Jump to content

Slappe Sønnak batterier


Lotus

Recommended Posts

Etter 2. sesong med Exide Sønnak Nautilus Freeline batterier, er jeg litt skuffet. Problemet er at spenningen detter som en stein når jeg belaster batteriene med et par ampere i et par dager.

 

Med 3 x 115 Ah batterier skulle verden ha sett rosenrød ut, men det gjør den altså ikke. I sommer opplevde jeg for første gang at kjøleskapet mitt koblet seg ut pga for lav batterispenning. Mye fint kjøtt måtte kastes og gode venner kom med et par lystige uttalelser om at battmeteret mitt ikke kunne være verdens kjekkeste ting å ha likevel.

 

Joda, battmeteret er kjekt. Problemet er batteriene. Riktignok har jeg et litt for langt ledningsstrekk til kjøleskapet og 3-5 tiendels volt unødig spenningsfall. Det skal bli rettet på. Problemet er imidlertid at spenningen på forbruksbatteriene detter som en stein. 50 Ah brukt og spenningen er 12,3V. 100Ah brukt og spenningen er 11,6V 150 Ah brukt og spenningen er 11,3V. Med spenningsfallet i kjøleskapledningene fant dermed kjøleskapet det for godt å koble seg ut. Skapet trekker snaue 3A, (over 1,5A i snitt selv om produsenten sier 0,9 i snitt) og om natten er det kun skapet som bruker strøm. Det blir ikke mye på hvert batteri. Syrevekt ok. Opplading ok. Topping ok. Landstrøm ok. Bruker jeg 50-70Ah, spiser de 80A fra dynamoen til de er 90% fulle. Når batteriene er fulle, lader landstrmsladeren med 13,6V/0,5A, så alt ser ut til å være bare helt utmerket.

 

Forskjellen fra tidligere år? 4 x 75Ah biltemabatterier er byttet ut med 3 x 115Ah Nutilus Freeline. Ellers er alt som før. Det må være de slappeste batteriene jeg noensinne har hatt når det gjelder en akseptabel spenning under forbruk.

 

Noen som her lignende erfaringer? Hvorfor detter spenninga som en stein ved minimalt forbruk og belastning? Sønnak sier at dette er normalt men at gelbatterier har mye mindre spenningsfall. Det har de sikkert, men spenningen på åpne bly/syre batterier burde da ikke dette slik? I teorien skulle jeg kunne bruke 150Ah og fortsatt ha spenning på over 12V.

 

Lotus

 

PS: I år klarte jeg å få 85A ut av min 80A Hitachi dynamo ved 14V. Ved 14,7V gir den fortsatt 81A. God regulering er absolutt tingen. :smiley: Da jeg tok vekk feltledningen og lot den interne regulatoren overta, sank ladespenningen fra 14,7 til 13,8 og strømmen gikk ned fra ca 80 til 18A. Den interne regulatoren er med andre ord ikke mye å rope hurra for. Burde være reklamasjonsgrunn. Kanskje jeg kan be Yanmar Norge betale for min Sterling regulator? :smiley:

Link to post
Share on other sites

---------

Problemet er imidlertid at spenningen på forbruksbatteriene detter som en stein. 50 Ah brukt og spenningen er 12,3V. 100Ah brukt og spenningen er 11,6V 150 Ah brukt og spenningen er 11,3V. teorien skulle jeg kunne bruke 150Ah og fortsatt ha spenning på over 12V.

 

Lotus

Det høres ikke bra ut. Regner med at du har målt spenningene en stund etter at kjøleskapet har stoppet?

 

Når det gjelder laderegulator (Sterling PDAR) så er jeg godt fornøyd med denne jeg også. Opplever imidlertid at det tar litt tid å få opp ladespenning hvis man har tappet batteriene en del, og man kjører på lavt turtall (<1500 o/min) på Yanmar`n.

Hender at jeg lader litt når jeg har lagt et par, tre dager stille, men ikke skal flytte meg. Starter da motor og lar den gå på 1200-1500 o/min. I starten, 10-20 min ligger ladespenningen på fra 13.8 - 14.2 V. Den øker sakte men sikkert og etter en 40-50 minutter er den 14.7V. Forsetter jeg går den opp til ca 14.8V.

