Jump to content

Prosjekt: Glen-L Squirt 10' Runabout


Honduras

Recommended Posts

Hei

Tenkte jeg skulle legge ut litt informasjon, bilder osv om ett prosjekt jeg holder på med.

For egen del har jeg stor nytte av å lese forskjelliger tråder både på BP og andre steder, og det er ved å lese disse at jeg har fått inspirasjon til å starte mitt eget prosjekt. Så da er det vel bare rett og riktig at jeg starter min egen tråd.

 

For å ta det med en gang, dette blir ikke noe kjapt byggeprosjekt selv om den ikke er så stor. Med hus og hytte, kone og tre barn i tillegg til ett par andre hobbyer er det nok å bruke tiden på. Dette er det jeg kaller "rekreasjons-snekring" ute i garasjen. Dersom jeg får holdt på noen timer i uken er jeg fornøyd. Samt at garasjen ikke er oppvarmet, så epoxy-arbeider er vanskelig midtvinters.

Via en annen tråd fikk jeg tilbakemelding pm at flere vurderte å bygge en Squirt eller andre Glen-L båter, så da kan det kanskje være greit å se hva jeg driver med.

 

Jobber som kontor-rotte, så mine snekkerkunnskaper er "selvlært". Betrakter meg selv som middels hendig uten fagkunnskaper av noen art. Etter å ha smelt i sammen en olabil til guttungen ved hjelp av 6 og 12mm kryssfiner som ble relativt grei, fikk jeg lyst til å bygge noe mer i samme materiale:

 

Bilde

 

 

Så da ble det en båt til å ha på hytta.

 

Av de som har tegninger til slikt er vel kanskje Glen-L en av de mest kjente. Det jeg var ute etter var en båt på 10-11' for påhenger. Etter litt fram og tilbake sto valget mellom Squirt og TNT. Det ble til slutt en Squirt, da den har ett klassisk utseende som jeg har stor sans for.

 

Bestilte på webshoppen tegninger til Squirt, tegninger til en liten henger som passer denne, samt boken "How to build with Plywood". Dette er rene bibelen, og anbefales på det sterkeste. Dersom jeg hadde bestilt i dag hadde jeg i tillegg tatt med noen store blåpapirark som de selger til en rimelig penge. Det hadde gjort arbeidet med å tegne opp spanter osv enklere. Så det skal jeg bestille neste gang.. :smiley:

Tegningene kom i løpet av en ukes tid, så servicen er det ingenting å utsette på. De er også veldig behjelpelige med tekniske råd osv hvis det er behov for det.

 

Her er ett bilde av tegningene og det som følger med. Har kuttet opp tegningene i litt mer håndterbare biter, men dere ser sånn cirka hva det går ut på:

 

Bilde

 

Du får også med en byggebeskrivelse til Squirt, samt en bildefremstilling av arbeidsflyten (annen båt, men tilsvarende byggemetode)

 

Bilde

 

Da er det bare å begynne.

 

Først var det å bygge jiggen. Målsatte tegninger følger med i pakka, men du kan også laste de ned fra hjemmesiden deres hvis du ønsker å starte litt før du får tegningene. Det samme med en materialoversikt.

 

Det er anbefalt å bolte jiggen fast i gulvet. Hadde ikke lyst til å bore hull i garasjegulvet mitt, så jeg limte den fast med PVU-lim i stedet. Sitter som limt... :cool:

 

Bilde

 

Fra en annen vinkel

 

Bilde

 

Alle spantedelen ble tegnet av på ett 26mm mahogny-bord (sipo) som jeg kjøpte hos Isene-Jordan i Oslo. Bordet var 50x550cm, og det holdt (akkurat) til alle spantedeler, deler til akterspeil samt kjøl og stringere i bunn og på siden(battens, chin, sheer, vet ikke de norske betegnelsene :confused: )

Bordet var uhøvlet, så den lokale trappesnekkeren høvlet bordet ned til 22mm. Betalte kr 200,- for dette, som jeg synes er het greit resultatet tatt i betraktning.. :cheers:

 

Kjøpte en 6mm BS-1088 Bruinzel Mahogny(Okumee)-plate samt epoxykit hos WestSystem. Spantene blir forsterket med laskeplater av finér. Resten av platen brukes til dekket. Må også ha 4 plater til bunn og skrogsider, men de kjøper jeg ikke før jeg trenger dem for å slippe lagringsskader og falming.

