Jump to content

Hvordan sjekke heftelser på båt


Pjolter

Recommended Posts

Hei :-)

Skal kjøre om et par timer for å se/ Kjøpe båt,, Tenkte jeg skulle sjekke om det var heftelser og ringte løsøre registeret.. De måtte ha fødsle og personnummer ....   alt jeg har er jo reg nummeret på båten..  Er det noen annen måte å få opplysninger fra??

 

Takknemlig for hurtig svar.

 

Pjolter

Link to post
Share on other sites

Fritidsbåter er det ikke mulig å ta vanlig pant i. Den eneste formen for pant er hvis namsmannen har tatt pant i båten som følge av at eieren skylder penger i hytt og pine og kreditorene har fått namsmannen til å ta pant i innbo og løsøre.

 

Det kan du lett finne ut, da du øyeblikkelig oppdager at alt annet er pantsatt i forkant.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Fritidsbåter er det ikke mulig å ta vanlig pant i.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner, det er fullt mulig å ta pant i en fritidsbåt hvis den er over 10 meter, og er registrert i Skipsregisteret. Noe man kan gjøre med alle båter over 10 meter.
Link to post
Share on other sites

Hei folkens!

Hvem av dere har en fritidsbåt over 10 m som er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister eller Norsk Ordinært Skipsregister? Hørte ikke? Var det ingen sa du?

 

Med folks sterke motforestillinger mot å registrere i småbåtregisteret, tar i alle fall jeg det for 99,9% sannsynlig at fritisdbåten IKKE er registret i skipsregisteret. Den siste lille prosentandelen er for de som liker å bruke masse penger på å registrer skuta, betale penger og å holde den i henhold til de regler som gjelder. Pluss alt annet som kreves selvfølgelig. Neppe noe for Hvermansen.

 

Man kan være særdeles trygg med andre ord.  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Lotus,

 

Her har du sett bort fra en meget reell mulighet:

 

Svært mange fritidsbåter over 10 meter blir nemlig registrert i NOR nettopp for at man skal kunne bruke dem som panteobjekt.

 

Der skal angivelig finnes fritidsbåter som er belånt med flere hundre prosent av den reelle verdien. (Dårlig bankhåndverk, spør du meg....)

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Hei folkens!

Hvem av dere har en fritidsbåt over 10 m som er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister eller Norsk Ordinært Skipsregister? Hørte ikke? Var det ingen sa du?

 

Med folks sterke motforestillinger mot å registrere i småbåtregisteret, tar i alle fall jeg det for 99,9% sannsynlig at fritisdbåten IKKE er registret i skipsregisteret. Den siste lille prosentandelen er for de som liker å bruke masse penger på å registrer skuta, betale penger og å holde den i henhold til de regler som gjelder. Pluss alt annet som kreves selvfølgelig. Neppe noe for Hvermansen.

 

Man kan være særdeles trygg med andre ord.  :smiley:

Hei

Det kan fort bli snakk om store verdier her ( i hvert fall for min økonomi).

Derfor synes jeg det er betryggende å ha et skjøte på båten i likhet med på huset.

(Ingen gjeld noen sted).

Hvorvidt andre belåner sin båt vet jeg ingenting om (men jeg har hørt rykter om at det er troll i Jotunheimen).

Min bankforbindelse sier at pant i båt holder de seg langt unna.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo mange båter som selges både til yrkes- og fritidsbruk (for eksempel "kombi-båtene").

Dersom eigeren er registrert fisker, så er nok båten registrert i skipsregisteret, selv om den er under 10 meter. På den måten slipper eigeren å betale Hk-avgift. Dette gjelder som oftest også dersom båten har vært eigd av et firma.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner, det er fullt mulig å ta pant i en fritidsbåt hvis den er over 10 meter, og er registrert i Skipsregisteret. Noe man kan gjøre med alle båter over 10 meter.

Hei

Selger meldte båten ut av NOR, etter 2 dager meldte jeg den inn igjen.

I.flg. Skipsregeristret Nor måtte jeg ta panteattest på alle som hadde vært

økonomisk innvolvert i båten de siste 15 år, inkl.samboere og andre.

Heldig at forrige eier hadde hatt båten i 17 år.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg skal registrere vår nye båt i skipsregisteret. Grunnen til det er at vi skal bruke den som bolig og ha lån med pant i båten. Det var ikke noe problem å få banken med på det, men så er jo også banksjefen ivrig seilier...

 

Tror også det er en fordel å ha båten i skipsregisteret hvis man skal på langtur. Mange utenlandske tollere syns at båtkortet til småbåtregisteret kun kvalifiserer som leketøy..

 

Viggo

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Er det i det hele tatt nødvendig å kontakte Brønnøysund ved salg av en båt som ikke står i skipsregisteret? Er det ikke slik at heftelser som ikke har pant i båten ikke følger båten til ny eier?

