Jump to content

Dårlige forhold på VHF


"Mathilde"

Recommended Posts

quote.gif
Har opplevd det samme her nord.

To skudd i halvblinde:
1) Audiofrekvensen (stemmen) fordeles på mange radioer på samme kanal på en måte som gjør at effekten (modulasjonen) blir dårligere etter hvert. Kanskje i flere hopp.
2) Flere sendere som sender samtidig på samme frekvens faser hverandre ut.

Hadde vært artig om noen hadde fasit.



1) Dette skal ikke skje. Hvert anlegg har en selvstendig tranceiver som blir modulert med samme "påtrykk" uansett hvor mange som blir brukt samtidig.

2) Annonseringen på k16 blir gjort gruppevis. Innenfor samme gruppe skal det ikke være overlappende anlegg, dvs. hvert enkelt fartøy vil høre utsending fra kun ett anlegg samtidig, problemet du nevner her skal altså ikke oppstå vanligvis. Dekningsområdet til et anlegg kan imidlertid variere pga. atmosfæriske forhold, så man kan nok periodevis oppleve at man får inn utsending fra to eller flere anlegg samtidig, og man kan da oppleve støy og at signalet kan bli svakere.

Jeg skal sende denne tråden over til ansvarlige personer i Telenor Maritim Radio, så får de vurdere hva som event. kan gjøres.
Link to post
Share on other sites

Beklager hvis jeg har sagt feil.

Min Procom har 3db gain. EIRP blir vel da 40W hvis utgangseffekten er 25W og tapet grovt kalkulert til 5W?

sorry EiriTo

glömde dette med EIRP = Equivalent isotropically radiated power

det er ett värde på hur mycket du måste öka effekten på den Isotropiske antennen för att få samme 'strålningstetthet'

som din 3dB antenn om vi går tillbaks till glödlamps eksemplet tenk 2 glödlamper på 25 W

på den ena setter vi på en reflektor....sender lyset starkt åt ett håll (gain-antenn)

för att få ut samme lys fra den andre 25W lampan (den uten reflektor) så kansje vi måste skifte den till en 40W

lampa för att det skall lyse like starkt i en viss punkt det er dette som er "EIRP"-värdet

det finns alltså ingen försterker i antennen även om man taler om 'gain'

Link to post
Share on other sites

det finns alltså ingen försterker i antennen även om man taler om 'gain'

Nei, vi er enige om det. Vi snakker om det samme, men jeg hadde ikke tenkt å gå så langt inn i materien.

Hvis man sammenligner forskjellige antenners utstrålingsdiagrammer, vil man se hva som skjer med den effekten som kommer ut av radioen.

Jeg bruker å sammenligne utstrålingen fra en vertikalantenne med en smultring. Mere gain gir flatere smultring. Mere mat ut til sidene og mindre på toppen.

For interesserte finnes en online gain kalkulator.

 

Jeg ser også "problemet" med antenneutstråling og seilbåt. Hvis det er helt marginale radioforhold, ta ned seilene slik at masta peker rett opp :smiley::lol:

Link to post
Share on other sites

Gain kalkulatoren http://www.csgnetwork.com/antennaecalc.html var god.

 

Likeledes eksemplet med smultringen som ble flatere.

 

Er det andre mater å forklare gain?

 

Jeg har en antenne med 6 dB gain - hva innebærer det når utgangseffekten på AIS senderen er 2 W?

 

 

Har hentet bilde av del av antennen fra en annen tråd:

 

 

antenne_6_db.jpg

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6 db tilsvarer en firedobling. Altså vil det ha en effekt som om en 8-watter sto og sendte istedet for en 2-watter.

 

Men det går altså an å blande inn mere fakta og forklare litt dypere og ved hjelp av flere formler.

Tror vi holder oss til de store linjene :smiley:

 

Håper også det fremdeles har relevans til det tråden startet med. Lett å la seg rive med.

Link to post
Share on other sites

Forsøkte igjen i dag. Fortsatt ikke fornøyd med det jeg får inn fra Tjøme radio. Skurrer litt og hakker også. Men jeg fikk jammen inn bruddstykker av en medling fra Stocholm radio. Dette var kun starten av meldingen hvor det ble annonsert at det var... ja nettopp Stocholm radio. Er dette siste en nyttig opplysning til dere radioeksperter og båtvenner som førøker å gi meg råd om dette ??? Siden jeg mottar bruddstykker fra en stasjon såpass langt unna - da er det kanskje ikke noe i veien med min radio likevel?