 

Etter at spantedelene var merket av ble de grovskåret ut med en nikkesag. Deretter ble det finskåret på en 14" båndsag jeg har lånt. Dersom man ikke har tilgang til båndsag kan man skjære ut alt med nikkesag. Men du verden så lettvint med båndsagen. Der det var to like deler klemte jeg dem sammen og skar begge på likt, slik at de ble identiske. Har jeg skåret feil er det i hvert fall like feil på begge sider.. :diving:

 

Spanterisset ble deretter merket av på en gammel plywoodplate og grovskåret ut.

 

Bilde

 

På spanterisset la jeg på plast der hvor den skulle limes, spantedelene ble lagt i riktig posisjon med fortykket epoxy i skjøtene, laskeplatene på toppen lagt på og alt tvinget i sammen for herding (bildet er tatt i ettertid) Det at jeg skar ut rundt spanterisset gjorde det mulig å komme til med tvinger og limklemmer rundt hele. Hele sulamitten ble klemt flat på ett arbeidsbord.

 

Bilde

 

Ett par dager senere tok jeg løs spantene og limet på laskeplatene på motsatt side.

 

Her er spant, akterspeil og stem klar for montering. Ikke alt for mange biter... :smiley:

Stem og kne til akterspeil er laget av 18mm Luan kryssfiner.

 

Bilde

 

Bilde

 

Så er det kommet fram til montering av spant på jiggen

 

Bilde

 

Bilde

 

Her loddes plasseringen av stem opp og det nærmer seg mer epoxy-arbeid med å lime denne fast til spant#1

 

Bilde

 

Driver nå å tilpasser kjøl og kne på akterspeil.

Så det er så langt jeg har kommet til nå

Kommer tilbake med mer info etterhvert som jeg får tid til å bygge mer :cheers:

Link to post
Share on other sites

Denne kommer ok67 til å sikle over, tenkte jeg. Før jeg kom litt lengre ned og så at prosjektet allerede var observert. Dette blir spennende å følge med på. Og olabilen må være noe av det flotteste jeg har sett. Tipper den vakte mye misunnelse i kameratflokken. Håper du kan poste ofte og detaljert. Det er mye å lære i slike tråder også for oss som ikke primært driver bare med trebåt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Oversikt over byggejiggen til Squirt ligger her Glen-L Squirt Notes

 

Finner ikke den samme informasjonen på Crackerbox'en. Men alt ligger i tegningsettet jeg regner med du har fått nå...

 

Registrer prosjektet slik at vi kan følge utviklingen.. :cheers:

 

Crackerbox'en ligger meget godt ann i løypa som framtidig prosjekt hvis Squirten går greit (og det finansielle er på plass...)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Her kommer en liten oppdatering... dette går med museskritt.... :nonod:

 

IMG_1371-1.jpg

Første lamell på plass samt kjølbord

 

IMG_1379-1.jpg

Andre lamell på plass

 

IMG_1402-1.jpg

Her kommer topp-listene på plass

 

IMG_1403-1.jpg

Fra en annen vinkel

 

IMG_1571-1.jpg

Her kommer den såkalte RABL-metoden til sin rett. På hvert spant filer man seg ned slik at listene er i flukt med spantene. Så trekker man en linje fra spant til spant vha en list e.l. Deretter viler man seg ned til denne linjen flere steder.

 

IMG_1603-1.jpg

Slik som dette....

 

IMG_1606-1.jpg

Etterhvert ser det slik ut...

 

IMG_1577-1.jpg

Så forbinder man alle punktene i en jevn bue...

 

IMG_1591-1.jpg

Og så er det bare å høvle i vei.. :cheers:

Forsøkte først med en elektrisk høvel, men dro fram gammel-høvelen etter ett par forsøk. Hadde liksom mer kontroll og følelse med den. Og så krøller spona seg så fint... :)

Får liksom litt båtbygger-følelse med en gang...

Så der er jeg nå.

Det neste er høvling av topplistene, for deretter å slipe dem inn til nøyaktig form.

