Jump to content

Noen som kjenner til båttypen Sjømann?


Batdilla

Recommended Posts

Jeg har vært den stolte eier av en 22 fot Sjømann noen uker nå. Umiddelbart trodde jeg at jeg hadde kjøpt meg en skikkelig sær og sjelden båttype, men etter å ha tittet en del i nærområdet, virker det som det "kryr" av Sjømenner (Vel, alt er relativt..).

 

Kunne vært artig og visst litt mer om båttypen. - Kanskje noen vet noe?

 

* Hvor mange skrog ble støpt alt i alt?

 

* Når ble første og siste modell laget?

 

* Det har blitt nevnt at det hovedsaklig finnes 3 hovedtyper av Sjømann - hva er forskjellen på disse?

 

* Hva kostet de ulike hovedtypene i innkjøp?

 

* Når jeg har studert de ulike Sjømennene jeg har sett så langt (3-4 i havner + 7-8 på nettet) har jeg lagt merke til at det er mange fellestrekk utvendig og tildels innvendig også. Utvendig virker det som det enten er litt mer runde vinduer med gummikanter (Eldre utgaver?) eller litt mer firkantede aluminiumsvinduer (Nyere utgaver?). Også ifbm plassering av passasjerposisjon (Venstre side - aldri i midten - så langt) ser det ut som det er samme løsning. Noen mener at alle Sjømenn er helt hjemmesnekret. Er det sikkert at alle er hjemmebygd i like stor grad? Jeg har sett noen som påstår noe annet.

 

Så forresten en Sjømann i nyeste Praktisk Båtliv (Tror jeg det heter...) som var bygget om til Sjekte...  :confused:

 

Takker for ytterligere opplysninger noen kan komme med om Sjømannen.

Link to post
Share on other sites

Vel...som vestlending har jeg stor forståelse for folk som bygger om båten sin til lukket sjark slik jeg tror det var de hadde gjort. Du må ta det som et kompliment at noen synes båten er så bra at de legger ned masse arbeid i å gjøre den bedre! :confused:

 

Har sett ganske mange annonser for Sjømann til salgs så det er ikke noen sjelden båt. Vet desverre ikke noe mer, men lurer på om det ikke har vært en bruktbåttest en eller annen plass av båten. Kanskje noen andre her på forumet kan komme på det?

Link to post
Share on other sites

Jeg husker litt fra starten.

Båtene ble da til hos et firma på Skui (bærum) som het Selvbyggerservice.

De tilbød et komplett opplegg for selvbyggere, former, utstyrskomponenter, motorer etc.

I tillegg ble det bygget Kragerø26.

Det var livlig aktivitet der oppe.

Dette var fra slutten av 70 årene, tror firmaet ble avviklet ca 1981. Den videre historien kjenner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

.....En båttest hadde vært midt i blinken. ]

 

.....langt tilbake kan jeg huske å ha sett en "samletest" på snekker med størrelse rundt 22 fot....  "Hortensnekka" var med.. men jeg husker ikke hvilke andre...

 

Hva med å sende E-mail til redaksjonene i båtbladene og spørre om de har en test av "Sjømann 22"?

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen batdilla, har skrevet noe tidligere, men kan jo forsøke å samle litt mer: Jeg var selv lykkelig eier av en sjømann 22 i 5 år, familien har imidlertid vokst, slik at denne er byttet ut i større båt. Formene til Sjømann 22 har sin opprinnelse som KB 22 (Kristiansand Båtindustri). Den ble i sin tid utformet og bygget av båtbyggeriets nestor, Julius Roland. Da markedet krevde mer fart, laget man en ny modell og solgte de gamle formene (rundt 1970). Båten ble da omdøpt til Sjømann 22 og båtene ble både bygget av "selvbyggerfirmaer" samt at andre formsett ble leiet ut til private og "selvbyggerlag". Det betyr at Sjømann 22 kan være svært varierende i kvalitet både innredningsmessig og støpemessig.

