All aktivitet
Oppdateres automatisk
- Siste time
-
Da har jeg vært en kjapp tur i båten og sjekket opp hva som skjer. Den har ingen choke, men en liten primerpumpe som tilfører bensin rett i innsuget. Noe som tydeligvis ikke fungerer så bra. Så da blir neste trinn demontering og feilsøking. Men i fem pluss og stiv kuling frister det ikke mye å henge over motoren og skru. Så da får jeg sette det på vent til været blir litt mer vårlig.
-
Takk 🙂
- Idag
-
@Jonasran72 Når motoren stopper av seg selv (etter ca 30s gange) må du da pumpe endel for å få blæra hard?
-
Jeg ville gått for selvpolerende. Det funker så lenge der er stoff igjen og har du lyst å være litt smart kan du starte med et strøk av en farge i stor kontrast til den du vil ha og så legge et eller flere strøk i "riktig" farge. Da får du forvarsel i god tid når det begynner å minke... Jeg kjøpte meg en godt brukt skjærgårdsjeep med selvpolerende for rundt 15 år siden og har enda ikke bunnsmurt fullt, kun flekket litt og frisket opp vannlinjen og den klarer en sesong uten noe vesentlig groing.
-
Må snart sette i gang med å få på bunnstoff på skjærgårdsjeepen! Men hvilket skal jeg bruke? I dag er det nedslitt blått, selvpolerende bunnstoff av ukjent merke på båten. Jeg har muligens lyst å bytte til hardt bunnstoff. Båten går stort sett bare i ferskvann, med et par helgeturer til vestlandet i løpet av sommeren. I hvert fall gjorde det den i fjor. I år har jeg planlagt minst èn, til Bud. Ellers ligger båten på vannet i Mjøsa fra mai til september. Hva er fordeler med hardt bunnstoff kontra selvpolerende? Bør jeg fortsette med selvpolerende, eller er det like greit å fortsette med det samme? Nå har ikke jeg prøvd å få av det gamle, siden jeg kjøpte båten i fjor vår og gadd ikke gjøre jobben da. Bør jeg få vekk alt før nytt? Fargen smitter i hvert fall av når jeg gnir på bunnstoffet. Tidligere, på andre båter, har jeg brukt høytrykkspyler og spylt og spylt og spylt og spylt... Det farger uansett alltid av. Da har jeg bare klint på nytt av samme type. Egentlig er jeg ute etter noe som ikke krever så mye arbeid, siden jeg er lat som et uvær... Hvor holdbart er hardt bunnstoff, egentlig? Og hva bør jeg gjøre for å forberede til denne bunnstofftypen? Gjør jeg meg selv bare en bjørnetjeneste ved å gå over til ny type? Jeg ser i grunn ikke særlig poeng med selvpolerende, siden det er så lite skit som fester seg på skroget i ferskvann. Stort sett holder det jo bare å spyle av om våren. Kanskje gnu av ei alge eller to med svamp og såpevann. Slik ser det ut nå. Det er på høy tid å gjøre noe!:
-
Alle aktive stoffer er mørke, så jo hvitere, jo mer tilsatt hvitt fyllstoff / pigment. Derfor er effektivt bunnstoff og kritthvitt bunnstoff to motstridende ønsker. Tenk hvor lite kobberstøv skal til i et spann hvitmaling før det ikke er hvitt lenger. Og hvor mye kobberstøv du kan ha i et spann sort maling før det ikke er sort lenger.
-
Hvor mange kg anker har dere?
-
Kommentar fra moderator: Tittelen, "Gp700", er ikke iht reglene for titler. Må redigeres av emnestarter innen 8 timer etter posting ellers kan emnet bli slettet. Klikk på ... i startinnlegget og velg "Redigér innlegget".
-
Me ligger no her enno og vulcan ankeret har ikkje rikket seg 👍 No er da litt småjobber som pågår ombord så me blir klar til avgang i morgon. Veldig fornøgd med Milwaukee støvsugeren. Eineste minuset er at den lager litt høyfrekvent lyd. Leidulv er framme og sjøsikrer div ting. Samt me har vert på rundtur med tec 7, og tatt på plasser me mistenker leker vann inn. Og ein runde med capt tolley. Mens me er ute og jobber, kjører me litt bensin generator, og skubber nokre amperetimer inn til batteribanken. Nye kabler til lanternene forut blei loddet på plass i går, så no er navigasjonslysa på plass.
