Jump to content

Hvilken Type olje til en Suzuki df 140?


frihågen

Recommended Posts

Sjekk hva som står i instruksjonsboka di. Ofte står det beskrevet forskjellige viskositeter for sommer og vinterbruk.

 

Jeg ville ikke fylt en 0W40 olje på en båtmotor uten å forvisse meg om at viskositeten er anbefalt av produsent.

Disse 0W oljene er meget tyntflytene, spessielt ved høy oljetempereaturer som gir lavt oljetrykk og er i manges mening ikke egnet til motorer som blir hardt belastet over tid som f.eks i racing eller i en båtmotor som ofte kan belastes 70-90% over tid.

 

Disse 0W oljene er et resultat av økende miljø og forbrukerkrav om lange skiftintervaller på 30-40.000 km, krav om redusert friksjon av motorens indre deler som plasker i oljen som igjen gir gevinst i noe lavere forbruk.

Personlig tror jeg en motor som får olje og filterskift hver 10.000 km/ 2 ggr pr år med en billig 10 eller 15W40 olje har det bedre en en motor som går 40.000 km på 2 år med 0W olje.

 

Så sjekk i boka di, og bruk aldri olje med annen viskositet enn det som er beskrevet for hhv. sommer og vintertemperaturer, og som opfyller minimum kvalitetskrav (API eller ACEA).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...