Jump to content

Mye Eksos på TAMD41A!


Audifil

Recommended Posts

Hei folkens..

 

Brukte ca 6 timer av kvelden i går til å søke og lese gamle tråder her på forumet om eksos trøbbel på 41A motorer og div andre maskiner. MYE info. Vil prøve å samle litt av det jeg leste i denne tråden samt å få litt mer konkrete eksempler/råd til mitt problem.

 

Jeg har da altså 2 stk TAMD41A maskiner som skal være total overhalt og kun kjørt 100 timer etter dette. Motorene ser veldig bra ut, tette og fine. De går veldig pent når de er varme, oppnår fult turtall, fin temp, fint oljetrykk, ryker ikke svart ved full belastning osv osv.

 

MEN, alt er ikke bare en fryd. De ryker som jeg leser mange A motorer sliter med. Så da skal jeg beskrive mine efaringer så kan dere sette tankene i sving :crazy:

 

1. Treg å starte, må skinnes en del selv om det bare er 12-16 timer siden de var driftsvarm. Stopper gjerne når de starter første og kanskje andre gangen. Nå de kommer går det litt ujevnt akkurat som ikke alle sylindre tenner med en gang.

 

2. Ryker noe VOLDSOMT ved start, en svart/grå puff de første sec, så litt blå/grått en stund og deretter masse grå/hvit røyk. Dette gir seg ikke før motorene har kjørt seg god og varm under belastning. De ryker ikke svart eller blått ved belastning, men under kjøring er det litt hvit damp når det andre har roet seg.

Når de går på tomgang og er varme siver det bare litt "kose" eksos ut.

 

SÅ, problemet er på vei fra kalde til varme maskiner.

 

1. Treg start kan vel være dårlig kompresjon, dyser, tenningstidspunkt?

2. Blå røyk=olje, Grå/hvit røyk=diesel/vann, dyser?

 

Er det dårlig kompresjon kan de ikke være særlig overhalt vel? Og det kan vel forklare treg start og blå røyk?

Dårlige dyser kan vel føre til det meste her?

Tenningstidspunkt, alt det fører til?

Eksos spjeld, løser det mer enn grå/hvit røyk og hvor stor forskjell er det?

 

Går det ann å fikse dette problemet? Litt røyk går jo greit, men ikke sånn at man blir flau og gruer seg for å starte opp i en havn med andre båter.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Litt røyk går jo greit, men ikke sånn at man blir flau og gruer seg for å starte opp i en havn med andre båter.

Indianerbåt :yesnod: Sender opp røksignaler ved avgang :lol:

 

Mine to TAMD 60 C oppfører seg likedan -- med unntak for at de aldri stopper når de først har fått humpet seg i gang. Nå på vinteren kan det ta litt tid, og de første sekunder tenner ikke alle sylindre, men ganske så straks maler de som små kattepuser. Men ved start "neste dag" er de i gang på øyeblikket.

 

Røyken derimot -- blir det krig, regner jeg med å være blant de første som blir rekvirert til røkleggingsskvadronen :yesnod:

 

Alle sier at slik er det bare med Volvo av fiiin årgang ... den eneste løsningen er visst å lære seg å leve med det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For 2-3 år siden lå jeg i gjestehavna i Grimstad. Kom en kar bort til meg med høflig anmodning og unnskyldende væremåte om jeg kunne vennligst lukke kalesje, samt luker og eventuelt at alle skulle ta seg en spasertur langs bryggene. På forespørsel om hvorfor i all verden skulle jeg det ????? Joda, skal starte opp sa han :eek::eek::eek:

 

Bevare meg vel så glad jeg er for å ikke ha det slik :yesnod:

 

Når du Audifil nå har gått gjennom emneregisteret så ser man jo at der finnes ikke hokus pokus løsninger for å dempe slike røykskyer. Beklaglig er det, men slik er det nå en gang. Tror nok det beste er å gjøre som karen nevnt ovenfor, å varsku omgivelsene og la det gå sin gang..........

