Jump to content

Selvsugende elektrisk pumpe?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Noen som kjenner til et sted der de selger selvsugende lensepumper (pumpen har slange både på sugesiden og utblås siden, dvs senkes ikke under vann).

Jeg har sett litt rundt og finner kun slike til 1200 og oppover, mens en vanlig senkepumpe får man fra 2-300 og oppover.

Jeg trenger en slik pumpe i båten, og bør ha dimensjonen til hageslange ca.

 

Tips eller linker til hvor det selges slike til fornuftige priser mottas med takk..

Link to post
Share on other sites

Whale pumper er jo gode, om du skal ha 24v så selger jeg en ubrukt uten fortjeneste.

 

Ellers er det vel jabsco som har noen, du bør ha filter på sugesiden på disse pumpene.

 

Takk for tilbudet, men nå har jeg bare 12V i båten, så det går nok dårlig.

Skal søke litt på jabsco og se om jeg finner noe lurt :-)

Takker..

Link to post
Share on other sites

Så er det vel fortsatt slik, at selv de beste selvsugende pumper greier å pumpe atskillig mindre vann pr minutt enn de nedsenkbare sentrifugalpumper.

 

På nybåten har vi idag bare en manuell pumpe. Selgeren skal komme med et tilbud på elektrisk pumpe i tillegg. Og den finner neppe plass i kjølsvinet. Så forklarte han stort at det finnes selvsugende pumper som lett utkonkurrerer sentrifugalpumpene, iike behøver sil og koster sånn ca kr 2500. Selgerprat? Jeg tror det - se øverst. Eller tar jeg feil allikevel?

Link to post
Share on other sites

Her kommer mine tanker...

 

Sentrifugalpumper ... kjempebra !!! .... men effekten reduseres nesten med 50% for hver fot som vannet løftes fra kjølsvinet... og hvis du har enveisventil i utløpet (CAT A Krav, som vi har), så kan denne blokkeres åpen hvis du ikke har filter en eller annen plass..... noe som igjen tilsier at du kan få revers hevert funksjon, hvis pumpen stopper og du ligger lavt nede i vannet..... dessuten så vil du altid ha litt tilbakeslag slik at kjølen aldri blir helt tørr.

 

Selvsugende (stor kapasitet er dyrt, og du bør installere filter før impelleren uansett hva selger sier).... Lav kapasitet er OK, og kan suge opp mye mer enn en impellerpumpe, samt at du ikke får tilbakeslag...

 

Min valgte løsning ville være selvsugende helt nede i kjølsvinet med føler, slik at de små lekasjene kan taes med lavt strømforbruk. Stor Sentrifugal (med føler) høyere oppe som tar over når den lille ikke klarer å ta unna.

 

Vår faktiske løsning er en stor membranpumpe (28mm slange) nede i kjølsvinet, og en Rule 4000 høyere oppe, pluss har kraner for å skifte kjølevannsintaket til maskinene til å suge fra kjølsvinet. Men skal investere i en liten pumpe slik at den kan ta seg av de små dryppene, uten det store strømforbruket som den nåværende har.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg trenger det er at i båten min er det ikke slik at alt vannet samler seg bakerst i kjølen, men det er flere rom her og der og på sidene så legger det seg vann i trinnene for bunnen.

Når jeg nå skal legge inn ankervinsj hvor tauet samler seg i en kasse oppi båten, og denne er drenert slik at dreggtauet ikke ligger i vann, vil det samle seg litt vann nederst i hjørne her.

En nedsenkbar kommer ikke ned til kanten en gang, så det er uaktuelt.

 

Jeg har en manuell pumpe i båten, den står festet bak under solsenga, og med lang slange på sugesiden.. utblås siden er festet og kommer ut på siden av båten..

Problemer er at når jeg har lite vann igjen i rommet jeg skal pumpe ut fra, så sliter jeg med å stå der å holde slangen på plass nederst i hjørnet, og samtidig stå bak å pumpe.

Så den elektriske sugepumpen blir kun til slike tilfeller, ikke som hoved lensepumpe. Dessuten kommer det minimalt med vann i båten, selv i værste regnvær er det tørt og fint.

