Jump to content

Ispropell


`MINA'

Recommended Posts

Var med å montere ispropell under en tresnekke i dag. Ble overrasket over effekten. Ble mye liv i vannet rundt båten. Propellen med motor virker til å være ordentlig kvalitet. Kjøpt på Maritim der vi fikk god oppfølging med brosjyrer og datablad på mail før bestilling. Skal komme tilbake med rapport og bilder hvis det skulle bli is i vinter :wink: (får leve i håpet. Ihvertfall i år)

 

Propellen henger med 2 tau diagonalt under båten. Er også en syrefat kjetting låst fast til propell / brygge for sikkring mot tyveri.

 

Ikke rare forbruket heller : 2.3 A ( målt med tang )

 

Bilde.(klikk på bildet for link til Maritim)

 

Propellen henger ca 1 meter under senter av båten

 

Bilde

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Dette såg jo ganske genialt ut. Er selv litt bekymret for at havnen skal fryse til. Men synes det blir litt drøyd å betale ca 7000 for en slik propell som kanskje er i bruk en uke i året.

Havnen er ganske grunn, ca 2m og det skal vel ikke store pumpen til for å sirkulere litt vann slik at det ikke fryser?

 

Finnes det små, billige lensepumper el. som kunne gjort denne jobben?

 

Har noen prøvd noe lignende?

Link to post
Share on other sites

Dette såg jo ganske genialt ut. Er selv litt bekymret for at havnen skal fryse til. Men synes det blir litt drøyd å betale ca 7000 for en slik propell som kanskje er i bruk en uke i året.

Havnen er ganske grunn, ca 2m og det skal vel ikke store pumpen til for å sirkulere litt vann slik at det ikke fryser?

 

Finnes det små, billige lensepumper el. som kunne gjort denne jobben?

 

Har noen prøvd noe lignende?

Kostet "bare" 5300.- (kampanjepris). Var ikke den største modellen. Fulgte med kabel, og tau til oppheng.

Havnen den er montert i er ca 2 meter her også.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

OK, sikkert kjekt å ha, men tror det går ann å få det til billigere!

Dersom du har en kompressor bør det være mulig å koble til en slange med mange små hull i enden. På denne måten oppnås samme effekten som i boblehavnene. Har ikke prøvd dette selv, kanskje noen andre som har?

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dersom du har en kompressor bør det være mulig å koble til en slange med mange små hull i enden. På denne måten oppnås samme effekten som i boblehavnene. Har ikke prøvd dette selv, kanskje noen andre som har?

 

Brigg

Tenker nok der ville bli mange naboprotester mot støy, kompressorer er jo ikke akkurat så støysvake, slik som eksempelvis ispropell er.

 

Når det er sagt, virker det for meg som om Sverige ligger foran oss. Der har vært ispropeller på bruktmarked lenge der (kan ikke huske å ha sett så mye av det i Norge), fant en her , nå var ikke denne så veldig rimelig i forhold til å ha vært i bruk 2 vintere, men skal man ha propell, er blocket stedet å følge med (om man ikke kjøper nytt).

Link to post
Share on other sites

boblehavna der jeg ligger, har ulike anlegg på ulike utstikkere. Noen utstikkere har luftanlegg, mens noen har rett og slett en vannpumpe, som sirkulerer vanlig sjøvann. Anlegget som ligger under vann, demonteres og rengjøres / trykkspyles hver dag. Dessuten kan anlegget IKKE skrues av, da tæler hele dritten.

 

Jeg ville satset på en saltvannspumpe, og noen meter med PE rør med hull i. Ispropellen er sikkert fin, men den er dyr.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Anlegget som ligger under vann, demonteres og rengjøres / trykkspyles hver dag.

Blir hele anlegget demontert og rengjort hver dag, hele vinteren? Høres veldig tidkrevende ut.. Hvorfor må det rengjøres så ofte? Det gror jo ikke noe videre om vinteren?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I min hjemmehavn la vi ut bobleanlegg for noen år siden. En liten vifte på et par kW sørger for nok luft til å holde isen vekk fra 70-80 uteliggere. Utløpet med 0,8 mm hull ligger på 80 cm dyp. I tillegg har vi laget 6 båtplasser helt isfrie på samme anlegget (til de som tror de skal fiske om vinteren). Kjøpte et brukt anlegg for 20.000 og la vel på en 10-15.000,- for ekstra deler osv. Montert på dugnad. Med den lille viften blir det jo nesten ikke driftsomkostninger.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Tenker nok der ville bli mange naboprotester mot støy, kompressorer er jo ikke akkurat så støysvake, slik som eksempelvis ispropell er.