 

Kanskje jeg skulle la være å nevne at denne karen fortalte meg mens han starta opp at èn gang var det en kar som hadde klabba til ham, da en familie hadde sitti i båten og kost seg med en bedre middag som raskt ble spolert som følge av lokale tåkebanker :lol:

Link to post
Share on other sites

...men ikke sånn at man blir flau og gruer seg for å starte opp i en havn med andre båter.

Da gjør du som meg: Skaff deg en CD med "Deep Purple/Smoke on the water" og spiller på full guffe før start så er naboene advart :lol::lol::lol:

 

Jeg justerte innsprøytningstidspunktet på begge motorer og overhalte alle dysene på ene motoren i sommer og det bedret startvilligheten og røyken betraktelig. Et lite triks jeg har lært meg for å redusere røykplagen er å gi minimum halv gass under start og så redusere slik at motorene ikke går særlig over 1000 rpm, deretter rimelig kjapt dra helt ned på tomgang. Jeg lar ikke motorene gå lenge på tomgang men starter umiddelbart før avgang og lar de gå innkoblet på rundt 1500 rpm til de er driftsvarme før jeg drar på til marsjfart.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vil ikke leve med det, sånn er det....hehe! Vet vel i grunn at kvitt det blir jeg ikke, men hvor mye man kan begrense det ved å få disse spjellene til å funke, evt hammedown og justere motor, bytte dyser osv. De andre tingene må jo være ok som kompresjon osv for å ha et greit grunnlag.

 

Men disse 60 maskinene dine Skipper_Worse, røyker de like mye dagen derpå selvom de da starter lettere?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

SveinHa: Vilke motorer har du? Og trenger jeg i det hele tatt gass på mine 41A maskiner? Har prøvd litt både med og uten, men har ikke merket noe særlig. Har bare hatt båten i 3 dager og da så alt er ikke utprøvd:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Antar at du også har lest innleggene om TAMD/AQAD 31A motoren som er samme konstruksjon som 41-motoren, kun med 2 sylindre mindre?

 

Min AQAD 31A har samme symptomer som du beskriver. Om sommeren går oppstarten greit, gjerne på første forsøket etter noen sekunder kinning, dog med en god del røyk. Om vinteren er det værre, da må det gjerne 2-3 startforsøk til før den hakler seg igang. Nå har jeg båten på land og jeg startet den opp for en stund siden med minusgrader i lufta. Jeg hadde imidlertid en liten varmovn i motorrommet slik at det var god lunk. Motoren hadde ikke vært startet på mange måneder men startet da tvert på første forsøket. Lufttemperaturen i motorrommet har altså alt å si. Jeg har på min motor ettermontert gløding på innsuget som i korte trekk går ut på at returdieselen går via en liten oppsamlingsbeholder for diesel som igjen forskyner en glødeplugg i innsugsmanifoilen som slipper brennende diesel inn i motoren ved gløding. Dette hjelper en god del.

 

For noen år siden fikk jeg målt kompresjonen på motoren og den viste seg å være noe for lav. Kompresjonstrykket er oppgitt til å være 25kg mens det på min motor lå rundt 20kg. Det er som sagt noen år siden og motoren har hverken blitt bedre eller værre siden da.

 

Likedan som deg så funderte jeg mye på dette med røyken og oppstartstregheten men har nå innfunnet meg med det. Det viktigste er at motoren fungerer optimalt når den først har blitt driftsvarm.

 

Det forundrer meg allikevel at dine motorer som er nyoverhalt har samme symptomer som min motor som det ikke er gjort noe med siden den var ny. Var jeg deg ville jeg fått målt kompresjonen eller enda bedre foretatt en sylinderlekkasjetest som viser hvor en eventuel lekkasje er (stempelringer eller ventiler).