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde min radio i dag for første gang og opplevde at squelchen ikke virket når motoren gikk antar at den virkert men at noe støyer så mye at den ikke klarer å dempe lyden,

når jeg stopper motoren så virker den igjen hva kan jeg gjøre med det? prøve å hente strøm i fra et annet sted som f.eks rett i fra batteriet eller må man ha montert en eller annen støyfjerner på plussledningen :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en antenne med 6 dB gain - hva innebærer det når utgangseffekten på AIS senderen er 2 W?

til roaldbj

veldi svårt o säga.......en marin-vhf antenn konstrueras/optimeras för 156.8 Mhz kanal 16 det er der dom måler gain

sen grejjar dom hele VHF-spannet av frekvenser men 'gainet' sjunker samtidigt som swr öker i randfrekvenserne....

så jag skulle ikke tro att du har 6dB i AIS-frekvenserna som ligger runt 162 Mhz....

har du kikat på rene AIS-antenner.....

 

til Mathilde

vad har du för radio? vad har du för antenn o kabel har du ngt i närheten av antennen...typ TV-antenn el likv

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg prøvde min radio i dag for første gang og opplevde at squelchen ikke virket når motoren gikk antar at den virkert men at noe støyer så mye at den ikke klarer å dempe lyden,
når jeg stopper motoren så virker den igjen hva kan jeg gjøre med det? prøve å hente strøm i fra et annet sted som f.eks rett i fra batteriet eller må man ha montert en eller annen støyfjerner på plussledningen :confused:

Dersom støyen øker med turtallet på motoren, har du sannsynligvis en dårlig diode i likeretteren.
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Kan ikke si at jeg hørte at støyen økte ved forskjellig turtall.

Jeg har hatt 4-5 forskjellige VHF-radioer ombord på tre forskjellige båter (3 forskjellige dynamoer), men aldri hatt støy fra dynamoen på VHF. Du kan jo prøve å hente 12 volt fra et annet sted, men hjelper neppe(?). Sjekk at skjermen på coaxen er skikkelig jordet i antennepluggen. Du kan også sjekke om det er montert "støykondensator" på dynamoen. Ellers vet jeg ikke hva som kan være problemet, men det er sikkert andre som har tips.
Link to post
Share on other sites

Noe annet som slår meg: Antenner blir i brosjyrer oppgitt til så-og-så mange db...

Bare tull, for db er et forholdstall. Hvis en antenne har 3 db gain, er det da dbi (isotropic) eller dbd ( forhold til en dipol)?? :confused: :confused:

Foskjellen mellom de to er alene vel 2,1 db. SÅåhhh, de oppgir sansynligvis dbi (for å få størst mulig "tall"), og dermed er ikke antennen mye bedre enn en skarve dipol. :smash:

Hvis vi tar utgangspunkt i dbi, så er tabellen slik:

1/4-bølge jordplan-antenne: 0,3 dbi.

Halvbølge dipol: 2,1 dbi.

5/8-dels antenne: 3,3 dbi.

 

Hvis vi går videre, med retningsvirkende antenner (neppe aktuelle for båt) så vil en 3-elements Yagi (ligner en gammeldags TV-antenne med 3 "pinner") ha en forsterkning på hele 10,1 dbi. Et antennespeil kan ha forsterkning på mere enn 20dbi, men DAahh er vi langt ute på viddene! :rolleyes:

 

Går vi videre med vertikale antenner, ER det mulig å få større forsterkning enn 5/8-dels antenne, men da blir utstrålingen så smal at den ikke vil ha NOE å gjøre i en båt. (Lages f.eks. ved "å stable" flere antenne-elementer i høyden; Antenna blir da meget lang!) Slike antenne passer best i høyden, for er den plassert nede i en dal, vil den ikke klare å sende signalet nok opp. (Samme hvis båt slingrer, eller antenna står på skrå bakover (p.g.a. farten), vil slike ikke være egnet.

 

DET koker ned til at den beste antennen vi kan ha ombord, hvis båten ikke bikker for mye på seg, er 5/8-dels antenne.

Den antenna de fleste HAR, er en 1/4-bølge antenne, eller en 1/2-bølge antenne med forkortningsspoler osv. Alså en gain (forsterkning) på under 2 dbi....

Og regelen er at: "Enhver forkortning av en antenne, vil senke "db-tallet"!"

Link to post
Share on other sites

veldi enig i det du du skriver Marwin

 

mange stirrer sig blinde på dette dB-talet.....