Før jeg starter har jeg en batterispenning på ca 12.3V (hvile). Jeg lar aldri spenningen synke under 12V. Jeg tror ikke batteriene har godt av det i lengden. Jeg bruker et Isotherm kjøleskap (2.5A ved gange) og et Isotherm kjølsboks (5A ved gange). Sistenevnte har det av og til varmt der den står på akterdekk (les:sol). Jeg har 3X 125AH Scannac batterier. Etter 3 dager er spenningen ca 12.3V. Jeg bruker da også Wallas kok og noe lys på kvelden. Pentrypumpa går også mye.

 

 

 

 

Nå har ikke jeg ampèremeter (ennå), men jeg føler at batteriene lades fort. Mye fortere enn med orginalregulator.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har omtrent samme forbruk som deg. Du har 12,3V etter et par døgn, jeg har 11,3. Du har litt større batteribank, men ikke mye. Merkelig at det skal være så stor forskjell.

 

Hadde jeg hatt 2 og ikke 3 batterier, ville spenningsfallet mitt vært mer normalt.

De 3 batteriene er fordelt 2 på styrbord side og ett på babord. Jeg får sjekke enda en gang at det som står for seg selv faktisk står i parallell med de 2 andre og at alle forbindelser mellom batteriene er ok.

 

Ellers:

Jeg må også ha litt turtall på motoren

Jeg får ca 60A ved 1200 o/min, 70A ved 1500 o/min, ca 80A ved 2000 og 85 ved 2500 eller høyere når batteriene er drøyt halvfulle. Fantastisk bra å få dynamoen min vekk fra hvilehjemmet og i full jobb igjen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus og Olpi :flag:

 

Ang. dreietall til å få riktig effekt.

Dere skulle skjekke reimspenningen regelmessig.

Når dere har fått "dynamoene vekk fra hvilehjemmet og i full jobb igjen", som Lotus sa så treffende :smiley: ,

må selvfølgelig også reimen jobbe mer.

...en i gruppen må jo levere energi til dynamoet.

 

Hvis reimen nå slipper litt så blir den varm og sliter raskere.

Pga. det er det viktig at reimspenningen stemmer.

Jeg tenker at problemet er avgjort med det.

 

Ellers ønsker jeg fortsatt mye glede med både PDAR og skikkelig ladning.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Lotus, sikkert en dum spørsmål til en som vet det egentlig.

Men har du sjekkt nivå av batterivannet ?

Det du skriver om tyder mye i den rettningen.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har lært at batterier er "late", dvs. de velger letteste vei ved lading og tapping. Kobler man 3 batterier i paralell og lar det siste batteriet (eller første) få både + og - tilkobling til forbruk/lading vil de andre batteriene få skjev opplading. Bedre om man kobler f.eks + til første og - til siste batteri.

 

Har forøvrig også 3 Sønnak batterier i min batteribank, er heller ikke kjempefornøyd.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Etter 2. sesong med Exide Sønnak Nautilus Freeline batterier, er jeg litt skuffet. Problemet er at spenningen detter som en stein når jeg belaster batteriene med et par ampere i et par dager.

 

Noen som her lignende erfaringer? Hvorfor detter spenninga som en stein ved minimalt forbruk og belastning?

Har eksakt samme erfaring som deg! Første året med 2 x Exide Sønnak Nautilus Freeline batterier på 115 Ah hver, holdt spenningen seg høy og god også under belastning. Allerede 2. sesongen merket jeg det samme. Spenningen er 12,8V hvilespenning på toppladede batterier, men synker fort til 12,5-12,6 ved f.eks. påslag av kjøleskap.

 

Kapasiteten ser likevel ut til å være som det skal, etter forbrukt 115 Ah (50% av min 2 batterier) er hvilespenningen 11,8V eller noe høyere. Men hva hjelper det når spenningen synker under belastning? :headbang: (Måler spenning direkte på batteriene og holder oversikt over forbruk med batt.meter)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke unormalt at spenningen synker under belastning. Fra 12.7 til 12.5 V når kjøleskapet går er ikke avskrekkende mye. Det skjer hos meg også. Spenningen synker med ca 0.1 eller litt mer når kjølsekapet går (etter en stund). Når kjøleboksen går kan spenningen synke 0.2V. Det kommer av at boksen trekker det dobbelte med strøm.