Men ved vask og spyling kan det bli litt vannsøl her og der. Samt at dreggtauet vil nok dra med seg litt vann inn regner jeg med.

 

Jeg driver å hører litt rundt, og får jeg tak i noen nyttige til fornuftige priser så skal jeg si i fra. :-)

Link to post
Share on other sites

du kan få kjøpe en slik billig av meg med nye ventiler og pakning. Forsøkte å bruke den til lensepumpe, men med en gang det er spor av olje osv. i vannet så slutter den å virke. Ventilene tetter ikke lenger. Hvis du gjør den ren så virker den igjen til neste gang vannet inneholder olje.

Link to post
Share on other sites

Gjør det enkelt....

 

Kjøp en 12V lensepumpe ...., og kør den inn på en treveisventil

 

220034.gif

 

med slanger trukket opp til der hvor du vil trekke vann fra ... Ventilen kan vendes slik at du kan trekke vann fra forskjellige steder, og kan sikkert brukes med en manuell lensepumpe også...

 

Hvis du har mer enn to steder, kan du jo sette opp en manifold manifold-4-way-off.jpg med std. ting og tang fra din lokale rørlegger, pluss slanger ....

Link to post
Share on other sites

Gjør det enkelt....

 

Kjøp en 12V lensepumpe ....,

 

Ja, det var nå akkurat den 12v lensepumpen vi forsøker å finne så rimelig som mulig. Syns at å bruke 1300-2500,- for en lensepumpe blir litt mye så lenge den ikke skal være primære pumpa.

Og jeg har ikke noe problem med å ha hagelsangen liggende baki der og dra den med meg til der jeg skal suge vann ut fra, men ellers grei ventil for den som skal montere noe fast osv.

Men er nå denne 12V lensepumpen som jeg ønsker så rimelig som mulig :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte akkurat Denne her.. og hadde litt problemer med å pumpe ut noen rester i går.

Trodde det var slangen min som ikke kom helt ned...

 

du kan få kjøpe en slik billig av meg med nye ventiler og pakning. Forsøkte å bruke den til lensepumpe, men med en gang det er spor av olje osv. i vannet så slutter den å virke. Ventilene tetter ikke lenger. Hvis du gjør den ren så virker den igjen til neste gang vannet inneholder olje.

 

Var det pumpen over du også hadde problemer med ? Jeg kjøpte den på Maritim, og den skulle kunne pumpe alt mulig.

 

/Are

Link to post
Share on other sites

Min valgte løsning ville være selvsugende helt nede i kjølsvinet med føler, slik at de små lekasjene kan taes med lavt strømforbruk. Stor Sentrifugal (med føler) høyere oppe som tar over når den lille ikke klarer å ta unna.

 

<... snip ...>

 

Men skal investere i en liten pumpe slik at den kan ta seg av de små dryppene, uten det store strømforbruket som den nåværende har.

Nettopp. Hvis du så legger til at du også kobler en (fjern-)alarm til automatbryteren til den store pumpa (som jo aldri utløser sålenge den lille pumpa fungerer) så har du mitt idealopplegg, som for min del stammer fra denne artikkelen på sailnet.com.

Link to post
Share on other sites

....Men er nå denne 12V lensepumpen som jeg ønsker så rimelig som mulig :-)....

Så vidt jeg kan se så er problemet ditt at du ikke vil bruke mye penger på en pumpe som ikke er primær, eller kun er for bruk i ny og ne..., men jeg ville ha sett på dette som "i tillegg til" den manuelle... MAO, lagt opp for en Whale Gulper, eller tilvarende, som kan trekke skikkelig, ... og kunne gå tørr (koster penger), med en manifold, slik at jeg kan velge hvor den skal trekke fra.

 

Hvis jeg kun var ute etter en billig løsning, så hadde jeg lagt opp en manifold eller treveis ventil, pluss faste slanger, for den eksisterende manuelle pumpen, og ikke tenkt elektrisk i det hele tatt...

