Jump to content

Om å ligge på svai


bliss X

Recommended Posts

Jeg ligger en del på svai, og siste uka av ferien lå vi stort sett på svai hele tiden. Har aldri opplevd noe problem med dette, og det som forundrer meg er at ikke flere motorbåteiere velger denne metoden. Der det er båter på svai er det stort sett seilbåter å se, mens motorbåtene klynger seg sammen tett i tett i et virvar av fjellbolt fortøyninger, fendere og dreggtau.

 

Med overfylte gjestehavner, og stor trengsel i de mest populære naturhavnene kan man være helt for seg selv på sin lille øy,  det er enkelt å ta seg til land vha jolle, og det er somregel greit å finne ledig plass.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Kanskje fordi vi motorbåteiere ikke har en stor kjøl å ta hensyn til i kombinasjon med at vi faktisk ønsker å kunne oppholde oss mer på land land enn i båten når man ligger for anker? Grilling blir litt knotete hvis man ligger på svai og bruker gummibåten i skytteltrafikk til og fra. Dessuten er det jo betydelig tryggere med en tamp eller to i land og baugen mot vinden. Enda tryggere blir det når vi som er sammen strekker tau mellom hekkene våre og sørger for at ankere er sluppet litt skrått ut fra hekken motsatt vei av hverandre. Da ligger vi trygt uansett hvordan vinden snur og om et anker skulle ha dårlig feste. Det får også båtene litt fra hverandre og fendrene ligger der bare i reserve uten gnissing mot hverandre.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

De som ønsker å ligge på svai kjøper jo seilbåt fordi den generelt sett er mer egnet for dette enn motorbåt. Man har god plass ombord, mye vann, (mulighet for å produsere strøm) og lang kjetting som veier en del utgjør ingen bekymring mht. øket drivstofforbruk osv. Seilere er generelt sett mindre opptatt av å komme raskt i havn da de setter stor pris på reisen ombord i båten mens motorbåtfolket er mer opptatt av klokka.

For de som ikke har prøvd begge deler så kan det være kjekt med litt forandring.

I havnene så har man ihvertfall større sannsynlighet for å treffe interessante Båtplassmedlemmer og det kan jo være et godt argument for å ikke ligge på en ensom øy hele ferien ihvertfall.

Atle

Link to post
Share on other sites

Jeg er også motorbåteier og en av grunnene til at vi har båt er det sosiale aspektet med det. Vi er ofte flere båter sammen når vi bruker båten, og ligge på svai da blir ingen god løsning. Har gjort dette noen ganger når vi er alene og bare skal overnatte, da er det en enkel og grei løsning, kun trykke på en knapp så er ankeret ute.

Ankring på svai er også veldig plasskrevende i forhold til å fortøye i land.

 

Er akkurat kommet hjem fra tre uker på sørlandet, vi har da vært fra tre til syv båter sammen.

På flere av stedene vi har vært har det ligget seilbåter på svai, der sitter det ofte to i hver seilbåt, mens vi er samlet gjerne ti eller femten mennesker på land.

En av de tingene vi ser etter når vi leter etter fortøyningsplass er om det er ett noenlunde flatt område der det er mulig å samle en del mennesker til grilling etc.

 

Noen foretrekker det ene og noen det andre, godt at vi da har en skjærgård som gir begge mulighetene.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Det å ligge på svai med en moderne motorbåt med steglister og "hard shine" har en støyende side. Når du ligger på svai med anker forut, kommer bølgene naturligvis inn forfra, og det skal ikke mange centimeter høye bølger til før det blir et h....... spetakkel. Der en klinkbygget trebåt bød på søvndyssende klukking, leverer plastbåter harde bølgesmell.

Jeg synes det å ligge på svai er helt topp i hvert fall var dette tilfellet med Garnd Banks 32. Med planende Windy 8600 kunne vi derimot glemme enhver form for nattesøvn med bølgesmell i steglistene i et uisolert plastskrog. Men igjen: Med et slett deplasementsskrog - som jo er tilfelle med seilbåter - å ligge på svai er helt topp.

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse!  :smiley:

Har selv hatt seilbåt fra 1974 til for 2 år siden og har for det meste ligget på svei på våre ferieturer. Én av grunnene var nok det at jeg syntes det var mest praktisk å "bare" slippe ankeret, passe på at det "bet" - som regel med en 5 kg daumann i tillegg - og så slappe av i god forvissning om at nå var vi trygge. Det lurte dog alltid en viss engstelse om raske vindskiftninger i løpet av natten.

 

Samtidig så jeg nok med en viss misunnelse på alle motorbåtene som kunne gå helt inntil fjellet for å fortøye. Det hadde sin sjarm, man kom seg raskt i land og man slapp å være avhengig av jolle. Som en annen bidragsyter sier, det sosiale aspektet kommer vel også inn her.

 

Nå har jeg gått over i "fiendens" :wink: rekker og skaffet meg snekke, og da synes jeg det er mye enklere å slippe akterdreggen og fortøye i land. Båten min er bare 22 ft. og vi har ikke jolle med oss, noe vi også synes er en lettelse! :smiley: Spesiellt hvis du skal innom en overfyllt havn, f. eks. Strømstad eller Smøgen for bunkring!!! :wink:

 

Så, konklusjonen min er, at, i en større seilbåt har man som regel større og bedre ankringsutstyr, bedre plass til kjetting, osv. Som regel ligger også ankeret stuet i ankerboksen, forut, noe som gjør det tungvindt å flytte dette akterover for fortøyning mot fjellet.

