Jump to content

Tilsetningsstoff til motoroljen som hindrer lekkasje?


Smurph

Recommended Posts

Jeg mener at jeg så et stoff i en eller annen butikk i fjor, som skulle tilsettes motoroljen og som kunne stoppe, eller i hvert fall redusere, oljelekkasjer? SKeptisk, men er det noen som kjenner til noe slikt stoff og som evt har erfaring med det?

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Kjøpte noe hos et lokalet bilverksted for noen år siden, STP på en sort flaske.

Brukte dette på bilen med godt resultat, simmringen på veiven lakk som en sil, ble tett etter noen mil.

Prøvde det også på båtmotoren da turbo lakk noe, ikke 100% tett, men MYE bedre.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Omega 917, jeg har en flaske liggende her hjemme.

Jeg tror den reduserte oljelekkasjen jeg hadde på en gammel Mercedesmotor - men jeg er redd for at den i tillegg tettet smørekanaler - det var ikke lenge etter så havarerte motoren. PS! Jeg sjekket ALDRI om Omega 917 var årsaken.

http://www.relektagruppen.no/Files/Filer/T...ga/917brosj.pdf

Redigert av Fjordutsikt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

QMI Lekkasjestopper

Fordeler

• Stopper oljelekasjer

• Hurtigvirkende

• Ufarlig for alle typer utstyr

• Fornyer og mykgjør gamle pakninger

• Beskytter pakninger mot aggressivt miljø

• Motvirker at pakninger tørker og blir harde

• Motvirker at pakninger krymper og sprekker

• Motvirker dyre skader

• Blandbar med alle typer oljer

• Inneholder ingen aromater eller klor

 

QMI LEKKASJESTOPPER løser problemet, da den hurtig stopper lekkasjen ved å

mykgjøre og øke pakningen (ca.3%) til lekkasjen stopper. Laget for bruk I alle typer

oljer og utstyr, den vil bli et velkomment verktøy for stopping av oljelekkasjer.

QMI LEKKASJESTOPPER fornyer og mykgjør pakningen, samtidig som at den ikke

inneholder klor eller aromatiske stoffer som vil uttørke, krympe og gjøre pakningene

harde og skjøre!

Laget for bruk I alle typer forbrenningsmotorer, automatkasser, girkasser, kardanger,

servostyringer, hydraulisk utstyr, kompressorer, pumper, propell systemer og annet

utstyr. QMI LEKKASJESTOPPER er blandbart med alle typer oljer.

 

http://www.qmi.no/PRODUCTS.HTML#fuel thorjoh@online.no <thorjoh@online.no>

 

 

Klippet inn fra nettsiden til QMI, mailadressen over fann eg under "kontakt oss"

Trur dette er bra produkter heile serien, tenkte prøve både motorrens og dieseltilsetning, har bare ikkje kommet så langt. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har du behov for dette stoffet kan det være at du kjører med en smørolje som ikke er tilfredstillende til motoren din. Smøreoljer er sammensatt av en rekke stoffer for å sikre at den passer til flere oppgaver. En av tilsettningene er for bløtlegging av paktninger (Swell Control Additives).

 

Mulig du kan skaffe deg en olje som innholder høyere mengde av dette stoffet...?!... Men om du får tilsettningen i "løs vekt" må vel dette også

fungere.

 

Riktig olje er viktigere enn mange tror... "kanskje noen oljer ER bedre enn andre?"

Link to post
Share on other sites

...........

.... tenkte prøve både motorrens og dieseltilsetning, har bare ikkje kommet så langt. :smiley:

 

Holder akkurat på med en slik "operasjon" på bilen nå. Iløpet av uka vil det vise seg om stoffet klarer oppgaven, skal til etterkontroll på PKK (EU-kontroll) etter for høy CO-måling

Link to post
Share on other sites

Jeg "redda" en for høy CO-måling på en dieselbil med å bytte til 15W-40 olja til Royal Purple.

Det er jeg i følge den Norske importøren ikke alene om.

Royal Purple Oil

 

Norske Forhandlere av oljen (bl.a. Torhov Bilrek.)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har du behov for dette stoffet kan det være at du kjører med en smørolje som ikke er tilfredstillende til motoren din. Smøreoljer er sammensatt av en rekke stoffer for å sikre at den passer til flere oppgaver. En av tilsettningene er for bløtlegging av paktninger (Swell Control Additives).

 

Mulig du kan skaffe deg en olje som innholder høyere mengde av dette stoffet...?!... Men om du får tilsettningen i "løs vekt" må vel dette også

fungere.

