Jump to content

Nordlandsbåter - hva er riktige betegnelser?


Brigg

Recommended Posts

Nordlandsbåtene, og for den del tradisjonelle trebåter bygget på Fosen eller andre steder i lander: Hva er riktig betegnelse på de ulike modellene av av disse båtene?

 

Jeg har hørt om færing, hundromsfæring, åttring, fembøring osv. Hvordan er hele denne rekken av betegnelser, og hvor store er hver enkelt modell?

 

Og er det forskjell på disse betegnelsene mellom ulike kanter av landet?

 

Brigg

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt om færing, hundromsfæring, åttring, fembøring osv. Hvordan er hele denne rekken av betegnelser, og hvor store er hver enkelt modell?

 

Og er det forskjell på disse betegnelsene mellom ulike kanter av landet?

Færing betyr ganska enkelt fire årer.

Åttring betyr åtte årer.

Fembøring fem par årer.

 

Dette er likt for hele landet.

Når det gjelder fasong og størrelse, varierer dette ruindt om i landet, jeg er mest kjent med Strandebarmen og Oselvaren, men det ble laget båter på hvert nes før i tiden, over hele landet...

Link to post
Share on other sites

..... men det ble laget båter på hvert nes før i tiden, over hele landet...

Ja, ikke bare på hvert nes, men også langt oppover i liene!

Dette var vanlig vinteraktivitet innover i fjordene, og når våren kom måtte man skli båtene på de siste snørestene nedover til sjøen, slik at de kunne fraktes videre for salg.

 

Nordlandsbåtene kalte vi på SørVestlandet mest for "hylekrok" . . . .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...