-
Hei. Noen her inne som har "riktig" mål på vannlinje til en GP700 se? Holder på å fjerne alt under, men måler at det er forskjell på vannlinjenene på 1-3cm fra babord til styrbord side....
-
Takk, den virker definitivt ikke. Skal prøve å bytte den.
-
Kan det tenkes at innslagsnivået er høyere enn hva du har forventet? At pumpa må være helt nedsunket i vann før den begynner å gå? Jeg har veldig mange negative erfaringer med ulike lensepumper, burde skrive en samlepost om dette en dag. Denne pumpen har jeg ikke prøvd, men jeg har prøvd flere Biltema-pumper med flottør-basert nivåvakt, og har flere negative erfaringer. Jeg tror ikke det er noe vits å bruke særlig mye tid på feilsøking her, gå til Biltema, klag og få en ny pumpe eller pengene tilbake.
-
https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-med-digital-nivavakt-2000043027 Det er denne.
-
Har maken motor som var veldig tungstartet forrige sesong. Renset forgasser og nye tennplugger gjorde susen, starter på første forsøk både kald og varm.
-
Kan du lese av vann-nivå i og med den er digital? Er jo værliggende å så på nivåbryteren. Har du noe spec på pumpa, litt lettere å komme med forslag da.
-
AGM batteriet er 95Ah og 850A. Gode tips! Kjøper da inn en egen lader til startbatteri og kobler den laderen jeg har kun på forbruk og det samme med solcelle ladingen.
-
Jeg har en lensepumpe med digitalnivåvakt. Den virker kun på manuell, ikke auto. Har fått bekreftet at det er strøm frem. Hva kan være feil her? Kan man koble den feil slik at den oppfører seg slik?
-
Satser på avgang 06:00 i morgon
-
Denne motoren oppfører seg jo som om den går med choke på. Så kan det være noe med overføringen til chokespjeldet ?
-
Jo
-
"Skuring" og treghet i ankervinsj (Quick Hector HC3 1512D)
tobixen svarte på tobixen's emne i Båtforumet
Status: Ankerwinchmotoren jeg bestilte fra TradeInn er allerede returnert til Nederland, så her må jeg følge opp og forsikre meg om at jeg får refundert beløpet. Jeg bestiller ikke mer til Tyrkia, og unngår bruk av tyrkisk post så mye som mulig fremover. Stikker innom en lokal butikk på mandag som fører quick og hører om de kan hjelpe. Hvis ikke, regner jeg med at jeg får kjøpt motoren i Istanbul. -
Tusen takk det kan jo ikke gå bra
-
Baugpropell - må propellen ha klargang i tunellen?
Komodo svarte på El barco de Sol's emne i Båtforumet
Du har altså ikke montert propellen selv? Poenget er at den som har montert propellen nødvendigvis må ha kjent om det er klaring. De 5-bladers komposittpropellene er veldig stive, så om det ikke er klaring så hadde den vært vanskelig å montere. Det skal være minst mulig klaring mellom tunell og propell. Skraper propellen i tunellen når du roterer på den? Skraper den bare i bunnstoffet i tunellen, så tar du bare vekk bunnstoffet akkurat der. Det kan ha blitt bygd opp litt tykt med bunnstoff. Dersom propellen skraper i glassfiberen i tunellen (usannsynlig), må du slipe litt ytterst på bladene slik at du får klaring. -
Yamaha 9,9 totakt 1997 mod vanskelig å starte
Åge Grevlingen svarte på Jonasran72's emne i Båtforumet
Er dette motor som har fungert feilfritt tidligere, eller har den ukjent forhistorie? Har noen justert på forgassser blanding og tomgang? Suger den falsk luftt, gjennom forgasser pakning, eller veiv? At nåleventil stenger vet du ddersom pumpa blir hard.
-
Siste emner fra Båtforumet
-
1 svar
-
0 svar
-
Vis emner ut fra nøkkelord:
Utvalgte emner:
Båtrelaterte nyheter i media
Dagens Finn, spesielle båtannonser
Denne helgen går turen til......
Hva har du gjort med båten i dag?
Hvor er dette?
Seil regatta på nett
Status på svenskekysten
Youtube, båtrelaterte filmer