<{POST_SNAPBACK}>

Selvfølgelig må du sjekke Løsøreregisteret. Da må du be om opplysninger registrert på selgers personnummer. Så får du vite om der er utleggspant og eventuelt om slike henger på båten. Gjør du ikke dette, kan du i tilfelle takke deg selv dersom du ender opp med en båt som panthaveren henter.

 

Vanlig salgspant derimot, kan ikke registreres (altså stikk motsatt av bil). Så lenge du er i god tro, vil du da utslette salgspanthaverens rettigheter. Det er derfor det ikke går an å kjøpe båt på salgspant ...

Link to post
Share on other sites

Vanlig salgspant derimot, kan ikke registreres (altså stikk motsatt av bil).  Så lenge du er i god tro, vil du da utslette salgspanthaverens rettigheter.  Det er derfor det ikke går an å kjøpe båt på salgspant ...

<{POST_SNAPBACK}>

Var dette jeg tenkte på og det stemmer vel med hva jeg trodde. Men det med utleggspant hadde jeg i grunnen ikke tenkt på.

Link to post
Share on other sites

Men jeg lurer litt på om dette er vanlig å gjøre. Nå har jeg solgt en del båter og kan aldri huske å ha blitt spurt av potensiell kjøper om mitt personnummer. Er slett ikke sikker på om jeg uten videre villige gitt dette ut til hvem som helst...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det må være fordi alle kan se at du er en snill og ærlig mann. Ang. alle andre sjekker de LØR. Pluss at de vener med oppgjør til LØR er ajour, vanligvis 1- 2 uker, før selgeren får penger ...

 

Needless to say, Worse selv gjorde det ikke på akkurat den måten da Hangarskibet ble ervervet :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvis noen kreditor vil ha pant i en båt som ikke er i skipsregsiteret, og gå foran kjøpers nyervervede eiendomsrett, må han ta båten i håndpant, ta den, holde på den, ikke la selger disponere den, og forhindre at noen henter den. Da er det liten sjanse for at noen kjøper den også. Det ikke å sjekke heftelser registrert på person, altså selger, fører ikke til at kjøper må gi den fra seg til en kreditor som har registrert heftelser på selger. Personnummer må du uansett få fra selger, folkeregisteret skal ikke og vil vanligvis ikke gi det ut . Noe annet er at en generell sjekk av selger kan gi momenter for og mot kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Hvis noen kreditor vil ha pant i en båt som ikke er i skipsregsiteret, og gå foran kjøpers nyervervede eiendomsrett, må han ta båten i håndpant, ta den, holde på den, ikke la selger disponere den, og forhindre at noen henter den. Da er det liten sjanse for at noen kjøper den også. Det ikke å sjekke heftelser registrert på person, altså selger, fører ikke til at kjøper må gi den fra seg til en kreditor som har registrert heftelser på selger. Personnummer må du uansett få fra selger, folkeregisteret skal ikke og vil vanligvis ikke gi det ut .  Noe annet er at en generell sjekk av selger kan gi momenter for og mot kjøpet.

<{POST_SNAPBACK}>

Mnja du har rett så langt det gjelder avtalepant, da er håndpant den eneste mulige løsning. Men utleggspant er nok en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Nei, heller ikke utleggspant registrert på eier/selger står seg. Det må være regsitrert på båten i et register som gir rettsvern for pant, utlegg eller avtale, skipsregisteret. Det er ikke noe krav om at kjøper må sjekke heftelser på person, selger, for å være på den sikre siden. Kreditor som tar utleggspant i en fritidsbåt utenom skipsregisteret må sikre seg båten fysisk eller stole på at det straffbare ved å selge ting med utleggspant slik at kreditor taper penger avholder eier fra å selge båten.

 

Viktig for kjøper er å forsikre seg så godt som mulig om at selger er eier, for hvis han har stjålet den, underslått den, solgt den til flere e.l. har man problemer. Intet er helt sikkert, men småbåtregisteret, fremlegging av dokumentasjon for selgers anskaffelse gir rimelig sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Nei, heller ikke utleggspant registrert på eier/selger står seg.

Mnei, det er riktig men ikke helt riktig. Panteloven § 5-6 bestemmer at utleggspant i løsøre får rettsvern enten som håndpant (dvs. at debitor fratas besittelsen) eller ved registrering i Løsøreregisteret. Og i registeret blir pantet notert på debitors personnummer, ettersom en båt ikke har noen registrerbar unik identifikasjon (motsatt av motorvogn også her).

 

Menpr. denne registreringen får ikke panthaveren rettsvern mot godtroende kjøper, bare mot konkurrerende utleggspant. Godtroende kjøper er stikkordet her. Det er overhodet ingen grunn til å tro at noen domstol ville holde en kjøper for godtroende i lovens forstand (aktsomt uvitende om pantet) dersom uvitenheten skyldes at kjøperen ikke sjekket om båten var beheftet før han betalte.

 

Og ero est mor Nille en sten ... Altså, realiteten er at om du kjøper båt som viser seg å være beheftet, så hjelper det deg lite å skylde på at du er for dum til å sjeke heftelser i Løsøreregisteret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...