Jump to content

Noen som har opplevd havari på en dieselmotor?


summer family

Recommended Posts

Vil gjerne høre hvem som har opplevd havari på motor til sjøs,snakker da om innbords diesel,hva har skjedd,hva har dere gjort eventuelt for å gjøre nød rep osv,litt intressant å vite.Hvor sikker mener dere en diesel motor er i dag?, tenker ikke bare nytt men sånn generelt,selvfølgelig vanlig vedlikehold må være der.Sikkert mange som mener det er en litt rar tråd?,men uansett fyr løs dere som har historier,Få gjerne med fabrikat på motor osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt to hendelser i perioden 2000 og frem til i dag:

 

1) Motor stoppet grunnet manglende dieseltilførsel. Filter ble byttet og system luftet uten resultat. Heldigvis hadde jeg en 20 liter kanne med diesel i båten og en liten lengde med diesel slange. Koblet denne nye slangen rett på fødepumpa og ned i kanna, luftet og startet opp. Alt dette i liten kuling, alene i båten mens jeg var i ferd med å drive i land. Dreggen lå klar til utkast. :sweat: Problemet var at stigerøret i tanken var blokket av dritt. Motoren var en gammel Nissan SD33

 

2) Havari på dempeplate på en Steyr 246 m/bravo 3. Masse rarer lyder oppstod rett ut av judaberg på Finnøy i Ryfylket.

Sjekket litt hva det kunne være og valgte å gå rolig inn til kai på Judaberg. Fikk ordnet slep til verksted. :nonod:

Problemet var brekte bolter som følge av defekt Mercruiser dempeplate.

Link to post
Share on other sites

Har faktiskt blitt noen episoder.

 

1992 VP md II 75 modell. Nidelv 24. Toppakning røyk når vi skulle starte på Rakkebåen. fikk karra meg inn til Stavern.

 

1997 Ford Sabb 54 hk 84 modell. Årø 28. Matepumpe for dieseltilførsel. sa takk for seg ved innseiling til Kragerø. (rett på insiden av portør). Rigga meg til med påhengeren på brakett på badeplatformen. Kom heldigvis en hjelpsom sjel og taua oss inn.

 

2002 Yanmar 4LH-STE 1996 modell. Elwaro 9000 Fly. Viftereima røyk på utsiden av Lysekil. Hadde selvfølgelig reserve ombord. Byttet dem.

 

2005 Tamd 40B 85 mod. Scand Baltic. Gearkassa MS3 gear. sa takk for seg på utsiden av Strømstad.

Greide å karre meg inn til Strømstad på tomgang.

 

Heldigvis så har disse episodene skjedd i forholdsvis bra vær

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 48 hk Yanmar som har gått nærmere 11000 timer nå. Den har aldri sviktet så lenge den har fått diesel. Problemet mitt har vært og er fortsatt at det samles for mye dritt i tanken og at det ikke er dreneringsmulighet i bunn av tanken. Jeg opplevde motorstopp utenfor Skagens rev i fjor vinter om natta. Da hadde det blåst kuling i ukesvis, men selvsagt vindstille da vi skulle ned og laste opp båten med øl. Vi ble liggene og drive, uten å kunne oppnå så mye som styrefart med seilene oppe og båten rulla mye i den gamle sjøen. Filtere ble byttet, men vi fikk ikke frem diesel, og det viste seg senere at det ar stigerøret som var tett. Akkurat som SF opplevde.

 

Tanken ble grundig vasket og rengjort etter denne episoden, men...

 

I sommer opplevde jeg en tendens til det samme. På vei ut fra caledonienkanalen, med 7 knop medstrøm og liten storm rett imot mistet jeg plutselig endel turtall på motoren i et område hvor det kun er 0,3 meter dypt ved lavvann, og hvor strømmen presser oss innover med 7 knop når det snur (det var ca. en drøy halvtime til den gjorde det da). Heldigvis stoppet ikke motoren så vi klarte å komme oss ut på lav fart og kom oss ut på såpass dypt og romslig vann at vi kunne heise seil.

 

Jeg har inntrykk av at motorproblemer sjeldent oppstår, men de gangene de kommer er det utrolig kjedelig. Jeg er opptatt av å holde tingene i orden siden jeg bruker båten veldig mye, hele året og i alt slags vær. Da jeg jobbet på redningsskøyta opplevde vi stort sett at de fleste båter med motorstopp enten var tomme for drivstoff eller ikke fikk dristoff frem til motoren. Sjeldent det var store havarier.

 

Ting jeg har planer om å gjøre i vinter for å forebygge og forhåpentligvis unngå ubehagelige overraskelser:

-Ta ut dieseltank. Montere et mannlokk til og sugerør i bunn av tanken som jeg kan koble en pumpe på for å drenere tanken med jevne mellomrom.