 

vad som er mycket viktigare er antennplasseringen så högt opp som möjligt

+kabel-anslutningen.....att man virkligen matar antennen med så hög effekt man kan...tykk koaxkabel typ RG213

 

en annan sak som många glömmer er den andre enden av anlegget......

 

dvs ström in så att man ikke får spenningstap ner man trykker in send-knappen

alltså.....även her gäller tykk kabel

Link to post
Share on other sites

Enig i det meste Gunga Din. :yesnod:

Tykk coax (RG8U eller RG213U eller bedre) kan ha endel å si hvis antenneledningen er lang; F.eks. i en segelbåt.

I en motorbåt derimot, hvor antenneledningen (-kabelen) kun er 2-3 meter, betyr det mindre.

Og VHF-en må ha riktig spenning! Spenningstap kan nedsette utstrålt effekt ganske mye.

 

Før i verden, da jeg drev og bygde OG testet antenne-utstråling, brukte jeg et lite rimelig instrument: Feltstyrkemåler. De første bygde jeg faktisk selv med komponenter fra "roteskuffen". Det ble en liten "box" med en liten pisk-antenne på; Denne ble plassert 6-7 meter fra den antennen jeg skulle teste / justere; Antennen ble så justert til størst mulig utslag... Litt grovt kanskje, men det funket!

Hadde en idé om å ta slikt instrument til båthavna (i forbindelse med "båtklubbens strøm-sjekk-helg" og plassere instrumentet med fast avstand fra hver av båtene med VHF (på samme nivå i horisontalplanet (høyde)) og lese av utstrålingen... Da ville vi få en INDIKASJON på om antennen til den enkelte var ok eller ikke. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Kommentarer?

Link to post
Share on other sites

(i forbindelse med "båtklubbens strøm-sjekk-helg" og plassere instrumentet med fast avstand fra hver av båtene med VHF (på samme nivå i horisontalplanet (høyde)) og lese av utstrålingen... Da ville vi få en INDIKASJON på om antennen til den enkelte var ok eller ikke. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Kommentarer?

låter intressant...vad kollar ni på för övrigt på denne strøm-sjekk-helgen ..... landströmopplegg, 12V-systemen??

Link to post
Share on other sites

Tilbud til medlemmene (NOE må jo jeg også gjøre for å slippe litt billigere på dugnadene) :wink:

Det går med på å sjekke batterisyre, ladespenning og evt. svare på problemer medlemmene har med el-anlegget sitt. Og sjekke SWR i antenneanlegget for de som har VHF. :yesnod:

Kanskje feltstyrkemåling hadde vært kjekt i samme slengen? :rolleyes:

 

Redigert:

Var inne på katalogen til Navy.no.... Der er de ærlige nok til å oppgi pisk-antenner på 90 cm til en "gain" på 2,15 dbi.

Men litt lengre ned har de en antenne på 1 meter som opgies til 5,15 dbi :confused: :confused:

Forkortet 5/8-dels antenne??

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk dette i posten akkurat nå:

 

Hei.

 

Ble gjort oppmerksom på en pågående diskusjon angående dårlig vhf dekning.

Fant størstedelen av diskusjonen interessant, og har forsøkt komme med en forhåpentlig forståelig forklaring på noen årsaker til at vhf dekningen ikke alltid kan oppleves som helt god.

 

Håper De kan finne plass til hele mitt innlegg. På forhånd takk.

 

Med hilsen fra

Arnfinn Hammerstad

Radiobestyrer Tjøme Radio

Telenor Maritim Radio

_________________________________________________________

Svar på diskusjonen angående dårlige forhold på vhf, gjeldende for Tjøme radio.

 

Ble gjort oppmerksom på en diskusjon i Båtplassen angående dårlig vhf dekning ved annonsering og utsendelse fra Tjøme radio.

 

Noen få av uttalelsene er av en slik karakter at jeg ikke bruker tid på dem overhodet, men ellers viser innholdet at her er det mange vante brukere av vhf som kommer frem med aktuelle synspunkter og spørsmål.

 

La meg starte med å si at det også for Telenor Maritim Radio – Kystradio, er av største interesse at våre annonseringer og utsendelser høres best mulig av våre kunder, og det er du som er en eier og bruker av vhf ombord i din båt.

 

Jeg kan ikke gå inn i de mange spørsmål, spesielt ikke spesifikasjoner og tekniske sådan, som det nok er best du tar opp med din egen radioforhandler. Men jeg vil ta for meg noen viktige og spesielle forhold som gjelder bruk av vhf, og som kommer i tillegg til følgende viktige punkt.

