Jump to content

Bilder fra båtliv i Nord-Trøndelag


emilskj

Recommended Posts

Hei

 

Tenkte jeg skulle legge noen bilder på tråden med stemningsbilder fra 2005, men det ble etterhvert så mange at jeg laget en egen tråd. Også litt for å vise hvordan båtlivet arter seg for oss som må slå opp i fremmedordboka når de fleste her på forumet snakker om båthavn, kran, marina, osv.

 

Må vel for ordens skyld legge til at jeg kun er assosiert medlem i rederiet, det er mor og far som har båt! Men det vanker da av og til mulighet for å låne litt.

 

Bilde

 

Amica, en Tresfjord 28 1980-modell, ankom Rørvik med WITH Junior ca 20. juni. Med det innledes et nytt kapittel i båtlivet.

 

Bilde

 

Skipperen, som jobber skift og ikke var til stede da båten kom, tar rattet i egen hånd for første gang. Turen går hjem til hjemmehavn (eller mangel på sådan) på Jøa, etter et par dager i Viknas flotte skjærgård.

 

Bilde

 

Stemningsbilde fra tur til Steinan med båtvenner.

 

Bilde

 

Familien er medlemmer av Folla Kystlag, som har overtatt "Straumingen", en 60 fots fiskebåt fra 1955 som en del av kvotestrukturordninga. Det vil si at eieren får kondemneringstilskudd mot at han nærmest gir bort båten. Båten kan da aldri settes i kommersielt fiske igjen.

 

Bilde

 

En av turene med Straumingen går til Sør-Gjeslingan. Her Gjeslingan fyr, Haraldsøykråka. Det sees tydelig at fyret ikke lenger er bemannet. Boligblokken er etter sigende ganske ramponert, da flere vinduer er slått inn.

 

Bilde

 

En liten del av fiskeværet Sør-Gjæslingan.

 

Bilde

 

Straumingen til kai i Sør-Gjæslingan. Undertegnede bekledde på turen rollen som dekksmatros og maskinist. Her må man ned i maskinen for å starte og stanse motoren, en 325 hk Cat fra ca 1980. Ikke fordi teknologien ikke var kommet lenger, men fordi eieren ville ha det slik.

 

Bilde

 

Båtvogn til Amica under bygging. Litt til høyre for midten av bildet kan båten skimtes der den ligger i bøya, ved enden av holmen.

 

Bilde

 

Første prøvekjøring av båthenger.

 

Bilde

 

Og dagen opprant, med nydelig vær. Brøytestikkene som stikker opp fra vannet markerer hvor hengeren står. Den ble rygget ut tidlig om morgenen, på fjære sjø.

 

Bilde

 

Spennende, siden det kun er mor som har sett båten ute av vannet før. Ja, riktig. Hengeren var fabrikert på bakgrunn av bilder, og noen få mål fra en annen Tresfjord 28........

 

Bilde

 

....men den passet som hånd i hanske.

 

Bilde

 

Og andre snakker om at hengeren ikke skal ha vann over hjulene......................

 

Bilde

 

Hjemme, etter en time på veien. Heldigvis er det liten trafikk her. Så en kjapp spyling,

 

Bilde

 

før båten er på plass i vinteropplag, og bygging av "hus" kan starte. Ikke no`burka her nei!

 

Bilde

 

Og snipp snapp snute, så var båtsesongen 2005 over. Presenning, type 6 x 10 meter, til den nette pris av 120kr har nå holdt i 2 måneder, og flere stormer. Var ikke det et godt kjøp, så vet ikke jeg.

 

Så var det bare å få gjennomført ca 1000 planlagte prosjekter, før sesongen 2006 er i gang!

 

mvh Emil Skjærvik

Redigert av emilskj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Straumingen ble hentet fra Hammerfest. Tror den var der i 30 år eller noe sånt. Den var i aktivt fiske frem til 2004 som snurrevadbåt. Den er bygd på vestlandet under navnet Arne Longva ( tror det var det). HVis du søker på eniro.no, får du opp et par artikler med noe mer historie.

 

mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte bilder kjære sønn, synes å dra kjensel på noen av dem. Det skulle vel ikke være meg som er fotografen bak noen. Dere har helt rett i at mangel på marina eller tilrettelagt båthavn ikke legger noen demper på båtentusiasmen vår, men vi blir litt lei av å vaske måkedritt. Nærmeste nabo til bøya vår, er en liten holme der måkene råder grunnen fra tidlig om våren til langt utpå høsten. Det ser ikke ut til at det er noe som skremmer disse hersens skapningene. :headbang:

Det er stort sett båt det dreier seg om hele året i her i familien nå, en flott hobby som hele familien kan ta del i. Nå gleder vi oss bare til våren kommer og vi kan komme oss ut i den flotte skjærgården vår igjen.

 

Ella

(den tidligere omtalte mor)

Link to post
Share on other sites

Fine bilder dette her....

 

Dette er et meget fint område og jeg besøker det minst en gang i året. Min mor og far har ei hytte på Otterøya som ligger rett utenfor Jøa.

 

Bilde

Her viser Hebbe fram litt middagsmat som er fanget ved Jøa... Juli 2005

 

Bilde

Ungene trives godt i jolla... Juli 2005

 

Bilde

Finnanger på Otterøya er det et koselig anlegg som det av og til arrangeres fest, folk kommer dit med båt... (Bildet er tatt midt på natta sommeren 2004)

 

Min far har kun en liten båt der men han har prata på at han har lyst til å ta "store-båten" ut dit. "Store-båten" er forøvrig en Saga 24 av meget edel årgang.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder og fin skildring, emilskj og Amica!