-Bytte drivstoffslanger, filterholdere og slangeklemmer (dette fungerer perfekt nå, men ser at 15 år gamle dieselslanger ikke nødvendigvis holder evig. )

-Gå over elektriske koblinger i motorrom, muligens ta ut starter og få den kontrollert (jeg seiler mye alene, og vil ikke oppleve startertrøbbel når jeg skal i havn med 48 fot seilbåt)

-Skifte reim, og undersøke vannpumpe (har hørt at man kan kjenne på akslingen og få et inntrykk av hvor slitt den er, men er litt usikker på om det stemmer)

Link to post
Share on other sites

Var på vei ut til fiskeplassen med en 25 fot Viksund, med 25 Volvo penta (såkalt moring), var kommet ca 1/2 time av land, da smalt det.Den gikk bare på en sylinder,løste dyserøret av den som ikke virket slik att diesel gikk i skutebunn.Fikk hakket meg inn på en syl.Da jeg fikk av toppdekselet,så jeg årsaken,ventilstengene var brukket.Dette marerittet varte så lenge jeg hadde den båten,var en veldig god kunde hos Volvoforhandler når det gjaldt ventilstenger.Glad jeg ble kvitt skrotet. (dette var på 80 tallet)

Med den motoren burde det fulgt med VALIUM :headbang:

Link to post
Share on other sites

I forbifarten husker jeg 4 episoder og alle med samme årsak: ferskvann i dieseltanken(e).

Første gang var i 2000 i helt ny båt med Yanmar 6LYA-STE motor. Av en eller annen grunn hadde omlag 150 liter ferskvann kommet inn i tankene. Jeg fikk tak i utstyr som pumpet ferskvannet ut av tankene, skiftet filtre, kinnet litt på motoren - og den startet etter ca 1/2 minutt. Fantastisk - jeg hadde aldri vært borte i tilsvarende problematikk.

Andre gang: Påfylling av diesel i Marstrand samme år. Ferskvann på tanken. Nå visste jeg hvordan ferskvannet skulle fjernes. Hele operasjonen var unnagjoprt på ca 2 timer.

Tredje gang: Nå med båt med 2 x Yanmar 6 LYA-STE. Hadde glemt å skru til lokket på SB dieseltank. Jeg vasket båten og omlag 4 liter ferskvann rant ned i tanken. Det tok lang tid å fjerne ferskvannet, skifte filter og starte opp påny (ca 4 timer).

Fjerde gang: Regnvann inn i SB dieseltank fordi jeg hadde glemt å skru til lokket etter dieselpåfylling. Hadde nå avtappingskran på tank og filterholdere. Nye filtre. Hele operasjonen gjennomført på 1/2 time.

 

Disse erfaringene har ført til at jeg nå alltid har rikelig med dieselfiltre ombord i de aktuelle dimensjoner (3 diemensjoner totalt). Har avtappingskraner på dieselrankene og 4 filterholdere. Heldigvis har problemene alltid oppstått ved oppstart av motor(er) - og har derfor aldri kommet opp i anskelige situasjoner.

Jeg går stadig gjennom scanarier over hva som kan gå galt ombord og hvilke tiltak jeg kan iverksette. Jeg er nok blant dem som prioriterer sikkerhetsutstyr ombord, som redningsflåte og EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon). Jeg vurderer EPIRBen som et av de viktigste sikkerhetssystemene ombord slik jeg seiler. VHF med DSC er en selvfølgelighet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel skille mellom motorhavari og driftstopp. I min ungdom gikk jeg alle gradene i maskinen (til sjøss som vi sa) og opplevde begge deler. Men i dag er det egentlig svært uvanlig at en moderne dieselmotor havarere, derimot kan driftstopp vel hende. Og den vanligste grunnen ligger i drivstoffsytemet. Br.-pumper og- ventiler er fin mekanikk som aksepteter lite forurensing. Det er på drivstoffsiden en bør legge kronasje og vedlikehold dersom en ønsker driftsikkerhet, noe som både jeg og de fleste her også har følt på pelsen. Legg opp tilstrekkelig filterering (min. to filter), mulighet for drenering av br.tanker, bruk trakt med god sil (ref. Maritim) under fylling, og utfør vedlikehold ut fra driftstimer.

Andre problemområder på en småbåtdiesel kan være matepumte for drivstoff (særlig Volvo), kjølevann & kjølevannspumper og termostat. På disse områden er det systematisk vedlikehold som gjelder, men noen motorer har også typiske svakheter - noe de fleste blir kjent med etter hvert.