 

• Forskriftsmessig montering.

• Batteriet. Ettersyn og lading.

• Plassering av antennen så høyt som mulig om bord.

• Ettersyn av, og bruk av mikrofonen ved utsendelse.

• Skjerming av annet elektrisk utstyr om bord.

 

Vhf bølgene er meget korte bølger og går rett frem. På grunn av dette vil den absolutt beste forbindelsen være der hvor både sender- og mottakers antenner ”ser” hverandre (fri sikt). For eksempel båter som er nær hverandre og innen synsvidde, eller om så var, en båt og månen oppe på himmelen over denne.

 

Derfor kan båter som er i områder ”skjermet” av mye bygningsmasse og konstruksjoner med mye jern, fjell, åser og andre naturmessige hindringer i forhold til den andre antennen, oppleve dårligere rekkevidde på signalene.

 

Videre når det gjelder antennen. Den må være plassert så høyt som mulig, men om bord i en fritidsbåt så er det ikke så mye å gå på. Seilbåter noe bedre, da deres mast er mye høyere enn i en motorbåt.

 

Derfor har Telenor Maritim Radio - Kystradio også plassert sine vhf basestasjoner med antenner høyest mulig i terrenget. ”Fri sikt” avstanden øker da dramatisk i forhold til at både sender og mottakers antenner er plassert like over vannet. Men dette skaper igjen praktiske problemer ved annonsering på vhf kanal 16.

 

Når det gjelder annonsering av meldinger for hele vårt dekningsområde på kanal 16, spesielt for Oslofjord området, er det 3 viktige basestasjoner med kanal 16 som er plassert høyt i terrenget. Det er Oslo, Halden og Skien. Oslo må være med, men da kan vi ikke bruke verken Halden eller Skien samtidig, ei heller Tjøme. Kystradio har derfor valgt å utvide til 2 annonseringer. I første annonsering er kanal 16 i Oslo og Kristiansand med, og i den andre annonsering brukes kanal 16 på Tjøme og Mjøsa.

 

Rogaland radio bruker alltid annonsering på kanal 16 før sentral utsending av Maritime Sikkerhetsvarsler (MSI). Disse sendes kl. 0633,1033, 1433, 1833, 2233 og 0233 UTC. Norsk vintertid er UTC + 1 time, mens Norsk sommertid er UTC + 2 timer. MSI meldinger er i hovedsak navigasjonsvarsler og kuling/stormvarsler.

 

Den lokale værmeldingen har i en periode blitt utsendt etter MSI, men er fra og med 1. mai i år flyttet til følgende tidspunkt Norsk lokaltid: Kl. 0900, 1200, 1500 og 1800. Etter en foreløpig kort annonsering på kanal 16, sendes værvarselet på samtlige dupleks (arbeidskanaler). Da Telenor Maritim Radio implementerer en ny tjeneste (DataVhf) i disse dager, måtte de fleste av Kystradio`s gamle arbeidskanaler skiftes. På grunn av alle endringer av både kanaler og tider for utsendelser de siste årene, ble det besluttet med en slik tidsbegrenset annonsering i forkant.

 

Men det er vel verdt å merke seg disse tidene for værmeldingene, som sendes lokalt fra Tjøme radio, der vi kan ha utsending på alle våre arbeidskanaler samtidig. Gå direkte på aktuell arbeidskanal og lytt der. Har du ikke skjerming eller dårlige antennekontakter, eller ingen av oss har feil på utstyret, burde det ikke være vanskelig å ta inn meldingene på en god måte i området.

 

Imidlertid er det verdt å merke seg at nevnte annonseringer ikke gjelder verken nød eller haster situasjoner. Oppstår en slik situasjon for eksempel utenfor Brevik, og det er den eneste sitasjonen i vårt område der og da, vil Tjøme radio bruke kanal 16 i Skien, og den alene.

Resultat. Meget god dekning i hele det aktuelle området. Tilsvarende andre steder i vårt dekningsområde fra Svenskegrensen til og med Søgne i Vestagder.

 

Da vi er mange som bruker vhf kanal 16, vil det spesielt om sommeren med mye høytrykk, oppstå forhold der 2 eller flere noenlunde sterke signaler møtes i et område, og skaper helt spesielle og vanskelige lytterforhold. Ved sterke sommerhøytrykk rekker vhf signalene ikke bare rett frem til horisonten, men oppfører seg litt som kortbølgesignalene, og blir reflektert fra atmosfæren, slik at under slike ekstreme forhold kan vi ta inn vhf stasjoner fra langt ned i Europa mot den Engelske kanal. Ikke alltid så greitt å sitte på vakt ved Kystradioen under slike forhold.

