saga Startet 9.September.2005 Del på Facebook Startet 9.September.2005 Jeg har forsøkt å søkt i databasen men fant ikke noe om dette tidligere. I dag fant jeg båten (en 16 foting med en 9,9 Suzuki) liggende med kjølen delvis i været hengende etter fortøyingene. Båten ligger kun 50 meter fra huset like nedom veien. Så at den lå godt fortøyd og høyt i vannet i går kveld når jeg kjørte forbi så hva som har skjedd skjønner jeg ikke. Det var et kraftig uvær i natt og vinden kom muligens litt skrått inn mot båten så mulig det har bidratt til at den kantret? Det var ungene som brukte den sist så mulig den ikke var fortøyd ordentlig? Uansett så har jeg nå fått båten på rett kjøl og fått ut vannet. Skrudde ut pluggene på motoren og vannet rant ut. Har nå lagt den i en tønne med ferskvann. Har tenkt å ta den opp senere i dag og få ut vannet og forsøke å starte den opp. I den forbindelse er det noe spesielt som må gjøres? Motoren er en 2-takter men det er vel olje i motoren her også? Må denne skiftes? Håper noen har en liste med sjekkpunkter eller hva som må gjøres for å få den velberget ut av dukkerten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Her er to tidligere tråder om motor under vann: Redde båtmotor fra saltvann Prosedyre for druknet påhenger Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Første bud , vurder hva som kan ha kommet inn i motoren , hvis det bare er vann , start med punkt 1 , hvis de er mistanke om annet ( sand , slam , annet ) må motoren demonteres . Dette er førstehjelp , må gjøres omgående ( imorgen kan det være forsent ) 1: Spyl motoren godt med ferskvann 2: Ta ut plugger , drei motoren ( snu den gjerne på hodet for å få ut alt vann ) 3: Spray på godt med Crc 5-56 ,Crc 3-36 eller lignende foktdrivende olje ( utvendig og innvendig ( drei motoren rundt )). 4: Tøm forgasser ( demonter gjerne helt ) for vann , rens godt , drener alle bensinslanger, bytt eventuelle filtere . 5: Når du meneer du har fått ut alt vannet kan du prøve å starte motoren ( ny bensin med ekstra olje ) , hvis motoren starter , la den gå på tomgangne til den er driftsvarm , sett den gjerne på båten og ta en god tur . Lykke til . Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 9.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2005 Takk for tilbakemeldingen. Som sagt er pluggene skrudd ut og motoren er lagt i ei tønne med ferskvann. Drog også en del på startsnoren mens den lå under vann. Tenker den får ligge der til i morgen før jeg tar den opp. Hva med olje på motoren? Det er vel en slags motorolje som smører lager, veiv m.m? Det er det ihvertfall på en Suzuki crossmoped som ungene har. Denne skifter jeg hvert år. Er det ikke noe lignende på påhengsmotorer også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 er det en 4-takter eller 2-takter? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 9.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2005 er det en 4-takter eller 2-takter? <{POST_SNAPBACK}> Både påhengsmotoren og mopeden som jeg refererte til er 2-taktere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 (redigert) En 2 takter bruker olje som blandes i bensinen til smøring av veiv ol. Moderne mtorer har ofte egen oljetank og sørger for innblandingen i bensinen selv. Dette er ikke en olje som man bytter men som man fyller på og forbruker. I giret (girkassa på moped) er det derimot girolje som må byttes med gitte intervaller. Redigert 9.September.2005 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 9.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2005 Du har nok rett i dette OK67 - det var nok gear jeg tenkte på når det gjaldt mopeden. Men hvordan får egentlig oljen i bensinen til å smøre veiven og lagrene i motoren? Oljen blir vel sprøytet inn via forgasseren og forbrent i sylinderen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Men hvordan får egentlig oljen i bensinen til å smøre veiven og lagrene i motoren? Oljen blir vel sprøytet inn via forgasseren og forbrent i sylinderen?I en 2-takter suges den oljeblandede bensinen først inn i bunnkassen før den sendes opp på oversiden av stempelet til forbrenning. Dermed får hele "sulamitten" den smørningen den trenger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 10.