 

Mine opplevelser? Det jeg husker beste var mest morsomt. Jeg var rett utenfor hjemmehavna da motoren stoppet (br.filtret). Jeg hadde da en tung og solid stål-motorseiler, Ansø31. Tenkte, jeg seiler inn igjen, rett vindrettning og alt, opp med seil. Det frisket betydelig på, og jeg tok peiling på båsen min. Der stod "havnesjefen" en lett plagsom selvutnevnt sådan, og veivet med armene, han hadde tydligvis forstått situasjonen.

Slakka ut seila men den tunge doningen hadde fått opp farten, mye mer en jeg hadde beregnet, dundret i flytebrygga og med den skrå baugen begynte hun å klattre opp. Det føltes som halve båten var oppe på brygg, men så sklei hun fint ut igjen. "Havnesjefen" sprang på land, så han ikke på en lang stund, båten og brygga fikk bare noen skrammer.

Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat motorhavari,men likevel.Etter en lang tur er jeg tilbake i havna.Som vanlig slakker jeg på farten og skal til å reversere like før brygga.Har gir og gass på samme spak,og idet jeg gir gass for å reversere ble det istedet full fart forover,og rett i brygga.Årsaken var at på vei hjem hadde giroverføring hoppet av nede på giret slik at det stod i forover når jeg trodde det stod i revers.Det gikk bra heldigvis.

Link to post
Share on other sites

eneste trøblet jeg har hatt etter å byttet motor til en gammel marinisert en , var jomfruturen hvor gasspådraget var proposjonalt med øl inntaket. 500 meter før jeg skuulle legge til , røyk det noe forj..... fra motorromslukene. tosken meg løfter opp den ene og får dampen midt i trynet. såvidt jeg ikke hoppet overbord. skjønte etterhvert at det ikke var røyk men vanndamp. vanndampen sto mange meter tiværs over båten og plutselig var det noen båter rundt meg som trodde det brant og fikk tauet meg til land.

gåen impeller på sjøvannsiden , med dertil overoppheting. :-( ( slurv )

aldri sett en motor bli så varm før. det røyk freste av hele dritten og var passlig sikker på at dette må da ha gått gale. . startet dagen etter med ny lånt impeller og masse hvit røyk i ca en halvtime. etter det , har jeg brukt den ca 150 +timer uten en lyte. .-)

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke helt hva traadstarter er ute etter...

Vi hadde havari paa en av hovedmaskinene paa en baat jeg jobba paa.... maskinen var en Wartsila 32 rekke 8 mener jeg.

 

Vi hadde 4 av disse for framdrift, to og to paa gir ut i to skruer..

 

Motormannen paa vakt hoerte mystiske lyder fra motoren, og dro det gamle motormann trikset med ene enden av en skrutrekker til blokka og andre enden i oeret...

Hoerte at det var ting paa gang, kontakta motor kontrol rommet for aa gi beskjed... Maskinisten paa vakt rakk nesten noedstoppen foer stempel, raade, motvekt og hele sulamitten kom ut gjennom inspeksjonsluka paa siden av motoren.

Da kom automatisk noedstopp in og fikk stans paa sakene...

Det som hadde skjedd var at krona paa stempelet hadde loesnet, mest sansynelig pga overdratte bolter, stilt seg paa tvers i cylinderen og havarert resten av greiene...

 

Vi hadde ett Bergensfirma (tror jeg) Goltens ombord i tre maander mens de jobba med aa plugge of forberede motoren paa aa gaa paa 7 cylindrer... Det gikk greit, og vi kunne kjoere motoren paa maks 60% til vi gikk i dry dock neste gang...

 

Haaper jeg ikke bomma for mye paa traaden her....

Link to post
Share on other sites

I mine vel 40 år som båteier har jeg kun en gang vært ute for driftstans på en av mine tidligere båter.

Bank i bordet!

Så har da også bevist holdt meg unna VP!! :wink:

Det var en 48 HK Bukh hvor ventilstangen bøyde seg. Antagelig kunne dette skyldes meg selv, da jeg nettop hadde foretatt en ventiljustering kort tid i forveien. Mulig vippearmen lå litt "hardt på" etter denne justeringen.

 

Ellers så har jeg en nå også en Marna R1 (bensiner) som ikke er særlig startvillig. Usikker på om det kan være dårlig magnet eller forgasserproblem. Tror det kommer fra forgasseren, da den har en tendens til å renne over!

Link to post
Share on other sites

I likhet med fiskebat, har jeg også opplevd at en ventil knakk og falt nedi sylinderen.

Skadeomfanget var totalt, jeg endte opp med knust topp, stempel, veivstake, sylinderforing og blokk. Motoren ble vraket, og brukes i dag til reservedeler.