 

Jørg:

Når det gjelder kilerem så sjekkes den jevnlig, senest idag. Det er faktisk først idag jeg har måttet stramme den litt siden jeg monterte PDAR. Jeg har desverre ikke kjørt så mye foreløpig i sommer.

 

De batteriene jeg har (Scannac) er også beregnet som startbatterier. Forroge eier monterte inn 3 slike. Som jeg har nevnt tidligere så ble det blybelegg på undersiden av korkene på dem. Det gjør det fremdeles. Tidligere ble det brukt 2 stk til forbruk og 1 stk til start. Jeg bruker nå alle 3 til alt for å ha mer forbrukskapasitet. Har da et reservebatterie (70A) i tilfelle jeg skulle gå helt tom. Skjer nok ikke da jeg er overvåken.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke unormalt at spenningen synker under belastning. Fra 12.7 til 12.5 V når kjøleskapet går er ikke avskrekkende mye. Det skjer hos meg også. Spenningen synker med ca 0.1 eller litt mer når kjølsekapet går (etter en stund). Når kjøleboksen går kan spenningen synke 0.2V. Det kommer av at boksen trekker det dobbelte med strøm.

Klar, men i tillegg skal man ikke glemme at spenningen rett etter toppladning og ren tomgangsspenning ikke er helt det samme.

Forskjellen ligger i forholdet mellom avgitt overflatespenning av batteriene og faktisk spenning

som batteriet kan gi etter litt utladning.

 

Så bør man oppfølge tap av spenningen over lit lengre tid når man har slått på forbrukere.

Også er en kjøleskap ikke virkelig brukelig for å belaste batteriene så sant det finnes en kompressor i skapet.

I så fall er det bedre med vanlig lys til å unngå feilmåling pga. mellomtidelig rekonditionering av

batteriene i den tida da kjøleskapet slå seg av (thermostat).

 

Men dette alt er litt "veldig teoretisk".

Viktig er jo at spenningen ikke "faller endløs" så snart man slår på vanlige forbrukere som man pleier å gjøre.

 

Jørg:

Når det gjelder kilerem så sjekkes den jevnlig, senest idag. Det er faktisk først idag jeg har måttet stramme den litt siden jeg monterte PDAR. Jeg har desverre ikke kjørt så mye foreløpig i sommer.

...men hvis så og hvis jeg husker riktig, så har jeg strammet den reimen sist.

.mmh...det er lenge siden da mor Becker sa noe rart, som er nesten ufattelig....

 

Men hvis det kunne stemme, så angår det at selv jeg kan gjøre feil :eek:

...sikkert bare tull, men man vet jo aldri... :rolleyes:

 

Men likevel, det tyder ofte på manglene reimspenning hvis ladningsspenningen bare økes når man ruser motoren litt.

:smiley:

 

De batteriene jeg har (Scannac) er også beregnet som startbatterier. Forroge eier monterte inn 3 slike. Som jeg har nevnt tidligere så ble det blybelegg på undersiden av korkene på dem. Det gjør det fremdeles. Tidligere ble det brukt 2 stk til forbruk og 1 stk til start. Jeg bruker nå alle 3 til alt for å ha mer forbrukskapasitet. Har da et reservebatterie (70A) i tilfelle jeg skulle gå helt tom. Skjer nok ikke da jeg er overvåken.

Ja, jeg husker det god med korkene.

Men dessverre er det nesten ikke mulig til å sjekke om det er produsentfeil med batteriene

eller om det ha vært pga. noe som føreieren har gjort.

 

Ang. kombinert start-forbruksbatteri.

En slik, eller overhodet blanding er egentlig uheldig fra begynnelsen, men kommer an på bruksmåten.

Best er at man bruker startbatterier som er beregnet rent for start og forbruksbatterier

som er beregnet rent for forbruk.

Dette pga. batteriets oppbyggning som ikke ha forandret seg særlig i det siste 30år.

Hovedforskjellen er fremdeles platetykkelsen og overflatelengden,

om det finnes nå materiellkombinasjoner eller ikke.

