Jump to content

Vannvarmer for 12V til kaffevann i snekka


NilsPils

Recommended Posts

I snekka har vi ikke kokemuligheter under veis. Men det må vel finnes en liten vannvarmer for 12 V som kan brukes til å varme litt kaffevann med. Tenker da på noe som kan plugges til et vanlig 12 V uttak og kan varme nok vann til en kopp pulverkaffe (i nøden drikker jeg det) uten å drenere batteriet helt. Før hadde vi slike varmespiraler som du dyppet i koppen. Disse var livsfarlige og er sikkert med rette forbudt her i landet.

Noen forslag?

Link to post
Share on other sites

Det kreves like mye energi for å koke opp to kopper vann uansett om man bruker dyppkoker (for 12V?) eller andre varmekilder, så batteriet blir like drenert uansett.

Men slike som selges som bilutstyr burde kunne gå i båt; sørg for riktig ledningsdimensjon og sikring fram til den aktuelle kontakten!

Link to post
Share on other sites

Det sto en "kaffetrakter" for 12v på hytten da vi kjøpte stedet, forferdelige greier. Tok en evighet og kafffen ble fæl. Dingsen havnet rett i resirkuleringen etter én test.

 

Hva med å vuderer et lite gassapparat, det er nok raskere og kan jo brukes lil andre ting også:

Feks. http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=136092

 

har ikke prøvd det selv, men det skal visst være bra saker for en billig penge.

 

mvh

j

Link to post
Share on other sites

Det står at 0,75 liter vann vil koke på ca 20 minutter. Det avhenger jo litt av hvor kaldt vannet i utgangspunktet er før du skruer på varmeren, men jeg vil si det tar Ca 26 minutter i praksis ut fra beregninger med hjelp av Baud. (Hvor mye energi som kreves for å varme opp en liter vann me en grad C).

 

200 watt / 12,5 volt gir et strømtrekk på 16 ampere. 16 ampere x 60 minutt som er en time, dividert på 26 minutt som er tiden det tar å koke vannet blir gir vel da et totalt strømforbruk på 36,92 Ah. (Uten tvil lurt å ikke koke mer vann enn nødvendig).

 

Er batteribanken liten så tror jeg at jeg hadde startet motoren under visse forhold hvis jeg skulle koke kaffevann, for det tar sin tid å fylle dette inn på batteriet igjen. Hvis planen er å hente denne strømmen fra et lite standard startbatteri, så går dette ikke uten at det får konsekvenser for batteriets levetid hvis du koker kaffe hver gang du er på sjøen.

 

En løsning er jo å ha en kaffethermus i båten, koke vannet mens du kjører og slå vannet over på thermusen.

Link to post
Share on other sites

Det står at 0,75 liter vann vil koke på ca 20 minutter. Det avhenger jo litt av hvor kaldt vannet i utgangspunktet er før du skruer på varmeren, men jeg vil si det tar Ca 26 minutter i praksis ut fra beregninger med hjelp av Baud. (Hvor mye energi som kreves for å varme opp en liter vann me en grad C).

Har ikke hørt om Baud, men varmekapasiteten for vann er 4,186kJ/kgK

 

Har man 200W til rådighet og varmer opp vannet fra 20 grader omgivelsestemperatur i båten til 96 grader som er Mokkamastertemperatur blir tiden som følger:

Tiden i sekunder = 4,186kJ/kgK *76 grader x 0,75 kg /200W=1193 sekunder=19,88 minutter.

 

200W trekker 16A i et 12V system. 16A i snaue 20 minutter er drøye 5Ah.

Link to post
Share on other sites

Noen tanker rundt dette.. Jeg måtte børste noen lag med støvavleiringer av fysikk kunskapene mine så det er mulig jeg husker noe feil, men da er det vel alltids noen som kan rette på meg, kjenner jeg baatplassen rett (dette var positivt ment)

 

For å varme en liter vann en grad kreves det vel 4,2Kjoule (Kj)? En joule er vel et wattsekund?