 

I tillegg til dette har jeg hatt behov for slep to ganger til. En gang pga en frostplugg som spratt ut av eksosmanifolden og en gang pga knekt drivaksling mellom motor og drev.

 

Har hatt flaks alle gangene, i den forstand at det har vært godt vær og jeg var i nærheten av hjemmehavn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en del "ræl" oppigjennom...

 

*Driftstans på Marna R1: Kjøpte ei gammel tresnekke på 23 fot i ei havn i nærheten og fikk motorstopp omtrent midtveis på vei hjem. Kameraten min prøvde å fikse, mens jeg begynnte å padle. Jeg padlet helt hjem... Problemet fant vi ut i ettertid, skruen til stiften hadde løsnet og stiften hadde ingen åpning.

 

*Yanmar 12 HK kokte for meg en gang, ukjent årsak, ble slept inn av en kamerat.

 

*MD11C med knekt støtstang, løftet ventilløfteren og gikk inn igjen på en sylynder.

 

*Sprukket dieseltank, hjemmelagd tank som satt i båten når jeg kjøpte den, 100 liter diesel i kjølen når jeg skulle ut på helgetur. Helgeturen ble avlyst.

 

* Dynamo løsnet og ble liggende på svinghjulet på MD11C, tok litt tid før jeg skjønnte hva som hadde skjedd. Dette var like ved Nevlunghavn. Demonterte dynamo og var på fjorden i 2 uker uten. Brukte landstøm på natta for å lade batteriene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt innenbords motorer i seilbåt og cabincruiser over 20 år og aldri (bank i bordet) opplevd motorhavari. Det har vært både volvoer og en mercedes bussmotor. Først for ett år siden opplevde jeg et driftsproblem i sjøen som medførte redusert turtall, nemlig en defekt injektor på en volvo d 4. Forøvrig har det bare vært problemer som mer kan karakteriseres som av vedlikeholdsmessig art som kunne tas før det influerte på motorens ytelse. Min erfaring er altså at diesel innenbordsmotorer som regel er meget driftssikere.

MS Pluto

Link to post
Share on other sites

Ved ettertanke har det blitt noen tilfeller med driftsproblemer, men kun en gang med motorhaveri.

 

Ford 2704ET, et stempel kløyvde seg slik at veivstaken løsnet fra stempel. Resulterte i full overhaling. Kom meg hjem på 5 sylindre.

 

Har hatt drifts stopp grunnet:

 

Turbo har kløyvd seg. Ny turbo

Vannslange på kjøling røket. Nye slangeklemmer

Frostplugg falt ut. Ny frostplugg

Tette dieselfiltre. Nye filtre

Luft i dieselsystem grunnet defekt ny vannutskiller. Ny vannutskiller

Knekt dyserør. Nytt rør

Link to post
Share on other sites

Opplevde motorhavari i stiv kuling på vestfjorden for 2 år siden. Prøvde å starte motoren men den tørnet rundt altfor lett (manglende kompresjon)

Jeg fikk opp litt seil og vi seilte inn til Løddingen hvor vi fikk hjelp av losbåten til å legge til kai. Det viste seg at en ventilfjær var knekt. Heldigvis har man seil :yesnod:

 

Motoren var en 30 år gammel saltvannskjølt faryman på 10 hk.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har hatt etpar små episoder - i og for seg helt udramatiske. Den ene når jeg farta rundt sørøst på Hvaler en sommerdag i 1992, hvor en 25 hk suzuki plutselig tok kvelden rett utenfor Herføl. Den satt på en 14 fots ES 140- for øvrig en kjempebåt:-) Motoren hadde skjært seg...Den andre episoden var nå i sommer. Madammen, guttungen og jeg var på vei fra Grimstad, og hjem til Homborsund. Vi fant ut at vi skulle legge til ved en av øyene derimellom, og som sagt så gjort. Når jeg da kikker ned i motorrommet for å stenge vannkranen til kjølevannet (gjør stort sett det når jeg stanser...), så ser jeg en masse olje som skvalper. Det viser seg at det er en pakning til girhuset som har gått føyken. Det gikk heldigvis bra med girhuset...men jeg måtte taues hjem av Odd Fellow som holder til i Arendal.

 

Udramatisk, men jeg tenker stadig over hva gjør jeg dersom motoren stopper på litt opprørt hav...noe det er mye av utenfor Homborsund. Derfor har jeg drivanker, redningvester, stasjonær vhf med distress + bærbar (uten distress/DSC, siden dette foreløpig ikke er CE merket), og annet som kan være til litt hjelp. Tenkte jeg skulle anskaffe en liten gummibåt med en liten påhengser. Kjekt å ha....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...