 

 

Tillegg: Kan nevne at dyser og dieselpumpe er overhalt og Hammerdown er også forsøkt og motoren startes med halvt gasspådrag. Som nevnt i et annet innlegg under et annet emne du hadde så har jeg en manuell løsning på eksosspjellet som hjelper en del mot røyken.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har da altså 2 stk TAMD41A maskiner som skal være total overhalt og kun kjørt 100 timer etter dette.

Hva er gjort ved "totaloverhalingen"? Kan jo nesten høres ut som "totalovermaling"..... Viktigste forbedringen på 41B i forhold til 41A er andre stempler og evt. også foringer. Dette gir LITT høyere kompresjon og MYE mindre røyk.

 

Mine AQAD41A -90 både starter lettere og ryker mindre når de har vært i drift for mindre enn et døgn siden.

 

Jeg MÅ gi gass ellers stopper de flere ganger. Med en gang jeg overtok båten pleide jeg å ruse motorene en del i håp om at alle sylindre skulle tenne skikkelig ved høyere turtall men i praksis gir det bare uhorvelige mengder med hvitrøyk......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men disse 60 maskinene dine Skipper_Worse, røyker de like mye dagen derpå selvom de da starter lettere?

Nei, da røyker de mye mindre. De holder tydeligvis godt på varmen.

 

Som Saga sier så er temperaturen på innsugningsluften alfa og omega (i tillegg til motortemperaturen, selvsagt). Jeg har undret meg på om jeg skal montere motorvarmere, eller kanskje heller to billige hårfønere som peker rett inn i luftfilteret ... :rolleyes: Tror det blir med tanken foreløpig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe papir dokumentasjon på overhalingen, men de skal ha vært tatt ut av båten og blitt plukket totalt.. Men man vet jo ikke, kan jo bare være snakk.

 

Hva sier motor dokumentasjon om start av disse motorene? Full gass, halv gass, ingen gass?

 

Dette eksosspjeldet, kan det reguleres for hånd, slik at jeg kan teste det rett etter jeg har startet for å se om det hjelper?

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Et lite triks jeg har lært meg for å redusere røykplagen er å gi minimum halv gass under start og så redusere slik at motorene ikke går særlig over 1000 rpm, deretter rimelig kjapt dra helt ned på tomgang. Jeg lar ikke motorene gå lenge på tomgang men starter umiddelbart før avgang og lar de gå innkoblet på rundt 1500 rpm til de er driftsvarme før jeg drar på til marsjfart.

Da jeg prøvde min båt før kjøp, som har en VP41A, røkla selger halve havna ved start. Han brukte ca halv gass ved kald start (Det var rundt null grader, sen oktober). Dagen etter, da jeg hadde kjøpt den, startet jeg den med null gasspådrag: Vesentlig mindre røyk og motoren startet pronto. (-2 grader og kald motor.) Slik har jeg startet den siden. Min motor har utkoblet eksos-blokkerings-ventil (rustet bort?). Manualen som fulgte med motoren (sen -89) sier at maskinen er utstyrt med en "automatic cold starting". Jeg er ikke helt overbevist om at min motor har dette, men den starter i alle fall lett etter bruk av gløding i ca 30 sek. Den ryker ved kald start, men jeg ser gjennom tåka :lol: Og, tåka er vesentlig mindre enn ved å kaldstarte min motor med halvt gasspådrag.

 

Båtmotorer vil ryke mer om vinteren enn om sommeren pga vanndampen i eksosen / kald luft, men vi får trøste oss med at de som er nær nok da, de setter forhåpentligvis også "lukta av en motor som startes" :yesnod::yesnod:

 

Ellers så må jeg si at det kunne være fristende å få laget et passende lite klistremerke av Skipper Worse sin signaturlogo: "Smoke On The Water" sponsored by VP :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Hva sier motor dokumentasjon om start av disse motorene? Full gass, halv gass, ingen gass?

 

Dette eksosspjeldet, kan det reguleres for hånd, slik at jeg kan teste det rett etter jeg har startet for å se om det hjelper?

Instruksjonsboken sier at motoren skal startes med gasshendelen på tomgang.