 

Riktig olje er viktigere enn mange tror... "kanskje noen oljer ER bedre enn andre?"

 

Nja, problemet mitt er at jeg har en 30 år gammel, saltvannskjølt Volvo Penta som snart er moden for et nytt liv som ilestein. Den starter rimelig lett, men lager mye røyk og lekker olje som en keipe. Det ser ikke ut i motorrommet for å si det sånn... Den burde jo egentlig vært byttet ut eller overhalt, men det første blir neppe aktuelt i år, og det siste er jeg blitt frarådet siden pasienten er gammel og neppe overlever en større operasjon... Lekkasjestopper er et "last ditch" forsøk på å behandle de verste symptomene før en eventuell større amputasjon :smash:

 

Edit: Kanskje jeg skulle prøve denne tyktflytende Biltema oljen, evt sammen med lekkasjestopper: http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=139555 Viskositeten er 20W-50, VP spesifiserer vel 15W-40. Har det noen betydning på en gammel motor?

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Å gå over til en olje med høyere viskositet f.eks 50 olje er kurant og lurt på en slitt dieselmotor på den varme årstiden, og kan hjelpe for å skaffe en bra oljefilm på romslige lagerflater.

Når det gjelder div. tilsettninger av typen "lekasjestopp" har de en stygg tendens til å tette smørekanaler og er helt ok dersom en ønker å forkorte levetiden til en gammel sliter. Å fortelle at de mykner pakninger ++ er bare eventyr.

For ikke å snakke om Omega... :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Holder akkurat på med en slik "operasjon" på bilen nå

 

Gi en lyd kors det oppleves da :smiley:

 

 

Når det gjelder div. tilsettninger av typen "lekasjestopp" har de en stygg tendens til å tette smørekanaler og er helt ok dersom en ønker å forkorte levetiden til en gammel sliter.

 

Det er så utrolig mange dokumentasjoner på att slike stoffer virker :flag: Og noen få som har prøvt det og i ettertid opplavd havari. Da får aditiv skylda UTEN dokomentasjon ! Spør heller : kvifor prøvde dei slik stoff? Var det på ny motor? nei.....

På dårlig vedlikeholdte motorerer så kan et aditiv utløse "skade". Da gjelder det ved påleiringer inni motor gr lange intevaller, dårlig olje,dårlig forbrenning osv. Da kan det løsne større partikler og tette til kanaler.

Dette er altså grunnet tidligere dårlig stell og veldlikehold.

Noen som tror at man kan drite i service i 5 år, og så slenge på litt lurium i stedet? :headbang:

Det er ikkje alle gamle motorer som kan få nytt eller forlenget liv av aditiv. Vi trenger iler også :smiley:

 

lykke til med motoren :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt slike additiver flere ganger, med godt resultat! Dette er ikke noe hokus pokus, men kun et løsemiddel som får gummidelene til å mykne og svelle ut litt. Det er ingenting i disse stoffene som skulle tilsi tetting av oljekanaler, det flyter like greit gjennom som vanlig olje. Så min erfaring med disse stoffene er i alle fall at de er helt OK!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan kan denne "guggelimeien" trenge inne i pakninger å gjøre dem myke og å reparer defekte simmeringer? Og hviken additiver er det da snakk om som oljeprodusentene ikke har oppdaget? Dersom det er gjort uavhengige vitenskapelige forsøk som hevder dette skulle jeg gjerne like å se disse. Understreker "uavhengige", for det finnes en mengde reklamestunt som skal forstille det. Nei, ligg unna luriumindustrien folkens.

Link to post
Share on other sites

Fikk bare lyst til å nevne en ørliten sak her. Under en messe jeg deltok på som utstiller kom det til en heftig krangel mellom en representant fra Pan Vulk og en fra Hydro. Dette dreide seg om tilsettningsstoffer. Hydro representanten latterliggjorde et tilsettningsstoff Pan Vulk hadde for å gjøre forbrenningen til bensin bedre. det han hadde glemt var vel at på denne tiden leverte Hydro en egen bensinkvalitet som de kalte "Clean System" :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest meg litt opp på disse produktene etter å ha mottatt innspill her, og det inntrykket jeg sitter igjen med er at dette er ikke snakk om et 'tetningsstoff' á la kanel i radiatoren. Snarere er det snakk om tilsetninger som 'regenererer' gamle pakninger og gir dem tilbake litt av den gamle 'spensten'. Det burde derfor ikke være noen større fare for at stoffet skal tette til noe som helst i motoren, og tilbakemeldinger på diverse bilforum tyder på at stoffet faktisk virker. At oljeprodusentene ikke tilsetter dette stoffet i vanlig motorolje er forsåvidt ikke så rart. Nye motorer med tette pakninger har ikke bruk for dette stoffet - dette er kjemisk plaster for gamle, slitne blødere. Jeg skal stikke innom den lokale Mekonomen-butikken og se om de har noe sånt, så skal jeg komme med tilbakemelding når jeg har fått kjørt litt med det. Jeg finner rimelig fort ut om dette stoffet funker eller ikke når båten kommer på vannet igjen :yesnod::sailing:

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Fikk bare lyst til å nevne en ørliten sak her. Under en messe jeg deltok på som utstiller kom det til en heftig krangel mellom en representant fra Pan Vulk og en fra Hydro. Dette dreide seg om tilsettningsstoffer. Hydro representanten latterliggjorde et tilsettningsstoff Pan Vulk hadde for å gjøre forbrenningen til bensin bedre. det han hadde glemt var vel at på denne tiden leverte Hydro en egen bensinkvalitet som de kalte "Clean System" :lol:

Jeg synes Hydros representant hadde all grunn til å være skepisk. Hydro som konsern har kompetanse og ressurser til å utvikle å utprøve addditiver (=tilsettningstoffer). I smøroljer utgjør additiver fra 1-25 % alt etter oljens bruk.

Det er vanligvis Anti-wea (slitasjehemmende), anti oksidant, antikorr, skumdemper og dispergenter (hindre salm og forbrenningsrester).

Når noen prøver å selge en meg liten flaske med noe på, så vil jeg først vite hva den innholder. Deretter dokumentere til seriøse undersøkelser at dette virker.

Luriumindustrien i denne bransjen er ikke ubetydelig, men så lenge de har kundene, er det også penger å tjene.

 

Jeg har vist noen små flasker i kjelleren ..kanskje jeg.... :wink:

 

HALLO hallo, jeg har noe additiver som gjør en gammel motor som ny.. Bare kr 450,- pr ml. løp og kjøp!

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, en kan absolutt tilsette stoffer som øker viskositeten og dermed minsker lekasjen, men det er slett ikke usannsynlig at det kan ha annen uønskedet virkning på motoren. Det er ikke for ingenting at et har en maksimal viskositet på smørolje. Et motorhavari kan kanskje inntreffe, og da er en på en måte ferdig med lekasjer på den motoren.

Link to post
Share on other sites

Disse stoffene øker ikke viskositeten, det var det vel bare "gode gamle" STP som gjorde. Dette stoffet er mer som en gummifornyer å regne. Mulig det kan ha negative effekter på stålet i motoren, men jeg tviler egentlig på det. Min far brukte dette på sin forrige bil, oljeforbruket forsvant og ahn fikk ikke noen som helst problemer med dette de fem-seks årene han hadde bilen etterpå. Mener på at ham tok en ny behandling etter to tre år da forbruket begynte å øke igjen. Jeg har også erfaring fra tre-fire andre motorer dette stoffet ble brukt på, men ikke over så lang tid. Men jeg har ikke opplevd problemer, og heller ikke hørt om andre som har hatt problemer med dette. At havarier kan forekomme på gamle, slitte motorer er helt klart, men å knytte dette til oljetetning virker noe usikkert...

 

Jeg må innrømme at på motorer av en viss verdi foretrekker jeg å heller skifte de tetningene som er dårlige, men som en lett fiks på en motor som nærmer seg enden på livsløpet har jeg ikke noe problem med å fylle på en skvett oljetett. Men dette er noe man selv må vurdere, det er ingen fasitsvar her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan tilsetningstoffer i motoroljen skal kunne fornye pakninger i en dieselmotor er for meg en gåte. Pakninger i en motor er av ulike typet og materialer, vanligvis spent fast melleom to metallflater, og gummi er ikke et utpregt brukt materiale i kontakt med olje. Hva er gummifornyer? Dette blir nærmest som å diskutere religion, tror en så tror en.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gummi er ikke et utpregt brukt materiale i kontakt med olje.

 

Ventiltentinger, tetningsringer på veivaksel og O-ringer er vel laget av gummi? Og det er som regel disse som forårsaker lekkasjer når de blir gamle og stive i gummien. Selv foretrekker jeg som sagt å skifte tetninger som lekker, men det finnes snarveier om man vil gjøre det enkelt. Ikke like bra, men bedre enn ingenting...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Normalt er o-ringer laget i epdm gummi EPDM gummmi har forøvrig ikke noen bra bestandighet mot olje og bensin og brukes vel derfor ikke så mye i motorindustrien.