 

Til slutt. Dersom du har mistanke om dekningsproblemer eller ikke er helt sikker på om utstyret fungerer som det skal, så ta kontakt med oss for en test. Du kan kontakte oss enten på vhf, fortrinnsvis arbeidskanal, eller ring oss på telefonnr. 120. Kystradio har som du, også stor interesse av at vhf din fungerer som den skal, da den er det beste kommunikasjonsutstyret i en situasjon som oppstår på sjøen.

 

 

 

 

Tjøme radio vhf basestasjoner:

Halden. (Høyt oppe i terrenget).

Kanal 70, 16 og 07. Dekker godt Hvaler og utover mot Tjøme, Larvik/Stavern og noe sørover, dessuten god i retning Horten og Breiangen området.

Oslo. (Høyt oppe i terrenget).

Kanal 70, 16 og 66. Dekker hele Indre Oslofjord til Moss.

Mjøsa.

Kanal 70, 16 og 27. Lokalt for Mjøsa.

Drammen.

Kanal 70, 16 og 27. Lokalt for Drammensfjorden.

Horten.

Kanal 79. Lokalt for Horten.

Tønsberg.

Kanal 81. Lokalt for Tønsberg.

Tjøme.

Kanal 70, 16 og 21. Dekker fra Moss og sørover inn i Sverige. Dårligere

dekning på Vestfold siden fra Larvik/Stavern.

Skien. (Høyt oppe i terrenget).

Kanal 70, 16 og 01. Dekker Grenlandsområdet, Stavern, Jomfruland og Skagerrak et stykke nedover Svenskekysten

Risør.

Kanal 70, 16 og 20. Lokalt for Risørområdet og litt utover.

Arendal.

Kanal 70, 16 og 22. Dekker ut i Skagerrak mot Danmark, og områdene på innsiden mot Lyngør.

Lillesand.

Kanal 81. Lillesand området vestover mot Kr.sand, men spesielt Blindleia.

Kristiansand.

Kanal 70, 16 og 27. Dekker også utover i Skagerrak mot Danmark.

Søgne.

Kanal 20. Lokalt for området Kristiansand mot Mandal.

 

 

 

Tjøme radio, den 28. mai 2007.

 

Arnfinn Hammerstad

Radiobestyrer.

Sign.

Link to post
Share on other sites

Dette var en flott tilbakemelding fra Tjøme radio. Bra service :flag:

 

Likevel: I dag foretok jeg noen spede forsøk på feilsøking i båten. Målte da først motstand i antenneledningen ved radioen. Så målte jeg ved masta. Apparatet viste 277 ohm begge steder.

 

Dette sier meg at noe er galt hos meg og ikke v/Tjøme radio, eller?? Er ikke dette en alt for høy motstand i antenneledningen. Hva kan være galt? Kontaktproblemer lengre oppe, eller selve antennen. Kanskje jeg må ta meg en tur opp :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at opplysningen fra Hammerstad var bra. Imidlertid er det noe som ikke stemmer. Jeg hører flere signaler på VHFen meget klart, bl.a. kanal 16. Når værmeldingene kommer på arbeidskanalene er disse svært svake og jeg må sette volum nesten på maks for å høre hva som blir sagt.

 

Jeg har nå ny 2.4 meter antenne med 6 db gain og har med SWR måling fått verdien 1.25 (samme som jeg har for AIS antennen).

 

Det må vel være en grunn til at flere har kommentert at VHF-systemet er mangelfullt? Det er medlemmer på BP som jeg hører atskillig bedre enn værmeldingene.

 

vhf_6db_antenne.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg hører flere signaler på VHFen meget klart, bl.a. kanal 16. Når værmeldingene kommer på arbeidskanalene er disse svært svake og jeg må sette volum nesten på maks for å høre hva som blir sagt.

Har samme erfaring. Det kan skyldes en kombinasjon av dårlig justert deviasjon på de enkelte VHF senderne

og hvor entusiastisk og velmodulert operatøren er når han/hun leser meldingene.

 

Enkelte av dem virker direkte "sløve" når de leser meldingene... kan hende mange års tjeneste som operatør og

et stadig fallende (døende) aktivitetsnivå på kystradio gjør disse umotiverte og går lei.

Når dagens høydepunkt (kanskje de eneste) år etter år blir å lese maritime sikkerhetsmeldinger og værmeldinger er det vel kankje ikke rart at det kan bli slik.

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...