesterett at § 9 tredje ledd knytter seg til annet ledd som bare gjelder for utmark og gjelder derfor ikke sjøgrunn, som ikke regnes for utmark i lovens forstand. Retten viser videre til at der teltregelen kan tenkes å benyttes må bare være ved oppankring nær land der fritidsboligen/huset ligger, slik at oppholdet kan sammenlignes med opphold på land nær bebyggelse.

Lovligheten av lengden på oppholdet må da vurderes i forhold til fortøyningsreglen i § 7, jfr 5.3, og utilbørlighetsstandarden i § 9 annet ledd, sammenholdt med sedvanerett og eventuelt andre rettsregler utenfor.

http://www.regjering....html?id=475481

#26 free Ikke pålogget Postet 07.09.10 21:41

• Born Free
  • Medlem
Har vert i fredagshølet å erfart hvordan det kan bli, men fant plass i en fjellskrent. det var vel 12 sekundmeter vind fra nord så da dreide det seg ikke så mye om å finne den beste plassen men et sted å fortøye å få seg litt mat å litt søvn. Ille fint i fredagshølet.
Om jeg er førstemann ut så pleier jeg å legge jolla i veien for å markere at her ventes venner, det gjør ikke noe at det kommer ukjente men det er de færreste som ønsker å klemme seg midt inn i en vennegjeng.
De som ikke bryr seg om det må en jo bare slippe til...
Er man på lade/tømme dass runde så lar man tau å pikkpakk ligge å det bør respekteres.

#27 Xtian Ikke pålogget Postet 08.09.10 07:52

• Medlem

Vis innleggfree, på 07.09.10 21:41, skrev:

Er man på lade/tømme dass runde så lar man tau å pikkpakk ligge å det bør respekteres.
Min personlige mening er nå at har man vært så lenge på et sted at man er tom for vann og strøm og ikke har plass til mer septik, så er det på tide å dra til et annet sted og la noen andre få slippe til.  Litt av poenget med båt er vel at man skal flytte litt på seg av og til, vel?

Christian 8-)

#28 Lazyjack Ikke pålogget Postet 08.09.10 08:17

• Medlem

Om jeg er førstemann ut så pleier jeg å legge jolla i veien for å markere at her ventes venner, det gjør ikke noe at det kommer ukjente men det er de færreste som ønsker å klemme seg midt inn i en vennegjeng.
De som ikke bryr seg om det må en jo bare slippe til...

Dette er vel et godt eksempel på uønskede holdninger og hvordan vi ikke ønsker det i naturhavner.

#29 Junke Ikke pålogget Postet 08.09.10 08:28

• Medlem

Vis innleggXtian, på 08.09.10 07:52, skrev:

Min personlige mening er nå at har man vært så lenge på et sted at man er tom for vann og strøm og ikke har plass til mer septik, så er det på tide å dra til et annet sted og la noen andre få slippe til.

Christian 8-)

For så vidt enig, men det har hendt at jeg etter at jeg er fortøyd, finner ut at jeg har glemt å tømme septikken. Da er det vel bedre å gå ut igjen, enn å tømme den på stedet :rolleyes:

#30 Junke Ikke pålogget Postet 08.09.10 08:29

• Medlem

Vis innleggLazyjack, på 08.09.10 08:17, skrev:

Dette er vel et godt eksempel på uønskede holdninger og hvordan vi ikke ønsker det i naturhavner.

Enig

#31 Sydvesten Ikke pålogget Postet 08.09.10 08:30

• Medlem

free og bevare meg for slike holdninger, håper ikke dette blir normalen på sjøen...  :nonod:

#32 bliss X Ikke pålogget Postet 08.09.10 08:54

• Teknisk

Sorry men det er ikke slik det fungerer.
Ligger det ingen båt der så er plassen ledig.

#33 christensenleif@msn.com Ikke pålogget Postet 08.09.10 09:00

• Medlem
enig;
enten så ligger det noen der, ellers så er plassen "up for grabs"
imo
mvh
Leif

#34 Lazyjack Ikke pålogget Postet 08.09.10 09:07

• Medlem

Uff, tenk om ukjente skulle trenge seg seg inn i "vennegjengen" deres, og det på deres eget revir opparbeidet gjennom flere år. Det skulle ta seg ut!

I stedet for å legge jolla i veien og gjøre det vanskelig, hva med heller å rydde plass, henge ut fendere, ta i mot tampen og ønske de de nyankomne hjertelig velkommen? Kanskje dere til og med kunne oppleve å få noen nye venner og nye impulser? Det kan virke som det kunne være nyttig i "vennegjengen" din. Prøv å tenke etter hvordan du selv ønsker å bli mottatt når du kommer til et nytt sted og legg lista for din egen oppførsel omtrent der.

#35 Arvid_A Ikke pålogget Postet 08.09.10 09:22

• Medlem
Helt enig, Lazyjack!
Dette er absolutt gode båt-leveregler for bruk av friluftsområder!
- og at det dessuten er i henhold til det de fleste oppfatter som vanlig god folkeskikk, er jo heller ingen ulempe!!
:cheers:

#36 christensenleif@msn.com Ikke pålogget Postet 08.09.10 09:32

• Medlem
enig; sånne ekskluderende gjenger er skikkelig utrivelig!
prøver liksom å fryse ut nykommere
finnes plenty av i Dragsund og rundt på H-øya
har også opplevd motvilje mot å gjøre plass på østre Bolærne, selv i dritvær!
mvh
Leif

#37 Gullfisk Ikke pålogget Postet 08.09.10 15:53

• Medlem
Kan vi ikke prøve å legge ut bilder av sånne "faste" plasser? Alltid fint med tips til nye plasser, og kanskje de da ikke blir så faste lenger også :lol:

#38 free Ikke pålogget Postet 08.09.10 20:17

• Born Free
  • Medlem
Ser at det er flere her som tillegger meg meninger jeg ikke har, det gjør ikke noe det.

#39 LarX Ikke pålogget Postet 08.09.10 20:30

• Medlem

Vis innleggfree, på 08.09.10 20:17, skrev:

Ser at det er flere her som tillegger meg meninger jeg ikke har, det gjør ikke noe det.

??
Flere kun poengterer din holdning som er langt fra fornuftig.

#40 finnmarken Ikke pålogget Postet 08.09.10 20:38

• Medlem
Men free; hva er meningene dine da?