 

Hvis noen vil fordype seg finnes det litt forklaring på forskjellige gummityper HER

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

.......

Gi en lyd kors det oppleves da :smiley:

 

 

 

 

Da har jeg testet QMI -produktene.

 

Bare for å ha sagt det med det samme… ikke tror jeg på julenissen og stiller meg ellers meget tvilende til diverse vidundermiddel og andre "under" ! Etter å ha lest side opp og side ned på baatplassen om QMI og andre motorforbedringsmidler så har ikke skepsisen blitt mindre, men årsaken til at jeg har testet QMI-produktene var en EU-kontroll (eller som det heter på norsk PKK) av min Hyundai H1 -99 mod.

 

Før EU-kontrollen ble det skiftet luftfilter, dieselfilter, olje og oljefilter. Har aldri merket noe særlig røyk fra eksosen, så at bilen ikke skulle bli godkjennt p.g.a CO-målingen streifet meg ikke, så feil kan man ta! Avgassmålingen viste en høy verdi – 9,9 ( verdien skulle vert max 3,0 )og bilen ble ikke godkjent.

 

kopi_av_pkk__ikke_godkjennt__utsnitt.jpg

 

Etter å ha luftet problemet for en bekjent og en bilmekaniker ble jeg anbefalt en behandling med QMI-produkter. Begge påsto hardnakket at dette ville løse problemet. Begge hadde brukt det på egne biler ( både veteranbiler, bobil, 5-6 år gammel Mercedes diesel og en Peugot diesel.) Til slutt lot jeg meg overtale, det er jo noe enklere å gjennomføre en slik operasjon enn å ta en motoroverhaling.

 

Produktene ble kjøpt inn ( neida, de var slettes ikke billige! ).

 

Første trinn – innvendig motorvask:

 

Tappet av ca. 1 liter motorolje, deretter ble QMI - vaskemiddelet ( ca. 1 liter ) fyllt på gjennom peilepinn-hullet slik at det kom rett i bunnpanna.

 

Deretter gikk motoren på tomgang i 25 minutter.

 

Motorolje/vaskemiddelblanding ble så tappet av. Oljefilteret ble skiftet og ny olje ( minus ca en liter for å få plass til motorbehandlingsmiddelet ) påfyllt og bilen startet opp slik at den nye oljen kom rundt i systemet.

 

Neste trinn :

 

Motorbehandlingsmiddelet …..

 

skulle fylles på kald motor så dette ble utsatt til neste morgen.

 

Da middelet var påfyllt skulle bilen ifølge bruksanvisningen straks kjøres i en halv time, men selgeren anbefalte minst en time. Dette ble så gjort.

 

Selv med min skepsis må jeg innrømme at det ble merkbart mindre "støy" fra motoren.

 

Så kom turen til dieselforbedreren:

 

For å rense og smøre dyser og pumpe, tilsettes dieselforbedreren:

 

Vanlig dose – 1dl til 60 liter diesel ( på de første to tankene ble det anbefalt dobbel dose )

 

Kjørte så ca to tanker med dieselforbedreren før bilen igjen ble fremvist for kontroll for å sjekker avgassen.

 

Målingen viste denne gange 2 …og bilen ble endelig godkjennt.

 

kopi_av_pkk__godkjennt__utsnitt.jpg

 

 

 

En ikke særlig vitenskapelig test, …og om jeg fortsatt er skeptisk til vidundermiddel…..? Ja absolutt, men målet ble nådd, bilen ble godkjennt og da får en vel svelge en kamel eller to :rolleyes:

 

 

 

Lagt til..... Ble noe stor skrift siden det ble kopiert fra ett word.dok.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Det ville jo være rart om vi ikke i blant får nye produkter som er bra til smøring, reduksjon av friksjon, fornying av pakninger osv.

Om vi aldri får dette går jo ikke utviklingen fremover. :confused:

 

Husk at mange av oljeprodusentene lever av å selge OLJE. De ønsker ikke at olja skal bli for bra slik at intervallene går ned.

De kan selvsagt også tilsette div, stoffer som PTFE osv. men hvorfor skulle de det?

 

En kuriositet, på min BMW 3-serie følger jeg alle servicer og anbefalninger fra BMW. Denne bilen går iblant (avhenger av kjørestil) helt opp i 2 år og 25000km på et oljeskift. Riktignok da en dyr olje, men likevel.

 

Vel, vel, jeg er ingen ekspert, men åpen for nye produkter.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...