Jump to content

Oppussing, Sørlandssnekke. Søker tips og kontakter


fwaagen

Recommended Posts

Hei,

 

Vi er nye medlemmer på forumet som etter mange og lange år har vi endelig blitt eiere av en gammel Sørlandssnekke med mye sjel...og noen sår etter et langt og lykkelig liv som bruksbåt.

 

"Vi", er en familie på to voksne, tre små og en liten hund som alle ser frem til fine dager (og kvelder) på fjorden med makrellfiske og sjekking av teiner tøffende rundt i dorgefart.

 

Vi håpet at noen her på båtplassen kunne hjelpe oss med lenker, navn, adresser og telefonnummer til personer som driver med eller har kjennskap til vedlikehold og oppussing av tresnekker og gamle FM motorer slik at vi kanskje kan få den gamle damen opp til den stand hun fortjener.

 

"Nelly" er fra (tror vi) 1960 og har en FM Type S. 22, 2 cyl. 4 takt fra 1973. Vi har original delefortegnelse, mortornummer og bruksanvisning, men er ingen store håndverkere selv (kan kanskje få blitt en lærlinger etterhvert).

 

Båten ligger på vannet og motoren går greit, så i første omgang så trenger vi å få skiftet ut bakken (tror vi det heter) bak, den sliter med litt råte. Ellers burde nok listen rundt dollbord også være byttet ut.

 

Vi bor i Haugesund i Nord-Rogaland og ville sette stor pris på all informasjon vi kan få om virksomheter eller enkeltpersoner som tar på seg slike oppdrag.

 

Til slutt et par bilder av vårt nyeste familiemedlem :flag:

 

49_1001069323.jpg

 

49_1974133962.jpg

Redigert av fwaagen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny nydelig trebåt. Når det gjelder tips så spørs det litt hva du skal gjøre med båten. Skal du skrape ned skroget å olje å lakke på nytt er det mest brukte slipemaskin å skrape med varmluftpistol. Bruker du slipemaskin slik som jeg gjorde på min sliper du til det for en fin farge men ikke slip på klinkene.

 

Oljer finnes det også flere sorter av. De som jeg vil si er mest brukt er Clipper 1 og Owatrol D1. Når man oljer "sauser" man på olje til skroget ikke trekker inn olje lenger. Etter dette kan man legge noen strøk med lakk på for at det blir mer slitesterkt og det blir penere. Til lakk er det også masse forskjellig, her kan man fek.s bruke Clipper 2, Owatrol D2 eller Ravilakk.

 

Fenderlista er nok ikke den verste jobben. Få tak i ei ny list i så lang lengde som mulig, jeg vet ikke om du kan få som rekker hele lengden men det vet sikkert noen andre. Nå ser jeg ikke så tydelig lista på bildene men det ser ut til at den kan bli litt vrien å få tak i. Det er muligens du må til å frese eller noe slikt. Men det finner nok du eller noen andre inne her ut av. Jeg tviler på at du må "steame" (legge lista i damp for å få den mer bøyelig) lista før du fester den.

 

Bakken, har jeg aldri hørt før dette må du beskrive litt nærmere, er det akterdekket du mener kanskje :confused: ?

 

Motoren du har fått er en veldig god og ikke avansert motor. Er den ferskvannskjølt eller sjøvannskjølt? Visst den er ferskvannskjølt holder den i maaangen år til er den bortimot sjøvannskjølt kan det få konsekvenser senere. Ellers visst du vedlikeholder denne motoren som å skifte olje, bruke ren bensin, rense forgasseren en gang i blant, skifer tennplugger holder den nesten evig :wink:

 

Ellers kan du jo ta en titt innom alle "oppussingsloggene" her på forumet og lese da lærer du nok en god del. Du kan også ta en titt innom Min oppussingslogg

 

Mvh ; 14 år gammel trebåtentustiast :wink:

Link to post
Share on other sites

Bakken, har jeg aldri hørt før dette må du beskrive litt nærmere, er det akterdekket du mener kanskje :confused: ?

 

Ja, er akterdekket jeg mener :blush: Forrige eier har fått lagt på nytt fordekk for noen år tilbake, men mente jeg nok burde få lagt nytt også bak i løpet av de neste par årene.

 

Takk for tips med å se gjennom logger, søker og finner :-)

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Baatplassen!