Da kan ikke forandres mye med, fordi batterier av i dag er både

realistisk og fremdeles på teknisk stand av "steintida".

Selv om at disse fikk andre navn mens man ha "vidreutviklet" lit :wink:

 

...jeg vet at det høres respektløs ut,

men jeg krangler så gjerne med mange av alle disse "salgsargumenter" fra batteriprodusentene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men likevel, det tyder ofte på manglene reimspenning hvis ladningsspenningen bare økes når man ruser motoren litt.

 

:seeya:

Jørg

Enig i det. Spenningen øker jo når jeg sterter til 13.9V ved nedtappede batterier (på tomgang).

Det har imdlertid vært slik hele tiden såvidt jeg har fått med meg at batterispenningen på tomgang øker raskt opp til ca 13.9V når man har tappet batteriene ca 40-50% av AH kapasitet. Derfra øker spenningen sakte men sikkert oppover når jeg har turtall <1000 o/min. Etter et kvarter eller mer har den øket til 14.3-14.4 og forsetter så til 14.8, men det tar en del tid (30 min ++). Under denne prosessen er ladespenningen litt høyere hvis jeg øker motorturtall til f.eks 2000 o/min.

Hvis batteriene ikke er så mye tappet så ser går spenningen etter en kort stund (slow start) raskt opp mot 14.7 -14.8 V. Etter en time eller to kjøring så synker den til 13.7V.

 

Mener du at ladespenningen uansett skulle øket til 14.6 -14.8V rett etter motoren er startet på tomgang når batteriene er mye tappet (totalt 375 AH batterier)??

(Etter at "slow start" på PDAR ).

 

Skal sjekke på nytt på neste tur nå når kileremma er strammet. Må bare tappe ned en del på batteriene. Det er da jeg opplever dette. Forstår godt at dynamoen blir hard å dra rundt når den skal lade med 80A, og at kileremma må være stram. Trodde kanskje likevel at det var normalt at man ikke fikk en visss spenningsvariasjon avhengig av turtall når man skal ta så mye strøm ut av dyanmoen.

Link to post
Share on other sites

Mener du at ladespenningen uansett skulle øket til 14.6 -14.8V rett etter motoren er startet på tomgang når batteriene er mye tappet (totalt 375 AH batterier)??

(Etter at "slow start" på PDAR ).

Sorry, jeg er lit sent ute, men det er mye jobb i øyenblikk.

 

Ofte, men ikke uansett.

Prosessoren beregner jo hver gang tilstands av batteriene.

Beregningen inneholder også motstandsberegningen som havner i både hovedladning,

men også utgjevningsladningen.

Meningen av ladningsstyringen av PDAR (også av ladere våre fordi det er nesten det samme software)

er ladning på best mulig måte mht. tilstands av batteriene og å ta være på disse.

Det kan hende at det går rask, men også at det tar lit mer tid noen ganger.

Også kan ladningsforløpet forandrer seg over tiden, slik at nødvendig spenningen økes.

Eller at for høyt spenning ikke er nødvendig for hovedladningen, mens batteriene god spiser Ampere.

 

Betyr kjapt: den lille apparaten bryr seg permanent om batteriene og alt er o.k.

så lenge man kan se at toppladningen blir nært.

 

Men ladningsforløpet kan bare gjøres riktig synlig hvis man enten har en grafisk måler,

eller minst en fornuftig batterimåler som viser inn- og utgående Ampere presis.

Jeg kunne allerede ofte registrere en gledelig "Hallo-effekt" når kundene mine fikk installert en PMP1 i tillegg til PDAR.

Det ble hver gang fruktelig spennende for folket når ladningenprosessen ha begynnt,

men også meget avslappende når man så at alt er enda bedre enn forventet.

 

Anbefaling: sjekk batterivann og reimspenning, alt annet gjør den søte sølvkasse der nede.

Fordi for dette ble den betalt :lol:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus, jeg har også problemer med mine Sønnak batterier (Havyline) , mener vi har brukt samme vedlikeholdslader også, uten at jeg gir denne skylden.

 

Jeg får full syrevekt men liten spenning ved fult ladede batterier, men ampertimene er der fortsatt.