 

Båten er i utgangspunktet basert på en eldre tresnekkekonstruksjon. Det ble laget mange identiske former til Sjømann 22, men det finnes minst 3 forskjellige utgaver av båten (bl.a. er det forskjeller på bakre del av skroget/bunnen og på vindskjermtype). Formene har fartet litt rundt omkring på Østlandet, men minst 1 av disse befinner seg fortsatt på Tjøme. Har selv en kollega som bygget egen sjømann i egen hage i 1979.  "Produksjonen" av båtene i ”selvbyggerversjon” begynte i ca. 1970, jeg har sett båter til salgs frem til 1982 modeller. Mange av båtene hadde opprinnelig små Marna bensinmotorer, men etterhvert har vel flere av disse blitt byttet ut. Jeg hadde selv en VP

2002 (18hk) i min. Motoren var egentlig i kraftigste laget, men ved montering av en "flaps" som forlengelse av skroget logget "vi" 9 knop tidlig på sesongen med tom båt. Forøvrig var det en grei bruksbåt, men vel litt rank sett i forhold til flere av sine større søstre. Antallet båter er vel helt umulig å finne ut eksakt, men flere kilder anslår et sted mellom 1500 og 2000 på landsbasis. I hvertfall langs Oslofjorden + i de fleste av landets innsjøer er det vanlig å finne flere eksemplarer av båten i de fleste båthavner. Kjøpte selv ny kalesje til båten - denne bestilte jeg fra Jens Sagen A/S - de hadde originalmal til de 2 siste utgavene, og kalesjen satt som støpt!. Forøvrig er de fleste "Sjømenn" meget kraftig bygd - dette fordi de fleste "hjemmestøpere" ikke sparte på polyesteren. Av "spesielle utgaver" flyter det i Tønsbergfjorden både Sjømenn med hardtopp, Sjømenn som sjarker og Sjømenn med hardtopp og bakvegg! Forøvrig hadde bladet Båtbørsen i sine spørrespalter en mindre omtale av båttypen sommeren 2000.

Link to post
Share on other sites

Kunne vært artig med en historikk på gamle båter fra 60- 70 og 80 tallet. Så i et båt blad noen som  hadde en slik repotasje på gamle norske motorer.

 

Skulle hatt noe lignende på båter.

De fleste med en gammel båt er vel litt nyskjerrig på oprinnelsen til skuta si

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Terron; Takker for god og fyldig informasjon.

 

Du har ikke noe info å dele i forbindelse med flapsen du monterte på Sjømannen din (Mål/størrelse, materiale/utseende, plassering, tegning/skisse, osv)? Jeg funderer på å lage noe tilsvarende.

 

Jeg har besøkt spørrespalten til Båtbørsen og har scannet fort igjennom det som ligger på web'en uten å finne noe om Sjømannen. Fant ikke noen søkefunksjon, så jeg tittet bare igjennom spørsmålene. Kanskje akkurat dette spørsmålet var med bare i papirutgaven?

 

PanPan; Jeg mailet Båtmagasinet og Praktisk Båtliv og spurte om de hadde noen artikler om Sjømannen, men fikk til svar at det hadde de ikke. Kanskje andre blader jeg kunne kontakte? Det var disse 2 jeg kom på i farten.

Link to post
Share on other sites

Att. trimflaps - på min Sjømann var dette 70 x 90 cm (bxl). Tok først 1 stk. vannfast finer med mål 70x90. Så skjærte jeg ut "siden mot skroget" i en ca. passende bue. Så "klinte jeg denne fast" med sikaflex mot skoget, samtidig ble bakdelen "festet oppe" ved at nedre del av en midtmontert badestige ble festet midt bakerst på oversiden av platen. Platen ble forsøkt lagt i et plan som "fortsatte krumningen" på undersiden av skroget. Dermed hadde jeg et godt utgangspunkt for videre støpearbeid. La så rett og slett på en del lag med glassfiberduk + polyester. Pass på at innfestingen mot skroget får skikkelig med overlapp. Min "flaps" ble ca. 3 cm. tykt totalt. Benyttet ingen spesiell avstivning i bakkant. Benyttet det hele i 5 sesonger uten å se antydning til sprekker osv., hverken på badestige eller innfesting. Men primer + bunnstoff flasset alltid litt overgangen mellom skrog og flaps. Samtidig med trimflaps fikk jeg også en "undervanns" badeplattform - som i hvertfall lettet ombordklyving med mange hakk. Flapsen lå forøvrig ca. 10 cm. under vannlinjen når båten lå i ro. Ellers - som sagt tidligere - ta en kikk på nærmeste Nidelv 24 snekke - nesten alle disse har tilsvarende origingalmontert løsning - det var denne jeg forsøkte å kopiere. Forøvrig - ligger snøen fortsatt på Totenåsen???

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Terron; Takker igjen for fin og fyldig informasjon. Dette er snacks for en hobbytrimmer! Printer det og arkiverer det i båt-mappen min inntil videre. Har ikke noe sted å drive innendørs, så dette blir vårarbeide. Kombinasjonen trimflaps og badeplattform høres fin ut. Badeplattform er også en av tingene jeg kunne tenke meg. Er så kald av meg at det blir sikkert til det vanlige: Sitte på rumpa på plattformen med ei kald ei og "vasse utover" mens jeg fremdeles sitter på plattformen.