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2005 Ja, nå har jeg tatt motoren opp fra ferskvannsdunken og tømt den for vann. Har tatt av forgasseren og blåst den ren med trykkluft, sprutet olje i sylindrene og dratt rundt motoren mange ganger med pluggene ute, satt i nye plugger og sprayet hele motoren med CRC. Fikk start etter noen drag på startsnoren men motoren gikk veldig ujevnt før den stoppet etter en stund. Dette har gjentatt seg 10-15 ganger med gjevnlige uttak av plugger for rengjøring. Kun en gang gikk motoren fint, til og med på tomgang, men de neste gangen så var den vanskelig å starte og gikk veldig ujevnt Gav til slutt opp for i dag å få motoren til å gå ordentlig. Er det noen som har noen tips på hva dette kan skyldes og hva jeg kan sjekke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 10.September.2005 Del på Facebook Svart 10.September.2005 Jeg regner med at du også fikk renset flottørkammeret og flottørdysa skikkelig da du hadde av forgasseren. Tror bare du må fortsette prosessen med gjentatt starting helt til motoren går rent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nick Svart 11.September.2005 Del på Facebook Svart 11.September.2005 Jeg regner med at du også fikk renset flottørkammeret og flottørdysa skikkelig da du hadde av forgasseren. Tror bare du må fortsette prosessen med gjentatt starting helt til motoren går rent. <{POST_SNAPBACK}> Bensinfilter og slanger ble vel også nevnt av noen? Det kan sikkert lett sitte igjen noen dråper vann der også som etterhvert finner veien inn i forgasseren og så stopper det opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 11.September.2005 Del på Facebook Svart 11.September.2005 (redigert) Har du ny bensin?? Kan ha kommet noe vann i tanken. Mariell Redigert 11.September.2005 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 11.September.2005 Del på Facebook Svart 11.September.2005 Har du fått bort alt vannet fra svinghjulet, stifter og slikt. Men hvis du får start på den igjen så prøv å hold den igang slik at du får kjørt den varm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 11.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2005 Takk for tilbakemeldingene. Har holdt på litt med motoren i dag også og den starter greit, men går kun ett par minutter før den begynner å fuske og stopper. Har nye plugger, bensinfilter og bensin i separat tank. Kan nok være noe i det med at det kan ligge igjen noe vann i slanger/forgasser. Skal demontere forgasseren igjen og rense den grundigere. Tror nok jeg skal klare å berge motoren. Gearspaken knakk imidlertid under snuing og heving av båten. Er det noen som har noe slik liggende så er jeg interessert. Går ut i fra at det går an å ta selve spaken løs fra akslingen den er festet på men jeg fant ikke ut hvordan. Noen som vet hvordan det skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 11.September.2005 Del på Facebook Svart 11.September.2005 Har ikke greie på to-taktere. Men hvis det er små mengder vann i drivstoff som er problemet, tåler en totakter kondensfjerner? Bifall eller korriger dere som vet! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco17 Svart 11.September.2005 Del på Facebook Svart 11.September.2005 (redigert) Siterer Ingar fra et tidligere innlegg : "Rødsprit kan helles inn gjennom forgasseren for å fjerne vannrester innvendig før start." Har selv hjulpet en med motor som var under en stund, det var i ferskvann så skylling utgikk. Tømte forgasser, kjørte inn litt rødsprit, startet motor med ny bensin på tanken og lot den gå i ca. 1 time. Dette er to år siden, og den går fortsatt som en klokke. Redigert 11.September.2005 av Draco17 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 12.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2005 Rødsprit skal forsøkes i ettermiddag. En ting jeg hadde glemt å nevne - etter mange startforsøk så så blir den nederste pluggen ganske fuktig av bensin mens den øverste er ganske tørr. Noen som har forslag til hva det kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Kan det tenkes at den bare går på en sylinder. Har du sjekket at du har skikkelig gnist på alle sylinderne. Kan være en coil som ikke har hatt godt av "badet". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 13.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2005 Da går motoren helt greit igjen uten at jeg har gjort noe annet enn å forøkt å starte motoren med jevne mellomrom. Motoren står i en tønne utenfor huset og i dag når jeg kom hjem fra jobb så drog jeg i startsnoren uten egentlig noe håp om at den skulle starte. Men starte gjorde den på første forsøk og har nå gått et par timer i dunken og alt fungerer perfekt. Det som gjenstår nå er å skifte ut gearspaken og så er motoren i funksjon igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Girspaken er vel av den typen at aksel og håndtak er ett stykke som er låst med mutter eller skrue innenfor dekselet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Da går motoren helt greit igjen uten at jeg har gjort noe annet enn å forøkt å starte motoren med jevne mellomrom. <{POST_SNAPBACK}> Høyst sannsynlig fuktighet i det elektriske anlegget som har forårsaket overslag. Nå har dette tørket ut, og motoren går som den skal. Flott at det ordnet seg da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.