Jump to content

Forskjell på seilbåt klasser?


M/B Shanty

Recommended Posts

Expressen er 26 fot, fremdeles svært, svært rask iforhold til størrelsen (LYS 1.11) og en meget aktiv klasse. Østlandet, Arendal, Bergen, Stavanger osv. Strenge klasseregler.

En regattaklar Express koster 80-120.000. Mange båter på markedet,derfor har prisen holdt seg temmelig stabilt i det siste. Kan også brukes til tur, om man ikke har altfor store komfortkrav.

 

Fenix er 28 fot, populær båt. Seiler klasse på østlandet, men tror det er lite Fenix klasser i andre deler av landet? Fenixen er mer turvennlig, og har innenbordsmotor, og toalett. (LYS 1.07 tror jeg?).

Link to post
Share on other sites

Expressen er fortsatt en stor klasse, og var i år som tidligere, største klasse i Færdern. Til å være en 25 år gammel båt, seiler Expressen bemerkelsesverdig godt, spesielt i lite vind. Her seiler den fra langt større båter. Når det blir mye motsjø og mye vind, sliter den litt, og de større båtene får fordel av lengre vannlinje og mer deplasement.

 

Med portaportti og ca 1.50 i ruffhøyde, er det begrenset hvor lenge man orker å være på ferie i en slik båt. Vi klarte 3 1/2 uke første sesongen. Nå er den solgt til fordel for en båt med ståhøyde og wc, men jeg seiler fortsatt regattaer med andre Expresser.

 

Det er strenge klasseregler som bestemmer hvilke modifiseringer man får gjøre med båten og hva slags seil man kan anvende. Dermed er det mulig å seile entype, noe som i teorien gir den mest rettferdige konkurransen. I Sverige er det et stort mijø, og det var såvidt jeg hørte ca 80 båter på startlinjen under SM i fjor. Nordisk mesterskap som skal være i Oslo i september, samler forhåpentligvis en 50 båter. Da blir det trangt rundt bøyene når spinnakere skal opp og ned ved runding.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...