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se så er problemet ditt at du ikke vil bruke mye penger på en pumpe som ikke er primær, eller kun er for bruk i ny og ne..., men jeg ville ha sett på dette som "i tillegg til" den manuelle... MAO, lagt opp for en Whale Gulper, eller tilvarende, som kan trekke skikkelig, ... og kunne gå tørr (koster penger), med en manifold, slik at jeg kan velge hvor den skal trekke fra.

Det er riktig, jeg ønsker ikke å bruke mye penger på en pumpe som ikke kommer til å brukes mer enn en gang i blandt.

Båten lekker ikke og det er ikke mye vann det er snakk om..

For å lense båten har jeg en håndpumpe montert som kan brukes om jeg skulle ta inn vann.

 

Men det er ikke umulig at jeg kanskje går til det skrittet å kjøper inn en pumpe til 1000-1200 og monterer en slik treveis ventil hvor en slange legges fast bak ved kassa til dreggtauet, og den andre åpningen til hageslangen som jeg kan dra med rundt i båten. Lukter litt på den tanken der i grunn.

 

Hvis jeg kun var ute etter en billig løsning, så hadde jeg lagt opp en manifold eller treveis ventil, pluss faste slanger, for den eksisterende manuelle pumpen, og ikke tenkt elektrisk i det hele tatt...

Da er jeg tilbake til problemet jeg beskrev der jeg står med slangen ned i hjørne i hulrommet foran, og slipper jeg slangen for å gå bak å pumpe så flytter slangen på seg og jeg får ikke opp det lille i bunnen men må ta dette med svamp og bøtte.

 

Men som sagt.. jeg er litt inne på den andre ide'en her. Må bare tygge litt på den. ;-)

Link to post
Share on other sites

Forsøkte å bruke den til lensepumpe, men med en gang det er spor av olje osv. i vannet så slutter den å virke.

I en lignende tråd for litt siden er det referert til en tilsvarende pumpte som også benyttes som pumpe ved oljeskift, dieselforflytning etc. Den tåler i alle fall olje - minnes at den lå på omlag 1200 den og. Finner ikke tråden i farten - men den er ikke så veldig gammel.

Link to post
Share on other sites

......Da er jeg tilbake til problemet jeg beskrev der jeg står med slangen ned i hjørne i hulrommet foran, og slipper jeg slangen for å gå bak å pumpe så flytter slangen på seg og jeg får ikke opp det lille i bunnen men må ta dette med svamp og bøtte.

 

Med fast opplegg, så kan du jo låse slangen i riktig posisjon på en eller annen måte, som burde være ganske lett egenglig...

 

tubedv.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Marco pumper både til tømming av motorolje, girolje og vann fra områder hvor de orginale pumopene ikke tar "den siste literen". Vær klar over at disse pumpene både leveres med forskjellig effekt og to typer lensemekanisme: enten messing hjul som går inn i hverandre og skaper undertrykk, eller gummi-impeller. Bildet under viser ei av lensepumpene i båten som drives av Hydro Air prinsippet.

 

vannpumpe.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er jeg tilbake til problemet jeg beskrev der jeg står med slangen ned i hjørne i hulrommet foran, og slipper jeg slangen for å gå bak å pumpe så flytter slangen på seg og jeg får ikke opp det lille i bunnen men må ta dette med svamp og bøtte.

Har du noen mulighet for å bytte siste delen av slangen med et rør, som da er tyngere og vil holde seg bedre på plass når du pumper.

Link to post
Share on other sites

Med så lite vann som du beskriver kan vel bruke denne metoden på alt, så har du allerede det du trenger.

 

mvh tuffff

 

Problemet er å komme til helt nede i kjølen bakerst inn under innhukket der påhengsen står.

Ikke så lett å komme til nede i der med svamp gitt. :-)

 

Har du noen mulighet for å bytte siste delen av slangen med et rør, som da er tyngere og vil holde seg bedre på plass når du pumper.

 

Har testet, problemet er når det er litt igjen så suger den vannet opp i slangen, og når jeg tar håndtaket inn for nytt pumpetak så renner vannet ut igjen.. sånn holder det på.. tungvindt.. hehe..

Med en elektrisk pumpe så slipper jeg det. :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...