 

Etter å ha belastet batteriene noe mere virker det som om spenningen også vill høyere opp.

Dette burde skyllest sulfatering, men det forstår jeg ikke fordi jeg altid har hatt disse fulladede under opplag (uten å la laderen stå på kontinuerlig)

 

Har også merket meg at 105A dynamoen sliter med å holde full spenning på lavt turtall noe denn ikke hadde problmer med før, men jeg har en følelse av at det kan skyldes slakke reimer som nevnt av en annen her.

 

Har nå kjøpt meg en ny lader type c-teck som skulle være veldig bra, men har ikke fått testet dette ut enda.

 

Snakket med en som driver med båt elektro og har foredrag ang. tæring han dømte denne laderen nord og ned etter å ha testet denne pg.av innefektivitet og mye riple som kunne føre til galvanisk tæring :eek:

Link to post
Share on other sites

Riktig strammet reim er viktig. Har ettermontert egen strammer som jeg har beskrevet i et annet innlegg. Stramming er intet problem. Dynamoens lading er intet problem. Å få 85Aut av en 80A dynamo må sies å være særdeles bra.

Når batteriene lades, er de sultne og villige til å ta i mot mer strøm enn dynamoen klarer å produsere. Så langt bare velstand.

 

Syrevekt er ok. Mengde er ok. Batteriene har et "magic eye" som forteller om syrevektstatus, riktignok bare på den første av de 6 cellene. Kontrollmåling gir ca 1,27 ved toppede batterier og nå skal jeg få målt alle celler på alle batterier en gang til.

 

Om alle Ah er der skal jeg ikke påstå, men det vil jeg anta. Batteriene er jo ikke 2 år en gang. De har heller aldri min Mascot 3 step 20A landstrømslader koblet til mer enn et døgn eller to av gangen.

 

Får bare ta til etteretning at spenningen synker som en stein ved forbruk. Tilsvarende øker den merkelig nok langsomt ved lading og når ikke 14,7V før ved ca 85% fylling i følge battmeteret. Først da synker ladestrømmen. Med andre ord går opplading rasende kjapt. Batteriene er sultne og spiser 80A i store deler av ladeforløpet, mest sannsynlig grunnet den høye ladespenningen på 14,7V. Kan imidlertid ikke se at de bruker særlig mye vann. Faktisk har jeg ennå ikke etterfylt vann, men så har ikke batteriene fått høy ladespenning mer enn noen få ganger. Første året hadde jeg ikke PDAR regulator, dette året tok det sin tid å få ut fingern og montere den.

 

Når også leverandøren forteller at batteriene mister spenning kjapt ved forbruk, får jeg vel bare ta til etteretning at det er slik det er. Ikke liker jeg det og merkelig er det nå uansett, men det er nå en gang slik det er. Ikke nødvendigvis noe galt, men jeg skulle nå like å se et teknisk datablad for batteriet og se om Sønnak sitt datablad stemmer overens med min praktiske bruk. Spenningskurve for C/20 C/50 og C/100 hadde vært greit. Om dette er noe de holder tett til sitt bryst eller gir villig ut til kunder vites ikke.

 

Med halvfull batteribank synker spenningen til ca 10,8 når Yanmaren i 3-4 minutter trekker 25A fra hvert av de 3 batteriene og ca 20A ut av en dynamo på tomgangsturtall - miljømessig og slitasjemessig forvarming av indre kjølesløyfe. En kaldstart og jeg har ca 6Ah mindre når releet til forvarminga kobler ut. Da stiger batterispenningen raskt igjen. Fra -75A til pluss 80A på et blunk er vel ikke dette spesielt overraskende. Til gjengjeld for mitt offer har jeg tilnærmet null røyk ved sommerstarter. Vinterstarter som ryker? Vet jeg ingenting om. Båten står i hagen om vinteren.

 

Lotus

 

PS: Wallasen min oppfører seg imidlertid utmerket selv med 11,3V glødespenning og får jeg fikset kjøleskapledningene, er ikke spenningsfallet verdens største problem bare jeg har mine amperetimer i behold.

Link to post
Share on other sites

:wink:

Hei.

