Jump to content

Standardkontrakt ved kjøp/salg av ny/brukt båt


Pontius

Recommended Posts

Etter å ha lest denne tråden og disse lure betraktningene av Skkipper_Worse:

 

Det har mang en gang forundret meg meget sterkt hvor svakelig folk innretter seg -- kontraktsmessig -- når de kjøper ny båt.

 

Betaling?? Mot levering, hva ellers? Man kan jo gjerne stille bankgaranti; men skal det betales noe på forskudd får pinadø verftet stille bankgaranti andre veien.

 

Leveringstid?? Dagbøter, naturligvis! Hva ellers? Skal man finne seg i å vente til det behager en eller annen dustemikkel å bli ferdig??

 

Feil på båten ved levering?? Man kan jo avvise båten, og man kan nekte å betale og overta; og man kan kreve dagbøter hvis det er avtalt.

 

Det er rett og slett bare et spørsmål om å innrette seg nogenlunde intelligent.

har jeg følgende forslag:

 

Tilsammen sitter vi jo på masse erfaring når det gjelder både kjøp og salg av båter.

 

Hva om vi lager en standardkontrakt som dekker alle fallgruber både for kjøper og selger?

 

Denne kan vi da legge ut for fri nedlasting i dokumentarkivet her.

Vi kan spre den til andre også, f.eks forbrukerrådet. Også utstyrer vi kontrakten med bp logo og link.

 

Det er jo flere her med kompetanse innen juss også, så kombinasjon erfaring og juss burde tilsi at vi sammen kunne lage en slik "vanntett" standardkontrakt.

 

Jeg ser for meg at det må lages 2 versjoner. En versjon for nykjøp og en versjon for omsetting av brukt båt.

 

Også kan man om nødvendig lage egne tileggsmoduler i kontakten for plast, tre, metall, motorbåt, seilbåt, import osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...