Kommer tilbake om en stund.... :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Her kommer en liten oppdatering. Har som nevnte satt på skrogplate på ene siden.

 

img_2118.jpg

 

Her kommer babord sideplate på:

 

img_2124.jpg

 

img_2125.jpg

 

img_2132.jpg

 

Det er 57 tvinger og limklemmer i bruk her. :wink:

 

Det neste som skal skje er montering av "battens", deretter skal bunnplatene tilpasses og limes på før skroget blir beiset og belagt med fiberduk.

Link to post
Share on other sites

OK67 er nok nærmest sannheten :yesnod:

 

Det er en god del spenn i plata rundt "thumblehome'en" på akterspeilet. For å minimere spennet er derfor plata grovkappet rett bak akterspeilet. For å få på en tvinge på hjørnet står det igjen en liten bit slik at jeg får en tvinge på utsiden av akterspeilet. Dette blir kappet bort så fort epoxy'en har satt seg.

 

Kommer ikke på noen plater med sprekk i her nei.. :nono:

 

Motor: Skal ha på en 1958 Evinrude 18Hk. Har ikke motoren her hos meg nå, men skal legge ut ett bilde så fort jeg får den i hus. Du kan se ett bilde av typen HER.

Link to post
Share on other sites

Dette var eit spennande prosjekt du :yesnod:

 

Kunne faktisk tenkt å prøvt meg på noko liknande ein gong i framtida. Kor mykje betalte du for teikningar og kor mykje reknar du med å måtte legge ut totalt for å få båten ferdig?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Sinten, det er bare å kaste seg ut i det. I min første post er det linket til Glen-L. Der finner du tegninger, priser osv. Nettsjappa deres er helt grei, du får det du bestiller i løpet av en uke eller to. Squirt'en jeg bygger har ett klassisk utseende, men du kan jo sjekke TNT, XP8 eller Picklefork hvis du skal ha max fart.. :wink:

 

Jeg bygger i Mahogny, Brynzeel okume finér osv så jeg bruker litt kostbare materialer. Med styring, gir, ferdig lakkert med oppusset motor osv havner jeg kanskje rundt 10-15 000,- hvis jeg skal tippe.

For mitt vedkommende er dette ren rekreasjon. Jeg teller derfor ikke timer, og heller ikke kroner er så nøye :cool:

 

Hvis du sjekker i prosjekt-registeret hos Glen-L er det en kar på 17år fra bergens-traktene som har bygget en Squirt. Ligger inne med bilder osv. Han har bygget i gran osv så jeg regner med at hans prosjekt ble noe rimeligere enn min.

 

Man bygger ikke en slik båt for å spare penger. Mye rimeligere å kjøpe en brukt plast/trebåt og pusse opp denne.

Men når jeg en gang i fremtiden putrer rundt på fjorden, er det i en båt jeg har laget selv, og hvor ingen i hele verden har en som er HELT maken. Samtidig synes jeg veien fram dit er morsom.

Link to post
Share on other sites

10 -15 000 var jo slettes ikkje gale, og viss mykje av den kan byggast i gran er det jo berre å gå i skogen og felle nokre tre. Vert ikkje stort meir hemalaga enn det :wink:

 

Har sett litt på TNT og XP8, men som du sjølv seier så har ikkje dei den flotte klassiske utsjånaden som Squirt'en din. :smiley:

 

Eg må absolutt undersøke litt meir angåande dette når eg er ferdig med dei prosjekta eg heldt på med :yesnod:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Her kommer en liten oppdatering:

Skroget ferdig platet og klar for finpuss

img_2529.jpg

 

Var innom Oslo Finerfabrikk og kjøpte ett flak med Mahogny-finer til å lime på akterspeilet av Luan(som ikke er særlig pent). Ga 100kr for ett fire meter langt flak 2.8mm finer.

img_2589.jpg

 

Limt på akterspeilet med fortykket epoxy

img_2590.jpg

 

Ferdig tilpasset(ikke i nedkant(toppen), da dekksbjelken/dekket ikke blir satt på før båten bllir snudd

img_2593.jpg

 

Beis-test for å finne riktig farge på skrog.

Bruker W.D.Lockwood vannbasert beis. Kjøpte "sample set" med 5 valgfrie farger da man får dette fraktfritt og med rabatt. Kan ikke bli bedre enn det.

