Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

JA! 

 

Da er det vel på tide å få begynt på denne båten da. 

I dag har jeg fått kjørt et henger lass med rett og slett søppel fra tidligere eier. Så nå kan endelig riving av gammelt å slitt interiør begynne.

 

Fått renset ut en del av styrhuset men mye jobb gjenstår før en kan begynne med noen form for oppbygging, så her er det bare å ta tiden til hjelp.

Hadde besøk av M/B Nordheim i går. Fikk vist han båten, også fikk vi kastet bort noen timer på båtprat :thumbsup: . En veldig hyggelig kar som har god peiling på båt og som har mange gode ideer.  :smiley:  

 

Men, la oss se litt på det gode håndverket denne båten har vært utsatt for... 

 

Her er babordside av akterlugaren, blitt forskjønnet med litt gammelt sofa skinn.  :lol: (Du ser så vidt der vi skar løs for å komme til flensen som lakk nede på bildet)

bilde

 

 

Tidligere eier har lagt over noen formskårede plater, når jeg tok vekk disse var det dette som var under.

bilde

 

Fjernet det flotte skinntrekket han hadde laget over instrumentpanelet. 

bilde

 

Å jaggu fant jeg en knopmåler gjemt under der!!!  :giggle:

bilde

 

Det flott sorterte ledningsnettet i båten. Et fantastisk stykke el arbeid.  :clap:

bilde

 

Skrudde ut denne skruen, da kunne jeg løfte vekk hele sitte benken på styrbord side som forøvrig falt fra hverandre når jeg løftet i den. Nøkkelskruen dette altså.  :lol:

bilde

 

Her er feste anordningen til skapet på babord side. Trenger ikke to når det tydelig holder med et feste.  :yesnod:

bilde

 

Synd jeg ikke får vridd bilder i ettertid her. Men dette er slik det så ut etter noen timers arbeid i styrhuset.... Merkelig nok så er det ikke store forskjellen.  :lol:

bilde

 

 

Det var det så langt, er ALTFOR varmt å holde på i båten i dag. Total nedsmelting av hode, selv med 1/4 italiensk blod i årene. Nå blir det noen dager med jobbing, en tur på Color Fantasy til helgen så er det full rulle på prosjektet igjen.  :thumbsup:

 

 

 

 

Hvordan M/B Nordheim har klart å snike seg inn i tittel teksten aner jeg ikke, men håper Admin kan fjerne det for meg.  :saint:

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei - gratulerer med prosjekt.. Ser ut som om vi er i samme fase - jeg har også akkurat startet et prosjekt - 

Prosjekt; Levi Corsair 27 - fra 1967

 

Holder på å rive ut enn så lenge... 

 

Blir spennende å følge med på prosjektet ditt - vi får sikkert noe av de samme "utfordringene"

Link to post
Share on other sites

Ja ser ut som det har vært en "fingernem" kar med dårlig tid som har flikket på denne tidligere :smiley:  Blir spennende å se fremgangen på denne.

Ja, har fått meg mange latterkuler etter kjøpet av denne båten. Også for å sitere selger: "Jeg anser meg selv som petimeter" og "Under dørken her har jeg satt ned en lensepumpe. Her er ledningene til den, det er bare å holde de imot polene på batteriet"  :lol:

 

 

Mye godt arbeid her ser jeg :saint: men blir nok bra til slutt skal du se

Dette blir nok kjempe bra skal du se. Fortjener et nytt liv denne båten her.  :thumbsup:

 

 

Hei - gratulerer med prosjekt.. Ser ut som om vi er i samme fase - jeg har også akkurat startet et prosjekt - 

Prosjekt; Levi Corsair 27 - fra 1967

 

Holder på å rive ut enn så lenge... 

 

Blir spennende å følge med på prosjektet ditt - vi får sikkert noe av de samme "utfordringene"

Det gjør vi nok.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her står det 2 stk. Ford Sabb 2407ET er det vel dem heter. Det roterende vinduet er noe av det artigste jeg har vært borti. Fungerer strålende. :thumbsup:  Det kommer jeg til å ta godt vare på. 

 

En ting jeg ikke fikk med meg i første innlegget. 

