Postet av tkb 11.09.10 12:16:
Samt at jeg fikk 0,0054 knop mer

Sliter med helt andre ting med propellen. Har en helt ny Bravo One 26 pitch LAB, men den er alt for lett for båten. Mangler faktisk 5-6 knop i forhold til normal makshastighet og har i tillegg dårligere hastighet og skyv ved lavere turtall enn hva jeg hadde før. Dessverre er det temmelig labert marked for propeller i Norge...
Trenger enten en vanlig Bravo One 28 Pitch eller en Bravo One 29 Pitch LAB.
Metallet ble -veldig- mye blankere etter litt puss... Gnikket til jeg fikk krampe i armen.
Men har et spørsmål til. Det jeg tidligere trodde var "hakk" i metallet, viser seg å være sot/aske/rusk som sitter temmelig godt fast på overflaten. I tillegg til at man ser en slik "sotrand" ytterst på eksosrøret på første bildet, har markert noen slik prikker på bildet her:

Hadde et skruhjern som jeg brukte, med ytterste forsiktighet, til å pirke på enkelte og da fikk jeg de bort og området ble blankt med litt ekstra puss.
Hvordan får man bort slikt uten å risikere å lage riper/skraper?
Bare pusse mer, men kanskje bruke en dremel med poleringsstykke eller polermaskin?
Fikk det også for meg at jeg var omtrent ferdig, nå som eksosrøret var pusset. Hadde helt glemt targabøylen, railen rundt konsollen med mer...
Ble veldig fornøyd med teak dekket. To lag med 10-15 minutter mellomrom og tørket av overflødig olje med tøyfille etter siste strøk var lagt. Jeg tror ikke dekket har vært oljet siden båten var ny. Det første strøket "forsvant" ned i treverket.
Redigert av Quaoar: 11.09.10 15:04