 

 

Brukeren Nilspils her inne har skiftet ut bakken på sin Grimstadsnekke "Tora" nå i år. det kan du se HER. Ellers må du gjerne stikke innom bloggen for oppussingen av Shanty HER Kom gjerne med så nøyaktige spm. som mulig, så kommer nok svarene skal du se. Vi er også "ville" etter bilder av div. problem områder / spørsmål--

 

Alf Kåre

Redigert av M/B Shanty (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bakken er foran på båter :wink: . Forvirrende? javisst... Om dere ikke våger dere ut på å skifte akterdekk selv så må det vel la seg gjøre å finne noen som liker å jobbe med trebåter? Det var for noen år siden en ung båtbygger ved navn Tore Lothe Eriksen i byen, vet ikke om han driver fortsatt? Eventuelt kan kanskje Harry Borgø nord på Risøy hjelpe, om han har tid? Stikk innom og spør, om ikke annet så får du kanskje tips om noen som kan bidra!

 

Gratulerer med koselig båt forresten!

Link to post
Share on other sites

Ang. utrykk skal du ikke bekymre deg, Jeg sliter selv med haugevis av dem. Mange av utrykkene finner du på Maritim start sin side.

 

Ref maritim start: Bakken: Er farmpå baugen på skip hvor man finner vinsjer, ankerklyss og fortøyningstrosser på forskipet til et skip.

 

Dette var nytt for meg! Alltid gått utfra at bakken var bak.

Link to post
Share on other sites

Bakken betegner vel det partiet forrest på fordekket som er overbygget av et ekstra dekk på de fleste fiskebåter m.m. Ikke noe man har på fritidsbåter skulle man tro...

 

Ellers så greier dere helt sikkert å skifte akterdekket på denne båten selv, slike jobber er jo mye av kosen med å ha trebåt. Det finnes flere gode beskrivelser av slike jobber her på baatplassen, base søk så skal du se! Og om du lurer litt på hvordan en ting skal gjøres, så er det bare å legge ut et spørsmål her så ramler svarene inn! Det er i slike situasjoner man virkelig ser hvor unikt dette forumet egentlig er...

Link to post
Share on other sites

Bare en liten oppdatering her.

 

Vi har nå hatt flere fine dager på sjøen med "Nelly".

 

Etter frakt fra Kristiansand til Skjoldastraumen, Tysvær var vi veldig klare for å ta båten i bruk.

Selvsagt fikk jeg en kraftig forkjølelse samme dag som vi fikk båten på vannet, men etter en dag innomhus var vi klare for jomfrutur. Motoren startet og gikk som en klokke, hadde en stopp (trolig for lavt turtall på for stor vridning) og ellers feilfritt. Ungene storkoser seg, hunden likeså, mens kona enda er litt nervøs.

 

Eneste "skår i gleden" er en ulyd fra "gearkassen" dersom ikke vridning på propell er nesten nøyaktig stillt på klokken 11. Har forsøkt å finne ut hva det kan være, men så langt ikke noe hell. Dette er så vidt vi så langt kan se den eneste "mangel" på båten, så vi er meget godt fornøyd med kjøpet så langt :smiley:

 

Legger ved et bilde av "Nelly" i hjem-havna samt et bilde av justeringsspake for vridning i tilfelle noen skulle ha noen lignende erfaring med disse.

 

Håper på mange og lange kvelder med godt makrellfiske fremover nå de neste ukene :fishing:

 

image_048.jpg

image_046.jpg

Redigert av fwaagen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fenderlista er nok ikke den verste jobben. Få tak i ei ny list i så lang lengde som mulig, jeg vet ikke om du kan få som rekker hele lengden men det vet sikkert noen andre. Nå ser jeg ikke så tydelig lista på bildene men det ser ut til at den kan bli litt vrien å få tak i. Det er muligens du må til å frese eller noe slikt. Men det finner nok du eller noen andre inne her ut av. Jeg tviler på at du må "steame" (legge lista i damp for å få den mer bøyelig) lista før du fester den.

 

HALLO Jeg håper du ikke har tenkt å montere plast fenterlist på en god, gammel tresnekke???? Helligbrøde, spør du meg!!!

Link to post
Share on other sites

Fenderlista er nok ikke den verste jobben. Få tak i ei ny list i så lang lengde som mulig, jeg vet ikke om du kan få som rekker hele lengden men det vet sikkert noen andre. Nå ser jeg ikke så tydelig lista på bildene men det ser ut til at den kan bli litt vrien å få tak i. Det er muligens du må til å frese eller noe slikt. Men det finner nok du eller noen andre inne her ut av. Jeg tviler på at du må "steame" (legge lista i damp for å få den mer bøyelig) lista før du fester den.

 

HALLO Jeg håper du ikke har tenkt å montere plast fenterlist på en god, gammel tresnekke???? Helligbrøde, spør du meg!!!

 

Nå mente jeg da den trelista rundt dollbordet, at jeg har skrevet fenderlist er fordi jeg har skrevet litt fort. Fenderlist er vel slik list med gummi utpå? :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...