Det er funnet noe glassfiberpest på båten, det var litt synd, men ikke helt uventet heller tatt resten av båten i betraktning.

bilde

Link to post
Share on other sites

Herlig å se resultatet av en petimeter i arbeid. Jeg vil nærmest kalle mannen for en ebenist, når jeg ser deler av trearbeidet han har utført. Pass på at ikke riksantikvaren får et glimt av båten, for da blir den vel beslaglagt som verneverdig. :giggle:

Dessverre kommer nok båten til å skinne nå når den har kommet til et godt hjem, og du får lagt dine hender på den.

Det skal bli kjekt å følge tråden, og jeg ønsker deg masse lykke til!!!  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Herlig å se resultatet av en petimeter i arbeid. Jeg vil nærmest kalle mannen for en ebenist, når jeg ser deler av trearbeidet han har utført. Pass på at ikke riksantikvaren får et glimt av båten, for da blir den vel beslaglagt som verneverdig. :giggle:

Dessverre kommer nok båten til å skinne nå når den har kommet til et godt hjem, og du får lagt dine hender på den.

Det skal bli kjekt å følge tråden, og jeg ønsker deg masse lykke til!!!  :yesnod:

Takk for det Zitt. Er ved godt mot og har mange mange mange mange mange planer og ideer. 

Link to post
Share on other sites

Fått startet såvidt med riving i akterkabinen.
bilde

 

Styringen ned på rorene er så rustent at jeg må vurdere å bytte dette ut fullstendig.

bilde

 

bilde

 

Men finner stadig mye spennende... Utrolig hva som ligger å flyter i denne båten. 

bilde

 

Men et lite problem jeg har funnet... Som selvfølgelig ikke er blitt nevnt når jeg kjøpte båten er at den har hatt en stor skade i baugen. 

Reperasjonsjobben er også dessverre amatørmessig gjort som dere kan se selv på dette bilde.  :nonod:

bilde

 

Det virker som om båten enten har vært på skjær, eller har slått mot en brygge i dårlig vær. 

bilde

 

Her er andre siden

bilde

 

Utrolig men, er liksom ikke tatt seg tid til å fjerne gammelt bunnstoff før rep. engang.  :diving:

 

Har begynt å vurdere om jeg trenger proff hjelp til å reparere skroget....  :confused:

 

 

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du holder jo til midt i smørøyet, Morten, og har en mengde med kompetente båtplassenmedlemmer rundt deg. Håper du får besøk av en med god peiling, slik at du får en oversikt over hva du bør, kan eller må gjøre med diverse ting.

Jeg er ikke i tvil om at du er kapabel til å fikse det meste, men det kan være godt å få en ekspertuttalelse.

Link to post
Share on other sites

Sant så sant Zitt... og det er nok ikke dumt med en mening til. Så om noen i nærheten har erfaringer med dette fra før så ta gjerne kontakt med meg om dere kunne tenke dere å se på skroget sammen med meg så jeg kan lage en plan på fremgangsmåten. Men orden på dette skal jeg få, gir ikke opp så lett.  :smiley:

 

Njal: Joda, litt penger vil det koste. Men er for det meste bare å brette opp ermene å trå til litt, så blir dette kjempe bra. Var ikke "enig" i innredningen i akterkabinen uansett så hadde vel revet det meste der likevel om det så hadde vært greit.  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Og der var prosjekttråden i gang allereie, du ligg sanneleg ikkje på latsida, takk for sist Morten det var veldig hyggeleg å stifte bekjentskap med deg og prosjektet ditt IRL. Du er sanneleg ikkje skuggeredd med tanke på arbeidet du har framom deg, så bra at du og din tilkomande har litt felles interesser det kan koma godt med når timane dreg på.

 

Du er allereie godt i gang med å renske opp i gamle båtbyggarkunster :giggle: Du verden, ein må nesten ta av seg hatten av at folk kan sei seg nøgde med slikt handtverk.

 

Det ligg eit godt handtverk på teiknebrettet i støypinga og i konstruksjonen av denne båttypen, så var det slik at mange vart selde som havfabrikata og dermed overlete til anten profesjonelle eller uprofesjonelle båtbyggerar. Dette gjer seg då utslag i mange rare løysingar i innredning og el-installasjon. Slikt som kabelgater og sikringsskap var forbeholdlt dei som vart leverte til profesjonelt bruk (legeskyss, ambulanse og skyssbåtar) Spagettiløysinga vart liksom meir vanleg til sjølvbyggarane.

 

No skal det seiast at det var godt at denne båten no fekk ny eigar og truleg framstå som den flotte sjødyktige båten som dette kan vera, men det er nokon timar og kr til. Men etter å ha snakka med deg både på tlf og IRL og etter turen nedi "Jolly Dodger" så skjønar eg at du er ein mann med sansen for estetikk, er også håndtverkar og har handlekraft til å gjennomføre det.

