Jump to content

hammerdown/vann i vannutskiller?


troja

Recommended Posts

Hvis reklamen for HD er riktig, vil den emulgere vannet inn i dieselen. Jeg tipper dette må tas med en liten klype LSD hvis det er tale om mye vann. Da vil jeg tro at det tar lengre tid (dvs. flere fyllinger med bruk av HD) før alt vannet er fjernet.

 

Ifølge bruksanvisningen vil for mye eller for lite HD i forhold til spesifisert blandingsforhold (1:6500)redusere virkningsgraden.

 

Legger til her at jeg nå har kjørt mine grønne monstre 4 timer med HD. Dramatisk reduksjon i røyk ved oppstart og plutselig utrolig lettstartete maskiner. Jeg klarer ikke lenger å røklegge hele Dolviken med fet gråhvit røk ved start. Og i stedet for å bruke laaaang tid på å humpe seg i gang, med halvt gasspådrag, er maskinene nå i gang etter noen få omdreininger, uten gasspådrag.

 

Min svoger losbåtsjåføren som var med og hentet båten i januar, var med meg en tur i går for å finne ut av en diesel-lekkasje. Han trodde ikke sine egne øine og ører da maskinene startet på et kick. Han var steike sikker på at jeg hadde kjørt motorene varm på forhånd, og nektet å tro at de ikke hadde vært i gang siden formiddagen før.

 

Jeg påstår at forbedringen kommer av HD. Økningen i luft- og vanntemperatur gjør jo heller ingen skade, men har neppe æren for forbedringene.

Link to post
Share on other sites

hei lurer på om hammerdown fjerner vannet fra diseltanken da jeg har merket

litt vann i vannutskilleren?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du en halvliter eller mer vann i tanken bør du få det ut på annet vis. HD og andre luriumstoff tar ikke med seg mengder med vann.

 

Legger til her at jeg nå har kjørt mine grønne monstre 4 timer med HD.  Dramatisk reduksjon i røyk ved oppstart og plutselig utrolig lettstartete maskiner.  Jeg klarer ikke lenger å røklegge hele Dolviken med fet gråhvit røk ved start.  Og i stedet for å bruke laaaang tid på å humpe seg i gang, med halvt gasspådrag, er maskinene nå i gang etter noen få omdreininger, uten gasspådrag. 

.....

Jeg påstår at forbedringen kommer av HD.  Økningen i luft- og vanntemperatur gjør jo heller ingen skade, men har neppe æren for forbedringene.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja. Mine grønne smådjevler har hatt lignende utvilking gjennom våren men jeg velger å tro at det har mest med at sommeren har kommet til vestlandet...... Vil ikke konkludere før høsten takker for seg :lol: Redigert av SveinHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste endel om Hammerdown på baatplassen.no ifjor, da jeg syntes min Perkins var litt treg å starte. Jeg var også noe betenkt mhht kondensering og ev. vann på dieseltanken. Fant mye info i emneregisteret under fremdriftsmakineri hvor Hammerdown har eget 'forum', bl. a. denne uttalelsen fra Motordoktoren:

 

"Den som synes tilsetning av 0,015% Hammerdown i brennoljen (1:6500) høres lite ut, kan prøve dette: Bland 0,1 liter vann og 0,4 liter diesel i en flaske og tilsett 6 dråper ufortynnet Hammerdown. Sett på toppa og snu flaska opp ned og tilbake en gang. Se på emulsjonen du har fått, og spør deg selv om du ikke får samme effekt også når en slik blanding plasker rundt i en tank eller blir pumpet rundt i et brennoljesystem. Jeg vet ikke hva de øvrige stoffene i Hammerdown består av, men er de like konsentrert som emulgatoren tydeligvis er, så er det ikke rart at Hammerdown gir virkninger."

 

En annen på forumet kunne bekrefte at dette faktisk fungerte.

 

Jeg bestilte og mottok Hammerdown fra Motorconsult i våres og blandet dette inn i tanken ifm fylling av diesel. Sjøsatte fartøyet før 17.mai. Etter å ha brent av ca 150L diesel med Hammerdown er min erfaring at motoren nå starter på 'første omdreining'. Oppleves som momentan start. Tomgangsturtallet har økt med ca 200 rpm og har blitt justert ned tilsvarende. Har ikke regnet eksakt på forbruk/nm, dat det har vært svært 'blandet' kjøring.