Har lest dette emnet med stor interesse. Har nå fått svar på det jeg lurte på. Har samme batt. type som Lotus og opplver akkurat det samme, med spenning som synker raskt. Har lurt på om det var noe med ladingen eller batteriene som ikke var bedre, men forstår at det bare er slik det er. Likevel dumt for enkelte av forbrukerne er ikke så glade i lav spenning.

 

Hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Likevel dumt for enkelte av forbrukerne er ikke så glade i lav spenning.

...som er vel hovedproblem.

Hvis man tenker seg frem så må man tar være på at man ikke ha spenningsfall i tillegg pga.

dårlige kabler, koplinger, eller for tynn tversnitt.

At apparater kan svikter pga. for lav spenning er vel klart for mange.

 

Men når posisjonslanterner også blir matet av disse batterier

så betyr 11,0 Volt på batteriene ca. 9% mindre effekt av lanternene allerede.

Det høres kanskje lite ut, men forskjellen på lysstyrken er enormt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme type batterier og synes at det er et for stort spenningsfall. Bare det at jeg slår på et lysstoffrør på 11W gjør at jeg får et merkbart spenningsfall. Jeg har ikke noe batterimeter men har det fine voltmeteret som SveinHa skaffet oss. Jeg har opplevd at radar har slått seg av pga lav spenning når lanterner var i bruk. Volten går jo litt opp igjen etter at forbrukeren er slått av. Har aldri gått tom for strøm men jeg skal nå et en oppgang på det elektriske hos meg.

 

Finnes det et fasitsvar på hvor mye spenningsfallet skal/kan være etter at en kjent belastning er slått på?

Link to post
Share on other sites

Har 2 stk. Exide Sønnak Heavy Duty på 140 ah. Disse er koplet via manuell skillebryter. 0-1-2-All osv.

Har til nylig kun hatt ett analogt voltmeter, med noe "grov" skala og har hatt en noenlunde grei oversikt på batteriene.

 

Kjøpte ett digitalt Volmeter ,kombinert med ute/inne temp, hvor utetempen måles via sensor på ca. 2m lang ledning. Denne har jeg planer om å feste til eksosslangen for å kunne ha en viss kontroll på denne.Dent er også mulig å "sette alarm" ved en viss temperatur.

Kjøpt på Cardic Autoparts

 

Har kun en standard dynamo uten ekstra regulator på ca.80 A.

Frekventerer mest uthavner og følgelig ikke tilgang på landstrøm

Nytt el-anlegg med god tverrsnitt på kablene. Batt.kablene er 75 kvadr.

 

Ser at jeg etter en times gange oppnår 14 Volt spenning inn på batteriet som via bryteren er tilkoblet. Det samme kan også det andre batteriet ha.

Det rare er at hvis jeg kopler på begge batteriene,viser instrumentet bare 13,7 eller 13,8 Volt, mens de hver for seg holder 14 volt. Burde strengt tatt ikke være spenningsfall over denne skillebryteren?

 

Spenningsfallet ved forbruk av lanterner,kartplotter,kjølebag på 4amp.Vhf og friskluftsvifte,utgjør ca.1 volt mens motoren er igang.

 

Jeg pleier sjelden å tappe forbruks batteriene under 11,5 til 12 volt og ofte etter 2-3 døgn har jeg over 12 v spenning uten at motoren er/har vært igang.

Kjølebagen stoppes når motoren stoppes og omvendt.

 

Regner med at disse kjøleskap/bagene er noen skikkelige strømtyver som krever store dynamoer med dertil avanserte regulatorer hvis de får gå kontinuerlig hele døgnet.

Uten landstrøm er det vel de færreste som har kapasitet til å drive disse noe over tid.

 

Kanskje litt O.T i forhold til opprinnelig problemstilling, men strømtemaet er jo noe "flytende" og alltid tilbakevende. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme type batterier og synes at det er et for stort spenningsfall. ......

Melder meg på jeg også. Kjøpte samme batterier (2 stk til forbruk) i fjor. Var fornøyd. I år detter spenningen alt for fort. De forrige batteriene var 8 år gamle og funket greit til de relativt raskt ble dårligere.