 

Eksosspjellet kan du operere for hånd. På innsiden at eksosbendet ser du en liten hendel som armen til solenoiden er festet til. Denne kan du vri manuelt slik at spjeldet lukker seg. Det er stor sjanse for at spjeldet er tært opp. Spesielt den delen som stå oppover i åpen posisjon og som er mest utsatt for eksosen. Det er ingen stor operasjon å ta av eksosbendet og kontrollere tilstanden til spjeldet. Pass bare på å få det tett rundt belgen.

Link to post
Share on other sites

Dysene fra 41B skal jo åpne i to trinn, kan dette hjelpe? Noen som vet om disse passer rett oppi en A motor?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett etter dette spjeldet, men det er vel eksosbendet rett etter turboen da vel?

Ja.

 

Dysene fra 41B skal jo åpne i to trinn, kan dette hjelpe? Noen som vet om disse passer rett oppi en A motor?

Konvertering fra A til B-versjon har vært diskutert en del i innlegg om disse motorene tidligere. Mener å huske at det kreves andre stempel/stempelringer, nye dyser og justering av dieselpumpen.

 

Mitt råd er at du sjekker mere ut den angivelige overhalingen og hva denne gikk ut på og eventuelt tar en sak mot tidligere eier. Hvis ikke dette fører frem så råder jeg deg til å avfinne deg med at motorene er slik som de er. Jeg har selv fundert og forsøkt å gjort noe med dette i noen år og ikke kommet særlig lenger og det har ikke andre jeg har lest om og som har disse motorene heller.

 

Men for all del, skulle du finne en løsning så del den gjerne med meg.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dysene fra 41B skal jo åpne i to trinn, kan dette hjelpe? Noen som vet om disse passer rett oppi en A motor?

Jeg har vondt for å tro at de IKKE skal passe. Diskuterte A/B problematikken med en kar som driver med VP overhaling og han hadde erfart at skifte av foring/stempel til B-versjon var den ene tingen som absolutt utgjorde mest på røykproblemene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil råde deg til å kontakte et Volvo-verksted umiddelbart siden du nettopp har kjøpt båten. Det er ikke noe god løsning og synse frem og tilbake med selger. Få tak i ekspert uttalelser og støtt deg til disse. Da tror jeg selger også innser at han ikke kan (hvis han gjør det da) fare med usannheter.

 

Det høres jo ikke ut som om de er overhalt slik du beskriver oppførselen til motorene dine. Har att en 41 B og det var iallefall ikke i nærheten slik som du nevner. Nå er det stor forskjell mellom A og B når det gjelder røyk, men trodde en skikkelig overhandling alltid også oppgraderte dem til B, det er vel ikke dyrere enn å overhale til A (hvis det i det hele tatt finnes overhalingskitt med spesifikasjonene til A-versjonen). Min 41 måtte overhales og etterpå startet den svært lett. Jeg hadde alltid ca 1 cm pådrag (fra du kjenner at gasswiren dras). Da knallet den i gang og gikk pent med en gang. På vinterstid tror jeg ikke det er unormalt at disse motorene må kinnes litt og at de kan stoppe om du slipper starteren med en gang di tenner. Før jeg overhalte motoren var det svært tungstartet i perioder og det røyk fælt, men ikke særlig lenge etter at den først var kommet i gang. Det er jo logisk at det ryker mye noen sekunder etter at du har kinnet lenge...

 

Lykke til!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå er det stor forskjell mellom A og B når det gjelder røyk, men trodde en skikkelig overhandling alltid også oppgraderte dem til B, det er vel ikke dyrere enn å overhale til A (hvis det i det hele tatt finnes overhalingskitt med spesifikasjonene til A-versjonen).

For å oppgradere fra A til B så må altså dysene (både dysespiss og dyseholder) skiftes. Ved en vanlig overhaling så holder det kanskje kun med justering av dysene. Komplette dyser koster godt over 1000 kr. pr stk. Samtidig må dieselpumpen justeres. Ekstrakostnaden med å oppgradere fra A til B nærmer seg da 10.000,-.