 

Har ikke fått en dråpe vann i vannutskilleren hittil iår.

 

Alt i alt synes jeg mitt møte med Hammerdown bare har vært positivt så langt. Regn med at jeg kommer til å si ifra dersom noe negativt oppstår som kan relateres til Hammerdown.

Link to post
Share on other sites

Bestilte HD i dag (300,- for en halv liter), den hyggelige mannen fortalte at han tar ferie fra i morgen.

Han nevnte også noe om at gamle motorer som får HD for første gang må regne med en del skitt i smøreoljen.

Noen her med relevante erfaringer? Bør oljefilteret da skiftes? - og etter hvor mange timers gange?

Link to post
Share on other sites

Hvis reklamen for HD er riktig, vil den emulgere vannet inn i dieselen.  Jeg tipper dette må tas med en liten klype LSD hvis det er tale om mye vann.  Da vil jeg tro at det tar lengre tid (dvs. flere fyllinger med bruk av HD) før alt vannet er fjernet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du går til Motorconsults websider (http://www.motorconsult.no/emulsjonssystem.php), ser du at de med hensikt blander 20-25% vann inn i brennoljen for å redusere mest mulig av motorenes skadelige (giftige og forsurende) utslipp av nitrøse forbindelser. Det hadde de nok ikke gjort hvis de ikke hadde vært sikre på at Hammerdown emulgerer vannet inn i oljen og lager en vann-i-oljeemulsjon. Men du er inne på noe. For at vannet på tanken din skal emulgeres inn i brennoljen, må olje, vann og Hammerdown blandes. Det skjer ved turbulens som oppstår når du fyller tanken, ved pumping som skaper turbulens eller ved slingring.

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at et japansk forskningsinstitutt kjørte med 110% vann i emulsjonen for mange år siden. Forklaringen er at over hele verden drives det en merkelig prosentregning når det gjelder vannandel i emulsjonen. Man regner nemlig vannmengde dividert med oljemengde. Ikke fortell dette til våre ungdomsskoleelever! De har allerede problemer nok med prosentregning, så vi skal ikke forvirre dem, for hvis noen av dem skulle finne på å bli journalister, får vi kanskje enda mer villedende prosentregning i avisene.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Mitt grønne TAMD A monster har fått et nytt liv etter HD i dieselen. Starter med en gang. Ryker nesten ikke ved start (!) og tendenser til varm motor ved marsjfart er borte og tendenser til noen dråper i vannutskilleren er borte. Utrolig egentlig. Har prøvd Alron før uten effekt.

 

Men noen sier at stoffet ikke må være i dieselen i motoren under vinterlagring, og at dieselvarmeren ikke tåler stoffet. Er det noen som vet noe om dette?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Jeg bruker Hammerdown selv, men har et spørsmål.

Kan Motordoktoren svare på om det blir økt dyseslitasje når det blandes mye vann (f. eks 5%) i dieselen?

Jeg har skrevet og kommentert mange saker her på forumet og fikk derfor lyst til å se tilbake på diskusjoner jeg har deltatt i (begynner å bli nostalgisk). Stikkord i søkene var fuel, diesel, dieselolje, emulsjon, emulgator, forbrenning, brennoljeforbruk, Hammerdown, tilsetning, og noen andre. Da fant jeg ovenstående spørsmål. Du har kanskje funnet svaret for lenge siden, men hvis jeg hadde svart i september 2010, hadde jeg sagt at det blir ikke økt dyseslitasje med hverken 5% eller 20% vann emulgert i dieseloljen. Svaret ville ha vært det samme i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt HD et par sesonger, først og fremst for å få fjernet vann i dieselen og med det slippe å få noen krypdyr på tanken. Jeg har sett at det loves mer, men at mange kaller dette "lurium" og har derfor ikke hatt noen forventninger. Men jeg tenkte litt på dette her om dagen da jeg svømte rundt båten og gikk over vannlinjen med en klut.. Tidligere måtte jeg svært ofte vaske bort sot rundt eksosutslippet, men kom da på at jeg nesten aldri trenger å gjøre det mer. Det er helt tydelig at motoren ikke soter så mye som før i alle fall...hva nå det skulle innebære?? Må vel være et positivt tegn det kanskje? Ellers har jeg ikke merket noen forskjell på motoren etter at jeg begynte å bruke HD.