Jo, jeg ser den. Men det vil jo avhenge av hvor båten ligger.

 

Dersom kompressoren plasseres inne i båten vil støyen begrenses noe. Da vil man i tillegg til å hindre is rundt båten få noe varme fra kompressoren samt luftutskiftning i kabinen som følge av luften kompressoren suger inn. Tre ting på en gang, rene kinderegget! Dersom man allerede har en slik kompressor som blir lite brukt kan dette være et forholdsvis rimelig alternativ.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Aberet med kompressor er at de bruker uforholdmessig mye strøm, slik at driftsutgiftene spiser opp mye - eller alt - av det du sparer på investeringen.

Det er riktig, men avhengig av luftmengden som går ut i slangen vil kompressoren bare gå deler av tiden. Dersom en "hobbymodell" går ca 1/3 av tiden vil vel det utgjøre cirka det samme strømforbruket som ispropellen som er nevnt innledningsvis i denne tråden.

 

Hvor mye luft som må til for å få tilstrekkelig sirkulasjon i vannet vet jeg ikke. Noen som har prøvd?

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hva med denne?

Bilde

 

Hagepumpe CO/TECH 800 for hagevanning, lensepumping m.m. Maks. trykk 4 bar. Maks. trykkhøyde 40 m. Maks. kapasitet 53 l/min. Maks. sugehøyde 8 m. Inn-/utvendig 1" (R25) tilkobling. Motor 230V/800W. Størr. 34x20x26 cm. Vekt 7,3 kg.

 

30-8722

 

 

 

398,00

 

Tror dere denne er brukenes? Toler den saltvatn?

Link to post
Share on other sites

Den delen av havna der jeg ligger som det er bobleanlegg i blir forskynt av en skruekompressor, og det tror jeg nok er en nødvendighet siden kapasiteten på en kompressor må vel være rimelig stor hvis den den skal klare å levere nok til at den slår seg av innemellom?

¨

Hele prisippet går vel ut på at luftbolblene eller strømningene fra isproppelen skal løfte opp det varme (4 C ?) fra bunn opp til overflaten? ikke lage nok "sjø" til at det ikke fryser...

 

Så en litt kraftig pumpe (som man bruker i hagedammer) plassert på en liten betonghelle på bunnen, ville vel kanskje gjort nytten? kansje en ide å lage en difuser ved utløpet slik at det ikke ble en konsentrert stråle opp

 

Men uansett så har jeg sett slik "ekte" ispropell i bruk og det var ikke mye is å spore i en halvmeter rundt den båten :-)

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser når vi dykker at selv noen få bittesmå bobler er nok til å skape en sakte oppadgående vannstrøm. Tror ikke det er fordelaktig at vannet fosser rundt båten.

I grunne/lukkede havner bør ikke denne strømmen være for sterk da en vil få sterk nedkjøling av alt vannet med tilsvarende tykkere is.

Alternativet da er et langt rør som går ut på dypt vann og henter vann med 4 grader. Utstyres med et grenstykke el på 3-5 m dyp der en slipper inn noen små bobler innimellom som "trekker" vannet opp til enden av røret under båten.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Har du kun pumpa under, eller har du lagt opp slange på tvers, med flere utluftinger?

Jeg har koblet et plastrør som passer til utgangen på pumpa som ligger rett under overflaten når pumpa er ca 1 m over havbunnen.

Pumpa er montert ytterst på brygga med røret vendt skrått innover.Ingen t-er eller dupeditter.Rakt rør.

 

Jeg får derved en liten strøm av vann pumpet opp fra bunnen rundt hele brygga.

 

Det er viktig å starte pumpa før det fryser ,har først isen fått lagt seg klarer den kun å tine en liten råk.

 

Har nå lagt båten i naturlig isfri havn om vinteren,droppet derfor pumpa i fjor,dette førte til at jeg måtte hente flytebrygga midtfjords i vår.

 

Derfor er pumpa nå på plass for å holde vannet rundt brygga isfri.

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...