Jump to content

Ford 2402E -mine alternative delenr.


Anabelle

Recommended Posts

Da denne motoren noen ganger kan være vanskelig å finne i vanlige delelister, har jeg notert følgende alternative delenr. etterhvert som behovet har dukket opp. Lista er på ingen måte komplett, og jeg tar ikke noe ansvar for bruken av den. Men dette har så langt vært bra for meg. Håper det kan være til hjelp. Håper å oppdatere litt etterhvert.

 

 

 

Impeller = Johnson 09-1027B ,Volvo 825940

Oljefilter = Fram MD-019 ,(Atlas Copco)

Dieselfilter = Fram MD-093 ,(CAV 7111/296)

Reim ferskvannspumpe= Gates 6230MC ,(AVX10 X 1250La)

Thermostart plugger = Økonomideler PG2666108 ,(Samme som div. Ford og Perkins)

Registerreim samme som Ford Transit 2,4 fra begynnelsen av 80-tallet.

 

Mvh

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Vannpumpe- ferskvann: Min motor hadde en spesiell og sjelden vannpumpe. Jeg klarte aldri å få tak i ny, men sendte pumpen til total overhaling hos Lancing Marine i England. Det kostet ca. 1000kr med frakt. Da tror jeg kun det var selve huset som var igjen av det gamle. Impeller, lager osv var nytt.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ja ville prøvd der. Problemet med denne motoren er at de fleste Ford forhandlere ikke greier å spore deler til den. Men i realiteten er det mye som passer fra Transit 2.4 l motoren. Jeg ga opp å forholde meg til Ford forhandlere, men tok noen sjanser og bestilte litt deler her og der. KD Trading har peiling, men på noen deler er de kanskje litt dyre. Økonomideler i Østfold skaffer veldig mye. Er usikker på om noen biler ble levert med dobbelt termostathus. Kan sjekke litt hjemme, jeg har en del rester liggende.

Noen motorpakninger osv, så bare spør om det dukker opp andre behov.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Du må bare finne den rette Fordforhandleren som fortsatt har stående en mikrofilmleser og som fortsatt har gamle delefilmer liggende og ikke minst kompetanse til å betjene det. De må også være interessert i å hjelpe deg.

 

På slutten av 90-tallet gikk Ford over til elektronisk katalogverk der de gamle bilene og motorene ikke var med.

 

2,4 liter Transitmotor kalles York-motor og i delefilmen for denne var også alt marineutstyret som Ford leveret med.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

2402 E, 2,4 liter Transitmotor kalles York-motor , marineutstyret som Ford leveret ? heter ikke motoren ford saab ? var det ikke saab som mariniserte denne motoren ? Har samme motor selv, og er redd fordi jeg ikke får tak i deler. Har vært på ford i hele østfold for å finne delefilm til denne motoren, men de gamle arkivene på denne motoren er kassert.

Noen som vet hvor deler til denne kan skaffes i norden ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...