Link to post
Share on other sites

Men kan dysene ta skade hvis motor står i 4 mnd med en liten mengde vann emulgert i dieselen?

Sekkevolumet i dysen (rommet over dysesetet) er så lite at noen vanndråper i oljevolumet der ville utgjøre en ganske stor prosent av emulsjonen. Hvis oljen i sekkevolumet skilte ut emulgert vann, ville det altså dreie seg om bare en dråpe. Denne kan selvfølgelig ikke trenge inn til seteflatene på dysenål eller nålehus, og den kommer heller ikke opp i rommet mellom nål og nålehus, så skader på dyse fra vann som er utskilt fra emulsjon ved lang tids opphold i dyse, kan ikke forekomme.

 

Jeg forutsetter her at det ikke har vært emulsjondrift med 20-25% vann i emulsjonen. I de tilfellene stenger maskinisten vanntilsetningen til oljen i god tid før motoren skal stoppes for lengre tid.

Link to post
Share on other sites

Motordoktor, det virker som om du har en del peiling her. Jeg har bare brukserfaring med HD over noen år, ellers baserer jeg min viten på hva andre forteller.

Erfaringen min med HD er som de andre her forteller. Etter å ha brukt et par tanker tilsatt tilsatt HD ble min Yanmar 165 hk som ny igjen. Turtallet økte med 200 omdr, toppfarten økte med to knop fra 16-18 og røyk under oppstart ble så og si fraværende. Syntes også at motorlyden ble litt mindre hard.

 

Så er det evt nakkdeler. Det er bare blitt nevnt dyser her, men det er også dieselpumpe i systemet. Jeg fikk tidlig en mistanke om at det emulgerte vannet ville skille seg ut igjen fra dieselen ved lang tids stilleligge, fe eks vinteropplag. Hva da med pumpa? Vil den ruste? Jeg konfronterte agenturet i Norge med dette, og de bekreftet at vann vil skille seg ut over tid, men kunne ikke si noe om evt skadevirkninger på motordeler.

 

Og spørsmålet er: kan det bli rustskader i dieselpumpa hvis den får kontakt med vann via dieselen?

Og er ikke dette en svindyr del?

 

Jeg løste forøvrig dette ved å kjøre motoren fra en 5 liters tank med ren diesel før vinterdvalen, men skulle likt å vite fakta likevel.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Har også tenkt litt på dette med rust. Men må det ikke luft til i tillegg for å starte rustprosessen? En annen ting er vel at dersom du bruker HD jevnlig, vil det vel etterhvert bli slutt på vannet???

Jo da, uten luft (oksygen) kan ingenting ruste. Hammerdown fjerner vann og derved oksygen. Da kan du ikke få rust (null oksygen) og heller ikke dieseldyr (null vann). Det er to gode grunner til at du bør bruke Hammerdown. Men hvis du er sikker på at du fjerner alt vann på annen måte, behøver du ikke bruke vårt utmerkede "lurium".

Link to post
Share on other sites

hei lurer på om hammerdown fjerner vannet fra diseltanken da jeg har merket

 

 

Det støttes ikke denne artikkelen sitat,

""Kravet til dieselkvalitet kan variere fra motormerke til motormerke og er beskrevet i motorens instruksjonsbok. Vær også oppmerksom på at de fleste motorfabrikanter IKKE godkjenner bruk av additiver(tilsetninger) i dieselen. Dette skyldes spesielt to saker, smøreegenskaper og antenningstidspunkt.(Railtrykket på 1.850 bar kan med visse typertilsetninger medføre selvantenning).""

 

Dette sier Pat Manley.

 

Jevnlig bruk av biocid (plantegift) kan føre til resistente bakterier og bør unngås.

• Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner») øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i

høytrykkspumpen dersom motoren ikke brukes jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli

sittende lenge på ett sted.

 

Har en vann på tanken uten drenering, er dett en OK løsning.

Hvordan montere stigerør og som på mange gjør sette på en Pumpe-for-drivstoffslange så blir det enkelt ( kran og plugg i enden) tank uten vann.

 

To artikler fra Din side

Additiv-selgerne sier.

 

Drivstoff-tilsetninger:Bortkastede penger

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...