I en mindre motorbåt har man som regel dreggen, med tilbehør, stuet bort i cockpitbenkene, noe som letter ankerslipp akterut.

Det er, etter min mening, enklere å utforske dybden inne ved fjellet ved å sige sakte innover, sjekke dybden, og så rygge ut igjen for å slippe dreggen, gå mot land og fortøye.

Noe jeg ikke alltid likte å gjøre med en seilbåt - det sitter nok en eller to :nonod: kraftige dunk  :smiley: - fra en jernkjøls møte med moder Norge i minne! :seeya: - Du klarer ikke å skjule et slikt møte med en seilbåt, selv i meget sakte sigefart, det sørger riggens skrangling for - hele havna snur hodet og flirer  :wink:!! Med motorbåt merker du som regel mye mindre  :wink:  :seeya: til det.

 

Eller er forklaringen så enkelt at det er flere plasser hvor en grundgående (70 cm i mitt tilfelle) motorbåt kan gå inntil fjellet, enn en seilbåt som stikker minimum 1,50  og oppover?

 

Et annet aspekt som jeg la merke til forrige uke under den korte ferieturen våres, er at jeg med motorbåt styrer dit jeg skal, vet gjennomsnittsfarten på båten, og kan dermed lettere planlegge når jeg vil være fremme.

Sålenge vi hadde seilbåt kom vi alltid "for sent" i forhold til våre egne planer. Kommer du inn i en stille vik kl. 22:00 så er det mindre forstyrrende å slippe ankeret forsiktig ut, og ferdig med det. Det å slå inn opptil flere fjellkiler så sent  :wink: er ikke akkurat det man har lyst til å gjøre.

:wink:

Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Erfaringen min med ankring på svai og paraplydregg er delte. Ved skiftende vindretninger og en del sveiving rundt har det hendt at kjetting/tau har tullet seg inn i dreggen. Resultatet er at dreggen mister taket og kommer opp med feil ende. Mulig dette er et mindre problem med andre dreggtyper. Annen fordel med å ligge til land er at du sikrer at draget på dreggen kommer fra tilnærmet samme retning hele tiden.

Og det sosiale?  :smiley: :discuss :smiley:  Det er smak og behag hvordan man vil ha det.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det  :smiley: viktig, og jeg håper ikke jeg ga det intrykket at svai er det eneste og beste alternativet i alle situasjoner. Tenkte ikke å starte noen ny diskusjon om ankere, men med mitt utstyr - 15kg bruce og kjetting føler jeg meg nokså trygg. Regner med at det er som Ingvar J sier - at det ikke er særlig behaglig å ligge på svai med enkelte skrogtyper.

 

Har også en god del alarmer jeg kan benytte hvis jeg er bekymret for store værendringer i løpet av natta:

 

Ankeralarm på GPS'en

Alarm ved endring av dybde

Alarm ved sterk vind

Alarm ved endring av vindretning (aldri prøvd)

 

Problemet med dette er at jeg sover så godt på svai (og spesielt etter et par  :smiley:) at det skal noe til at man våkner av alarmen  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Problemet med dette er at jeg sover så godt på svai (og spesielt etter et par  :smiley:) at det skal noe til at man våkner av alarmen  :smiley:

Dette er da ikke noe problem, her finnes det så mye fint utstyr. Alt som kreves er en releutgang på instrumentene med alarm. Hva med noe sånt under køya?  :smiley::seeya:

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Denne er det nok ikke mange som har prøvt.

Jens P sitt forslag til  sikker dybde alarm.

Har det ikke vært sengeveting før, så blir det i hvertfall en sjanse for det når alarmen går med dette under køya.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har det ikke vært sengeveting før, så blir det i hvertfall en sjanse for det når alarmen går med dette under køya.

 

Hva med å montere dette ute på cabin taket,  eller oppe i salingshornet.

Om ikke du våkner,  så er det sikkert andre som gjør det.

Og da får du håpe de redder båten ,  og glemmer og ta deg.

 

Jeg kommer til og se etter lufthorn i mastene i fremtiden,  for en slik tunghørt seiler vil ikke jeg ligge i nærheten av.    :smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har også en god del alarmer jeg kan benytte hvis jeg er bekymret for store værendringer i løpet av natta:

 

Ankeralarm på GPS'en

Alarm ved endring av dybde

Alarm ved sterk vind

Alarm ved endring av vindretning (aldri prøvd)

Alarm ved endring av vindretning. Hvordan fungerer den når du ligger på svai? Ble bare litt nysgjerrig. :confused: Jeg antar at du ligger i områder uten særlig kraftig strøm, da er det vinden som bestemmer hvilken vei baugen peker, og relativ vind vil dermed alltid komme rett forfra. Hvordan kan vindinstrumentet oppdage en vinddreining da? Har du koblet det til et fluxgatekompass? Er det en standard metode å gjøre det på, eller har du mekket til noe selv?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...