Jump to content

"Usett" kjøp/salg av båt


rogeri

Recommended Posts

Har avertert skuta til salgs og mottatt  mange henvendelser!

Noen ønsker sågar å kjøpe båten usett eller ubesiktiget som det heter

Jeg har riktignok lagt ut flere bilder i anonnsen,og har forklart etter beste evne hva som er bra og mindre bra! Må jo selvfølgelig skrive kontrakt hvor det framgår at båten selges /kjøpes usett, men er det ting som jeg som selger bør være ekstra oppmerksom på,eller tilfaller ansvaret for eventuelle feil eller mangler i større grad på kjøper når vedkommende velger å spare på reisebudsjettet?? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som selger er du ansvarlig for å oppgi alt vesentlig om det du selger, uansett om selger er tilstede eller ikke. Alt bør også stå i kontrakten så du slipper "jammen det sa jeg jo på telefon"-diskusjoner i etteritd. Om selger velger å ikke se båten så mener jeg det må være hans ansvar. Problemet med det kan være at vedkommende kjøper sitter med en litt annen oppfatning av hva som ligger i begreper som ofte blir brukt "litt slitt", "noen striper", "starter greit" osv osv.

 

Juridisk må du bare sikre deg i kontrakten på samme måte som om vedkommende hadde sett båten. Begrepet "visste eller burde visst" gjelder vel her som i andre sammenhenger. Dukker det opp feil og mangler som du visste eller burde visst om så sliter du uansett....

 

Men, jeg er ingen jurist...

Link to post
Share on other sites

Hver gang vi har kjøpt eller solgt båt har vi brukt en slik standardkontrakt

 

http://www.maritimstart.com/kjopekontrakt.shtml

 

Dette har aldri vært noe problem så sant du oppgir alt du vet om båt og motor, eventuelle skader/ problemer osv.

 

Ellers tror jeg ikke det vil bli noe problem å få solgt båten selv usett.

I tillegg kan det også lønne seg å føre på kontrakten at båten selges som den står.

Link to post
Share on other sites

eller tilfaller ansvaret for eventuelle feil eller mangler i større grad på kjøper når vedkommende velger å spare på reisebudsjettet??

Nei, jeg er ikke så sikker på en slik vurdering. Jeg er ikke noen spesialist på salg av båt, men jeg er takstmann for bygg og der er forholdet som følger (og jeg vil tro at det vil være tilsvarende for båter). Når kjøper har besiktiget objektet, kan man ta inn i kjøpsavtalen at kjøper har besiktiget objektet og det selges i den stand som det var ved besiktigelsen. Dette vil overføre noe mer av ansvaret til kjøper. Ved salg av boliger betyr dette at objektet har en mangel dersom det er i vesentlig dårligere stand enn man kunne forvente. Dersom man ikke tar inn en slik passus har objektet en mangel dersom det er i dårligere stand enn man kunne forvente. Dersom du allikevel skulle selge en båt til en kjøper som ikke har besiktiget båten, ville jeg vært nøye med å få med en passus at det er kjøper som frivillig har valgt å ikke besiktige båten, men at du som selger innstendige har oppfordret kjøper til å foreta en besiktigelse og prøvekjøring slik at utgangspunktet for vurdering av eventuelle mangelsbeføyelser er en normal, grundig besiktigelse og prøvekjøring. Dog vil jeg anmerke at dette er hva jeg vil kalle "Sindre Pilten - vurderinger (hobbyjuristen til Aukrust). Jeg tror faktisk at manglende besiktigelse kan være negativt for deg som selger dersom du ikke tar dette inn som et eget punkt i kontrakten som påpeker sterkt at dette er kjøpers valg og at du derimot har angitt en sterk oppfordring til kjøper om å foreta grundig besiktigelse av båten.
Link to post
Share on other sites

Hei og takker for svar!

Båten blir heldigvis solgt "besiktiget" til en i samme fylket og dermet er problemstillingen uaktuell!

Men interessant nok da jeg ikke har funnet passende båt å KJØPE, men vil nok neppe handle usett

med mindre gode bilder/video kan gjøre nytten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...