 

Liker Tresfjord'en - den har så harmonisk overbygg (doghouse). Særlig spennende å se hvordan man bedriver båtlivet på andre kanter av landet, ja. Også bilder av Straumingen / Sør-Gjæslingan er med på og skildre miljø'et.

 

Det er bare én ting jeg lurer på. emilskj - hvordan i all verden klarte du å lage ett innlegg med 10 bilder? Mener å huske at jeg fikk problemer med antall større enn 7 bilder i ett og sammme innlegg. Mulig at det har blitt en endring nå i versjon 2. 1. 4.

Link to post
Share on other sites

men vi blir litt lei av å vaske måkedritt. Nærmeste nabo til bøya vår, er en liten holme der måkene råder grunnen fra tidlig om våren til langt utpå høsten. Det ser ikke ut til at det er noe som skremmer disse hersens skapningene. :headbang:

Ella

(den tidligere omtalte mor)

Forsøk med en sånn plastorm som finnes i leketøysbutikkene - oppå kalesja. Måker liker ikke ormer. Funker stort sett bedre en plastugla i hvert fall.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Forsøk med en sånn plastorm som finnes i leketøysbutikkene - oppå kalesja. Måker liker ikke ormer. Funker stort sett bedre en plastugla i hvert fall.

 

mvh tuffff

Takk for tipset, skal pøve det til sommeren. Pleier ellers å utstyre skuta med en flaggborg a`la Kongeskipet, med strimler av plastposer fra super'n som blafrer i vinden. Det hjelper litt, men vi får en og annen klatten likevel.

 

Ella

Link to post
Share on other sites

......Nærmeste nabo til bøya vår, er en liten holme der måkene råder grunnen fra tidlig om våren til langt utpå høsten. Det ser ikke ut til at det er noe som skremmer disse hersens skapningene. :headbang:

Litt drastisk kanskje, men å sette ut en rev på holmen hadde kanskje hulpet..... :eek: ....ellers er det mange her som bruker en plast-ugle (ca 40-45 cm høy) oppå selve båten, med godt resultat.
Link to post
Share on other sites

Heisan!

Fikk du bildene av lukene i hardtop`n?

Det er nok greit på dine kanter å ha mulighet for å lukke den, det blir litt lunere og mindre støy.

Artig å se bilder fra hjemplassen din.

 

Liker Tresfjord'en - den har så harmonisk overbygg (doghouse).

Ja ikke sant :yesnod:

Det er godt det fremdeles finnes noen som setter pris på linjer :wink:

Også er to "snipar" som er bygd på nordvestlandet for å takle sjø, ikke sant Lars H???

Mvh

Link to post
Share on other sites

Det er bare én ting jeg lurer på. emilskj - hvordan i all verden klarte du å lage ett innlegg med 10 bilder? Mener å huske at jeg fikk problemer med antall større enn 7 bilder i ett og sammme innlegg. Mulig at det har blitt en endring nå i versjon 2. 1. 4.

Vi økte for en tid tilbake maks. antall bilder pr innlegg til 20.
Link to post
Share on other sites

Heisan!

Fikk du bildene av lukene i hardtop`n?

Ja da, muttern har mottatt bildene og videresendt dem til sønnen, han kommer nok tilbake med flere spørsmål etterhvert. Takk skal du ha. Dette med takluken er liksom hans prosjekt. Det gjelder å involvere hele familien, vet du. Han er nok opptatt på skolen akkurat nå, ettersom han ikke har vært innom denne tråden ennå i dag.

 

Ella

Redigert av Amica (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å skremme måkene bort, er en evig kamp, frem til du begynner med fiskesen. Start helt forut, til helt akter.

 

Når du henger cd/plastremser/annet, bortfaller effekt, fordi at da ser enkelt og greit måkene hvor der er hindere, men er senen bar, så er det en fare som truer for måkene, ergo de holder seg langt bort.

 

Flere her nede i Grimstad har bare ledd av meg tidligere. Jeg må innrømme at det er gøy å gå nede på brygga nå, for å konstatere at flere med svært bra resultat har gjort det samme selv. De sverget tidligere til hubroer på dekk, denne ble måkenes beste venn når de ble vant med å se de......

 

Jeg sier som Andreas sa i en annen tråd. Det enkleste er ofte det greieste :wink:

Link to post
Share on other sites

Bra at båtfolk fra andre deler av landet får se hvor flott det er ved kysten i Nord-Trøndelag!

 

Kan jeg få legge til noen bilder fra samme område, tatt i sommer?

 

Her er først to bilder fra Utvorda, ved innseilingen til Namsenfjorden fra leia ved Folla.

 

Bilde

 

Bilde

 

Og her er et par bilder fra lengre ut i Flatanger, som også er et eldorado for småbåtfolket.

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg må komme med noen bilder fra Nordtrøndelag jeg også...

 

Bilde

Dårlig vær på kysten.

 

Bilde

Fiskeværet Gjærslingene.

 

Bilde

Katten Shanty møter Hunden Nico på fjorden.

 

Bilde

Fiskeværet Nordøyan.

 

Bilde

Gutter på tur.

 

Bilde

Mellom Jøa og Otterøya.

 

Bilde

Utenfor Faksdal på Jøa.

 

Bilde

Et bilde fra fiskeværet Skjærvær på Helgeland.

 

Bilde

Steinan.

 

Bilde

Fiskeværet Sørøyene.

 

Bilde

Folla mot Abelvær.

 

Bilde

Leia på ytre siden av Vikna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...