 

Det må være noe spesielt med disse Sønnak batteriene. Leverandøren burde kunne gi en forklaring på hvorfor så mange opplever dette.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Det må være noe spesielt med disse Sønnak batteriene. Leverandøren burde kunne gi en forklaring på hvorfor så mange opplever dette.

Så snart synes det at dette problemet angår flere mer en først ble antatt.

Men det finnes jo garanti.

I hvert enkle tillfelle blir det kanskje bare forklaringen om feil ved bruk, ladning, lagring m.m.

Men dere som har dette problemet kunne jo sammle disse flere tilfeldigheter som liste på papir.

I så fall blir importøren sikkert betydelig tilgjengeligere til å å snakke om en løsning.

...enighet gjør sterk.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så snart synes det at dette problemet angår flere mer en først ble antatt.

Men det finnes jo garanti.

I hvert enkle tillfelle blir det kanskje bare forklaringen om feil ved bruk, ladning, lagring m.m.

Men dere som har dette problemet kunne jo sammle disse flere tilfeldigheter som liste på papir.

I så fall blir importøren sikkert betydelig tilgjengeligere til å å snakke om en løsning.

...enighet gjør sterk.

:seeya:

Jørg

Kjøpte et Sønnak Millennium 3 batteri på 55 Ah til den ene bilen. Etter 1,5 år ble batteriet i dårlig for. Det drog startmotoren merkbart tyngre ved start. Sjekket hvilespenningen og den var 12.6 V Satte batteriet på lading med etterfølgende vedlikeholdslading 2 dager. Sjekket spenningen etter et døgns hvile og den var nå 12,64 V. Kontaktet Sønnak da jeg mente dette kunne være en reklamasjon. Der fikk jeg til svar at 12,4 V var helt normalt.

 

Batteriet ble montert i bilen, men fremdeles manglet det noe futt. Tok ut batteriet og ladet på nytt ingen, men denne gangen brukte jeg boost-fuksjonen på C-tek laderen. Etter hvile hadde nå batteriet 12,72 V og det ble montert tilbake i bilen. Ett år etter gjentok det samme seg, men også denne gang ble det sprekere etter boost. Det virker også som selvutladingen er større enn på "gamle" batterier.

 

Kan det være at kalsiumteknikken ikke er så bra likevel. De tåler jo høyere ladespenning.

:confused:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at Lotus og jeg har brukt samme handleliste. I fjor kjøpte jeg 3 Sønnac Freeline, Battmeter og 3-stegs 20A Mascot lader. Har også et kjøleskap som bruker ca. 2.8 A ved gange (og målt til ca. 1,5 ah i snittforbruk). Strømforbruk ellers er sikkert sammenlignbart.

 

Men, her slutter likheten. Jeg husker ikke alle tall i hodet, men mener at jeg en gang denne sesongen opplevde at batterispenning duppet 12,0V. Da var det forbrukt rundt 140Ah. Normal sommerweekend ligger forbruket på ca. 80-100Ah, og da mener jeg at spenningen er på rundt 12,3V.

 

Det hører med til historien at jeg har Volvos dårlige dynamo som maks gir 14,1 V ladespenning og i teorien skal gi 60A. Ligger på landsstrøm hele uka. Men altså, den lave spenningen har jeg ikke opplevd på batteriene (dette er vel å be om problemer :nonod: )

 

Bakgrunnen for investeringen i fjor var som følger; Hadde 2 Sønnac Freeline og der sleit jeg med nettopp lav spenning innen kort tid og null kaffe om morgenen :cryin: . Batteriene var da 3 år gamle. Mascotladeren på 20A som jeg trodde var intellegent, viste seg å ikke være det. Den var "2-stegs", ladet opp til 14,7V (85-90% fulle?) og droppet direkte ned til 13,6V. Dermed ble batteriene "fise-ladet" og jeg jeg regner med at de har sulfatert. Den nye Mascoten og den dumme gamle har for øvrig identisk utseende, men det regner jeg med at Lotus har styr på.

 

La merke til en liten forskjell mellom Lotus og meg; Når mine batterier er fulladet, viser Battmeteret en ladestrøm på 0,1-0,2 A, mot Lotus sine 0,5. Kan det fortelle noe?

Og, jeg har vel aldri sett at dynamoen har gitt mer enn ca. 45A og fort fallende. Kan den høye ladestrømmen påvirke??