 

Hvis de gamle dysene allikevel må skiftes så er det jo klart et alternativ å oppgradere til B.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte på med dysene var om det kunne ha noe med røyken og gjøre, er jo en enkel jobb å bytte i motsetning til stempler osv.

 

Ang. komp test, må jeg ha en måler beregnet for VP eller får man universale til å passe i dysehullet? Tips om hvor jeg kan kjøpe en som passer....

 

EDIT: Kan denne brukes, eller blåser pluggen ut av hullet mon tro? Og holder med 20kg? Mener jeg leste at det skulle være 25kg på en god maskin..

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82423

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri hatt, og aldri kjørt, en sånn Volvo.

Men jeg har kjørt mye med 300 hk Cummins.

Den har automatisk kaldstart.

Hvis man ikke rører hendlene, starter den tvert uansett temperatur og går helt rolig uten noe røyk.

Gir man gass derimot, må det kjinnes lenge, og den hoster, harker og ryker noe vederstyggelig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte på med dysene var om det kunne ha noe med røyken og gjøre, er jo en enkel jobb å bytte i motsetning til stempler osv.

 

Ang. komp test, må jeg ha en måler beregnet for VP eller får man universale til å passe i dysehullet? Tips om hvor jeg kan kjøpe en som passer....

Dysene kan selvfølgelig ha noe med røyken og tregstarten å gjøre. De kan sitte godt og være vanskelig å få ut og spesialverktøy kan behoves. Det kan også hende at dyseholderen i toppen kommer med ut og da blir det straks mere jobb. Jeg fikk en bekjent fra FK til å ta ut mine dyser og skifte dysespissene. Prisen ble 4000. Dysespissene kostet 750 pr. stk på FK + 1000 for arbeidet. Hvis dysespissene kan justeres så blir prisen lavere.

 

For å måle kompresjonen hadde vedkommende en liten koffert med måleapparat med ulike overganger som passet i dysehullet. Han brukte festeklaven som holder dysene på plass til å holde måleutstyret på plass i dysehullet. Fra måleapparatet fikk jeg ut en liten lapp med grafisk fremstilling over kompresjonsnivået.

 

Kompresjonsmåleren fra Biltema er vel mere ment for bensinmotorer med lavere kompresjon?

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorene dine høres ikke "overhalt" ut. Har selv en 41A med gangtid 900 timer. Kun litt eksos-røyk ved kaldstart. Kan stå mange timer uten å gløde på nytt ved start. Du nevner ikke om du har gløding på din, men gløding skal skje i 40-50 sekunder på disse. Har du ikke gløding bør du montere dette. Har du gløding, sjekk med voltmeteret hvor mye det faller når du gløder. Det hjelper også å gløde etter start en stund. Glødepluggene er 2 plugger på 5,5 volt seriekoplet. Det er mulig å montere et ekstra sett ved behov, må da kanskje ha et ekstra start-batteri. Har du varmtvannsk-tank med el.kolbe kan du bruke denne som motorvarmer hvis du monterer el. sirkulasjons-pumpe, men dette vil nok ta noen timer. Diesel-varmer er effektivt, varmer opp motorene på kort tid.

Du bør nok få sjekket motorene dine av en som vet hva som bør sjekkes. Du kan selv sjekke gjennomslag ved å ta av lokket til oljepåfyllingen, på en god motor skal det ikke være noe trykk her, og ihvertfall ikke noe oljedamp.

Link to post
Share on other sites

Hvordan i all verden går det ann å gløde etter start når gløding kommer FØR start på nøkkelen? Har du separat gløding som går utenom tenningen? :confused:

Det går fint an å gløde etter start. Etter å har startet motoren går nøkkelen (fjærbelastet) tilbake til samme posisjon som den var når kun tenningen var på. Man kan deretter vri nøkkelen over mot gløding igjen som ligger mellom tenningsposisjon og start.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...