Jump to content

Tankmåler


Fairytale

Recommended Posts

Hallo

 

Er nytt medlem her på båtplassen.

Tenkte nå jeg skulle prøve å få løst et problem.

I min båt har jeg en syrefast dieseltank med vdo giver.

Problemet er at nåla står på full tank helt til det er ca 5 lt igjen på tanken, da faller nåla ned til reserve. :seeya:

Håper at noen har et forslag til hva jeg kan gjøre

Link to post
Share on other sites

Hei!!

 

Velkommen skal du være, har ikke noe direkte svar,men er det en amerikansk båt du har? (en importere båt fra usa), det har jeg, og på min byttet jeg til nye instrumenter, det jeg ikke tenkte på var at det her i landet er det nesten bare metriske målere noe som ikke går sammen med de ifra usa, så min også viser feil ,ligger på full helt til den nesten er tom, så går den nedover.

Det jeg må gjøre er å bytte giver eller bytte til det amerikanske system :cheers::seeya:

 

Mvh J@n

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Forumet Raja

 

Det jeg anbefaler er å ta ut selve giveren som sitter i tanken for inspeksjon. Det tyder her på at denne giveren ikke passer til ditt VDO instrument eller så er det noe galt med den.

 

Giveren som sitter i tanken er vanligvis en variabel motstand, med 0 motstand ved full tank. Dersom du "kortslutter" de to ledningene som går til giveren så skal instrumentet ditt vise full tank. Du kan også sjekke om giveren ikke går jevnt ned fra full tank til tom. Du kan også sette inn diverse motstander for å sjekke om måleren kan vise "tom" tank.

 

Men feilen ligger helt sikkert i giveren som er montert i tanken. Sjekk denne og kom tilbake med flere opplysninger.

 

Lykke til.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hallo

takk for svar

Båten er en  Norskbygget Hero 101 .

 

Ok!! men bare for og få klargjort et par ting, har du byttet ut noe og så ble den sånn eller har den altid vært sånn, mens du har hatt den, eller har feilen bare plutselig kommet uten at du har gjort noe???

 

mvh J@n

Link to post
Share on other sites

Tankgivere er ofte 0-180 ohm eller 240-33 ohm.

 

Den første typen måler 180 ohm når tanken er full, og hvis du tar løs den ene ledningen til giveren skal instrumentet vise "fullt".

 

Hvis du kortslutter målkretsen ved å koble de to ledningene sammen, skal instrumentet vise tom tank. Da virker i alle fall instrumentet og kablingen.

 

Ny giver får du fra f.eks. VDO eller Wema. Maritim i Arendal selger begge merkene.

 

Sannsynligvis er det bare giveren din som har blitt treg, og kanskje kan den repareres. Etter min mening er det like greit å kjøpe en ny, så holder den i 20 nye år...(?).

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Tankgivere er ofte 0-180 ohm eller 240-33 ohm.

 

Den første typen måler 180 ohm når tanken er full, og hvis du tar løs den ene ledningen til giveren skal instrumentet vise "fullt".

 

Hvis du kortslutter målkretsen ved å koble de to ledningene sammen, skal instrumentet vise tom tank. Da virker i alle fall instrumentet og kablingen.

 

Ny giver får du fra f.eks. VDO eller Wema. Maritim i Arendal selger begge merkene.

 

Sannsynligvis er det bare giveren din som har blitt treg, og kanskje kan den repareres. Etter min mening er det like greit å kjøpe en ny, så holder den i 20 nye år...(?).

 

GeirKS

Jeg påstår at det du skriver her er litt "feil".

Tankmåleren viser FULL når du kortslutter ledningene, dvs motsatt av det du skriver.

 

Se på mitt innlegg lenger oppe i denne tråden.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Etter min mening vil 0-180 ohm oppføre seg slik som jeg forklarer.

 

240-33 ohm vil oppføre seg slik som du beskriver.

 

GeirKS

Jeg har både montert og testet flere typer bensin/vann målere. Mest kjent med VDO.

 

Dersom du tar bort tankmåleren og kortslutter ledningene så skal måleren vise nøyaktig "FULL". Når du tar ledningene fra hverandre så vil måleren vise "TOM".

 

Når du kobler på tankgiveren så vil måleren vise tom når flytearmen henger ned og måleren viser full når du løfter armen opp.

 

Dette betyr at ved 0 ohm så viser tanken full og ved f.eks 180 ohm viser den tom.

Link to post
Share on other sites

I så tilfelle kan vi jo fastslå at vi er vi uenige  :smiley:, forutsatt at du snakker om 0-180 ohm tankgiver.

 

Ta f.eks. en titt på dette tipsarket fra VDO for om mulig å komme til bunns i dette:

http://tinyurl.com/3yxva

 

GeirKS

Ut i fra din "link" så finnes det flere typer som jeg ikke helt var klar over. Dette betyr jo at begge av oss var inne på riktig spor avhengig av hvilken type system vi snakket om.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg har tenkt å montere tankmåler i båten. Har to sylindriske tanker i tynt metall (tror det er kobber, har ikke sett så nøye på dem).

Går det an å borre et stort hull i enden av tanken og kline på med sikaflex og skru på et lokk med en giver? Eller er det andre måter å gjøre det på?

Link to post
Share on other sites

sylindriske tanker i tynt metall (tror det er kobber, har ikke...

Har samme problem som deg - ser ingen løsning..... :rolleyes:

 

Går ut i fra at du her snakker om LIGGENDE sylinder? Altså de flate (runde) endene på siden. Da tror jeg at vanskeligheten er å få feste for giverflensen. Husk på at du får en konkav (-veks? -hvilken av de er oppoverbuklet??? :blush: ) flate. Giveren til måler må jo nødvendigvis sitte øverst.