 

Totenåsen? - Vet du noe som jeg ikke vet?

Link to post
Share on other sites

Med båt i Mjøstraktene regner jeg med du har utsikt til Totenåsen - tilbragte en del timer på hyttetur der oppe sist helg - sammen med familien og god mat og god drikke og en mengde med båtblader. Søndag morgen kunne de minste i familien stå opp til snøvær og snøballføre

Link to post
Share on other sites

I see. Dårlig med utsikt til Totenåsen om dagen. Sjømannen og jeg er i opplag, med virkning fra sist søndag. Ikke noe fornøyd med det verken Sjømannen eller jeg.

 

For bratt? Høres ikke bra ut.

 

Jeg har sjekket litt og til snekker så ser det ut som det stort sett er typene PS55 og PS67 som går igjen hos de fleste leverandørene.

 

http://www.tra-mar.no/Produkter/Dekksutsty...er/snekker.html

 

Det måtte da kunne gå ann å få montert en PS55?

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Skal kjøpe en KB-22, det vil si sjømann22 i morgen. Lurer på om vi kan lage en klubb for oss som er så heldig å eie en sådan. Den jeg kjøper er en 71 mod, med runde gummi-listede vinduer, og en gammel Volvo Penta bensin 8-12hk. Samlet er vi sterke

Pussig at du skulle foreslå dette akkurat nå. Tro det, eller ei, men jeg tenkte akkurat på det samme tidligere i dag. :smiley: Et KB22/Sjømann 22 forum for erfaringsutveksling. Jeg tenkte litt på at vi kunne lage et forum på Yahoo Groups. Der har de alle fasiliteter. Kan diskutere online, kan abonnere på diskusjonene og få dem tilsendt på mail, kan svare via mail, kan legge ut bilder, osv. Det bør holde lenge. Og det beste - det koster ikke fem øre! Kunne du eller Walter tenke dere å være "moderator" for en slik gruppe? Det eneste det innebærer er å godkjenne nye medlemmer som søker om å få tilgang. Det er best med adgangskontroll på et slik sted, ellers går det ikke mange dagene før forumet er fullt av "bli rik hjemmefra" innlegg. Det hadde vært utrolig kult. Kunne delt erfaringer. Lagt ut bilder av båtene våre. Kanskje avtalt KB/Sjømann treff til våren igjen. Hva tror dere? I siste instans, hvis ingen vil moderere, men likevel er interessert i å delta som "vanlig" medlem, får jeg ta det på meg. Men jeg har såpass med jern i ilden at det hadde vært kjekt og sluppet unna for en gangs skyld... Jeg bidrar selvsagt med tips og råd i oppstarten, hvis det trengs.
Link to post
Share on other sites

Regner med at du kommer tilbake ganske snart da og legger inn bilder og litt tekst i erfaringsdatabasen. Selv om du kanskje ikke har erfaringer etter noen dager, kan du gjøre som mange andre - først legge inn grunndata, og så legge inn mer etter hvert som man får erfaring. Jeg skal ta og mekke til et KB/Sjømann forum hos Yahoo over helgen. Så poster jeg info i forumet her når det er klart. Vi (Du og jeg) må da ta en runde rundt i ulike fora og verve flere medlemmer. I skrivende stund kommer jeg på 3 som er aktuelle her på baatplassen - Walter (Sjømann), deg med KB og meg. Og så er det mulig det finnes en til, når jeg tenker meg om. Men totalt er det jo mange KB og Sjømann i Norge, så et visst potensiale burde det være. :smiley: Men nå er det :sleep:

Link to post
Share on other sites

Kult, det prøver vi på. Men det hadde vært best om vi holdt det til båtplassen, og ikke yahoo

Tanken slo meg etter at jeg hadde lagt meg i går: Hva vil vi oppnå ved å etablere noe på et annet sted, bortsett fra å "spre oss for alle vinder"? Er det noen fordeler ved å være på et eget sted som vi ikke har ved å holde oss her? Jeg kan ikke komme på noen nevneverdige fordeler... Det kanskje viktigste med en merkeklubb er å enkelt komme i kontakt med likesinnede. Det kan enkelt løses i dag ved å velge enten "KB" eller "Sjømann" som fabrikat på forsiden i erfaringsdatabasen. Da kommer det opp presentasjon av båten som hver enkelt har, sammen med brukernavnet til vedkommende. Har man brukernavnet, kan man enkelt komme i kontakt med vedkommende. Og diskutere kan vi like godt gjøre her i Åpent forum som et annet sted. Ofte vil innleggene leses av medlemmer med bred erfaring, kanskje med tidligere erfaring av aktuelle båter også, og da ser jeg det bare som en ulempe å sile ut ting relatert til KB og Sjømann og føre diskusjoner rundt dette et annet sted.