Fargene jeg testet var:

#23 Honduras Brown

#34 Colonial Red, dark Mahogany

#333 Colonial Red, redder Mahogany

#45 Sheraton light Mahogany

#54 Standard Red Mahogany

 

Valget falt på 1.strøk med #333, deretter 2.strøk med #34, Begge tynnet ut til ca 8pint pr pakke.

Jeg var ute etter en dyp og fyldig rødtone i mahognyen, og det fikk jeg fint til synes jeg.

img_2597.jpg

 

Beistest på finer. Ble til at jeg brukte samme kombinasjon. På de fem feltene er det rene farger, og hvor halve prøven er beiset 2 strøk slik at mn ser forskjellen. Årringene kommer bedre fram og det blir mer kontrast med to strøk.

img_2598.jpg

 

Startet beising på akterspeil. Pulsen var ca 250 når jeg satte filla inn på akterspeilet :eek:

img_2604.jpg

 

Beising av skrogsiden. Pulsen er enda litt høyere :crazy:

img_2622.jpg

 

1.strøk halvveis tørt. Gråten er i ferd med å ta meg....

img_2662.jpg

 

2.strøk ...jøss...dette ser jo faktisk ikke så værst ut... noe lavere puls enn 1.strøk

img_2680.jpg

 

Joda... :cool:

Når man bruker vannbasert beis, har man mye bedre tid til å jobbe ut ujevnheter i fargen. Dersom resultatet er for mørkt, kan man vaske over med en fuktig fille for å få det lysere. Er det for lyst legger man på ett strøk til. Har beiset andre ting med spritbasert beis tidligere, og det er den rene dritten å jobbe med i forhold. Omtrent umulig å unngå skjolder. På den vannbaserte er ikke det noe problem. I tillegg har fargene bedre holdbarhet, og det er ikke noe problem å legge på epoxy utenpå. Sprit og oljebaserte beiser er ubrukelig ifm epoxy.

img_2699.jpg

 

Tilpassing av duk. Duk fra Svas kjemi. Det samme med Epoxy.

img_2730.jpg

 

Her er det lagt på 4 strøk med epoxy. Måtte ta den av jiggen og få den ut i gårsplassen for å vurdere fargen. Er godt fornøyd med den. Ble slik jeg håpet.

img_2742.jpg

 

Litt annen vinkel

img_2743.jpg

 

Det neste nå er at jeg skal slipe skroget mer slett (la på epoxy med pensel) og legge på ett par tynne strøk med epoxy vha tynn skumgummirull. En runde til med sliping, og så blir det å snu skroget og begynne med interiør. Men nå er det så kalt i garasjen at det sannsynligvis ikke blir så mye mer jobbing før til våren. Dessverre.. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Den blir jo helt konge! Artig med med slike prosjektbilder på sene mørke kvelder. Er du sikker på at du ikke kommer til å investere i en byggtørke eller no sånt i løpet av vinter`n? Det må jo klø no forferdelig i fingrene etter hvert. Har du bestemt deg for type påhengsmotor ennå?

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Har du bestemt deg for type påhengsmotor ennå?

 

Motoren står klar vet du....

1958 Evinrude 18hk Fastwin :cool:

Hadde jeg fått ønske på øverste hylle ville jeg gjerne hatt samme motor men i Johnson (burgunderrød og offwhite)

Men det blir nå bra med denne også... :wink:

img_2514.jpg

 

Byggtørke hadde vært greit å ha (har 3-fas i garsjen) men i følge fruen er det på tide at jeg kommer inn og gjør noe der også. Hun har lista klar. Vi har en avtale om at det skjer når det blir for kaldt (dvs ca nå). Hvis jeg tropper opp med en byggtørke og triumferene forkynner at nå kan jeg holde på i garasjen HELE vinteren, tror jeg at jeg like godt kan ta med meg soveposen ut, og det er det antageligvis ikke verdt....

 

Hvis noen har en gammel og (bitte-)liten båthenger stående, helst ubremset og med runde stålskjermer, så ta kontakt. Kunne godt tenke meg å pusse opp en gammel henger og lakkert den i samme farge som motoren.

 

Og jeg er stadig på jakt etter denne type kontrollboks:

simplex.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...