 

Jeg tenker da som følgende, 2 dl vann skal varmes opp, ca 80 grader=> 80x200x4,2 = 67,2Kj Eller 67,2 Kwattsekund. deler vi på 60 får vi Kwattminutt. 1,12 kw i et minutt skal da være tilstrekkelig til å vame opp 2 dl vann fra 20 til 100 grader.. Dette er selvfølgelig helt uten varmetap til omgivelsene, og det er jo plent umulig.

 

1120w /12,5V = ca 90 amp strøm for å varme opp vannet på et minutt uten tap. Denne varmesaken det var snakk om skulle være på 200w. 1120/200=5,6

 

Dette gir en teoretisk oppvarmingstid for 2dl kaffevann på 5,6 minutter. I praksis blir det sikkert et ganske stort varmetap til omgivelsene. La oss si det tar 8 minutter. 8 minutter á 16 amp =>2,13 ampere timer for å koke vann til en liten kopp med kaffi. 4-6 par kopper kaffi til dagen og du bruker like mye strøm til å koke kaffi som du bruker på å holdde pilsen kald i kjøleskapet...

 

Min konklusjon er klar: bruk et annet alternativ! Det går fortere og du sparer masse strøm..

 

Om noen mener jeg tar feil, kommer jeg ikke til å krangle så veldig mye med dem, det er noen år siden jeg hadde slikt på skolen.. :crazy:

 

Redigert : Lotus kom meg litt i forkjøpet ja

Redigert av hallaron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har opp gjennom årene foretatt mange målinger av forbrukt Ah ved koking av kaffe og min konklusjon er helt entydig: Med mindre at man har stor batteribank eller landstrømtilkobling eller generator ombord, så er det mest effektivt å koke vannet med gass, dvs. andre energikilder enn batteribanken ombord. Jeg målte i sin tid 16 Ah for koking av 1 liter kaffe. Det kan være mye i forhold til batterikapasiteten, særlig om man koker 2 - 3 ganger i døgnet. Imidlertid er min gane slik at jeg liker best kaffe kokt med strøm, derfor går generatoren hver gang kaffen tiberedes med 1500W MoccaMaster. Da blir kaffen god. Men, smak og behag.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei !

 

Jeg kjøpte en slik 12V vannvarmer hos Biltema forrige uke, og prøvde den ut i dag.

 

Det tok omtrent en halvtimes tid for å varme opp 6 dl vann til det kokte. Ikke noe ekspress akkurat, men vannet ble varmt det.

Tror det beste må være å varme vannet mens motoren går, og så slå det over på en termos til man trenger det.

 

En gassbrenner er nok mye raskere.

 

Nå er vel ikke pulverkaffe og varmt vann den beste kaffe'n heller, så jeg kommer nok til å fortsette å ha med kaffe på termos. På den annen side, skulle man ønske seg noe "rett i koppen" (altså noe annet som skal blandes med varmt vann), er vannkoker'n nå ombord, og vil kunne brukes til formålet !

 

Forøvrig tror jeg sesongens siste tur på fjorden nettopp er avsluttet. Vemodig, men det var flott utpå i dag også.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Ca 26 minutter i praksis ut fra beregninger med hjelp av Baud. :eek::eek:

 

Med all respekt for Baud og det han har bidratt med innenfor sin del av vitenskapen, men det må være

tillatt å korrigere litt. Æren for beregning av energi må tilskrives James P. Joule!

 

Skal man først briljere med opphavsmannen i denne sammenheng, bør det helst være riktig! :yesnod:

 

Æres den som æres bør!

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke pulverkaffe og varmt vann den beste kaffe'n heller, så jeg kommer nok til å fortsette å ha med kaffe på termos. På den annen side, skulle man ønske seg noe "rett i koppen" (altså noe annet som skal blandes med varmt vann), er vannkoker'n nå ombord, og vil kunne brukes til formålet !

 

Er enig at pulverkaffien ikke er så god som den som er traktet.. Men i båten får det holde med pulverkaffe! :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...