 

Så konklusjonen min er at det er lite eller ingenting å hente på å drive både her på baatplassen og et annet sted samtidig. Har jeg glemt noen viktige argumenter, eller er vi enige om å holde oss til baatplassen? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte litt på at vi kunne lage et forum på Yahoo Groups.

Du rotet det litt til der, dilla. Jeg ble nesten urolig  :eek:for at vi kom til å miste deg. Men du tok deg pent inn... :smiley:

 

Så konklusjonen min er at det er lite eller ingenting å hente på å drive både her på baatplassen og et annet sted samtidig.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Du rotet det litt til der, dilla. Jeg ble nesten urolig  :eek:for at vi kom til å miste deg...

He, he... Skal man få utrettet noe, må man vite å svinge seg når anledningen byr seg. Men det hender det svinger litt vel fort. Det utslagsgivende tror jeg var at jeg selv har syslet med tanken om en merkeklubb, uten at jeg hadde tenkt altfor mye på det praktiske. Og når noen andre foreslo det samme, gikk det som det ofte går når noen foreslår noe jeg selv har tenkt på - GO! Men, tanken var aldri å hoppe av baatplassen eller konkurrere med denne (Hvem klarer forresten det... :smiley:). Dette ville eventuelt blitt et supplement for å legge forholdene spesielt til rette for KB og Sjømann eiere. Men som det framgår av resonnementet over - jeg tror vi har det man behøver på baatplassen for å finne artsfriender (Søk i erfaringsdatabasen). Og diskutere kan man gjøre, legge ut bilder kan man gjøre, osv. Men da fikk vi ihverfall vekket opp en fra godstolen med denne øvelsen - ingenting er så ille at det ikke er godt for noe... :nonod:
Link to post
Share on other sites

En båttest hadde vært midt i blinken. ...............Vet noen om en slik test av Sjømann 22 fot?

....Hva med å sende E-mail til redaksjonene i båtbladene og spørre om de har en test av "Sjømann 22"?

:seeya: Hei Batdilla og Pan-Pan!  

Bare for å "rote" litt opp i gamle tråder...... :wink: og for å ha noe å gjøre.........og med fare for å komme med gammelt nytt! :nonod:

Dette med å lete frem og finne en test av Sjømann22 vil nok være en vanskelig oppgave, hvis vi tenker litt etter...... :nonod: ....for hva er egentlig poenget med en båttest?

Jo, det må være å gi uavhengig og neutral informasjon om en båts egenskaper, kvalitet, fartspotensiale, sjødyktighet, osv; Påpeke for- og bakdeler i konstruksjonen, skrog og dekk og ikke minst innredning og motor.

 

Dette skal bl.a. gi potensielle nye eiere en mulighet for å danne seg et inntrykk om hva de kan forvente seg av båttypen.

 

Når vi så vet at så godt som ingen Sjømann22 er lik i form av støp, utstyr, motor, innredning, ballast, osv. - alt sammen komponenter som jo skal måles og sammelingnes i en båttest for å komme frem til et resultat, så er det, etter min mening  (mulig at jeg  :blush: er helt på "bærtur" her)   helt UMULIG å gjennomføre en objektiv test på denne båttypen. Hvilken båt skal testes for å gi et representativ resultat?

 

Når det gjelder KB22 er det noe annet, den båten ble i hvertfall serieprodusert av ÉN  og samme produsent, med forhåpentligvis samme motorvalg, utstyr, osv. Det er ikke helt umulig å finne en test, eller i hvert fall en omtale av denne båttypen i gamle arkiver. :nonod:

 

Når det er sagt, så må jeg inrømme at jeg ikke har sett denne tråden før i dag. Kanskje ikke så merkelig, siden tråden ble startet  07. Oktober 2002  og  jeg først ble medlem her den 28. November 2002. Har dog prøvd å bidra med den lille Sjømann22-erfaringen min, i andre innlegg som omhandlet denne båttypen, noe jeg akter å fortsette med i fremtiden. Man er jo  :smiley: ihuga båtmann og stolt av "skibet" sitt, på tross av Sjømannens åpenbare svakheter, hvis man sammeligner den med mere moderne snekker.  Noe som forøvrig er litt urettferdig mot båttypen!

Båthilsen,

Walter_S  Bilde Sjømann22-eier, og fornøyd med båten..... :smiley: ... og livet, generellt, - fikk 21 makrell i går kveld!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...