Jump to content

Erfaring fra kanalferie Del 1


Bluewater

Recommended Posts

Min fortelling er til dels detaljert, så de som bare vil ha de rene fakta får de til å begynne med.

 

Kanalferie i Frankrike 13 – 20/8 2005

 

Vi var fire voksne (to par) som dro på kanalferie i Frankrike sensommeren 2005. Dette er en liten oppsummering av erfaringer og inntrykk.

 

Jeg vil først begynne med en del fakta:

• Utleier: Locaboat Holidays

• Område: Alsace Lorraine i nord-Frankrike

• Startsted: Den lille byen Lutzelbourg

• Varighet: Èn uke

• Vendepunkt: Den mellomstore byen Nancy

• Endepunkt: Tilbake i Lutzelbourg

• Antall sluser: 29 hver vei (totalt 58)

• Antall tunneler: 2

• Antall båtheiser: 1

• Båttype: 1020 (10,20 m) m/flybridge. Denne båttypen passet

perfekt til fire personer, da den hadde to lugarer. En forut og en akterut, hver med eget toalett og dusj.

• Leie av båt: 2400 euro i høysesong

• Depositum: 1000 euro (fikk dette tilbake etter turen)

• Bilparkering og vask av båt: ca. 100 euro

 

Det var kun 12V uttak (sigarettenneruttak) i båten. Det fulgte med spesialledning til å koble seg på landstrøm der dette var tilgjengelig for å lade batteriene. 12V til lys. 24V til kjøleskap. 12V eget startbatteri. Med 4 timers kjøring om dagen var det ikke nødvendig med lading.

Det var gassfyrt komfyr og stekeovn ombord.

Det var også dieseldrevet sentralvarmeanlegg ombord som også varmet vannet.

Timetellerne på varmeapparatet og motoren bestemte hvor mye vi måtte betale for drivstoff etter endt tur. Det var ikke nødvendig å bunkre diesel etter en uke. Vi hadde vel brukt 10-20% av tanken. Vi måtte fylle vann to ganger.

Det var ingen utgifter til slusepasseringer underveis da dette var innbakt i leia. Utleier må betale for ett helt år ad gangen som en slags avgift.

Det var ikke nødvendig med eget sertifikat på lukkede kanalsystemer. Dersom man skal kjøre i traffikerte elver og åpne sjøer er sertifikat påkrevet.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2326/pen_1020new.jpg

 

Vi valgte å kjøre bil fra Norge via Danmark og Tyskland på vei ned. På vei tilbake tok min kone og jeg fly, mens de andre to kjørte litt rundt på veien hjem. De hadde et par ekstra feriedager å bruke opp.

Vi hadde tungt skydekke og en god del regn hele veien nedover, men det begynte å lysne rett før vi var fremme. Den første overnattingen hadde vi i Padborg i Danmark rett før tyskegrensa. Hotellet het Frøslev kro. Et helt ok sted, men her lærte vi at det ikke er lett å lese på internett hvor hard en madrass egentlig kan være. Jeg tror min hadde kvisthull.

Vi overnattet så i en liten landsby rett ved Loutzelbourg, slik at vi kunne møte opp i god tid for å ordne med papirer o.l. på overtagelsesdagen. Landsbyen het Kaskastell og hadde en meget smakfull liten restaurant. Hotellet tvers over gata var derimot ikke allverden, men vi overnattet der likevel da det ikke var lett å finne åpne hoteller langs de små veiene som førte til vårt mål.

 

Vi fikk meget bra og omfattende informasjon om både båt og sluser, og det hele virket solid og profesjonelt. Det fulgte med puter, dyner, lintøy og håndklær til alle ombord. Byssa var også godt utstyrt.

Vi fant ut at det var stor fordel med ”flybridge”, da det var her vi oppholdt oss mesteparten av dagen. Gode sitteplasser og super oversikt. Man kunne også se over de fleste vollene langs breddene.

 

Dag 1

 

Overtok båten om ettermiddagen. Kjørte ca. 1 time og passerte 3 sluser før vi la oss til for kvelden. Hadde det svært hyggelig på kvelden i vår nye tilværelse. Rett foran oss lå den store ”båtheisen” i Arzviller. Vi snakker 44,5 m løftehøyde......

 

Følg med i neste episode.

Redigert av Bluewater (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...