 

Blir spennande å fylgje med denne tråden og med den hærskare av ivrige, hjelpsome og idèrike BP medlemmar som er her inne så vert ein ikkje rådlaus med det fyrste.

 

Så synd med den skaden i skroget, akkurat den kunne du vorte foruten, men er sikker på vi har gode hjelperar på laget her eller kontaktar som kan få den profesjonelt reparert.

 

Lykke til med prosjektet :thumbsup:  :thumbsup:  :flag_bp:  :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Skaden på skroget kom som en uventet overraskelse, men skal forhøre meg litt rundt hos proffe for å få en bedre ide av hva som må gjøres. Tror dette begynner å gå over mine evner akkurat her. Men er kanskje mye forarbeid jeg kan gjøre selv før jeg slipper til en som virkelig kan dette. 

 

Når er jeg snart ferdig med å rive i akterkabinen, med 2 unger og full jobb så får jeg ikke fullt så mange timer i båten som jeg ønsker men det går fremover vertfall.

 

Å ikke værst så fant jeg jaggu en plate som var helt tørr og fin.  :giggle:

bilde

 

Hele skroget mot glassfiberen er isolert med løse isoporplater. Disse burde kanskje vært limt/festet inntil skroget på en eller annen måte? Bør jeg bytte de? Ser hele og greie ut. 

bilde

 

Dette er en solskinnsbåt, i dag var det meldt et regnvær uten like, men som alltid så skinner solen som bare det hver gang jeg kommer ombord. Da merker man godt at det er mange vindusflater, lite med lufting og ikke minst isolert skrog. Puh!  :sweat:

bilde

 

Her er det ut med verdens mest idiotiske madrass type å ha i båt, denne har stålramme innvendig og fjører. Var større jobb å få denne ut en det bilde gir inntrykk av.  :lol:

bilde

 

Slik så det ut under madrassen... 

bilde

 

Og om man går tom for skruer kan man jo bare binde ting opp.... Jada...  :rolleyes:

bilde

 

Her er hydraulikk sylinderen/stempelet til styringen. Sååååå mye rust. Denne lekker i pakningene inni sylinderen slik at vi fra Bergen konstant var nødt til å snurre på rattet for å gå babordover.  :yesnod:

bilde

 

Fått vekk det store skapet ved trappen, tror dette er laget i ettertid, men av en mer kyndig person. Her var alt skrudd med stjerne rustfri skruer i stedet for flat messing skruer som resten. 

bilde

 

Så... Slik ser det nå ut i akterkabinen. Begynner å bli et rom man snart kan begynne å bygge opp igjen. Det GLEDER jeg meg til!!!  :smiley: Men, litt igjen enda. 

bilde

 

bilde

 

 

Nå skal snart fruen begynne på byssa, der blir det meste tatt vare på tror jeg. Pussing å maling/lakking av alt det som kan reddes. Men er noe som må byttes ut her også. 

Slik ser det ut der pr. nå. 

bilde

 

bilde

 

Her er et eksempel på ting som må byttes i byssa. 

 

bilde

 

bilde

 

Veldig deilig å ha kommet i gang, men helt klart at det er igjenoppbyggingen jeg ser mest frem til. 

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Akkurat det jeg går for Zitt.  :yesnod: 

Fikk revet litt mer i båten i dag. Tatt ned tak platene og begynt å rive veggen mot styrhuset. Pil rottent alt sammen. Her er det en konstruksjonsfeil fra byggeriet. Ingen vei for fukten å gå. Blir fanget mellom veggplatene.

Jeg vil vel heller ha en tjukk plate her i stedet for en plate luft plate løsning som er her fra før. Går ingen ledninger inni denne veggen likevel.

bilde


bilde


Veggplaten på styrbord side var også pilrotten. Mugg mugg og mer mugg... Blæ. :worry:  Ut med det.  :thumbsup:

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her går det både over og under...
Sliter med å fjerne fremre veggen uten å ødelegge det vanntette skottet. Må kjøpe mer verktøy.  :yesnod: 

Slik ser det ut nå...
 

bilde


 

 

Fått begynt under da, siden jeg ikke kom lenger på veggen.
 

bilde


bilde


bilde


Rimelig pepret med glassfiberpest.  :sweat:

Redigert av Morten83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...