 

Helt bortsett fra at å borre et større hull i en tynnvegget tank kanskje blir en stor utfordring? Sånne giverdimensjoner kommer fort opp i 30 - 40 mm? Kanskje mer?

 

Si ifra når du har løsningen! :wink:

Link to post
Share on other sites

Sjekk stussen i bunn på tanken, den er sikkert loddet på!

Tanken i Aurora lakk i kranen og når jeg skulle trekke den til datt hele greia av!

Halve tanken eller så med diesel i bunn på båten :eek:

 

Sørsmålet har jeg ikke noen løsning på bortsett fra og peile med tommestokk

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis tanken er plassert i nærheten av et synlig sted kan du montere et t-stykke på uttaket og en klar plastslange på dette. Slangen fører du over tanken, og har et bittelite hull i enden av slangen. Da vil du alltid kunne se nivået i slangen.

Hvis du vil ha elektrisk måler lar du den ekstra slangen gå til bunnen av et rør med Ø ca 50 mm.

I dette røret (vertikalt på siden av tanken) vil nivået være det samme som inni tanken.

Kjøp en måler som ser ut som en lang stang med en flottør på, beregnet på montering i topp av tank, og monter denne på røret.

Pass på at toppen på røret er så høyt at det ikke kan komme ut diesel, men det må komme inn/ut luft.

 

Lykke til

 

Mons

Link to post
Share on other sites

....et t-stykke på uttaket og en klar plastslange på dette. Slangen fører du over tanken, og har et bittelite hull i enden av slangen. Da vil du alltid kunne se nivået i slangen.

 

....lar du den ekstra slangen gå til bunnen av et rør med Ø ca 50 mm. I dette røretvil nivået være det samme som inni tanken. .......en måler som ser ut som en lang stang med en flottør på, beregnet på montering i topp av tank, og monter denne på røret.

Like genialt som enkelt!! :yesnod: Det er slike innspill som er gull verdt! Takk for idéen, mons!
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

BildeHar med stor interesse lest innleggene her og er imponert over den entusiasme og kunnskap som legges frem i mer eller mindre velbegrunnede innlegg. Jeg er den heldige nye eier av "Sjøblomsten"; en 42-fots Listaskøyte bygget i 1914 (masse historie!). Mesteparten av min fritid (ved siden av unger og samboer) vil nok gå med til dette prosjektet. Jeg gleder meg ! Jeg har tidligere reist ute som "gnist", men dette kvalifiserer ikke til mye annet en radiotekniske ting&tang.

 

Skuta er utstyrt med 2x200l tanker med påfylling BB-side og forbruk fra SB-side. Målesystemet er rimelig primitivt med en "hageslange" med målemerker som går opp fra SB tank. Jeg kunne tenke meg en måler som gir en noe bedre antydning for stand en dette. På bildet ser man at det er et "ledig" uttak på tanken (Her stoppet det litt opp. [Har lastet opp bilde, men hvordan linker man det til dette innlegget ?] ) (Det er et "ledig uttak som er "blindet". Kan man koble til giver og måler her ? Hvis måleren kalibreres ved full tank bør ved dette gå ? Noen gode forslag for hvor jeg får kjøpt dette i Bergensdistriktet ? Vennlig hilsen "Dekksgutt"/Gnist LK6647 :cheers:

Redigert av LK6647 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen. Her er det mange meninger - og de fleste er velbegrunnede også :yesnod:

 

Opplasting av bilder:

Du sier at du har lastet opp bildet. Gå da til der du har lastet opp bildet (enkleste er vel å trykke på knappen under bildet der du skriver innlegg - "Laste opp bilder". Her finner du adressen til bildet ditt. Adressen begynner med https://baatplassen.no/. Kopier adressen til bildet ditt ved å merke adressen og trykk ctrl C. Nå går du tilbake til innlegget du skriver. Oppe på skjermen er det en knapp som heter Bilde (den står ved siden av knappen som heter Link). Trykk på knappen og lim inn adressen til bildet ved å trykke ctrl V

 

 

Men tankmåler - det har jeg ikke noe greie på

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle hjelpe til litt med linking av det første bildet. Men bildemappen til LK6647 er tom, så noe må ha gått galt allerede ved opplasting av bildet. Vær obs på at det er maks. størrelse på 50kb på bilder som lastes opp. Er bildet større enn dette, får du en melding om det etter forsøk på opplasting.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Så vidt det er meg bekjent så finnes følgende typer givere tilgjengelig, flotørgiver og stigerørsgiver. Begge disse må man montere ovenfra i tanken. ER ikke kjent med om det finnes en trykkgiver som vil fungere med bare å kjenne trykket i tanken fra utaket i bånn på den.

 

Ellers så har Navman en gjennomstrømningsmåler for diesel (måler også mengde på returen).

Link to post
Share on other sites

Den typen måling du har nå er vel strengt tatt det mest nøyaktige du kan få? Du ser nøyaktig tanknivå i slangen, og såpass nøyaktig vil nok aldri en tankmåler bli. Særlig ikke en som baserer seg på trykket i bunn av tanken...

 

Jeg har nettopp satt inn slange i stedet for en utenpåliggende tankgiver som jeg klarte å knekke en plaststuss på (har egentlig aldri stolt på den uansett) og føler vel egentlig at jeg har bedre kontroll på tanknivået nå. Det eneste er at tilgjengeligheten er litt tungvint, men så lenge man vet forbruk pr time og hvor lenge man har gått siden siste fylling (timeteller) så vet man jo sånn ca hvor mye som er igjen uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...