Batteriene har til orientering aldri vært brukt til hverken start av motor eller drift av vinsj/baugpropell.

 

 

Mvh. Beg

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket litt mer. Har er en utladningskurve for fritidsbatterier av typen Trojan L-16W deep cycle lead acid battery

Dette er 350Ah celler der 6 stk kobles i serie for å gi en 12V/350Ah batteribank.

Litt annerledes enn vi er vant til, men prinsippet er det samme.

Posted Image

 

I mitt tilfelle er C/100 utladingskurve det korrekte. Det betyr at spenningen jeg burde hatt etter å ha brukt 150Ah fortsatt skulle vært over 12V. Ca 12,3 for å være nøyaktig. Det klarer altså ikke disse Sønnak Freeline batteriene. I stedet for en ideell og temmelig rett kurve fra 12,7 til 11,7 ved tomt batteri, detter spenningen som en stein selv om batteriene er lang fra tomme.

 

For disse Trojan Deep Cycle er det slik at spenningen ved C/100 belastning ikke detter under 12,5V før nesten 50% av kapasiteten er oppbrukt. Det er imponerende bra. Min belastning er 2,9A til kjøleskap, i gjennomsnitt 1,5A. 345Ah/1,5A skulle bli C/230. I praksis bruker jeg mer strøm, så C/100 utlading i snitt burde være en meget grei antagelse. Så hvorfor er jeg nede på 11,3V etter å ha brukt 150Ah på litt under 2 døgn - snaue halve kapasiteten i batteribanken? Jeg forstår det ikke, men skulle som sagt likt å se tekniske data/utladingskurve for disse batteriene.

 

Lotus

 

Her er hele artikkelen om batterispenning i forhold til antallet amperetimer brukt.

 

Reading the Curves

The data presented here on the graphs was generated

from our set of Trojan L-16W deep cycle lead-acid

batteries. Each Trojan L-16 battery is composed of

three series connected, 350 Ampere-hour, lead-acid

cells. The graphs and the data here relates to six of

these lead-acid cells in series forming a 12 Volt battery.

Those of you using a 24 Volt system with twelve leadacid

cells in series must multiply the voltage in the text

and on the charts by two. The voltage versus state of

charge (SOC) profiles will match those of similarly

constructed cells. Other types of lead acid cells, like car

batteries, lead-calcium cells, and "RV deep cycle"

batteries will have different charge/discharge curves. I

offer these graphs as examples of what to look for with

your battery. While specific voltage vs. SOC points will

vary from battery type to battery type, the shape and

relationship of the curves is similar for all deep cycle

lead-acid technologies.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og jeg som kjøpte meg nye Sønnak Nautilus batterier nå i vår! :headbang: Så langt har disse imidlertid fungert optimalt hos meg, men dette er jo første sesongen da. Jeg har 2x115Ah på forbruk, og et Supercool kjøleskap som vel bruker litt mer strøm enn det Lotus har. Men selv etter tre dager i uthavn (to og et halvt døgn) målte jeg en spenning på 12,32 volt på forbruksbanken før jeg startet opp! Håper mine batterier holder seg bedre en det som skisseres her! :eek:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fant denne beskrivelsen på Exide sine nettsider ang spenning ved forskjellige nivåer av fyllingsgrad:

 

NOTE:

 

Standard "flooded" lead acid batteries state of charge (SOC) is as follows:

 

12.6=100%, 12.4=75%, 12.2=50%, 12.0=25%, 11.7=0%.

 

Sealed AGM or Gel VRLA batteries have a state of charge (SOC) as follows:

 

12.8=100%, 12.6=75%, 12.4=50%, 12.0=25%, 11.8=0%

 

 

Så hva står det her? Jo Exide/Sønnak sier at mine åpne bly/syre batterier skal ha 12,2V ved halvfulle batterier. Det er jo faktisk noe helt annet enn 11,3V ved halvfulle batterier. Riktignok er mine batterier ørlite grann belastet når jeg måler 11,3, men et par ampere på en 345Ah bank burde da ikke få slike store utslag?

 

Mine batterier er tydeligvis ikke helt som andre batterier.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...